Linux 2000 op een computer met WIN ME

Pagina: 1
Acties:

• Gerwin
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08-06-2025

Gerwin

Ik ben er klaar voor!

Topicstarter
Ik heb een computer (1000Mhz, 64Mb SDRAM) waarop het operating systeem Windows ME draait. Nu heb ik via het internet een cd-tje gekocht met daarop het besturingssysteem WinLinux 2000. Ik zou deze volgens de bron als een snelkoppeling onder windows moeten kunnen installeren; als ik dan het programma opstart dan moet Windows afgesloten worden en Linux opgestart worden. Ik krijg echter de volgende melding van het systeem:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
CPU is in V86-mode (may be WINDOWS, EMM386, QEMM, 386MAX,...)
You need pure 386/486 real mode or a VCPI server to boot Linux
VCPI is supported by most EMS drivers (if EMS is anabled),
but never under WINDOWS-3.1 or WINDOWS'95.
(However, real DOS-Mode of WINDOWS'95 can have EMS driver with VCPI)
If loading via VCPI you also MUST have:
  1. An interceptable serup-code (see MANUAL.TXT)
2. Indentical Physica-to-Virual mapping for the first 640 Kbytes

Your current DOS/CPU configuration is:
  load buffer size: 0x0000000    , setup buffer size: 0x3E00
  total memory:     0x00100000
  CPU is in V886 mode
  SetupIntercept: NO
stat2: cpu_V86, but no VCPI available (check aborted)
  input params (size 0x001f);
    C:/Linux\vmlinuz root=/dev/hda1
  LOADING started from DOS-prompt
  You are running under MS-WINDOWS or Windows 95
WARNING: Not enough free memory (load buffer size)

Mij zegt deze codes heel erg weinig. Weet iemand hoe ik dit moet oplossen? :?

Station van Gerwin Prins op Apple Music

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
http://www.winlinux.net/winme_update.html

Je had het haast zelf kunnen bedenken - 1 klik vanaf hun homepage >:)

• BezurK
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-06 09:12
Euhm, nog beter: Geen 2e hands crap distro draaien, als je een linux newbie ben (in dit geval is newbie geen scheldwoord) zou ik gewoon een beginners distro nemen, die wel puur is, dus geen windows/dos gezeik...
(aandraders in dit geval zijn mandrake, suse of red hat, afraders zijn: slackware, debian, lfs)

Veel succes en veel plezier met linux!

edit:

Als je ECHT heel erg nieuw ben in het linux wereldje (wat aan je de topic wel te zien is: "linux 2000"), raad ik je sterk aan eerst een boek(je) te lezen over de basics van linux voordat je het installeerd, je moet wel beseffen dat het een besturingssysteem is een niet zomaar een programmaatje, windows is in sommige dingen heel erg anders als linux.
(Boektitels: "EC Computing EC Praktijk Linux" en "Linux in een notendop", beide boeken die bij de goeie boekhandel te krijgen zijn voor +/- 75 piek)

Rookworst zonder R is ook worst.

• Wilke
  • Nu online
Ach, als je gewoon eens wil zien wat het is en of je er leuk mee kunt klooien is zo'n CD best tof.

Als je er echt iets mee gaat doen zul je inderdaad wel een keer een echte distributie moeten installeren. Voor een beginner zou ik dan SuSE of Redhat aanbevelen.

Als je een server wilt gaan bouwen Slackware, of LinuxFromScratch voor de echte diehard ...

• Gerwin

Gerwin

Ik ben er klaar voor!

Topicstarter
Bedankt voor je berichtje Wilke. Ik heb het programmatje gedownload.

Op die site staat dan:
After installing and finishing WinLinux 2000 configuration process, you must download this update and follow these steps while still using Windows Me:

1) Run the auto installing program.
2) Click on the Start menu, Settings and then select Control Panel.
3) Inside the control panel open the Add/Remove Programs icon.
4) Select the tab labeled Start Up Disk and click on Make Startup Disk.
5) After the disk is ready, click on Start menu and select Program, then WinLinux 2000.
6) Click on WinLinux Startup Disk and follow on screen instructions.
7) After finished you can restart your computer with the diskette in the drive A: every time you want to start WinLinux 2000.
Ik krijg echter als ik voor een startup disk kies een melding dat ik bestandjes mis o.a. de volgende: *.ebd etc. :?

• Wilke
  • Nu online
Nou heb ik WinLinux nooit geprobeerd, en aangezien ik Windows 2000 draai en Linux op een andere computer ga ik dat er nu ook maar even niet op wagen...

Je hebt wel eerst die update die je kon downloaden uitgevoerd toch? Volgens mij moet je dat eerst doen en daarna pas die startup-disk optie kiezen. Ik neem aan dat je dat al wel had gedaan, maar ik moet ook toegeven dat ik wel eens duidelijker installatie-instructies heb gezien....

Als je het gedownloade EXE-bestand hebt uitgevoerd en er missen daarna bestanden, zou ik zo niet weten wat er aan de hand is. Misschien kun je proberen WinLinux te deinstallen, opnieuw te installeren en dan die update uit te voeren, of zo iets.

• Gerwin

Gerwin

Ik ben er klaar voor!

Topicstarter
Wilke, ik heb de verloren bestandjes op de Windows ME cd-rom terugegevonden. En kan hem (eindelijk) opstarten met de opstartdiskette. Ik krijg vervolgens als ik hem opstart van op opstartdiskette GEEN windows en een dos prompt... vanuit daar kan ik vervolgens GEEN programma's uitvoeren.

Verwijderd

Op donderdag 09 augustus 2001 21:40 schreef GerwinPrins het volgende:
Ik krijg vervolgens als ik hem opstart van op opstartdiskette GEEN windows en een dos prompt... vanuit daar kan ik vervolgens GEEN programma's uitvoeren.
Dat is normaal bij een WinME opstart diskette: die start in tekstmode op (kaal DOS, dus), en je kunt alleen direct programma's draaien die op die floppy staan (da's weinig) of in c:\windows\command (daar staan wel wat tekstmode dingetjes, 'edit' bv.) of c:\windows. Uit die laatste directory is 'win' 't interessantst: daarmee start je Windows. :)

Maar uit je verhaal maak ik op dat je of stap 5 en 6 uit je bovenstaande quote hebt overgeslagen, of dat daar iets mis is gegaan.

Even voor de zekerheid: je zit toch echt wel op een DOS prompt he, en geen Linux prompt?
Ziet 'ie eruit als "A:\>" of zo, en geeft het commando 'ver' iets van 'Windows Millennium blabla' en niet 'bash: ver: command not found'?

Zo ja, dan klopt je WinLinux opstartdiskette niet.
Verder kan ik je helaas niet helpen, want ik heb WinLinux nog nooit van dichtbij gezien, en voel daar ook niet zo gek veel toe... :)

• Wilke
  • Nu online
Nou, wat ik ervan begrijp zou met die diskette automatisch WinLinux 2000 moeten starten, en het lijkt me toch dat, aangezien het voor de beginnende gebruiker bedoeld is, dat je een mooie GUI krijgt enzo, en geen tekst-mode en bash-shells enzo :-)

Dus er zal inderdaad iets mis zijn gegaan, maar ik zou niet weten waar, omdat ik het zelf nog nooit heb geprobeerd en dat nu ook niet ff kan doen helaas (WinLinux downloaden OK, maar ik heb geen computer om het op te testen >:) )

• Gerwin

Gerwin

Ik ben er klaar voor!

Topicstarter
Het is voor zover ik kan zien een gewone DOS prompt... daar stopt ie met draaiten.
code:
1
a:\

Zegt verder dat ie verschillende drives heeft aangemaakt voor een virtual space. Maar als ik vervolgens probeer linux op te starten door het *.bat bestandje te typen. doet is verder niets. Geeft enkele termen van geheugen op 0x0000000 ofzo. ;(

• Servowire
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-08 18:46

Servowire

prutser:~#

Op donderdag 09 augustus 2001 18:12 schreef BezurK het volgende:
afraders zijn: slackware, debian, lfs)
wat ? :?

met papier mache kun je alles maken!!

• deadinspace
  • Nu online

deadinspace

The what goes where now?

Op zaterdag 11 augustus 2001 01:39 schreef Servowire het volgende:

----[
Op donderdag 09 augustus 2001 18:12 schreef BezurK het volgende:
afraders zijn: slackware, debian, lfs
]----

wat ? :?
Mja, ik neem aan dat hij 'afraders voor newbies' bedoelde. En daar kan ik me iets bij voorstellen. Als je gewoon door de install heen wilt klikken en daarna fijn meteen op je kant-en-klare desktop kunnen inetten, dan raad ik ook geen Debian, Slack of LFS aan. Daar zijn distro's als Progeny, Mandrake, SuSE en Redhat geschikter voor.

• Aaargh!
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-08 10:34

Aaargh!

Bow for me for I am prutser

Op donderdag 09 augustus 2001 18:02 schreef GerwinPrins het volgende:
Ik heb een computer (1000Mhz, 64Mb SDRAM) waarop het operating systeem Windows ME draait.
code:
1
WARNING: Not enough free memory (load buffer size)
Je hebt een gigahertz bak met 64MB geheugen ?
en dat met de huidige ram prijzen (het kost echt geen kont)
ik dacht eerst dat het een tikfout was en je 640MB bedoelde maar dan zou ie die warning nie geven.

Those who do not understand Unix are condemned to reinvent it, poorly.

• Remenic
  • Laatst online: 09-08 20:06
Op zaterdag 11 augustus 2001 03:48 schreef Aaargh! het volgende:

[..]

en dat met de huidige ram prijzen (het kost echt geen kont)

ik dacht eerst dat het een tikfout was en je 640MB bedoelde maar dan zou ie die warning nie geven.
LOL! =))

Maaruhm, deze melding heeft helaas alleen betrekking op de 1e 640K van z'n totale geheugen (dus het conventionele geheugen).

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Hmm, dat wordt lekker ouderwets config.sys en autoexec.bat configgen dus.
Ow, je hebt M(eer)E(llende) >:) ?
DOS via de patch weer terughalen dan maar..

http://www.geocities.com/mfd4life_2000/

Alhoewel..
Neem liever een complete distro als RH7.1 of MDK 7.2 of 8.0, is nog leuker ook.
Meer geheugen is sowieso nodig met ME, gezien dat brakke mem-management van ME.

Kijk maar eens bij de pricewatch, 128MB is nu geen geld meer:
http://www.tweakers.net/pricewatch/13694

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Op zaterdag 11 augustus 2001 03:48 schreef Aaargh! het volgende:
Vergis je niet, dit is nog steeds een basissysteem wat door veel PC boeren zo verkocht word!
Deze configuratie zal iets van 2000-2500 piek gekost hebben ofzo schat ik.

Just goes to show, er wordt nog steeds alleen maar gekeken naar het aantal MHz's, niet naar de rest van het systeem |:(

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Pagina: 1