Bouw garage of extra kamer, wat is meer waardevol/bruikbaar?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 258387

Topicstarter
Ik heb mijn garage verbouwd tot een bijkeuken en slaapkamer. Ik mag vergunningsvrij ruim 30m2 bijbouwen. Ik ben van plan om een garage te bouwen maar denk ook steeds vaker om er een extra (slaap)kamer van te maken.

Nu ben ik eens benieuwd wat bij een eventuele verkoop makkelijker zou verkopen; een huis met een garage of 2 slaapkamers beneden (badkamer zit ook beneden)

Zelf vind ik de garage handig om spullen in op te slaan, maar een extra kamer is ook heel fijn. Ik wil niet altijd in dit huis blijven wonen en kijk dus ook naar de toekomst. Wat heeft meer slagingskans bij een verkoop? Een extra 2e slaapkamer beneden (of extra woonkamer etc) of een garage?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lelletje
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09-05 15:09
Hoeveel slaapkamers heb je nu boven? En is er een badkamer boven?

Als je namelijk 4 slaapkamers, 2 badkamers en een garage hebt, dan zal het een gewild huis zijn.

Maar als je dus 2 slaapkamers, 1 badkamer en een garage hebt, dan is het lastiger om te verkopen.

Of is een garage met een slaapkamer boven geen optie?

[ Voor 9% gewijzigd door Lelletje op 02-09-2020 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:22
Afhankelijk van je doelgroep bij verkoop kan een extra slaapkamer beneden interessant zijn, maar over het algemeen is een 2e slaapkamer beneden niet direct een plus. Ik zou het met name laten afhangen van de ruimte die je hebt. Bij onze woning loop ik tegen een ruimtegebrek aan. Dat komt doordat de vorige bewoners bij de bouw de optie hadden om de inpandige garage bij de woonkamer te trekken en daarvoor hebben gekozen. Gevolg: een geweldige extra grote woonkamer waarin we een extra eettafel/werktafel van ruim 3 meter (en 8 stoelen) hebben staan. Keerzijde: nauwelijks bergruimte, want daarvoor is een garage echt ideaal. Het leert je wel te “ontspullen” maar voor de kerstboom, wintersportspullen, winterbanden voor de auto, etc. is een garage toch wel handig als je die niet naar een externe opslag wil brengen (of weggooien natuurlijk).

Bij ons speelt ook nog mee dat er maar 3 slaapkamers zijn en door de split level indeling van de woning ook geen eenvoudige mogelijkheden zijn om een extra kamer te creëeren.

[ Voor 9% gewijzigd door cryptapix op 02-09-2020 12:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Ik zou voor de garage gaan als je nu genoeg ruimte in huis hebt. Die kan een toekomstige koper altijd zelf nog verbouwen tot kamer of appartement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09-05 15:59
Lijkt mij onmogelijk om hier wat over te zeggen. In een omgeving met meer oudere mensen is een 2e slaapkamer wellicht waardevoller (mogelijkheid om op oude dag volledig op begane grond te leven). Of een omgeving met relatief grotere gezinnen.

Garage is weer interessanter in een omgeving met parkeervergunningen.

Ik zou denk ik primair doen waar je zelf het meeste aan hebt. Tenzij je al concrete verhuisplannen hebt (maar, dat geld wellicht beter besteden aan het verbouwen van je volgende woning).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 20:01
Geheel afhankelijk van type woning en het huidige aantal (slaap)kamers. Wanneer een huis al 4 of 5 slaapkamers heeft, dan zal een extra slaapkamer weinig toevoegen.
Heeft het huis nu maar 1 of 2 slaapkamers, dan maakt een extra slaapkamer het huis een stuk aantrekkelijker.

Maar staat het huis in een buurtje wat vanwege de woningtypen vooral bewoond wordt door senioren en hebben de meeste woningen een garage, dan is twee sslaapkamers wel weer voldoende aantrekkelijk en is er grote kans dat potentiële kopers bij jouw huis nu de garage missen.

Maar bovenal: waarom zou je verbouwen voor de potentiële toekomstige bewoners? Verbouwen moet je primair voor jezelf doen.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Persoonlijk zou ik geen huis kopen zonder garage, ik wil toch wel een leuke klusruimte hebben.
Pagina: 1