OPLOSSING:
Ik moest mijn monitor aspect ratio via de OSD instellen op ''just scan''. Alle refresh rates en resoluties werken nu weer top en ik heb helemaal geen flikkeringen meer! Dus heeft iemand ooit flikkering problemen op je iGPU, probeer je aspect ratio op ''just scan'' te zetten!Mijn vraag
Dag allemaal, ik heb vorige week mijn RTX 2080S verkocht en heb daarom mijn monitor (2560x1440p @144hz) nu tijdelijk aangesloten op mijn geïntegreerde GPU van de i9 9900k (UHD 630). Sinds ik dit heb gedaan flikkert mijn beeldscherm (gedimde zwarte flikkeringen) als ik het scherm op 144hz zet, of op alles onder de 100hz.
120Hz en 100hz werken echter prima, dus dat is erg vreemd. Ik heb het scherm aangesloten via Display Port kabel, maar ik heb het ook met een HDMI kabel geprobeerd. Beide geven hetzelfde resultaat. Ook heb ik tijdens het switchen van refreshrate soms een witte horizontale flits of iets over het scherm gezien, was te snel weg dus heb daar geen details over.
Wat heb ik allemaal geprobeerd:
- De laatste intel gpu drivers downloaded
- Fresh windows installation
- Displayport EN hdmi kabel geprobeerd
- Monitor aangesloten op mijn laptop > geen flikkeringen
- HDR en Adaptive-Sync beide uitgeschakeld
- Userbenchmark test gedaan (top resultaten)
- Resolutie verlaagd > zelfde probleem (erger lijkt wel zelfs)
Ik heb een video gemaakt die mijn probleem laat zien: YouTube: Monitor flickering on every refresh rate EXCEPT FOR 120Hz
Extra informatie
Monitor: LG 27GL850
CPU: i9 9900k
Moederbord: Asus ROG strix Z390-F GAMING
Ik heb me rot gezocht naar oplossingen op Reddit en Google maar heb niets kunnen vinden. Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen om uit te zoeken wat dit veroorzaakt en of het een hardware probleem is of een software/comptabiliteit probleem.
EDIT 2
Ik heb mijn laptop via HDMI aangesloten op de monitor en 144hz werkt prima. Dus het probleem ligt ook niet aan de monitor denk ik dan toch? of kan het zijn dat mijn display port beschadigd is en 144hz daarom niet werkt? Of zou die het dan ook niet op 120hz doen?
[ Voor 58% gewijzigd door zar op 10-09-2020 18:59 ]