Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FijneKerst
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 02-06 17:46
Kleine intro:

Ik werk voor en ICT club waarbij de diensten voor 90% bestaan uit telecom diensten.
Hosted, Hybride, on-premise etc.. je kent het wel.

De laatste tijd, zeker met Corona, zijn we ook bezig om MS teams als volwaardige telecom oplossing aan te bieden.
Uiteraard is dit kosten technisch voor ons helemaal niet interessant want je verdient er geen ruk aan.
Maar we konden het altijd nog aanvullen met extra PBX diensten om de Teams omgeving een "volwaardige" telecom omgeving te maken.

Echter, Microsoft kennende, zijn ze nu hard aan de weg aan het timmeren en bieden ze nu zelfs, naast Direct Routing, waarbij je nog een 3rd party provider nodig hebt voor de nummers en billing enzo, ook de optie om helemaal buiten alles om te gaan en rechtstreeks je nummers, billing e.d. via Microsoft te laten gaan met "Microsoft 365 Business Voice with a Calling Plan".

Ik als telecom boer vind dit een enge situatie worden.

Met de Microsoft media machine die erachter zit.... gaan we straks gewoon allemaal over op Teams bellen als MKB?
Waar zit het verdien model nog voor de onafhankelijke telecom boer?
Moet ik toch omschakelen naar IT dienstverlening .. met een beetje telecom via Teams?

Of ben ik nu te veel aan het doom-denken?

8)7

Had ik nou maar een vak geleerd :P

[ Voor 0% gewijzigd door PaT op 02-09-2020 13:00 ]

Mijn eerste Productreview! https://tweakers.net/productreview/243692/creative-sound-blasterx-h7.html

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:47

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

FijneKerst schreef op woensdag 2 september 2020 @ 11:54:
gaan met "Microsoft 365 Business Voice with a Calling Plan".

Ik als telecom boer vind dit een enge situatie worden.
MS calling plans zijn al een jaar of twee á drie in Nederland beschikbaar. Qua prijs totaal nog niet interessant in vergelijking met Direct Routing en een eigen of 3rd party sip trunk, maar het bestaat al heel lang. (en nu via de business variant ook beschikbaar voor kleinere ondernemingen).

Verdienmodel zit hem nog in de sip-trunk en apparatuur die je kunt leveren als ICT-boer voor Direct Routing constructies, of add-ons op MS Teams. Met name contactcenter functionaliteit en compliancy recording zit niet in MS Teams. Daar zijn add-ons voor nodig...

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:08
Het is een mogelijkheid.

Echter persoonlijk vind ik Teams een drama, en zou er echt niet op zitten te wachten om er mee te gaan bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Wat is een mogelijkheid?

MS is Teams enorm aan het pushen en integreert het zo'n beetje met hun volledige backend. Ga er maar vanuit dat je dit niet tegen gaan houden, ondanks je persoonlijke voorkeur...

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FijneKerst
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 02-06 17:46
Question Mark schreef op woensdag 2 september 2020 @ 12:12:
[...]

Wat is een mogelijkheid?

MS is Teams enorm aan het pushen en integreert het zo'n beetje met hun volledige backend. Ga er maar vanuit dat je dit niet tegen gaan houden, ondanks je persoonlijke voorkeur...
Hier doel ik dus een beetje op inderdaad.

Ja Teams bellen en calling plans waren er al, maar was nooit echt een bedreiging.
Nu met corona heeft Teams een behoorlijke boost gekregen in de media en is het bij Microsoft ook naar een hoger plan getrokken.
De hoeveelheid dollars die Microsoft er nu tegenaan gooit is niet niks.
Verdienmodel zit hem nog in de sip-trunk en apparatuur die je kunt leveren als ICT-boer voor Direct Routing constructies, of add-ons op MS Teams. Met name contactcenter functionaliteit en compliancy recording zit niet in MS Teams. Daar zijn add-ons voor nodig...
Reken maar dat zaken zoals call centers e.d. er ook in gaan komen, dat duurt volgens mij geen 5 jaar meer.
Zoals je al zegt, die zijn er nu al d.m.v. addons.
Ik vraag me af of dat straks niet gewoon een extra licentie wordt bij Microsoft 365 Business.

Loopt de sip trunk ook niet via Microsoft als je de Business Voice licentie neemt?

Mijn eerste Productreview! https://tweakers.net/productreview/243692/creative-sound-blasterx-h7.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

FijneKerst schreef op woensdag 2 september 2020 @ 12:18:
[...]

Hier doel ik dus een beetje op inderdaad.

Ja Teams bellen en calling plans waren er al, maar was nooit echt een bedreiging.
Nu met corona heeft Teams een behoorlijke boost gekregen in de media en is het bij Microsoft ook naar een hoger plan getrokken.
De hoeveelheid dollars die Microsoft er nu tegenaan gooit is niet niks.
Dat deden ze al voor Corona. Ik ben afgelopen jaar op MS Ignite geweest, en daar is zo'n beetje het strategisch plan omtrent Teams gepresenteerd. Het gaat de opstaphub richting O365 worden. Ik verwacht dat het op termijn de Outlook client ook gaat vervangen. De calender functionaliteit zit er al in, integratie met Outlook ook al. Relatief kleine stap om je mail dan ook te gaan integreren.
[...]
Reken maar dat zaken zoals call centers e.d. er ook in gaan komen, dat duurt volgens mij geen 5 jaar meer.
Zoals je al zegt, die zijn er nu al d.m.v. addons.
Ik vraag me af of dat straks niet gewoon een extra licentie wordt bij Microsoft 365 Business.
Zou kunnen. Momenteel is MS al vrij lang bezig met het beschikbaar stellen van API's zodat 3rd party contactcenter oplossingen rechtstreeks kunnen integreren. De releasedatum wordt alleen steeds vooruit geschoven. Kennelijk nog niet zo eenvoudig, óf commercieel intressant genoeg voor MS.
Loopt de sip trunk ook niet via Microsoft als je de Business Voice licentie neemt?
Als je calling plans af gaat nemen van MS (dus ook de telefoonnummers bij MS betrekt), dan regelt MS op de achtergrond alles. Ik lees net dat een business voice license inclusief calling plan is, dus het antwoord is ja. MS regelt dan alles.
Business Voice is a telephony solution designed for small and medium businesses of up to 300 users that bundles Phone System, Audio Conferencing, a Domestic Calling Plan, and more. Phone System capabilities that you'll get include voicemail, caller ID, call park, call forwarding, auto attendants, and call queues.
https://docs.microsoft.co...nsing?tabs=small-business

[edit]
Lees net dat er twee varianten zijn vwb Business Voice licenses. één met calling plans, en één gebasseerd op direct routing, waarbij je zelf de SBC en siptrunk moet regelen (al dan niet via een partner).

De hele telecom markt veranderd. SMS is al grotendeels vervangen door Whatsapp/Telegram/Messenger. Belminuten gaan er op termijn ook uit. Iedereen een sim met veel data en naar Teams/Skyp of een andere voip oplossing. D'r is straks geen mens meer die nog belminuten nodig heeft.

[ Voor 9% gewijzigd door Question Mark op 02-09-2020 12:39 ]

Pagina: 1