Upgrade PC Ryzen 5 1600/GTX1070

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Brubs
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 27-01 08:48
Ik zoek een?
Vul hier in welk component/onderdeel je zoekt. Vertel ook waarom je dat onderdeel wil hebben. Wat wil je ermee bereiken?
Ik zoek een valide upgrade voor mijn systeem om games in QHD te spelen op een 144hz monitor. Ik denk dat ik alles moet upgraden geheugen/opslag na.

Ik heb op het moment de volgende setup:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 1600 Boxed Wraith Spire koeler€ 233,28€ 233,28
1MoederbordenAsus Prime B350-Plus€ 0,-€ 0,-
1VideokaartenInno3D iChill GeForce GTX 1070 X3 8GB€ 0,-€ 0,-
1Interne harde schijvenWD Blue WD10EZEX, 1TB€ 37,99€ 37,99
1BehuizingenFractal Design Meshify C White - TG€ 88,-€ 88,-
1MonitorenLG UltraGear 27GL850 Zwart€ 468,35€ 468,35
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15€ 57,90€ 57,90
1VoedingenSeasonic Focus Plus 550 Gold€ 159,72€ 159,72
1Solid state drivesCrucial MX300 2,5" 525GB€ 141,90€ 141,90
1Solid state drivesPNY XLR8 CS3030 1TB€ 149,99€ 149,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.938,38

En wanneer ik bijvoorbeeld Warzone speel, op 1080p, lopen beide mijn CPU als GPU tegen 100% aan (krijg 100fps). Ik heb een 1440P monitor maar dat kan het systeem uberhaupt niet lekker aan.

Wat is je budget?
Hopelijk is het te realiseren voor <1000€

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Merk en type maken niet veel uit. Ik heb een window in mijn kast maar heel erg RGB hoeft niet, als het er leuk uitziet zonder neem ik daar ook zeker genoegen mee. De nieuwe RTX Kaarten zijn wel erg interessant dus daar wacht ik de benchmarks van af maar deze hebben voor nu mijn voorkeur.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Systeem zoals hierboven is beschreven. Zelf zat ik te denken aan Ryzen 7 3700 of iets in die richting als CPU en RTX3080/3070 als GPU. (met B550 mobo?) En ik vermoed dat een nieuwe voeding geen overbodige luxe zal zijn.
Voornamelijk zal het systeem gebruikt worden om QHD 144hz te gamen en deels voor werkzaamheden waar een virtual desktop gedraaid wordt en zo nu en dan een 3d-CAD programma gedraaid en gebruikt wordt (Siemens NX of Solidworks).

Ik wil voor de komende jaren wel goed zitten dus vandaar dat ik een beste upgrade wil. Wanneer dit zwaar boven 1k uitkomt ga ik nog eens nadenken, maar in het budget zit wel enigszins wat rek.

Graag advies van de meer ervaren mensen van dit forum wat mijn beste opties zullen zijn gezien mijn requirements en budget, en bij voorbaat dank hiervoor :)

Beste antwoord (via Brubs op 03-09-2020 08:37)

• Involvement
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 06-06-2025
[b]vBr8 schreef op woensdag 2 september 2020 @ 11:11:En wanneer ik bijvoorbeeld Warzone speel, op 1080p, lopen beide mijn CPU als GPU tegen 100% aan (krijg 100fps). Ik heb een 1440P monitor maar dat kan het systeem uberhaupt niet lekker aan.
Op zich is 100fps niet heel slecht (ik weet niet of je die 100fps te weinig vind, mij lijkt het voldoende, maar ik doe voornamlijk strategiespellen), maar 1440p is bijna 2x zoveel pixels, dus bij het omschakelen naar die resolutie verwacht ik ongeveer 50fps, wat wel belemmerend kan zijn. Dat komt echter volledig voor rekening van de GPU, als de resolutie hoger wordt dan geeft dat weinig extra last voor de processor. Zou het niet een goed idee zijn even te kijken wat die RT 3070 allemaal kan en die overwegen?

Als je de CPU ook wil upgraden kan dat op zich wel, want dit moederbord is volgens Asus compatibel met de meeste Zen2 processors en dan kan je er een 3600 of 3700X op zetten of zo. Ik zou er echter niet heel veel van verwachten, want de 1600 is nu ook weer niet zo oud. Het geheugen kan je op zich vervangen, maar veel betere prestaties ga je niet krijgen denk ik. Zen2 heeft ten opzichte van de originele Zen architectuur in spellen een voorsprong van ongeveer 15% (verschilt per spel etc). Meer dan 6 kernen/12 threads zal niet veel toevoegen denk ik, dus ik denk dat je met een Ryzen 5 3600 optimaal zit, en je de extra €100 voor een 3700X niet gaat kunnen merken.

Dit geheugen is 3000MT/s, en je kunt nu voor een redelijk bedrag wel 3600MT/s krijgen, maar dat vertaalt zich niet naar 20% meer prestaties. De latency is ook belangrijk, en significant minder dan 10ns true latency (wat deze modules hebben) is niet heel alledaags (en derhalve duur). Ik denk dat het vervangen van het geheugen in het beste geval niet meer dan een procent of 10 gaat uitmaken, en in praktijksituaties minder.

De voeding kan je eventueel preventief vervangen, slechte voedingen zijn verschikkelijk irritant omdat het vaak niet evident is waar de problemen die ze veroorzaken vandaan komen, maar Seasonic maakt goede voedingen, dus als hij minder dan 5 jaar oud is (lijkt me sterk omdat dit model zo te zien van 2017 is) zou ik hem niet meteen vervangen. Om de capaciteit hoef je het niet te doen tenzij je gaat overklokken of een >250W videokaart koopt.

Kortom, ik denk dat op basis van wat ik van je lees alleen de videokaart wil vervangen, maar om dat zeker te weten zou je even moeten testen in welke scenario's je tekort komt en welke van de onderdelen die je hebt dan belast worden. Op 1440p en als je graag snelle shooters speelt zal de videokaart het moeilijk krijgen. Ik denk dat je ook nog wel wat kan vangen voor een tweedehands GTX1070, dus eventueel kan je die waarde aan je budget toevoegen.

Afhankelijk van of je alle locaties voor casefans hebt gevuld kan je eventueel ook investeren in een paar casefans en een grote processorkoeler, want de nieuwere componenten presteren heel erg temperatuursafhankelijk. De Ryzen 5 3600 in elk geval, maar de nieuwere nVidia videokaarten (AMD weet ik niet zo goed, maar lijkt me wel) ook. Het zijn soms de kleinere dingen die het doen, en meer fans op een lagere stand maken in elk geval minder herrie dan weinig op stormkracht.

PS Ik mag aannemen dat je de monitor zelf niet wil vervangen? Dan wordt je budget wel krap... ;)

Alle reacties

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

3300X met RTX2060S/2070 kan prima op dit setje.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 16:10
Als alternatief:
verkoop de pc as-is, en bouw heel nieuw systeem op :)

Als je 1k wilt gaan spenderen (+geld dat deze pc waard is, mogelijk haal je er de hdd of een SSD uit voor je nieuwe systeem), dan kan je daar al bijna een pc met de nieuwe gpu van bouwen.

• Brubs
99ruud99 schreef op woensdag 2 september 2020 @ 11:20:
Als alternatief:
verkoop de pc as-is, en bouw heel nieuw systeem op :)

Als je 1k wilt gaan spenderen (+geld dat deze pc waard is, mogelijk haal je er de hdd of een SSD uit voor je nieuwe systeem), dan kan je daar al bijna een pc met de nieuwe gpu van bouwen.
Ik zou dan mijn kast + SSD/HDD sowieso willen behouden, Dus dan blijft enkel de overige inhoudt over om te verkopen. Ik verwacht dat door de nieuwe GPU's e.d. er niet heel veel animo is om het in zijn geheel te verkopen (of zit ik hier ver naast?).

Als ik er naast zit zou dit wel een goede optie zijn denk ik, weer lekker vanaf begin bouwen is sowieso leuk om te doen :9

• Viswinkel
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 26-11-2025
Je kan ook de Ryzen 4xxx en nieuwe Navi van AMD even afwachten. Kijken welk effect de aankondiging van die nieuwe hardware heeft op de prijzen.

Ik heb dezelfde mobo en voeding en praktisch dezelfde cpu, ram en kast. Maar ik wacht dus even af wat AMD gaat doen.

[ Voor 4% gewijzigd door Viswinkel op 02-09-2020 12:08 ]

• Brubs
[quote]Viswinkel schreef op woensdag 2 september 2020 @ 12:07:
Je kan ook de Ryzen 4xxx en nieuwe Navi van AMD even afwachten. Kijken welk effect de aankondiging van die nieuwe hardware heeft op de prijzen.

Ik heb dezelfde mobo en voeding en praktisch dezelfde cpu, ram en kast. Maar ik wacht dus even af wat AMD gaat doen.
Dat is inderdaad nog wel een goede, ik had gelezen dat er in oktober nieuwe announcement van AMD komt omtrent GPU's dus wellicht ook binnenkort voor Ryzen 4xxx. Ik ben me alvast aan het orienteren, zodat ik mijn budget wat beter afgedicht heb over een tijdje. Maar dit ga ik zeker in de gaten houden.

Acties:
  • Beste antwoord

• Involvement
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 06-06-2025
[b]vBr8 schreef op woensdag 2 september 2020 @ 11:11:En wanneer ik bijvoorbeeld Warzone speel, op 1080p, lopen beide mijn CPU als GPU tegen 100% aan (krijg 100fps). Ik heb een 1440P monitor maar dat kan het systeem uberhaupt niet lekker aan.
Op zich is 100fps niet heel slecht (ik weet niet of je die 100fps te weinig vind, mij lijkt het voldoende, maar ik doe voornamlijk strategiespellen), maar 1440p is bijna 2x zoveel pixels, dus bij het omschakelen naar die resolutie verwacht ik ongeveer 50fps, wat wel belemmerend kan zijn. Dat komt echter volledig voor rekening van de GPU, als de resolutie hoger wordt dan geeft dat weinig extra last voor de processor. Zou het niet een goed idee zijn even te kijken wat die RT 3070 allemaal kan en die overwegen?

Als je de CPU ook wil upgraden kan dat op zich wel, want dit moederbord is volgens Asus compatibel met de meeste Zen2 processors en dan kan je er een 3600 of 3700X op zetten of zo. Ik zou er echter niet heel veel van verwachten, want de 1600 is nu ook weer niet zo oud. Het geheugen kan je op zich vervangen, maar veel betere prestaties ga je niet krijgen denk ik. Zen2 heeft ten opzichte van de originele Zen architectuur in spellen een voorsprong van ongeveer 15% (verschilt per spel etc). Meer dan 6 kernen/12 threads zal niet veel toevoegen denk ik, dus ik denk dat je met een Ryzen 5 3600 optimaal zit, en je de extra €100 voor een 3700X niet gaat kunnen merken.

Dit geheugen is 3000MT/s, en je kunt nu voor een redelijk bedrag wel 3600MT/s krijgen, maar dat vertaalt zich niet naar 20% meer prestaties. De latency is ook belangrijk, en significant minder dan 10ns true latency (wat deze modules hebben) is niet heel alledaags (en derhalve duur). Ik denk dat het vervangen van het geheugen in het beste geval niet meer dan een procent of 10 gaat uitmaken, en in praktijksituaties minder.

De voeding kan je eventueel preventief vervangen, slechte voedingen zijn verschikkelijk irritant omdat het vaak niet evident is waar de problemen die ze veroorzaken vandaan komen, maar Seasonic maakt goede voedingen, dus als hij minder dan 5 jaar oud is (lijkt me sterk omdat dit model zo te zien van 2017 is) zou ik hem niet meteen vervangen. Om de capaciteit hoef je het niet te doen tenzij je gaat overklokken of een >250W videokaart koopt.

Kortom, ik denk dat op basis van wat ik van je lees alleen de videokaart wil vervangen, maar om dat zeker te weten zou je even moeten testen in welke scenario's je tekort komt en welke van de onderdelen die je hebt dan belast worden. Op 1440p en als je graag snelle shooters speelt zal de videokaart het moeilijk krijgen. Ik denk dat je ook nog wel wat kan vangen voor een tweedehands GTX1070, dus eventueel kan je die waarde aan je budget toevoegen.

Afhankelijk van of je alle locaties voor casefans hebt gevuld kan je eventueel ook investeren in een paar casefans en een grote processorkoeler, want de nieuwere componenten presteren heel erg temperatuursafhankelijk. De Ryzen 5 3600 in elk geval, maar de nieuwere nVidia videokaarten (AMD weet ik niet zo goed, maar lijkt me wel) ook. Het zijn soms de kleinere dingen die het doen, en meer fans op een lagere stand maken in elk geval minder herrie dan weinig op stormkracht.

PS Ik mag aannemen dat je de monitor zelf niet wil vervangen? Dan wordt je budget wel krap... ;)

• Brubs
Involvement schreef op woensdag 2 september 2020 @ 16:56:
[...]

Dat is misschien nog niet eens zo'n gekke oplossing, upgrade videokaart kijk wat de rest doet en mocht het nodig zijn, upgrade de rest.

Het is inderdaad zo dat ik het scherm al heb en bij bepaalde games ook goede scores haal, maar niet bij allemaal en ik wil graag Warzone ook op lekkere settings met goede framerates kunnen spelen en voor mij hoort daar QHD bij.

De case zit wel wat extra's in qua fans, mocht het nodig zijn kan ik de CPU koeler vervangen en wellicht nog investeren in 1 extra fan (laatste plek volgens mij). Dus dat komt ook wel goed.

Ik zal sowieso eerst een nieuwe kaart kopen voor ik iets anders verkoop, wil natuurlijk wel safe zitten en niet zonder komen ;)
Pagina: 1