Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leo iMac
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 27-02-2024
Weet iemand of de (grotere) banken nu inmiddels garanderen dat een betaling gelijk (of paar secondes erna) op de andere rekening verschijnt?
Vanaf dezelfde bank werkt het, en in mijn ervaringen van bijv. ING naar ABN en omgekeerd ook altijd, maar met een betaling van klant aan huis is het fijn om te weten of het nu door de banken inmiddels wordt gegarandeerd of dat het nog een 'in de meeste gevallen' situatie is.
In dat laatste geval, zal ik op marktplaats dus de betaalverzoeken moeten blijven gebruiken, met de 40 cent kosten, vandaar mijn vraag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • +8 Henk 'm!

Anoniem: 472287

Dit lijkt me nou typisch iets dat de klantenservice van je bank kan beantwoorden

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sitelabs
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:46
En als je zeker wilt weten dat het geld direct aankomt kun je altijd een betaalverzoek/tikkie gebruiken. Op deze manier heb je direct bevestiging van een geslaagde betaling. En met betaalverzoek bedoel ik die, die je eigen bank aanbied. Niet die van Marktplaats. Bij ING heet dit tenminste een betaalverzoek.

[ Voor 28% gewijzigd door Sitelabs op 02-09-2020 13:53 . Reden: Duidelijkheid betaalverzoek ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online
Anoniem: 472287 schreef op woensdag 2 september 2020 @ 13:51:
Dit lijkt me nou typisch iets dat de klantenservice van je bank kan beantwoorden
Of je reageert niet.

Indien beide partijen instant payment ondersteunen dan zit het geld direct op je rekening. De bank ontvangt het in praktijk pas na enkele dagen. Maar daar merk je niets van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnve
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 13:04
Ik heb vorige week nog gehad dat het pas de volgende ochtend op de rekening stond. (bunq -> rabo). Zowel bunq als rabo onderstuenen instant payments dus dit zal een storing bij een van de twee zijn geweest. Garantie krijg je m.i. niet. Maar het is wel vrijwel altijd direct tegenwoordig.

[ Voor 23% gewijzigd door martijnve op 02-09-2020 13:54 ]

Mini-ITX GamePC: Core i5 3470 | 16GB DDR3 | GTX 970 4GB | Samsung 830 128GB | Dell u2711 (27", IPS,1440p), 2343BW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

martijnve schreef op woensdag 2 september 2020 @ 13:53:
Ik heb vorige week nog gehad dat het pas de volgende ochtend op de rekening stond. (bunq -> rabo). Zowel bunq als rabo onderstuenen instant payments dus dit zal een storing bij een van de twee zijn geweest. Garantie krijg je m.i. niet. Maar het is wel vrijwel altijd direct tegenwoordig.
Bunq lijkt ook niet geheel mee te doen aan Instant Payments

https://www.betaalverenig...-banken-instant-payments/
Leo iMac schreef op woensdag 2 september 2020 @ 13:49:
In dat laatste geval, zal ik op marktplaats dus de betaalverzoeken moeten blijven gebruiken, met de 40 cent kosten, vandaar mijn vraag.
Tegenwoordig paste ik altijd de tikkie tekst in de MP app. Scheelt de koper 40 cent en ik heb m'n geld direct.

[ Voor 24% gewijzigd door Gunner op 02-09-2020 13:55 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:45

Croga

The Unreasonable Man

martijnve schreef op woensdag 2 september 2020 @ 13:53:
Ik heb vorige week nog gehad dat het pas de volgende ochtend op de rekening stond. (bunq -> rabo). Garantie krijg je m.i. niet. Maar het is wel vrijwel altijd direct tegenwoordig.
Bunq doet dan ook niet mee aan "instant payments", is simpelweg geen onderdeel van de werkgroep.

Betaalverzoeken werken nog altijd het best. Of het nou tikkie, bunq.me of welke dan ook is, je krijgt altijd meteen bevestiging van betaling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Leo iMac schreef op woensdag 2 september 2020 @ 13:49:
Weet iemand of de (grotere) banken nu inmiddels garanderen dat een betaling gelijk (of paar secondes erna) op de andere rekening verschijnt?
Vanaf dezelfde bank werkt het, en in mijn ervaringen van bijv. ING naar ABN en omgekeerd ook altijd, maar met een betaling van klant aan huis is het fijn om te weten of het nu door de banken inmiddels wordt gegarandeerd of dat het nog een 'in de meeste gevallen' situatie is.
Je kunt toch gewoon tikkie of betaalverzoek van Rabobank oid blijven gebruiken? Heb je de 40ct kosten ook niet en heb je het ook echt gelijk op je rekening ipv minimaal een dag (of heel weekend) of tot je hun beleid snapt...

offtopic:
Daarnaast heb ik zelf recent slechte ervaring met de partij achter marktplaats betaalverzoeken. Ik had 3 betalingen in 2 dagen, waarbij 1 betaling 250,- was. Blijkbaar mag je tot 250,- zonder verdere verificatie doen bij hun betaalprovider (dit is dus geen dienst van MP zelf!). Deze transactie van 250,- was daarboven en daarom werden alle 3 de betalingen tegengehouden tot verificatie was uitgevoerd.

Omdat dit een en/of rekening betrof zonder bankpas met mijn naam als 2e (wel al jaren in gebruik op dat MP account en voor vergelijkbare betalingen), kon ik niet aantonen met kopie bankpas dat ik rekeninghouder was, maar wel met screenshot van internetbankieren. Uiteindelijk moest ik van een medewerker een kopie paspoort van mijn partner leveren om te bewijzen dat ik in ieder geval niet de rekeninghouder was, maar wel ook het paspoort van de rekeninghouder had... Beniewd wat AFM en autoriteit persoonsgegevens van dat beleid vinden...

[ Voor 3% gewijzigd door Sander op 02-09-2020 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 07:47

m-vw

GEZOCHT: De Kluts

Bij mij wordt dit zelfs gemeld in de bankapp. Er staat een zin als 'Het geld staat direct op de rekening van de ontvanger.'

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwarlorf
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 13:48

Dwarlorf

Nokando a place near Kathmandu

Triodos ook niet.

The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dieks77
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13:33
Bij ING zowel in de app als Mijn-ING staat er een indicatie "Bij Ontvanger" bij het aanmaken ven een overschrijving,
Dit is dan "Direct" of "Binnen 1 werkdag"
Er lijkt wel ook enig verschil te zijn naar zakelijke rekeningen, maar ik zie dat niet consequent helaas.

En anders zoals al genoemd, eventueel gebruikmaken van een betaalverzoek/tikkie daar krijg je bevestiging als het gelukt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnve
Gunner schreef op woensdag 2 september 2020 @ 13:54:
[...]

Bunq lijkt ook niet geheel mee te doen aan Instant Payments

https://www.betaalverenig...-banken-instant-payments/

[...]

Tegenwoordig paste ik altijd de tikkie tekst in de MP app. Scheelt de koper 40 cent en ik heb m'n geld direct.
Croga schreef op woensdag 2 september 2020 @ 13:54:
[...]

Bunq doet dan ook niet mee aan "instant payments", is simpelweg geen onderdeel van de werkgroep.

Betaalverzoeken werken nog altijd het best. Of het nou tikkie, bunq.me of welke dan ook is, je krijgt altijd meteen bevestiging van betaling.
Bunq en ABN waren de eerste banken in NL die het ondersteunden. Ik hebruik het met grote regelmaat. https://www.iculture.nl/n...q-abn-amro-overschrijven/

Mini-ITX GamePC: Core i5 3470 | 16GB DDR3 | GTX 970 4GB | Samsung 830 128GB | Dell u2711 (27", IPS,1440p), 2343BW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leo iMac
Bedankt voor de vele reacties; De link van Killer was fijn. Goed om te horen dat het soms mis kan gaan Martijn.
En tikkie doet het al jaren niet goed op mijn telefoon; ik schijn 'geen internet verbinding te hebben…' Zal dat eens (opnieuw) uit gaan zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedmaster
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

Speedmaster

Make my day...

Leo iMac schreef op woensdag 2 september 2020 @ 14:07:
Bedankt voor de vele reacties; De link van Killer was fijn. Goed om te horen dat het soms mis kan gaan Martijn.
En tikkie doet het al jaren niet goed op mijn telefoon; ik schijn 'geen internet verbinding te hebben…' Zal dat eens (opnieuw) uit gaan zoeken.
Zorgen dat de tikkie app als je die gebruikt bij je instellingen gebruik mag maken van je mobiele verbinding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:45

Croga

The Unreasonable Man

martijnve schreef op woensdag 2 september 2020 @ 14:06:
Bunq en ABN waren de eerste banken in NL die het ondersteunden. Ik hebruik het met grote regelmaat. https://www.iculture.nl/n...q-abn-amro-overschrijven/
Da's leuk. Uit ervaring zeg ik dat Bunq<->ING niet instant is. Dat Bunq met individuele banken die afspraken maakt is leuk maar ze doen niet mee met de groep die dit allemaal tussen elkaar doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

com2,1ghz schreef op woensdag 2 september 2020 @ 13:52:
[...]

Indien beide partijen instant payment ondersteunen dan zit het geld direct op je rekening. De bank ontvangt het in praktijk pas na enkele dagen. Maar daar merk je niets van.
Dat is niet zo, settlement is ook (near-) instant. Er zijn verschillende varianten, geen van allen duurt enkele dagen.

https://www.ecb.europa.eu...1706_article_tips.en.html

@Croga Bunq en ABN waren als eerste op de Europese variant aangesloten. ABN (en de rest van de NL banken met een significant aantal rekeninghouders) is later aangesloten op een NL systeem dat qua requirements (sneller, hogere volumes) een stuk scherper is dan de Europese variant.

[ Voor 21% gewijzigd door FirePuma142 op 02-09-2020 14:14 ]

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijnve
Croga schreef op woensdag 2 september 2020 @ 14:08:
[...]

Da's leuk. Uit ervaring zeg ik dat Bunq<->ING niet instant is. Dat Bunq met individuele banken die afspraken maakt is leuk maar ze doen niet mee met de groep die dit allemaal tussen elkaar doet.
Oh kleine nuance: https://www.enigmaconsult...l-wat-voeten-in-de-aarde/

Blijkbaar is er een europees systeem waar ABN en BUNQ aan meedoen. Daarnaast hebben de grote nederlandse banken het nodig gevonden om naderhand nog een nederlands systeem op te tuigen en daar zit BUNQ niet in. |:(

"Het leuke aan standaarden is dat er zo veel zijn om uit te kiezen".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 03-06 23:19
[...]

Of je reageert niet.

Dit is onzin. Bij instant payment gaat er direct via Equens een betaling naar de andere bank uit. Dit wordt niet achteraf gecleared. Bij batch betalingen (de tegenhanger van IP) worden betalingen gebundeld door Equens. Dus dan wordt clearing en settlement op een later moment uitgevoerd dan dat de betaling wordt ingelegd.

Wat jij bedoelt zijn de ideal transacties. Bij een customer to customer ideal transactie wordt het bedrag wél voorgeschoten als het interbancair is. (Maar ook niet "meerdere dagen") En dat is dus heel wat anders dan Instant payments.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 01-06 08:44
Leo iMac schreef op woensdag 2 september 2020 @ 14:07:
Ik zou ook geen tikkie gebruiken, maar gewoon een betaalverzoek van je eigen bank. Dan staat het gegarandeerd ook direct op je eigen rekening, ipv een tussenrekening van tikkie.
Croga schreef op woensdag 2 september 2020 @ 14:08:
[...]

Dat is geen "individuele afspraak". bunq en ABN zijn de enige banken in Nederland die gewoon SEPA-instant-payment ondersteunen. En daarmee dus instant kunnen overboeken naar een groot deel van de Europese banken.

Het zijn de andere (groot-)banken in Nederland die een "onderlinge afspraak" hebben gemaakt voor een alternatief instant-payment protocol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leo iMac
Speedmaster schreef op woensdag 2 september 2020 @ 14:08:
[...]

Zorgen dat de tikkie app als je die gebruikt bij je instellingen gebruik mag maken van je mobiele verbinding
Staat die, en nog steeds dezelfde melding. Bug of bug van specifiek mijn iPhone of Tikkie…

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mistraller
mcDavid schreef op woensdag 2 september 2020 @ 14:16:
[...]

Ok zou ook geen tikkie gebruiken, maar gewoon een betaalverzoek van je eigen bank. Dan staat het gegarandeerd ook direct op je eigen rekening, ipv een tussenrekening van tikkie.

[...]

Dat is geen "individuele afspraak". bunq en ABN zijn de enige banken in Nederland die gewoon SEPA-instant-payment ondersteunen. En daarmee dus instant kunnen overboeken naar een groot deel van de Europese banken.

Het zijn de andere (groot-)banken in Nederland die een "onderlinge afspraak" hebben gemaakt voor een alternatief instant-payment protocol.
Volgens mij gewoon omdat AAB / Bunq zijn aangesloten op een EU clearinghouse en de rest op een NL-only clearinghouse.
Er is geen alternatief IP protocol. Op de site van de betaalvereniging: "De Nederlandse implementatie voldoet volledig aan de Europese standaard voor Instant Payments."
Het is alleen het doorzetten en accepteren van betalingen waar iedere bank ism Equens een moment voor kiest.

[ Voor 15% gewijzigd door Mistraller op 02-09-2020 14:24 ]

---------------

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

Dit is meer een vraag voor in PFSL dan SF. Ik geef het topic dan ook een zetje die kant op.

After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Het eerder geposte overzicht van welke in Nederland actieve banken op welke transactieverwerker zijn aangesloten geeft ook aan waar je daadwerkelijk IP kunt verwachten, namelijk binnen 1 kolom (transactieverwerker). ABN-AMRO zit als enige op alle drie de genoemde transactieverwerkers aangesloten, de overige banken zitten op maximaal 1 verwerker aangesloten.

Samenvatting: de meeste "normale" Nederlandse (groot)banken zitten bij equensWorldline en hebben dus onderling IP. bunq en de Nederlandse takken van buitenlandse banken niet.

ABN-AMRO en bunq zitten allebei op EBA Clearing (samen met de buitenlandse banken die in NL actief zijn). Hierbij zijn ook N26 en Santander (moeder van OpenBank) aangesloten.

ABN-AMRO zit als enige daarnaast ook nog op TIPS, waar met name veel Duitstalige (DE, AT) en Spaanse banken op lijken te zitten.

[ Voor 93% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 02-09-2020 19:54 ]

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

• igmar
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22-05 09:55

igmar

ISO20022

Herko_ter_Horst schreef op woensdag 2 september 2020 @ 19:32:
Het eerder geposte overzicht van welke in Nederland actieve banken op welke transactieverwerker zijn aangesloten geeft ook aan waar je daadwerkelijk IP kunt verwachten, namelijk binnen 1 kolom (transactieverwerker). ABN-AMRO zit als enige op alle drie de genoemde transactieverwerkers aangesloten, de overige banken zitten op maximaal 1 verwerker aangesloten.

Samenvatting: de meeste "normale" Nederlandse (groot)banken zitten bij equensWorldline en hebben dus onderling IP. bunq en de Nederlandse takken van buitenlandse banken niet.

ABN-AMRO en bunq zitten allebei op EBA Clearing (samen met de buitenlandse banken die in NL actief zijn). Hierbij zijn ook N26 en Santander (moeder van OpenBank) aangesloten.

ABN-AMRO zit als enige daarnaast ook nog op TIPS, waar met name veel Duitstalige (DE, AT) en Spaanse banken op lijken te zitten.
Voor de duidelijkheid : Die lijst gaat alleen over instant payments (IP), niet over de gewone SCT's. Het grote gros van het NL verkeer gaat over Equens, niet EBA, zowel voor IP alswel de 'gewone' SCT.

Da's ook meteen de reden waarom die drie banken een eilandje zijn : Ze zitten alleen op EBA. En instant payment is redelijk standaard, er zit weinig verschil tussen EBA en Equens als het op IP aankomt.
Binnen een bank (ING <--> ING, ABN <--> ABN) is het altijd instant, die betalingen worden direct binnen het account management systeem geboekt (ok, op wat uitzonderingen na).

• igmar

igmar

ISO20022

[...]
De bank ontvangt het in praktijk pas na enkele dagen. Maar daar merk je niets van.
Instant payments worden direct gesettled. Kan dat op een of andere manier niet (of d'r gaat wat anders fout), dan worden ze verstuurd als een gewone SCT.

• igmar

igmar

ISO20022

Mistraller schreef op woensdag 2 september 2020 @ 14:14:
[...]
Wat jij bedoelt zijn de ideal transacties. Bij een customer to customer ideal transactie wordt het bedrag wél voorgeschoten als het interbancair is. (Maar ook niet "meerdere dagen") En dat is dus heel wat anders dan Instant payments.
iDeal is onder water gewoon een SCT. De 'betalende' bank geeft dan de garantie dat het is verstuurd, en er wordt voor dat bedrag ook een reservering gemaakt. Over het algemeen settlen banken die dezelfde dag nog, tenzij je toevallig aan het eind van het window van die dag zit : Dan het de volgede target dat (dag dat de financieele markt is geopened).

• Mistraller
igmar schreef op donderdag 3 september 2020 @ 22:18:
[...]
Binnen een bank (ING <--> ING, ABN <--> ABN) is het altijd instant, die betalingen worden direct binnen het account management systeem geboekt (ok, op wat uitzonderingen na).
En dat geldt dus ook bij instellingen die meerdere bankmerken voeren zoals de Volksbank; overboekingen tussen ASN, SNS, Regiobank en BLG worden direct verwerkt.
Die betalingen hoeven immers niet interbancair verwerkt (gesettled) te worden, dus er zit geen partij zoals Equens tussen.
igmar schreef op donderdag 3 september 2020 @ 22:26:
[...]

iDeal is onder water gewoon een SCT. De 'betalende' bank geeft dan de garantie dat het is verstuurd, en er wordt voor dat bedrag ook een reservering gemaakt. Over het algemeen settlen banken die dezelfde dag nog, tenzij je toevallig aan het eind van het window van die dag zit : Dan het de volgede target dat (dag dat de financieele markt is geopened).
En voor de mensen die niet bij een bank werken: SCT is dus gewoon een Sepa Credit Transfer, oftewel: een overboeking. ;)

[ Voor 32% gewijzigd door Mistraller op 03-09-2020 22:44 ]

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leo iMac
Ik lees inmiddels wat reacties die vrij diep in de details gaan; maar heb voor mezelf nog steeds niet het antwoord of ik met grotere marktplaats betalingen veilig zit met betalingen andere banken naar mijn ABN.
Mocht het met ABN naar ABN om wat voor reden niet gaan (niet zichtbaar op mijn rekening komen binnen een paar minuten), kan ik ze 24 uur p/dag bereiken om het ter plekke op te lossen. Met klanten van andere bank (ING en Rabo bijv.) weet ik nog steeds niet of het nu 'acceptabel' veilig is.
Of dat ik nog steeds beter een mp betaalverzoek kan doen…

[ Voor 6% gewijzigd door Leo iMac op 05-09-2020 14:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 01-06 08:44
Leo iMac schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 14:37:
Ik lees inmiddels wat reacties die vrij diep in de details gaan; maar heb voor mezelf nog steeds niet het antwoord of ik met grotere marktplaats betalingen veilig zit met betalingen andere banken naar mijn ABN.
Mocht het met ABN naar ABN om wat voor reden niet gaan (niet zichtbaar op mijn rekening komen binnen een paar minuten), kan ik ze 24 uur p/dag bereiken om het ter plekke op te lossen. Met klanten van andere bank (ING en Rabo bijv.) weet ik nog steeds niet of het nu 'acceptabel' veilig is.
Of dat ik nog steeds beter een mp betaalverzoek kan doen…
De korte samenvatting is gewoon:
- Met de meeste banken is het instant
- Met sommige banken niet
- Bij twijfel dus beter een betaalverzoek doen (hoeft niet via marktplaats, kan ook via je eigen bank)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leo iMac
Bedankt mcDacvid!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ivanwmc
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 12:25
mcDavid schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 15:01:
De korte samenvatting is gewoon:
- Met de meeste banken is het instant
- Met sommige banken niet
- Bij twijfel dus beter een betaalverzoek doen (hoeft niet via marktplaats, kan ook via je eigen bank)
Met ABN AMRO heb je wel de grootste kans dat de instant payments vanaf een andere bank onmiddellijk op jouw ABN AMRO rekening bijgeboekt worden, omdat het de enige Nederlandse bank is die 3 systemen van instant payments ondersteunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
ivanwmc schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 15:14:
[...]

Met ABN AMRO heb je wel de grootste kans dat de instant payments vanaf een andere bank onmiddellijk op jouw ABN AMRO rekening bijgeboekt worden, omdat het de enige Nederlandse bank is die 3 systemen van instant payments ondersteunt.
Nee dat is dus niet zo; dat is alleen als de andere bank op het andere systeem is aangesloten en dus voornamelijk voor buitenlandse transacties van belang. Het is ook niet zo dat een transactie via meerdere kanalen wordt aangeboden. Je verstuurt een pakketje ook niet tegelijk via PostNL en DHL tegelijk.

TL:DR Het gros (wellicht zelfs alle??) van binnenlandse instant payments gaat alleen via Equens en is gewoon betrouwbaar voor alle deelnemende banken.

Wil je echt zekerheid van snel geld ontvangen kies dan een betaalverzoek van je eigen bank. Niet die van Marktplaats want die verwerken transacties batchgewijs en alleen binnen kantooruren. Bovendien betaalt de koper er extra voor.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivanwmc
Mistraller schreef op maandag 7 september 2020 @ 10:11:
Nee dat is dus niet zo; dat is alleen als de andere bank op het andere systeem is aangesloten en dus voornamelijk voor buitenlandse transacties van belang. Het is ook niet zo dat een transactie via meerdere kanalen wordt aangeboden. Je verstuurt een pakketje ook niet tegelijk via PostNL en DHL tegelijk.
Bedoel je met buitenlandse transacties SWIFT transacties of ook SEPA transacties tussen Europese bankrekeningen? SEPA transacties zijn namelijk al geruime tijd gelijkgesteld aan binnenlandse transacties. Als je bedoelt dat bijna alle Nederlandse banken alleen EquensWorldline instant payments ondersteunen en bij transacties tussen Nederlandse bankrekeningen de andere systemen nauwelijks een rol spelen, dan heb je daarin gelijk.

Maar steeds meer Nederlanders gebruiken ook (gratis) Europese bankrekeningen (N26, Revolut, Monese, etc.) als betaalrekening. Omdat ABN AMRO 3 verschillende systemen ondersteunt, werken dus zowel de instant payments die door EquensWorldline, EBA Clearing als TIPS worden verwerkt. Daarmee wordt de kans steeds groter dat een instant payment vanuit of naar een ABN AMRO rekening ook als een instant payment wordt verwerkt.

Ik heb nooit beweerd dat een transactie via verscheidene kanalen wordt aangeboden. Maar het is een interessante stelling. Als ik vanuit mijn ABN AMRO rekening geld overmaak naar een comdirect (non-EquensWorldline) of ING rekening (EquensWorldline), dan worden deze automatisch als instant payments verwerkt. Betekent dit dat ABN AMRO van tevoren checkt of en zo ja, welk instant payments systeem een bank ondersteunt? Of verzendt ABN AMRO de transactie gewoon via alle drie de systemen tegelijk of direct na elkaar en valt het alleen terug op een normale SEPA overboeking als alle drie instant payments systemen de overboeking weigeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
ivanwmc schreef op maandag 7 september 2020 @ 12:25:
[...]

Maar steeds meer Nederlanders gebruiken ook (gratis) Europese bankrekeningen (N26, Revolut, Monese, etc.) als betaalrekening. Omdat ABN AMRO 3 verschillende systemen ondersteunt, werken dus zowel de instant payments die door EquensWorldline, EBA Clearing als TIPS worden verwerkt. Daarmee wordt de kans steeds groter dat een instant payment vanuit of naar een ABN AMRO rekening ook als een instant payment wordt verwerkt.
Is momenteel marginaal op het totaal aantal betaalrekeningen bij grote Nederlandse banken.
Ik heb nooit beweerd dat een transactie via verscheidene kanalen wordt aangeboden. Maar het is een interessante stelling. Als ik vanuit mijn ABN AMRO rekening geld overmaak naar een comdirect (non-EquensWorldline) of ING rekening (EquensWorldline), dan worden deze automatisch als instant payments verwerkt. Betekent dit dat ABN AMRO van tevoren checkt of en zo ja, welk instant payments systeem een bank ondersteunt? Of verzendt ABN AMRO de transactie gewoon via alle drie de systemen tegelijk of direct na elkaar en valt het alleen terug op een normale SEPA overboeking als alle drie instant payments systemen de overboeking weigeren?
Probeer dit topic nu een beetje eenvoudig te houden en niet over stellingen te praten :) Hoe AAB dit precies doet weet ik niet, maar een overboeking wordt pas instant ingezonden als het resultaat van een controle positief is. (reachability check) Er wordt dus éérst gecheckt, dan pas verstuurd.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivanwmc
Mistraller schreef op maandag 7 september 2020 @ 12:35:
Probeer dit topic nu een beetje eenvoudig te houden en niet over stellingen te praten :) Hoe AAB dit precies doet weet ik niet, maar een overboeking wordt pas instant ingezonden als het resultaat van een controle positief is. (reachability check) Er wordt dus éérst gecheckt, dan pas verstuurd.
Ik stelde vragen in reactie op jouw stelling "Het is ook niet zo dat een transactie via meerdere kanalen wordt aangeboden." Is dat te gecompliceerd of tegen de regels in dit forum/topic?

Kan je een link naar je bron delen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
ivanwmc schreef op maandag 7 september 2020 @ 17:09:
[...]

Ik stelde vragen in reactie op jouw stelling "Het is ook niet zo dat een transactie via meerdere kanalen wordt aangeboden." Is dat te gecompliceerd of tegen de regels in dit forum/topic?

Kan je een link naar je bron delen?
Nee hoor dat mag best, maar ik denk dat het voor de TS wel fijner is :)

Ik zou eigenlijk niet weten waar dit beschreven staat online, maar ik heb bij mij op het werk destijds meegewerkt op het instantpayment project ;) Eerst checken, dan pas aanbieden.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivanwmc
Mistraller schreef op maandag 7 september 2020 @ 22:13:
Nee hoor dat mag best, maar ik denk dat het voor de TS wel fijner is :)
Ah, puur altruïsme!
Pagina: 1