Windows XP Embedded wachtwoord kwijt

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 12:52
Mijn vraag
Gebruikte digitale microscoop gekocht. Deze draait op Windows XP Embedded. Twee accounts zijn bekend, Operator zonder wachtwoord (werkt, maar onvoldoende functionaliteit). Supervisor account is degene met alle opties maar daarvoor is geen wachtwoord bekend. Apparaat komt uit faillissement en de vorige eigenaar is niet te achterhalen.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Windows XP embedded op een soort van thin client. In het apparaat zit een klein moederbord met Intel Celeron, ongebouwd LCD scherm, USB poorten etc

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
- Alle mogelijke wachtwoorden bij het supervisor account (Supervisor, supervisor, SUPERVISOR, geen ww ingevuld, 12345678,1111, 1234, 8888, 0000 etc. Ook Administrator als account en wachtwoord in alle mogelijke combinaties van hoofd- en kleine letters)
- Safe mode met F8, F10 en alle andere F toetsen werkt niet
- Toestel diverse malen uitgetrokken tijdens boot/shutdown om safe mode te forceren => geen succes
- Proberen booten van geteste live boot stick => lukt niet (getest op een andere pc en daar werkt het wel, ook FAT32 format en NTFS format USB stick getest). Bootvolgorde in Bios aangepast (ook daar wachtwoord, maar die heb ik al eraf gehaald)
- Geprobeerd software die start in operator mode af te sluiten. Ctrl+F4 doet niets en Alt+F4 sluit windows XP embedded af
- Taskmanager is in Operator mode niet toegankelijk (Ctrl+Alt+Del werkt, kunt ook taskmanager klikken maar dat haalt niks uit.
- Alt+Tab werkt 1x na booten Windows XP Embedded, kunt kiezen tussen magnifier software en GDI+ menu. Beide keuzes bieden geen oplossing.

Dus, ik zoek een methode om het supervisor wachtwoord te achterhalen cq te resetten. Alle bekende trucs leveren niet de oplossing

Beste antwoord (via Ramon 73 op 03-09-2020 07:38)

• OnTracK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:20
Is "Supervisor" de naam van die admin-account? Kans dat er dan ook nog een account met naam "Administrator" is zonder wachtwoord. Druk op 2x op Ctrl + Alt + Del op het inlogscherm om zelf een User name te kunnen invullen.

Anders zou ik zeggen HDD in een andere PC zetten en daar vanaf USB naartoe booten me je favoriete tool om password te resetten. Of misschien een (interne) CD-drive aan die mini-PC hangen als daar de aansluitingen voor zijn. Kans dat vanaf USB booten niet werkt maar CD boot wel.

[ Voor 18% gewijzigd door OnTracK op 02-09-2020 14:54 ]

Not everybody wins, and certainly not everybody wins all the time.
But once you get into your boat, push off and tie into your shoes.
Then you have indeed won far more than those who have never tried.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• OnTracK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:20
Is "Supervisor" de naam van die admin-account? Kans dat er dan ook nog een account met naam "Administrator" is zonder wachtwoord. Druk op 2x op Ctrl + Alt + Del op het inlogscherm om zelf een User name te kunnen invullen.

Anders zou ik zeggen HDD in een andere PC zetten en daar vanaf USB naartoe booten me je favoriete tool om password te resetten. Of misschien een (interne) CD-drive aan die mini-PC hangen als daar de aansluitingen voor zijn. Kans dat vanaf USB booten niet werkt maar CD boot wel.

[ Voor 18% gewijzigd door OnTracK op 02-09-2020 14:54 ]

Not everybody wins, and certainly not everybody wins all the time.
But once you get into your boat, push off and tie into your shoes.
Then you have indeed won far more than those who have never tried.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
OnTracK schreef op woensdag 2 september 2020 @ 14:52:
2x Ctrl + Alt + Del werkt niet, had ik al eerder geprobeerd maar vergeten te vermelden.
Anders zou ik zeggen HDD in een andere PC zetten en daar vanaf USB naartoe booten me je favoriete tool om password te resetten.
Da's een interessant idee, maar de "hdd" van de microscoop is een Compact Flash kaart. Ik heb wel een card reader op USB daarvoor, zou ook wel kunnen booten op een andere PC maar dan kan ik geen bootable usb stick gebruiken. Ik kan óf van een recovery stick booten óf van de hdd (CF) van de microscoop. Zou het voldoende zijn om de hdd van de microscoop als USB stick aan te bieden?
Of misschien een (interne) CD-drive aan die mini-PC hangen als daar de aansluitingen voor zijn. Kans dat vanaf USB booten niet werkt maar CD boot wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12:55
Ramon 73 schreef op woensdag 2 september 2020 @ 15:12:
[...]

2x Ctrl + Alt + Del werkt niet, had ik al eerder geprobeerd maar vergeten te vermelden.

[...]

Da's een interessant idee, maar de "hdd" van de microscoop is een Compact Flash kaart. Ik heb wel een card reader op USB daarvoor, zou ook wel kunnen booten op een andere PC maar dan kan ik geen bootable usb stick gebruiken. Ik kan óf van een recovery stick booten óf van de hdd (CF) van de microscoop. Zou het voldoende zijn om de hdd van de microscoop als USB stick aan te bieden?

[...]
Zou beginnen een kloon van de CF kaart te maken (dan heb je altijd een backup). En als je een CF kaart hebt en of je wilt extra veilig werken met een andere CF kaart dan verder werken (image van kloon erop en dan wachtwoord proberen te verwijderen). Hoe ik het lees is het wel telkens dat je met een cd-rom speler en Windows Xp embed cd het wachtwoord kan resetten. De cd speler kan via usb zijn.

Misschien een Windows XP embed bootable usb ? Grote kans dat dat gaat werken

[ Voor 3% gewijzigd door Cave_Boy op 02-09-2020 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fm77
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Misschien een beetje simpele (en in veel gevallen irritante) vraag, maar is het niet mogelijk om die vraag bij de fabrikant van dat ding neer te leggen?
Wellicht hebben zij een manier om het ding waar naar fabrieksstandaard te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Als je de CF kaart in any andere PC stop waar Linux opdraait, kan je vanaf dat OS het wachtwoord resetten. Bijvoorbeeld met chntpw. Na inderdaad EERST een backup gemaakt te hebben:

- sudo apt-get install chntpw
- mount de sd card en ga naar /mnt/windows/system32/config
- lijst van accounts: sudo chntpw -l SAM
- sudo chntpw -u “juiste usernaam” SAM
- editing mode -> nieuw wachtwoord kiezen

Dit is een geval van Het algemeen beleid #verbodenhacken maar als je a) dusdanige fysieke toegang hebt dat je de "HDD" mee kunt nemen, b) voor een zwaar verouderd OS waarbij c) het wachtwoord niet achterhaald maar vervangen wordt, lijkt me dat geen probleem.

[ Voor 0% gewijzigd door F_J_K op 02-09-2020 15:25 . Reden: -L natuurlijk, geen -1.. ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
Cave_Boy schreef op woensdag 2 september 2020 @ 15:17:
[...]

Zou beginnen een kloon van de CF kaart te maken (dan heb je altijd een backup). En als je een CF kaart hebt en of je wilt extra veilig werken met een andere CF kaart dan verder werken (image van kloon erop en dan wachtwoord proberen te verwijderen). Hoe ik het lees is het wel telkens dat je met een cd-rom speler en Windows Xp embed cd het wachtwoord kan resetten. De cd speler kan via usb zijn.

Misschien een Windows XP embed bootable usb ? Grote kans dat dat gaat werken
Deze embedded PC krijg ik niet gestart met een bootable USB stick of bootable cdrom met een USB Cd drive. En ja, de boot sequence is aangepast in het bios.
Op een normale desktop kan ik gewoon booten vanaf stick en cdrom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon 73
fm77 schreef op woensdag 2 september 2020 @ 15:18:
Misschien een beetje simpele (en in veel gevallen irritante) vraag, maar is het niet mogelijk om die vraag bij de fabrikant van dat ding neer te leggen?
Wellicht hebben zij een manier om het ding waar naar fabrieksstandaard te krijgen.
Fabrikant heb ik vorige week al gemaild, geven geen support op spullen die eol zijn....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Ramon 73 schreef op woensdag 2 september 2020 @ 15:27:
[...]
Deze embedded PC krijg ik niet gestart met een bootable USB stick of bootable cdrom met een USB Cd drive.
Daarom niet booten van de machine, maar de opslag in een andere machine stoppen.

Als ook dat niet gaat, begint het wel erg te lijken op omzeilen van andermans beveiliging..

[ Voor 27% gewijzigd door F_J_K op 02-09-2020 15:29 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fm77
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Ramon 73 schreef op woensdag 2 september 2020 @ 15:28:
[...]

Fabrikant heb ik vorige week al gemaild, geven geen support op spullen die eol zijn....
Dat is jammer. Je zou denken dat ze die flash kaartjes (destijds) ook wel los leverden.
Wellicht kan je nog ergens zo'n kaartje vinden. Of een image daarvan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ramon 73
Uiteindelijk gelukt!
CF kaart in een USB reader. Andere pc gestart met een bootable USB stick, na opstarten van de recovery software de reader met CF kaart ingeprikt. En password recovery gedaan, leeg wachtwoord.
Nu werkt het inloggen als admin wel.

Overigens had de desktop ook voorkeur voor de CF ten opzichte van de USB stick. Voor mij vreemd, want in hoe groot is het verschil tussen een echte USB stick en een CF kaart in een USB lezer? Met zowel stick als CF kaart ging de pc standaard opstarten van de CF kaart. Beide bootable en bereikbaar. Ik heb toen de pc vanaf stick gestart, de software gestart en toen pas de CF kaart ingestoken. Dat was de oplossing.

[ Voor 45% gewijzigd door Ramon 73 op 02-09-2020 19:14 ]

Pagina: 1