Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zar
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 01-04 01:09

OPLOSSING:

Ik moest mijn monitor aspect ratio via de OSD instellen op ''just scan''. Alle refresh rates en resoluties werken nu weer top en ik heb helemaal geen flikkeringen meer! Dus heeft iemand ooit flikkering problemen op je iGPU, probeer je aspect ratio op ''just scan'' te zetten!

Mijn vraag

Dag allemaal, ik heb vorige week mijn RTX 2080S verkocht en heb daarom mijn monitor (2560x1440p @144hz) nu tijdelijk aangesloten op mijn geïntegreerde GPU van de i9 9900k (UHD 630). Sinds ik dit heb gedaan flikkert mijn beeldscherm (gedimde zwarte flikkeringen) als ik het scherm op 144hz zet, of op alles onder de 100hz.

120Hz en 100hz werken echter prima, dus dat is erg vreemd. Ik heb het scherm aangesloten via Display Port kabel, maar ik heb het ook met een HDMI kabel geprobeerd. Beide geven hetzelfde resultaat. Ook heb ik tijdens het switchen van refreshrate soms een witte horizontale flits of iets over het scherm gezien, was te snel weg dus heb daar geen details over.

Wat heb ik allemaal geprobeerd:
- De laatste intel gpu drivers downloaded
- Fresh windows installation
- Displayport EN hdmi kabel geprobeerd
- Monitor aangesloten op mijn laptop > geen flikkeringen
- HDR en Adaptive-Sync beide uitgeschakeld
- Userbenchmark test gedaan (top resultaten)
- Resolutie verlaagd > zelfde probleem (erger lijkt wel zelfs)

Ik heb een video gemaakt die mijn probleem laat zien: YouTube: Monitor flickering on every refresh rate EXCEPT FOR 120Hz

Extra informatie
Monitor: LG 27GL850
CPU: i9 9900k
Moederbord: Asus ROG strix Z390-F GAMING

Ik heb me rot gezocht naar oplossingen op Reddit en Google maar heb niets kunnen vinden. Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen om uit te zoeken wat dit veroorzaakt en of het een hardware probleem is of een software/comptabiliteit probleem.

EDIT 2
Ik heb mijn laptop via HDMI aangesloten op de monitor en 144hz werkt prima. Dus het probleem ligt ook niet aan de monitor denk ik dan toch? of kan het zijn dat mijn display port beschadigd is en 144hz daarom niet werkt? Of zou die het dan ook niet op 120hz doen?

[ Voor 58% gewijzigd door zar op 10-09-2020 18:59 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 5pë©ïàál_Tèkén
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09:52
Ik ben 99% zeker dat het geen hardware probleem is. Hardware problemen manifesteren zich altijd ongeacht de softwarematige configuratie/settings. Of het moet een héél specifiek hardware issue zijn alleen met die Hz rates.

BIOS update gedaan?

Team anti-scalp - wauw..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zar
5pë©ïàál_Tèkén' schreef op woensdag 2 september 2020 @ 16:39:
Ik ben 99% zeker dat het geen hardware probleem is. Hardware problemen manifesteren zich altijd ongeacht de softwarematige configuratie/settings. Of het moet een héél specifiek hardware issue zijn alleen met die Hz rates.

BIOS update gedaan?
Hoi, bedankt voor je reactie.

Ik hoop heel erg dat het geen hardware ding is want mijn hoop is dat als ik straks een nieuwe GPU aanschaf dat alles dan weer prima werkt. Bovendien is het inderdaad heel apart dat het op 120hz wel allemaal werkt.

Ik heb dit moederbord 12 maanden geleden aangeschaft met de laatste bios update, ik heb de bios zelf nooit meer ge-update en ik weet ook niet of ik dat durf (geen ervaring mee). Kan ik misschien in de bios instellingen iets aanpassen wat het probleem kan verhelpen, ik wil echt liever geen bios update doen.

EDIT:
Ik heb trouwens even de pc op mijn 4k tv aangesloten (30hz) en dit werkt ook prima.

[ Voor 4% gewijzigd door zar op 02-09-2020 16:52 . Reden: misschien belangrijke info ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 5pë©ïàál_Tèkén
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09:52
Zo lang je systeem niet random crasht kun je prima een BIOS update doen. Als het systeem niet stabiel is (loopt vast/crashed op random momenten), dán is een BIOS update uitvoeren gevaarlijk.
Kijk om z'n minst even bij de release notes van de nieuwe BIOS updates. Als daar iets staat beschreven dat raakvlakken heeft met je issue, dan weet je waar je het moet zoeken.

Lees de handleiding van je moederbord rustig door, dan lees je hoe je het beste de update kan doen. Mocht je dit echt niet willen doen dan wordt het lastig je te helpen. Bang en terughoudend zijn is prima en gezond, je keuzes baseren op deze angsten is minder handig ;)

Team anti-scalp - wauw..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zar
Ik zie bij de release notes niets over dit probleem of problemen met i9 9900k processoren.

Aangezien ik de PC net op mijn 4k tv heb getest @30hz en dat prima werkte, en het op 120hz op mijn monitor ook prima werkt, denk ik dat ik voordat ik de bios update uitvoer eerst maar even kijk of het probleem wordt verholpen als ik de 17e een nieuwe GPU koop. Ik hoop echt dat het probleem daarmee dan opgelost is.

Als er nog andere suggesties zijn of vermoeden over wat het probleem misschien kan veroorzaken dan hoor ik dat uiteraard heel graag, maar wat betreft de BIOS update, die doe ik wel als het op de 17e nog steeds niet werkt, zelfs met een dedicated GPU.

In ieder geval bedankt voor het meekijken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 08:43
https://amp.reddit.com/r/...uck_on_120hz_at_1440p_on/

Geen oplossing, maar je bent niet de enige. Ga er vanuit dat nieuwe GCard het probleem inderdaad oplost.

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zar
Cyriel85 schreef op woensdag 2 september 2020 @ 19:26:
https://amp.reddit.com/r/...uck_on_120hz_at_1440p_on/

Geen oplossing, maar je bent niet de enige. Ga er vanuit dat nieuwe GCard het probleem inderdaad oplost.
Hi, bedankt voor het meekijken!

Ik lees dat die persoon alleen boven 120hz problemen heeft en ook geen problemen heeft met HDMI kabel, ik heb helaas dat alles onder de 100hz en alles boven de 120hz flikkert en zelfs met HDMI kabel is het probleem er ook. Zijn probleem lijkt niet veel(genoeg) overeenkomsten te hebben met die van mij.

Ik heb het vermoeden dat mijn monitor gewoon niet zo lekker gaat met mijn UHD 630 en voor some weird reason tript bij alles onder de 100hz of boven de 144. Zou het misschien kunnen dat er gewoon niets defect is en er ook geen oplossing is? (behalve een nieuwe dedicated GPU). Ik vond het ook zo vreemd dat op mijn 4k TV 30hz prima werkt en natuurlijk dat 120hz ook goed werkt op mijn monitor.

• zar
@5pë©ïàál_Tèkén @Cyriel85 Oke ik heb iets heel aparts ontdekt, ik hoop dat het O.K. is dat ik jullie hier in @ .
Ik denk dat dit heel erg kan helpen bij het ontdekken van het probleem.

Ik heb ontdekt dat als ik de UHD 630 via HDMI kabel connect aan mijn monitor, zonder de DP kabel ook in de PC te hebben zitten, ik geen flikkering krijg op al de beschikbare refresh-rates die HDMI support (24hz t/m 60hz).

Ook heb ik ontdekt dat als ik alleen de DP-kabel gebruik en de pc opstart, ingesteld op 120hz, dat ik dan WEL naar 60hz en lager kan gaan zonder flikkering, maar zodra ik eenmalig 144hz probeer, en dan weer terug schakel naar onder de 100hz dan flikkeren alle settings behalve dus 100-120hz weer.

Dus ik kan als ik begin op 120hz, wel zakken naar lagere refresh-rates, maar zodra ik 144hz probeer en dan weer een andere refresh-rate probeer, flikkeren alle refresh-rates weer behalve 100hz en 120hz.

Ik heb geen idee wat dit kan betekenen maar ik dacht dat het wel belangrijke info is, misschien dat een van jullie hier wat mee kan?

• Thc_Nbl
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-05 22:24
Zit laatste bios er al op?

Version 1602
2020/08/24

ehhh.. noppes

• zar
Thc_Nbl schreef op donderdag 3 september 2020 @ 00:13:
Zit laatste bios er al op?

Version 1602
2020/08/24
Nee ik heb de laatste BIOS nog niet gedownload. Ik ga dit als laatste resort proberen als het probleem er nog steeds is als ik een dedicated GPU gebruik eind deze maand.

• Cyriel85
zar schreef op donderdag 3 september 2020 @ 00:08:
@5pë©ïàál_Tèkén @Cyriel85 Oke ik heb iets heel aparts ontdekt, ik hoop dat het O.K. is dat ik jullie hier in @ .
Ik denk dat dit heel erg kan helpen bij het ontdekken van het probleem.

Ik heb ontdekt dat als ik de UHD 630 via HDMI kabel connect aan mijn monitor, zonder de DP kabel ook in de PC te hebben zitten, ik geen flikkering krijg op al de beschikbare refresh-rates die HDMI support (24hz t/m 60hz).

Ook heb ik ontdekt dat als ik alleen de DP-kabel gebruik en de pc opstart, ingesteld op 120hz, dat ik dan WEL naar 60hz en lager kan gaan zonder flikkering, maar zodra ik eenmalig 144hz probeer, en dan weer terug schakel naar onder de 100hz dan flikkeren alle settings behalve dus 100-120hz weer.

Dus ik kan als ik begin op 120hz, wel zakken naar lagere refresh-rates, maar zodra ik 144hz probeer en dan weer een andere refresh-rate probeer, flikkeren alle refresh-rates weer behalve 100hz en 120hz.

Ik heb geen idee wat dit kan betekenen maar ik dacht dat het wel belangrijke info is, misschien dat een van jullie hier wat mee kan?
Als je nog wat wilt doen, denk ik inderdaad bios update, driver update van de moederboard drivers: chipset en 630.
De 630 ook van Intel site en niet van moederboard site.

Als dat niet helpt: zou ik hem voor nu gewoon vast op 60hz laten staan. Die 630 is voor games toch niet interessant, en voor de rest is 60hz prima.

Denk dat je weer van alle problemen af bent als je nieuwe gpu er in zit.

En anders daarna gaan zoeken naar de oplossing, maar dan ligt het dus aan het scherm.

• zar
Cyriel85 schreef op donderdag 3 september 2020 @ 10:46:
[...]

Als je nog wat wilt doen, denk ik inderdaad bios update, driver update van de moederboard drivers: chipset en 630.
De 630 ook van Intel site en niet van moederboard site.
Is goed thanks, ik zal iig wat video tutorials kijken van hoe dat moet en als het niet te eng is doe ik het vandaag nog en anders wacht ik eerst even op een nieuwe GPU.
Denk dat je weer van alle problemen af bent als je nieuwe gpu er in zit.

En anders daarna gaan zoeken naar de oplossing, maar dan ligt het dus aan het scherm.
Klopt het dat als ik dus een nieuwe video kaart heb en het probleem er dan nog steeds is, dat dit betekend dat mijn beeldscherm het probleem veroorzaakt?

Of kan het dan alsnog aan mijn computer hardware liggen? (Bijvoorbeeld moederbord of iets). Als ik namelijk een nieuwe GPU heb en het flikkert nog steeds op 144hz, zou het fijn zijn als ik dan zeker kan zijn dat het niet aan mijn PC onderdelen ligt, maar dus aan mijn monitor.

[ Voor 6% gewijzigd door zar op 03-09-2020 12:19 ]

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
Je kan wel 99.9% zeker zijn dat het probleem komt door de videokaart, videokabel of het beeldscherm.

• zar
Hielko schreef op donderdag 3 september 2020 @ 12:48:
Je kan wel 99.9% zeker zijn dat het probleem komt door de videokaart, videokabel of het beeldscherm.
Als het er dan nog is dan gok ik op het beeldscherm, aangezien ik al een andere kabel heb gebruikt en het ook op de integrated gpu flikkert. Dus lijkt me dan 99% zeker een monitor probleem. Maar ik hoop dat het gewoon werkt natuurlijk :)

• Cyriel85
https://www.asus.com/Moth...GAMING/HelpDesk_Download/

Dan de AISuite. Zou je gemakkelijk de laatste drivers etc kunnen downloaden en waarschijnlijk ook je bios mee kunnen updaten

• zar
Cyriel85 schreef op donderdag 3 september 2020 @ 13:56:
https://www.asus.com/Moth...GAMING/HelpDesk_Download/

Dan de AISuite. Zou je gemakkelijk de laatste drivers etc kunnen downloaden en waarschijnlijk ook je bios mee kunnen updaten
Thanks ^^ zal het onthouden!

Ik zal rond de 18e (als ik mijn GPU heb) aan jullie laten weten of het probleem weg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bighugmug
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23-05 12:39
Hier hetzelfde aan de hand.

Na verkoop 2080 ti flikkert de UH630 van de 9900k op een LG 34 inch scherm.

Ik lees nog geen oplossing hier? iemand al iets gevonden ? want mijn scherm staat op 59hz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-07-2021
Als het kan zou ik het eerst proberen met een andere GPU, als het niet op te lossen is. Misschien komt het door de UH630. 144hz is ook wel veel voor een onboard GPU of zie ik dat verkeerd?

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bighugmug
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23-05 12:39
https://downloadcenter.in...CH-Drivers?product=186605 herinstallatie drivers , lijkt bij mij nu wel te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zar
Bighugmug schreef op zondag 6 september 2020 @ 18:29:
Hier hetzelfde aan de hand.

Na verkoop 2080 ti flikkert de UH630 van de 9900k op een LG 34 inch scherm.

Ik lees nog geen oplossing hier? iemand al iets gevonden ? want mijn scherm staat op 59hz.
Heb/had je dit probleem ook op andere refresh rates of gebeurde het alleen op 59hz? Bij mij gebeurt het namelijk op alle refresh rates behalve op 120Hz. Ik heb trouwens net een video gemaakt van mijn probleem. YouTube: Monitor flickering on every refresh rate EXCEPT FOR 120Hz

[ Voor 14% gewijzigd door zar op 07-09-2020 12:40 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zar
Goed nieuws, het probleem is opgelost!

Iemand op de forums van Intel had hetzelfde probleem en de oplossing is heel simpel: Ik moest mijn monitor aspect ratio via de OSD instellen op ''just scan''. Alle refresh rates en resoluties werken nu weer top en ik heb helemaal geen flikkeringen meer! Dus heeft iemand ooit flikkering problemen op je iGPU, probeer je aspect ratio op ''just scan'' te zetten!

Nog bedankt allen voor het helpen en fijne avond!
Pagina: 1