Simpele switch, unmanaged of managed?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keypunchie
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Recent ben ik wat met de netwerk-topologie in mijn huis aan de slag gegaan.

Zo heb ik op 1 plek een oude Fritzbox 3490, die alleen maar veredeld AP was, vervangen door een FritzRepeater 3000. Dat werkt prima, alleen heb ik die Repeater gewoon via kabel op de hoofdrouter aangesloten en dan blijft er maar 1 LAN-poortje over voor bedrade apparaten.

Simpel gezegd: Modem-router in de woonkamer <-> Fritz 3000 bovenop kast in een rommelkamertje op de 1e. (en ja, de WiFi-dekking is prima met mijn houten vloeren/plafonds)

Nu heb ik op dat rommelkamertje juist wat meer ruimte en wilde ik 1 of 2 bedrade apparaten bij de Fritz3000 plaatsen. Ik heb er al stroom.

Mijn idee: een simpele layer-2 switch.

Aangezien het allemaal niet veel voorstelt zat ik in de pricewatch te kijken en:
pricewatch: TP-Link LS1005G lijkt me al prima te voldoen aan mijn eisen. (4 Gigabit poorten is echt wel voldoende voor dit hobbyniveau)

Maar, voor slechts een tientje meer, zag ik dit 'slimme' broertje:
pricewatch: TP-Link TL-SG105E-Gigabit (5-poorts)

Zijn de managed features van dat ding de moeite waard, ook als ik eens een keer een ander projectje heb, of kan ik voor zo'n simpele use case als de mijne beter dat tientje in mijn zak houden?

Overigens, als mensen nog andere goedkope apparaten (dus in de range van een paar tientjes) liever adviseren, laat je niet tegenhouden!

Beste antwoord (via Keypunchie op 02-09-2020 15:25)

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Keypunchie schreef op woensdag 2 september 2020 @ 14:50:
Ha, Fable. Ten eerste bedankt voor die suggestie.

Het nadeel is dat ik nu nog meer in de war ben, want ik snap dat 10/100/1000 niet zo goed (ik bedoel, is er een Gigabit-port die *niet* auto-negotiate naar 10 of 100 ondersteunt?) dus wilde ff bij TP-Link op de site checken hoe dat zat. Wil toch echt alle poortjes Gigabit en niet een paar 'mindere' poorten.

Blijken er een v1 en een v5 te zijn (wat er met v2 tot en met v4 is gebeurd...)

https://www.tp-link.com/n...naged-switch/tl-sg105/v1/ (let op, dit is blijkbaar voor 'business networking' gezien de url) en switch je naar de v5 kom je hier:
https://www.tp-link.com/n...-port-switch/tl-sg105/v5/ (gezien de URL is de v5 voor 'home networking')

Schiet mij maar lek wat de echte verschillen zijn.

Toen ik een vergelijking ging maken hier op Tweakers zag ik ook pas de disclaimer voor de SG-105E managed switch

[...]

Lekker overzichtelijk, TP-Link!

Vind het toch een goeie tip.
Ik heb een v4.

Maar uiteindelijk maakt het niks uit, elke goedkope Gbit switch doet zijn werk.
Ik heb ook nog een
pricewatch: Netgear Prosafe Gigabit Plus GS105E
en die doet het ook gewoon goed.

En als je er echt nog meer tijd in wilt steken staat hieronder een leuke (2015) test ven HWI.
https://nl.hardware.info/...isbare-schakels-conclusie

[ Voor 6% gewijzigd door Ernemmer op 02-09-2020 15:20 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:13

lier

MikroTik nerd

De vraag stellen is hem beantwoorden. Ik zou adviseren om te wachten met extra investeren totdat je het nodig hebt.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Ik heb zelf deze gekocht en bevalt goed.
pricewatch: TP-Link TL-SG105-10/100/1000 Mbps Desktop switch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keypunchie
  • Niet online

Het nadeel is dat ik nu nog meer in de war ben, want ik snap dat 10/100/1000 niet zo goed (ik bedoel, is er een Gigabit-port die *niet* auto-negotiate naar 10 of 100 ondersteunt?) dus wilde ff bij TP-Link op de site checken hoe dat zat. Wil toch echt alle poortjes Gigabit en niet een paar 'mindere' poorten.

https://www.tp-link.com/n...naged-switch/tl-sg105/v1/ (let op, dit is blijkbaar voor 'business networking' gezien de url) en switch je naar de v5 kom je hier:
https://www.tp-link.com/n...-port-switch/tl-sg105/v5/ (gezien de URL is de v5 voor 'home networking')

Toen ik een vergelijking ging maken hier op Tweakers zag ik ook pas de disclaimer voor de SG-105E managed switch
Er zijn inmiddels 5 verschillende varianten van deze switch op de markt, allemaal met dezelfde EAN-code. Hierdoor is het voor de Pricewatch onmogelijk hier een onderscheid in te maken. Zeker opletten tussen de laatste twee versies, V4 en V5. V4 is unmanaged, V5 is wél managed. Op het moment van schrijven, lijken beide varianten nog op de markt voor te komen. Mocht dit belangrijk zijn, neem dan contact op met je favoriete webshop, voor je een aankoop doet.

[ Voor 17% gewijzigd door Keypunchie op 02-09-2020 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online

Die 10/100/1000 heeft meer met de capaciteit van de netwerkkaart van de laptop of ander apparaat te maken. Maar de meeste kaarten doen tegenwoordig wel 1000Mbit. De switch pakt altijd de hoogste snelheid die beschikbaar is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sebas1337
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 18:25
Elke (unmanaged) 1000mbit switch is prima, die heb je idd voor een paar tientjes en is plug & play. Als je het leuk vind kan je een managed variant nemen om eens te leren en spelen met VLANs ed, maar je router/firewall moet dat dan ook weer ondersteunen en met alleen een fritzbox denk ik dat je er niet veel aan hebt. Overigens een managed switch van TP-link heeft een draak van een interface en zal ik niet zo snel adviseren.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online

[...]

Ik heb een v4.

Maar uiteindelijk maakt het niks uit, elke goedkope Gbit switch doet zijn werk.
Ik heb ook nog een
pricewatch: Netgear Prosafe Gigabit Plus GS105E
en die doet het ook gewoon goed.

En als je er echt nog meer tijd in wilt steken staat hieronder een leuke (2015) test ven HWI.
https://nl.hardware.info/...isbare-schakels-conclusie

[ Voor 6% gewijzigd door Ernemmer op 02-09-2020 15:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luxicon
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-07-2021
Het is dus het belangrijkste of je wil gaan werken met VLANs of niet. Zo niet, dan kun je alles met je router instellen. Want alles is immers VLAN 1.

...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Keypunchie
  • Niet online
Thx voor de antwoorden. Als ik het samenvat:

- Er zit weinig verschil tussen de unmanaged switches in deze klasse
- Managed switch is vooral interessant als je VLANs gebruikt
- Mijn use case kan eigenlijk met een willekeurige (in thread genoemde) switch.

Als uitkomst zag ik op de site van TP-Link de TL-SG1005D (dat is versie 6)

pricewatch: TP-Link TL-SG1005D-5-Port Gigabit Desktop Switch v6.0

Die viel me op omdat hij net iets minder industrieel is afgewerkt. Maar het is vooral degene met het laagste verbruik, voor zover ik kan zien, en dat is me ook wat waard.

Beste antwoord voor Fable, vanwege die link naar Hardware.info :-) Helemaal mijn niveau van 'overthinking a simple decision'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luxicon
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-07-2021
Keypunchie schreef op woensdag 2 september 2020 @ 15:34:
Thx voor de antwoorden. Als ik het samenvat:

- Er zit weinig verschil tussen de unmanaged switches in deze klasse
- Managed switch is vooral interessant als je VLANs gebruikt
- Mijn use case kan eigenlijk met een willekeurige (in thread genoemde) switch.

Als uitkomst zag ik op de site van TP-Link de TL-SG1005D (dat is versie 6)

pricewatch: TP-Link TL-SG1005D-5-Port Gigabit Desktop Switch v6.0

Die viel me op omdat hij net iets minder industrieel is afgewerkt. Maar het is vooral degene met het laagste verbruik, voor zover ik kan zien, en dat is me ook wat waard.

Beste antwoord voor Fable, vanwege die link naar Hardware.info :-) Helemaal mijn niveau van 'overthinking a simple decision'.
Persoonlijk zou ik liever zo'n model nemen:
pricewatch: TP-Link LS1005G
Die is ook redelijk recent op de markt gebracht.

...

Pagina: 1