Coax afmonteerpunten en connectors

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Whiskey
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 25-11-2024
De TV sectie van het forum lijkt alleen maar over televisietoestellen te gaan dus volgens mij ben ik hier aan het goede adres.

In onze nieuwe woning hebben wij gekozen voor Jung A-Range schakelmateriaal. Onze provider is Ziggo. Wanneer ik naar adviezen vraag om Ziggo binnenhuisbekabeling aan te leggen krijg je al heel snel te horen dat het 'Kabelkeur' materiaal of 'Ziggo geschikt' materiaal moet zijn. Dat is allemaal te begrijpen, maar het enige schakelwerk met een of beide keurmerken is vaak het minder fraaie spul van Hirschmann, Tratec, etc. dat qua uiterlijk niet matched met bijv. Jung A-Range.

De vraag; ik wil mijn Cat 6 en KOKA 9 afmonteren in dit Jung afmonteerpunt: https://www.jung.de/nl/online-catalogus/451699113/, krijg ik hier problemen mee qua signaal? De RJ45 aansluiting is een LSA keystone aan de binnenkant en de Coax aansluiting is een verloop keystone met female F-connector aan de binnenkant.

De adviezen uit de Ziggo communities zeggen dat ik Hirschmann QFC en QFA F-connectors moet gebruiken dus ik ga er van uit dat ik het beste een QFA kan aansluiten op de Coax verloop keystone in de inbouwdoos?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robin1992
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 23-07 19:46
Als je verder kwalitatief goede kabel gebruikt verwacht ik zelf weinig problemen. Ik zelf gebruik coax alleen voor tv en alleen de zeer dunne goedkoopste kabel gaf hier problemen

Uit proberen is het advies van mijn kant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martijn85
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18-07 12:02
Ik heb die WCD hier ook zitten (LS serie) met Ziggo aansluiting. Ik heb zelf nog geen last van storingen gehad.
Heb een Hirschman COAX en een Cat 6a UTP door dezelfde buis lopen.

Het enige is dat de keystones redelijk groot zijn. Volgens mij adviseert Jung ook een 50mm diepe WCD. Ik had een 40mm WCD, en dat was aardig proppen om het erin te krijgen. En voor de coax moet je volgens mij nog een 7mm F-Wartel erbij kopen om de kabel op de keystone aan te sluiten. Ik heb deze gewoon bij gamma gehaald. Werkt hier allemaal prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Whiskey
Heb inderdaad gezien dat metname die RJ45 keystone een flink apparaat is. Ben voornemens U50 inbouwdozen te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17:57
Die Jung spullen zijn CAT6A gecertificeerd dus geen enkel probleem om die te gebruiken.
Overigens schrijft Jung dat de coax aansluiting een F-connector is maar op het plaatje zie je een IEC connector.
F-connector zijn van betere kwaliteit maar niet noodzakelijk.

In alle gevallen coax aansluiten met kabel die voorzien is van metalen connectoren en nooit die plastic ondingen gebruiken.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oscar Whiskey
De buitenkant/gebruikerskant van die Jung plaat is inderdaad een IEC connector. Aan de binnenkant zit een female F-connector.

Zo'n soort zit er in: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AemiKS9FzIs8um2nlxLelr_tkyw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/45SRIPIadQcbSVHXfLyBN4Hx.jpg?f=user_large

[ Voor 45% gewijzigd door Oscar Whiskey op 02-09-2020 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 24-07 15:02
Zo'n keystone kan idd prima werken. Alleen heb je wel een diepe inbouwdoos nodig, keystone, stekker en bochtje kan niet in 2cm diep.

Gebruik ook goede connectoren. Geen opschroefdingen,

Goede pluggen zijn oa
Hirschmann QFC5 ( https://www.hirschmann-mu...uick-fix-f-connector.html )
Hirschmann SFC012 ( https://www.hirschmann-mu...12-f-connector-krimp.html )
Cablecon CX3 ( https://www.reichelt.nl/f...f-56-cx3-5-1-p217827.html )

De eerste heb je geen bijzonder gereedschap voor nodig en is push-on. Alleen dat gaat in dit geval niet passen / niet stevig zitten. Voor dit doel niet geschikt

De 2 andere hebben de juiste tang nodig om de stekker te knijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 23-07 19:13
DJSmiley schreef op woensdag 2 september 2020 @ 20:42:

deze gebruik ik dagelijks... zeer goeie connector !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:04

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Mbt de WCD en Ziggo's diensten gaat het om twee dingen, namelijk frequentiebereik en afscherming.

Qua frequentiebereik wil je tegenwoordig voor modems kunnen gaan tot 1200MHz, maar de modem hoort in de meterkast dus niet achter zo'n DHZ-WCD. Videodiensten vind je wel in de woonruimtes, maar gaan niet boven de 868MHz. Deze WCD gaat tot 2600MHz, dus geschikt voor satelliet en ruim genoeg voor alles wat Ziggo doet.

Afscherming is een tweede. Ik lees niets erover in de specs en dat baart me zorgen. Je wilt minimaal 85dB demping van ingress, anders is het feest. De laatste jaren is er veel meer troep in de lucht gekomen, van 4G rond 800MHz via 5G rond 700MHz, DVB-T (Digitenne) over een heel zwik daaronder, dan T-DAB (digitale radio) rond de 200MHz en onderin alle Powerline-zooi en gare zonnepaneelinverters tussen de 24 en 65MHz. Ik *hoop* dat het goed geregeld is met dit spul, maar die Kabelkeur is er niet voor niets en ik ga geen dingen aanraden zonder keurmerk. Dat heeft meestal een reden :o

Tenslotte mbt connectoren op de groene kabel: tenzij je dondersgoed weet waar je mee bezig bent, ga voor bijbehorende connectoren van zelfde merk als kabel en volg instructie exact. Grootste fout die je kunt maken naast verkeerde formaat is 'schaamhaar' open laten. Dat fungeert als antenne voor alle bovengenoemde zooi. Als je kabel er niet Braziliaans waxed uitziet, you're doing it wrong :+

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Whiskey
Ben inderdaad voornemens de kabel netjes af te werken met de genoemde Hirschmann Quick-Fix connectoren, gebruikmakend van fatsoenlijk gereedschap. Die QF connectoren zijn er in normale variant en haakse variant. Die haakse zou moeten passen op de Coax keystone in een U50 inbouwdoos. In extreemste geval plaats ik twee extra ringen op de inbouwdoos waardoor hij zo'n 10~12mm dieper wordt tot een totaal van 60~62mm diep.

Ik begrijp je verhaal over afscherming. Probleem is echter dat de goede wandcontactdozen die inderdaad gecertificeerd zijn niet beschikbaar lijken i.c.m. de bekendere schakelmateriaalmerken. Of zie ik iets over het hoofd?

Zoals gezegd gaan wij door het hele huis de A-serie van Jung gebruiken. Het zou netjes zijn als ik ook een Coax/RJ45 WCD kan afwerken met de opdekplaten van Jung...

Dank voor de reacties intussen.

[ Voor 12% gewijzigd door Oscar Whiskey op 02-09-2020 22:14 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:26
Oscar Whiskey schreef op woensdag 2 september 2020 @ 12:01:
Heb inderdaad gezien dat metname die RJ45 keystone een flink apparaat is. Ben voornemens U50 inbouwdozen te gebruiken.
Je moet de inbouwdozen dus ook nog plaatsen?

Plaats er dan gewoon twee, één voor de coax en één voor de UTP.

Dit afdekplaatje van Jung past gewoon op een Hirschmann EDC1000 einddoos. Dan heb je kabelkeur en zit je niet te klooien met een F-connector in de inbouwdoos. Ernaast zet je een Jung UTP outlet naar keuze (je hebt nu zelfs ruimte voor een dubbele!). Tweevoudig afdekraam erop en klaar. :Y)

Die gecombineerde dozen zijn leuk als je het met een bestaande loze leiding en enkele inbouwdoos moet doen, maar als je het nieuw aanlegt is dat naar mijn idee behoorlijk onzinnig.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Whiskey
Xander schreef op woensdag 2 september 2020 @ 22:34:
[...]

Dit afdekplaatje van Jung past gewoon op een Hirschmann EDC1000 einddoos. Dan heb je kabelkeur en zit je niet te klooien met een F-connector in de inbouwdoos. Ernaast zet je een Jung UTP outlet naar keuze (je hebt nu zelfs ruimte voor een dubbele!). Tweevoudig afdekraam erop en klaar. :Y)

Die gecombineerde dozen zijn leuk als je het met een bestaande loze leiding en enkele inbouwdoos moet doen, maar als je het nieuw aanlegt is dat naar mijn idee behoorlijk onzinnig.
Dat is altijd nog een optie maar als het netjes in een enkelvoudig afdekraam kan heeft dat de voorkeur boven een dubbele.

• Ben(V)
Je kunt ook een hirschmann combi outlet nemen.

https://www.klusspullen.n...1VHgFuEAQYAyABEgKSUvD_BwE

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oscar Whiskey
Heb ik gezien inderdaad maar is met Niko afwerkmateriaal. Ik heb inmiddels met Hirschmann gebeld en zij gaven aan dat ze bezig zijn met het ontwikkelen van een binnenwerk dat compatible is met de afwerking van de bekendere schakelmaterialen. Dan heb je het beste van twee werelden (althans, als je de afwerking van belang vindt) maar dat is dus nog even wachten..

Medewerker gaf tevens aan dat zo'n Coax keystone, wat in principe gewoon een verloopstukje in een plastic frame is, waarschijnlijk goed werkt zolang je fatsoenlijke connectors gebruikt en geen extreme las hebt van alles dat in de ether rondspookt.

Wist overigens niet dat je hun gewoon kunt bellen voor advies. Iemand aan de lijn krijgen met vakkennis en antwoorden op je vragen, die dan ook nog eens verstaanbaar NL spreekt is tegenwoordig pure luxe.

[ Voor 14% gewijzigd door Oscar Whiskey op 03-09-2020 11:29 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:04

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Oscar Whiskey schreef op donderdag 3 september 2020 @ 11:25:
Heb ik gezien inderdaad maar is met Niko afwerkmateriaal. Ik heb inmiddels met Hirschmann gebeld en zij gaven aan dat ze bezig zijn met het ontwikkelen van een binnenwerk dat compatible is met de afwerking van de bekendere schakelmaterialen. Dan heb je het beste van twee werelden (althans, als je de afwerking van belang vindt) maar dat is dus nog even wachten..

Medewerker gaf tevens aan dat zo'n Coax keystone, wat in principe gewoon een verloopstukje in een plastic frame is, waarschijnlijk goed werkt zolang je fatsoenlijke connectors gebruikt en geen extreme las hebt van alles dat in de ether rondspookt.
Zolang het volledig van metaal is, geen gaten heeft en de maatvoering klopt aan beide kanten exact (dus ook daar geen gaten bij aansluiten) zou dat kunnen kloppen ja.
Wist overigens niet dat je hun gewoon kunt bellen voor advies. Iemand aan de lijn krijgen met vakkennis en antwoorden op je vragen, die dan ook nog eens verstaanbaar NL spreekt is tegenwoordig pure luxe.
Hirschmann is zowel qua producten als ondersteuning echt goed bezig inderdaad. Mooi om weer een voorbeeld te horen :)

Ondanks Duits klinkende naam zitten ze gewoon in Weesp (vlakbij A'dam) en gaan ze er prat op dat ze niet alleen goede kwaliteit maar ook service voor consumenten afleveren.

Als je zelf goed thuis bent in de materie (vakman) zijn er genoeg alternatieven van vergelijkbare kwaliteit (Braun, Tratec, Technetix etc.), maar op de consumentenmarkt in NL kan ik niet zo 1-2-3 iets anders bedenken dat in de buurt komt.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ijske
dion_b schreef op woensdag 2 september 2020 @ 21:52:
bovengenoemde zooi. Als je kabel er niet Braziliaans waxed uitziet, you're doing it wrong :+
Afbeeldingslocatie: http://users.skynet.be/ijsje/taps.jpg
:+ :+ :+ sorry i had to ...

• Oscar Whiskey
Da's neem ik aan niet in huize IJske privé?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oscar Whiskey
Xander schreef op woensdag 2 september 2020 @ 22:34:
[...]

Toch de keuze gemaakt voor dubbele doos. Minder gefreubel in de inbouwdoos, kabels die minder snel met elkaar in de knoop liggen, enz. Is natuurlijk minder fraai dan 1 enkelvoudig muurplaatje met element maar makkelijker in de aanleg en als we ooit overgaan op IPTV trek ik de Coax door met een UTP eraan en maak ik eenvoudig 2x RJ45.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Oscar Whiskey schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 14:28:
[...]
Toch de keuze gemaakt voor dubbele doos. Minder gefreubel in de inbouwdoos, kabels die minder snel met elkaar in de knoop liggen, enz. Is natuurlijk minder fraai dan 1 enkelvoudig muurplaatje met element maar makkelijker in de aanleg
Ik vind het een verstandige keuze. d:)b

En smaken verschillen, ik vind het fraaier om verschillende functies apart te houden. ;)
en als we ooit overgaan op IPTV trek ik de Coax door met een UTP eraan en maak ik eenvoudig 2x RJ45.
Je kunt nu al 2x RJ45 aanleggen in die ene inbouwdoos en persoonlijk zou ik dat ook meteen doen.

Kun je tzt als de coax eruit gaat naar 4x RJ45 gaan. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Helemaal mee eens.
Als ik nu nog ergens kabel zou moeten trekken zou ik deze nemen.

https://www.sandervunderi...abel-cat-6-per-meter.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
Oscar Whiskey schreef op donderdag 3 september 2020 @ 21:56:
Da's neem ik aan niet in huize IJske privé?
eggggg wel .. beroepsmisvorming 8)7 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Zero
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22-07 11:09
DJSmiley schreef op woensdag 2 september 2020 @ 20:42:
Zo'n keystone kan idd prima werken. Alleen heb je wel een diepe inbouwdoos nodig, keystone, stekker en bochtje kan niet in 2cm diep.

Gebruik ook goede connectoren. Geen opschroefdingen,

Goede pluggen zijn oa
Hirschmann QFC5 ( https://www.hirschmann-mu...uick-fix-f-connector.html )
Hirschmann SFC012 ( https://www.hirschmann-mu...12-f-connector-krimp.html )

De eerste heb je geen bijzonder gereedschap voor nodig en is push-on. Alleen dat gaat in dit geval niet passen / niet stevig zitten. Voor dit doel niet geschikt

Ik ben ook met een dergelijk project bezig. Raad je deze dan specifiek af https://www.hirschmann-mu...ax-connector/f-connector/ (SFC070)?
Afbeeldingslocatie: https://cdn.webshopapp.com/shops/260050/files/289247595/432x432x2/hirschmann-f-connectoren.jpg
(die zaten bij mijn keystones)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 24-07 21:20
Die Hirschmann SFC-070 worden tegenwoordig afgeraden vanwege onvoldoende afscherming tegen 4G.
De QFC 5 en QFA 5 worden aanbevolen.

Ik heb hier recentelijk alle schroef F-connectoren vervangen door QFC / QFA 5, KOS / KOK 5 en KOSWI / KOKWI 5. Hardstikke makkelijk te monteren, alleen een kniptang, hobbymesje en kabelstripper nodig.
Ik neem aan dat je ook goeie coax (zoals Koka 9 Eca) gebruikt?

[ Voor 23% gewijzigd door Masimo op 09-02-2022 21:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Zero
Ik heb met veel pijn en moeite 3 kabels door 5/8 buis getrokken: 1x coax+utp combi kabel en 1x CAT 5e. Ik ben niet zo thuis in de coax kabels, maar dit is hem: https://www.hornbach.nl/s...eter/6066068/artikel.html

Ik zal iig nog wel kijken voor andere schroef F-connectoren!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
Shadow_Zero schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 22:04:

Ik zal iig nog wel kijken voor andere schroef F-connectoren!
Als je voor schroefconnectoren gaat kun je net zo goed Hirschmann nemen.

Maar de boodschap is juist: Gebruik geen schroefconnectoren.

Je draait hiermee in mijn ervaring ook de helft van de afscherming kapot. Ik gebruik enkel SFC012 krimpconnectors, maar als je geen krimptang wilt kopen zit je met de QFC of QFA connectoren ook goed.

Let wel op dat ze op je kabel passen, de buitenmaat van de kabel moet wel ca. 7mm zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door Xander op 09-02-2022 22:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Zero
Ah ja, terminologie :) Ik bedoelde uiteraard een andere connector, die opgesomd waren (en die schroef je idd niet).
Ik moet ook nog wat kabels langs de trap gaan leggen, dan kan ik wel de HIRSCHMANN Koka 9 Eca aanschaffen.

Ik heb alleen een krimptang voor UTP. Misschien kan ik een coax versie ergens lenen, en anders een QFC of QFA.
EDIT: Hoewel ik nu teruglees dat @DJSmiley die met de keystone afraadt...?

[ Voor 31% gewijzigd door Shadow_Zero op 10-02-2022 16:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xander
Shadow_Zero schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 22:42:
Ah ja, terminologie :) Ik bedoelde uiteraard een andere connector, die jij opgesomd had (en die schroef je idd niet).
Connectors die je op de aansluiting kunt vastschroeven zijn het probleem niet, connectors die je op de kabel moet schroeven wel. ;) Bijvoorbeeld de SFC012 is een krimpconnector, die krimp je vast op de kabel maar die kun je wel op de aansluiting vastschroeven.
EDIT: Hoewel ik nu teruglees dat je die met de keystone afraadt...?
Die gecombineerde dozen UTP/coax zijn een geprul om af te monteren in een standaard inbouwdoos. Topicstarter moest de dozen nog plaatsen, dan raad ik inderdaad 2 aparte inbouwdozen aan.

Als je het in een bestaande situatie plaatst en geen zin hebt in beschadigd stucwerk dan kan ik de keuze voor zo'n combinatiegeval wel snappen. Maar je hebt 2 UTP-kabels getrokken, hoe zie je dit dan precies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Zero
Ik wil in elke kamer 2x UTP + COAX. Twee kamers hebben nog een loze leiding, de rest zal langs de trap moeten. Ik ben begonnen met een combikabel (coax + utp) plus een losse UTP in een van de 5/8 loze leidingen (uitdaging, pffff!). Nu de vervolgstappen, maar daarvoor moet ik nog even shoppen voor andere keystones en sowieso voor kabel connectoren.

Het gaat allemaal met opbouwdozen in dit geval, want de verkoper had geen inbouwbozen en zei dat dat ook niet zou passen.

Volledigheidshalve, ik heb SFC070's er bij gekregen. Ik probeer nog even helder te krijgen wat nu precies het verschil met de SFC012 is...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
Shadow_Zero schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 23:10:
Volledigheidshalve, ik heb SFC070's er bij gekregen. Ik probeer nog even helder te krijgen wat nu precies het verschil met de SFC012 is...
Een schroef F-connector schroef je op de kabel. Zie bijvoorbeeld YouTube: How to fit an F connector to a coax cable vanaf 1:50 (random filmpje, helaas heeft Hirschmann niets van deze connector). Hierbij sneuvelt voor mijn gevoel de helft van de draadjes van de mantel.

Een krimpconnector schuif je met weinig weerstand over de kabel heen en krimp je vast met een tang. Daar heeft Hirschmann wel een filmpje van: YouTube: Hirschmann montagefilm SFC 012 vanaf 1:55.

Daarnaast is de afscherming volgens specs ook gewoon een stuk beter als je van allebei het datablad bekijkt.
Shadow_Zero schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 23:10:
Het gaat allemaal met opbouwdozen in dit geval, want de verkoper had geen inbouwbozen en zei dat dat ook niet zou passen.
Maar wat heb je nu dan precies? Een gecombineerde doos voor UTP + coax en daarnaast nog een doos voor de andere UTP? Dat zou ik persoonlijk anders doen ja: een doos voor coax en een doos voor 2x UTP.

• Shadow_Zero
Ik ga er nog even voor zitten, voor die verschillende connectoren, maar qua WCD heb ik nu zoiets: https://www.allekabels.nl...plaat-voor-keystones.html (en nog een opbouwdoos). Dus 1 doos met 3 keystones.

EDIT:
Ok, ik had ergens opgeschreven dat de SFC070 schroefconnector die ik heb, was opgevolgd door de POFC070 push-on connector. Ik zie nu zelfs op de hirschmann website dat het is opgevolgd door de QFC5:
SFC 070 is schroef F-connector voor 7mm kabel en voor steeksleutel maat 11. De SFC 070 heeft ondertussen een opvolger in de QFC 5, die beter contact maakt met de kabel en een hogere afscherming heeft, maar niet met een sleutel vastgedraaid kan worden.
Ik was wel benieuwd hoe de installatie van die SFC070 dan precies zou gaan, daar lijkt idd geen filmpje van te vinden (is allemaal SFC012). Maar goed, algemene advies: "geen schroef connectoren".
(updateje, had YouTube: Hirschmann montagefilm SFC 012 gemist!)

Overigens, @DJSmiley, de Cablecon CX3 lijkt een compressie connector, en geen krimp? YouTube: Montage & Demontage Cabelcon F-56 5.1 Self Install F-Kompressionsste...

tag @Masimo @Xander

[ Voor 72% gewijzigd door Shadow_Zero op 10-02-2022 16:48 ]

• DJSmiley
De Cablecons zijn idd compressiestekkers en geen krimp.

Beide zijn prima, alleen vereisen verschillende gereedschappen.

• Shadow_Zero
Zoek ik nou niet goed, of zijn die Hirschmann QFC5's niet beschikbaar bij Conrad en allekabels.nl?
Die Cablecon CX3 zie ik ook niet, maar deze lijkt er nog wel op? https://www.allekabels.nl...rschmann-f-connector.html

• Xander
Shadow_Zero schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 22:38:
Zoek ik nou niet goed, of zijn die Hirschmann QFC5's niet beschikbaar bij Conrad en allekabels.nl?
Conrad heeft ze zo te zien niet maar allekabels toch wel?
https://www.allekabels.nl...connector-hirschmann.html

• Shadow_Zero
Tx! Ik had "QFC5" aan elkaar geschreven, met "QFC 5" krijg ik wel een hit. Ik zat ook door de 'f-connector stekker' categorie te bladeren, maar daar kwam hij niet voorbij. Ik zie nu trouwens dat de bouwmarkten ze ook verkopen! (stukje duurder)
Ik vind het plaatje wel wat verwarrend, die is anders dan de Hirschmann website: https://www.hirschmann-mu...uick-fix-f-connector.html
Nu lijkt het bij Allekabels (en bij de meeste andere online shops) alsof het een stekker is, omdat je al een puntje ziet uitsteken... (zie je trouwens ook in hun instructie video YouTube: Hirschmann Multimedia - Push On F-connector QFC 5 lol
EDIT: Ah, die van de website staat weer in een ander filmpje! YouTube: QFC 5 Push On F-connector - Hirschmann Multimedia)

Nog wel de Cablecon gevonden bij Conrad, alleen die verkopen ze dan alleen per 100 stuks: https://www.conrad.nl/p/c...siestekker-100-st-2267193
Ik haal er niet direct uit of deze nou ook tegen 4G is afgeschermd...

[ Voor 6% gewijzigd door Shadow_Zero op 10-02-2022 23:28 ]

• DJSmiley
De cablecons heb ik wel als t nodig is, maar je hebt net zoals de krimpconnectoren wel een speciale tang nodig.
Die hirschmanns zijn voor dhz makkelijker, die vereisen geen apart gereedschap

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 15:49
Ik heb hier (=Amersfoort) nog wel een handjevol krimpconnectoren (ik denk dat het deze zijn) liggen en een krimptang. Geef maar een gil als je hem wil lenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17:12

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Heb zelf recent die van Jung ook gemonteerd. Das nog een hele uitdaging als je niet hele diepe inbouwdozen hebt.

Uiteindelijk met veel pijn en moeite gelukt met een haakse f-connector verloop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Zero
@DJSmiley Ah, met dat youtube filmpje bedoelde ik te zeggen dat er geen gereedschap werd gebruikt. Doet die persoon het dan fout?

@Out.of.Control Bedankt voor het aanbod! Dat is de Hirschmann SFC012? Is de QFC5 tegenwoordig niet een betere keuze?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Out.of.Control
@Shadow_Zero De connectoren die ik heb liggen zijn van Cablecon. Voor zover ik kan zien zijn die identiek aan de SFC012. Ik zie hier 5,1/8,8 staan en ik neem aan dat dat de binnendiameter is van de binnen en de buitenhuls. Als ik mijn connectoren opmeet, dan komt dat goed overeen. Dus ik denk dat ze identiek zijn.
Of een krimp-connector beter of slechter is dan push-on weet ik niet. Ik heb die push-ons nog nooit in mijn handen gehad. Krimp is in ieder geval heel degelijk en ik heb het idee dat push-on vooral ontwikkeld is om de installatie makkelijker te maken. Maar wat met voor de signaalkwaliteit doet weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Zero
Out.of.Control schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 15:26:
@Shadow_Zero De connectoren die ik heb liggen zijn van Cablecon. Voor zover ik kan zien zijn die identiek aan de SFC012. Ik zie hier 5,1/8,8 staan en ik neem aan dat dat de binnendiameter is van de binnen en de buitenhuls. Als ik mijn connectoren opmeet, dan komt dat goed overeen. Dus ik denk dat ze identiek zijn.
Of een krimp-connector beter of slechter is dan push-on weet ik niet. Ik heb die push-ons nog nooit in mijn handen gehad. Krimp is in ieder geval heel degelijk en ik heb het idee dat push-on vooral ontwikkeld is om de installatie makkelijker te maken. Maar wat met voor de signaalkwaliteit doet weet ik niet.
Ah, ik bedoelde meer dat de afscherming beter is bij de QFC5? Ik meen dat daar 4G bescherming gespecificeerd stond, en bij de SFC12 / Cablecon CX3's niet...?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Out.of.Control
@Shadow_Zero Geen idee wat de exacte specificaties zijn, maar als ik naar de opbouw van een krimp connector kijk, dan denk ik dat de afscherming niet heel veel beter kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Zero
Masimo schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 21:27:
Die Hirschmann SFC-070 worden tegenwoordig afgeraden vanwege onvoldoende afscherming tegen 4G.
De QFC 5 en QFA 5 worden aanbevolen.

Ik heb hier recentelijk alle schroef F-connectoren vervangen door QFC / QFA 5, KOS / KOK 5 en KOSWI / KOKWI 5. Hardstikke makkelijk te monteren, alleen een kniptang, hobbymesje en kabelstripper nodig.
Ik neem aan dat je ook goeie coax (zoals Koka 9 Eca) gebruikt?
Project heeft een tijd stil gelegen, ik probeer het nu weer op te pakken. Iig had ik de QFC 5's al een tijdje in huis inmiddels :)

Wat ik alleen nu niet begrijp, de QFC 5 kun je niet op de female f-connector vastschroeven (rechter afbeelding op Oscar Whiskey in "Coax afmonteerpunten en connectors"), maar ook niet vast klikken of wat dan ook, dan lijkt de boel erg losjes aan elkaar te zitten?
Ze hebben een mooi filmpje hoe ze de connector op de kabel installeren, maar daar laten ze dan niet zien hoe dit op een female f-connector gaat YouTube: QFC 5 Push On F-connector - Hirschmann Multimedia

tag @Xander @DJSmiley

EDIT:
Ah, ik geloof dat dat het "Push On" systeem is. Gewoon een beetje doordouwen ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Shadow_Zero op 29-10-2022 17:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 24-07 21:20
Hoeven niet geschroefd te worden. Gewoon erop schuiven, da's voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Zero
Masimo schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 17:08:
Hoeven niet geschroefd te worden. Gewoon erop schuiven, da's voldoende.
Ik heb toch nog wat moeite met het laatste stukje van de installatie. Ik moet de braiding terugschuiven, en dan de QFC 5 connector er overheen schuiven en daarna verbinden met de plug. Ik krijg de plug echter niet diep genoeg er op door al die braiding, dus kan die niet vastdraaien/klikken:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/U0aRO9al.jpg

Daar nog tips voor?

Guides:
https://www.klusspullen.n...schmann-qfc-5-connectoren
YouTube: Coax stekker aansluiten CAI Koswi en Kokwi | Hirschmann (andere plug, maar zelfde principe)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Hoe ziet het er 1 stap eerder dan uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Zero
In feite de stap van het derde naar het vierde plaatje:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/C7Kw7w6l.jpg

Zo weer een nieuwe poging wagen, maar vooralsnog frustrerend! :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
De handleiding ken ik ook. Ik was meer benieuwd naar een eigen foto waar misschien te zien is wat er fout gaat. Op deze afbeelding gaat het zo te zien wel goed. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Zero
Xander schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 13:47:
De handleiding ken ik ook. Ik was meer benieuwd naar een eigen foto waar misschien te zien is wat er fout gaat. Op deze afbeelding gaat het zo te zien wel goed. :+
Ik krijg het uiteinde van die zilveren plug dus niet in de mantel, waardoor ik de blauw-witte connector niet kan vastdraaien (want het geheel sluit dan niet aan).

Plaatje (ziet er nu wat verwilderd uit door de verschillende pogingen):
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/cf1iP3Il.jpg

[ Voor 15% gewijzigd door Shadow_Zero op 30-10-2022 14:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
Shadow_Zero schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 13:55:
[...]

Ik krijg het uiteinde van die zilveren plug dus niet in de mantel, waardoor ik de blauw-witte connector niet kan vastdraaien (want het geheel sluit dan niet aan).
Tja, dan doe je iets verkeerd of de connector past niet bij je kabel.

Uiteindelijk is het voornamelijk gemaakt voor Hirschmann KOKA9 kabel natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17:12

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Kabel beetje warm maken misschien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Zero
Xander schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 14:07:
[...]

Tja, dan doe je iets verkeerd of de connector past niet bij je kabel.

Uiteindelijk is het voornamelijk gemaakt voor Hirschmann KOKA9 kabel natuurlijk.
Wellicht is dat het. Het is in dit geval geen hirschmann kabel. Verwarmen en wat teflon spray heeft ook niet geholpen. Even kijken of ik nog een andere connector heb liggen...

EDIT:
Ik heb nog een zakje SFC 070's gevonden en daarmee is het uiteindelijk gelukt. Jammer dat ik de QFC 5's niet kan gebruiken.

[ Voor 12% gewijzigd door Shadow_Zero op 30-10-2022 21:42 ]

Pagina: 1