Regels plaatsing rookgasafvoer CV

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 02-05 11:27
Wat zijn de regels/richtlijnen omtrent de positie van de rookgasafvoer van moderne HR CV ketels?

Ik ga mijn CV ketel verplaatsen van de zolder naar de berging met plat dak. Deze berging van 2,20 meter breed is "ingeklemd" tussen onze woning (hoge muur), en de buren (hun bouw steekt een meter boven het dak van de berging uit).

Qua regels kom ik alleen uit op algemene regels voor daken (opbouw moet 60 cm verwijderd zijn van erfgrenzen). Maar niets over afstanden voor goede ventilatie. Ook niet wat de afstand moet zijn tussen de uitlaat en ramen.

Ik zou in feite de verticale pijp tegen m'n gevel kunnen monteren, maar lijkt mij niet goed voor de luchtstroom :)

Hoe zit dat?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:09
Belgie of Nederland?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wish
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 11:48

Wish

ingwell

No drama

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
@SniperGuy NL

@Wish Dank! In het gerefereerde artikel dit gevonden:
2.

Een instroomopening van een toevoervoorziening voor verbrandingslucht en een uitmonding van een afvoervoorziening voor rookgas, liggen op een afstand van ten minste 2 m van de perceelsgrens, gemeten loodrecht op de uitwendige scheidingsconstructie van de gebruiksfunctie. Dit geldt niet voor een in een dak gelegen instroomopening of uitmonding. Indien het perceel waarop de gebruiksfunctie ligt, grenst aan een openbare weg, openbaar water of openbaar groen, wordt die afstand aangehouden tot het hart van de weg, dat water of dat groen.
3.

Een uitmonding van een afvoervoorziening voor rookgas ligt, gemeten langszij aan een uitwendige scheidingsconstructie van een gebruiksfunctie, niet zijnde het dak, op een afstand van ten minste 1 m van de perceelsgrens.
Dus luchttoevoer 2 meter, afvoer 1 meter. Bij een gecombineerde toevoer/afvoer zou de zwaarste moeten tellen, dus 2 meter.

Waarom gelden er strengere regels voor luchttoevoer? Om de bewoner te verzekeren van "schone" lucht?

Situatie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OlyLx_GAVppPmwET707cueYR8HE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KwxOwQ8801soqFquX5NUpuX9.jpg?f=fotoalbum_large

Links mijn woning, rechts van de buur. Berging is 2,50 meter breed. Idee was eerst om de afvoer in het midden te plaatsen, maar formeel moet deze dus 50 cm van mijn muur, om de 2 meter naar de buur te behouden.

Interpreteer ik dat goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 01:26

M2M

medicijnman

Technisch gezien is het platte dak ook een dak. Die twee meter regel zal dus daarvoor ook niet gelden. Echter zou je op het dak een stukje horizontale rookgasafvoer kunnen maken om de buren niet in de damp te laten zitten. Wel zo prettig voor de buren gok ik.

-_-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 12:37
Let je ook op de afstand tot het raam?

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Paul Hewson
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18:56
Inderdaad, verdunningsfactor is het toverwoord. Onderstaande link heeft wel een rekentool hiervoor, waarin ook wat uitleg.

https://www.vereniging-bw...kentool-verdunningsfactor

• Zwartoog
Paul Hewson schreef op woensdag 2 september 2020 @ 23:19:
Inderdaad, verdunningsfactor is het toverwoord. Onderstaande link heeft wel een rekentool hiervoor, waarin ook wat uitleg.

https://www.vereniging-bw...kentool-verdunningsfactor
Hey, dat is een interessante tool :)

Ik zie nergens een situatie met een concentrisch systeem, dus ik ga er even vanuit de de "schone" luchtpositie een raam oid. is. Dan moet je inderdaad behoorlijk wat meters afstand houden met een normale ketel (25 kW). Afstanden die ik heel vaak niet terug zie bij veel uitlaten :/

@M2M & @Ivow85: Ja, neem ik mee. Ramen aan mijn gevel kunnen niet open, bij de buren wel. Ook nog even met de buren gebabbeld of zij problemen zien (is gepensioneerd architect). Ziet geen problemen en heeft geen bezwaar. Buurvrouw alleen op voorwaarde dat ik die oude plank zou weghalen die de vorige bewoner heeft achtergelaten ;)
Pagina: 1