Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 05:44
Ik heb een jaar geleden een 2e-hands Canon 70D gekocht. Heel blij mee maar ik loop tegen een probleem met video aan. De videos zijn niet scherp, wat ik ook probeer. Ik heb een paar maanden laten rusten, maar een paar dagen geleden verschillende testen gedaan. Om te beginnen: ik gebruik de bekende 18-135 IS STM lens.
- Camera op statief
- Diafragma f8, sluitersnelheid 1/60
- Handmatig scherpgesteld op een boom +/- 20 meter afstand
- Test-foto genomen met een resolutie van 1920x1280 (en een RAW bestand van 2736x1824).
- Video instellingen: 1920/24 All-I (overigens heb ik vrijwel instellingen voor video geprobeerd)

De output van de video is erg veel beroerder dan van de foto met dezelfde resolutie. Het hele beeld ziet er uit alsof de focus niet goed was. Op de foto zijn bijvoorbeeld individuele bladeren nog duidelijk te onderscheiden, op de video bijna niet meer. Vooral het verschil tussen de foto en de video met dezelfde resolutie is groot.

Het ligt dus niet aan de scherpstelling, het ligt niet aan de lens, de lichtomstandigheden waren goed, mijn instellingen zijn goed. Iemand een idee waar ik verder nog naar kijken kan?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19:30
Kun je het resultaat van je test hier ook eens delen? Het is op zich niet abnormaal dat er wat verschil zit in kwaliteit tussen video en foto, omdat er gebruik gemaakt wordt van andere compressie. Hoe je het omschrijft klinkt als een stuk meer verschil dan je zou verwachten, maar zonder het te zien is het lastig om daar écht iets over te roepen.

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
Hier heb je een voorbeeld van de foto en van een video:
https://1drv.ms/u/s!AoaqYRbOc2qMk45Uy4g6x536MtNp1w?e=bRmwd6
[Edit]
Dit gaat niet goed, Onedrive comprimeert de video enorm. Ik kijk even naar een andere oplossing
[Edit]
Je kunt de bestanden downloaden en dan heb je de volle kwaliteit.

[ Voor 45% gewijzigd door multikoe op 02-09-2020 09:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hortz
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13:49
Ik kan iets raars roepen maar ik kan mij iets herrineren dat de image stabilisatie uit moet staat op de lens voor statieven. Omdat je niet meer hoeft te stabiliseren vanwege het statief. Heeft dat enig effect?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
IS op de lens stond uit. Data vergeet ik inderdaad nog wel eens, maar deze keer niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13:39

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Je schiet de foto op 1/60e maar gebruikt een videomodus die 1/30e gebruikt, dat ga je wel zien met beweging gok ik. Verkeerd vertaald :F
Je zou eens kunnen proberen of de 1920/30 of liever 1280/60 niet betere resultaten geeft qua scherpte. Weliswaar minder resolutie maar wel een hogere framerate, wat bij een onderwerp als dit wellicht niet zo verkeerd is.

Het enige statische object, de boom, ziet er ondanks dat het wat moeilijk te zien is door de belichting namelijk wel goed uit volgens mij.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
Gonadan schreef op woensdag 2 september 2020 @ 10:57:
Je schiet de foto op 1/60e maar gebruikt een videomodus die 1/30e gebruikt, dat ga je wel zien met beweging gok ik.
Je zou eens kunnen proberen of de 1920/30 of liever 1280/60 niet betere resultaten geeft qua scherpte. Weliswaar minder resolutie maar wel een hogere framerate, wat bij een onderwerp als dit wellicht niet zo verkeerd is.

Het enige statische object, de boom, ziet er ondanks dat het wat moeilijk te zien is door de belichting namelijk wel goed uit volgens mij.
Ook op 24FPS zou 1/60 net zo scherp moeten zijn als 1/60 in een still. Je laat alleen een beeld dat gemaakt is op 1/60 1/24s lang zien.
Of mis ik nu volledig wat je bedoelt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guillaumemay
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-11-2024
Bij 24 of 25 fps is de aanbevolen sluitertijd 1/50.

Verder is inderdaad de compressie gewoon anders voor video of foto. Als de focus van de lens tijdens video niet is veranderd ten opzichte van de foto, dan zit het verschil misschien in die compressie. All-I is wel de beste compressie die je dan kan hebben. Maar probeer het ook eens met een statisch object zou ik zeggen. .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

@Wormaap de 70D doet op 1920/24 maar 1/30e, dat is wat ik bedoel. Wil je sluitertijden van 1/60e dan moet je zakken naar de 1280 formaten.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
Wat betreft die sluitertijd: ik heb begrepen dat je de framerate met twee moet vermenigvuldigen en daar zo dicht mogelijk bij moet blijven. Maar voor de volledigheid: ik heb ook getest met iets andere sluitertijden en voor de "fuzzieness" maakt het weinig uit.
Waar het mij om gaat: ik zie voorbeelden op het internet van video's die met de 70D zijn opgenomen en ik kom niet in de buurt. Ik snap ook dat de compressie voor video's anders is, maar dan nog. Wat ik nog niet geprobeerd heb is om op een lagere resolutie te schieten, dus toch maar die 1280 eens proberen.
En misschien moet ik mijn verwachtingen naar beneden bijstellen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
multikoe schreef op woensdag 2 september 2020 @ 11:41:
Wat betreft die sluitertijd: ik heb begrepen dat je de framerate met twee moet vermenigvuldigen en daar zo dicht mogelijk bij moet blijven. Maar voor de volledigheid: ik heb ook getest met iets andere sluitertijden en voor de "fuzzieness" maakt het weinig uit.
Waar het mij om gaat: ik zie voorbeelden op het internet van video's die met de 70D zijn opgenomen en ik kom niet in de buurt. Ik snap ook dat de compressie voor video's anders is, maar dan nog. Wat ik nog niet geprobeerd heb is om op een lagere resolutie te schieten, dus toch maar die 1280 eens proberen.
En misschien moet ik mijn verwachtingen naar beneden bijstellen....
Die 'framerate x 2'-regel is maar een richtlijn. Da's een compromis tussen beeld dat nog redelijk scherp is, maar genoeg blur heeft om de overgang van frame naar frame niet te houterig aan te laten voelen. Je kan dus best om te proberen eens op 24FPS en 1/1000 schieten ofzo. Als het dan ineens wél scherp is, dan is't toch je sluitertijd.

Sowieso is 'onderbelichte boom op grijze dag' niet echt een heel handig testonderwerp. Heb je de zelfde problemen met scherpte als je bijvoorbeeld een persoon in goed licht filmt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
Het ging mij meer om het (in mijn ogen erg grote) verschil tussen de foto en het filmbeeld. Beide zijn dezelfde resolutie, maar het verschil in detail is groot. Ik snap dat de compressie anders is, maar het eindresultaat van de video is toch teleurstellend.
Ik heb natuurlijk meer filmpjes genomen, in andere omstandigheden, maar het eindresultaat geeft hetzelfde beeld als het voorbeeld dat je in de link kunt zien.

Ik zal toch nog wat meer gaan experimenteren en anders zit er weinig anders op dan mijn aspiraties om mijn familie te imponeren met fantastische video-producties nog eens te heroverwegen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Je kunt eens 1/50e proberen om te zien of dat beter past, maar ik verwacht er niet veel van.

Vergeet niet dat de 70D al een wat oudere consumentencamera is terwijl beeldtechnieken van met name video keihard gegaan zijn. Toen ik dat ding kocht keek ik nog DVD'tjes. :+
Toch heb ik er wel prima video's mee gemaakt, maar heb het nooit naast een foto gelegd want dan word je hoe dan ook teleurgesteld.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
@Gonadan Dat realiseer ik me ook wel. Als ik de video's die ik afgelopen vakantie heb geschoten met mijn Samsung Galaxy A71 bekijk, dan bekruipt me ook wel het gevoel: waar doe ik die moeite nog voor? Maar ik hoor ook dat er professionele fotografen zijn (geweest) die bruiloften hebben geschoten met de 70D. Ik heb dus sterk het gevoel dat er veel te halen valt. Maar wat niet kan, dat kan niet, dus ik ga nog wat experimenteren en verwacht er dan maar niet teveel van. De 70D is als fotocamera nog steeds fantastisch, video is voor mij voornamelijk "erbij".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guillaumemay
Als ik deze Canon 70D video's zie, dan is de beeldkwaliteit toch best goed toch?
YouTube: Canon 70d Cinematic Test Footage

YouTube: Canon 70D Test Footage

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnoeiKoei
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 04-06 10:04

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

Dit soort video's kunnen ook handig zijn: YouTube: Canon 70D Settings for High Quality DSLR Video

SuBBaSS: "SnoeiKoei, de topic-Freek"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeareX
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Ik vind zowel de foto als de video niet echt scherp eruit zien. Testen door een raam is ook zo’n beetje het slechtste wat je kan doen voor je beeldkwaliteit.

Heb je de lens ook handmatig scherpgesteld voor deze test?

Canon EOS R | Olympus OM-1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

@multikoe als ik het zo even vergelijk met de voorbeeld filmpjes en mijn eigen ervaringen dan moet er wel meer uit te halen zijn inderdaad.
Misschien eens proberen op een locatie met beter licht en wat spelen met de focus. En wat @FeareX zegt, misschien moet je wel ramen lappen. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
@Gonadan Hé, niet zo hè! Mijn ramen zijn schoon...
Ik heb zojuist nog wat zitten spelen en het wordt al wat beter. Om te beginnen speel ik de filmpjes af in Quicktime en na dubbelklikken op het bestand speelt deze de filmpjes af op een formaat dat ze in mijn laptopscherm passen. Daarbij wordt de resolutie van 1920 vergroot naar iets over de 2500 (de default resolutie van mijn 13" retina scherm).
Als ik in Premiere Pro de film met 25% verscherp en op 100% grootte afspeel dan ziet het er wat beter uit.
Ik experimenteer nog even verder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• multikoe
Na wat experimenteren ben ik gekomen waar ik zijn wilde:
De video rechtstreeks uit de camera is "soft", zeer waarschijnlijk omdat ik als picture-profile "Neutral" had gekozen. Als ik een ander profiel kies met hogere verscherping, bijvoorbeeld Landscape, dan ziet het beeld er al een heel stuk beter uit. Ik kan de verscherping nog opkrikken tot 7, maar dan wordt het te duidelijk.

Beter: als ik de onbewerkte video, geschoten met Neutral profile, bewerk in Premiere Pro door er een Sharpen filter overheen te halen, dan wordt het resultaat ook veel beter. Het kost wat werk, maar ik heb dan meer controle.

Kortom: er was (waarschijnlijk) niets mis met mijn camera, maar met mijn settings in combinatie met post-processing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
@multikoe: Dank dat je nog laat weten wat het verschil heeft gemaakt :) Eigenlijk best logisch, verscherpen is ook een fotografieworkflow een belangrijke stap. Stom dat ik daar niet aan heb gedacht :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
@Wormaap Wat mij eigenlijk nog wel het meest verbaast is dat ik me helemaal suf heb gelezen en gekeken, op zoek naar de beste instellingen voor video's. Al maanden.... Stomtoevallig kwam ik eergisteren een post tegen in de krochten van het internet van iemand die zei dat de output van DSLR's normaliter erg soft is en dat je dat in post-processing heel goed kan herstellen. Een paar minuten later las ik een post van iemand die iets riep over die picture-profiles die je kunt instellen. Wat spelen in Premiere Pro en op mijn camera en het werkt allemaal.

Het verbaast mij omdat 99% van de adviezen die je krijgt gaan over sluitersnelheid, lens, compressie, resolutie, scherpstellen e.d. Ben ik dan de enige die (onbewust) een profiel gebruikt zonder verscherping? Ben ik de enige die zijn video's onbewerkt bekijkt? Ik ben nu weer blij, maar wel erg in de war....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• guillaumemay
Als je C-log of een ander onverscherpt profiel gebruikt, dan ga ik er persoonlijk van uit dat je dat doet om dit achteraf te bewerken. Anders is t beeld te soft en het contrast en de kleurverzadiging te laag. Onbewerkte videobeelden als eindresultaat bekijken zijn hierdoor inderdaad een uitzondering.

[ Voor 3% gewijzigd door guillaumemay op 04-09-2020 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 16:26
guillaumemay schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 11:32:
Als je C-log of een ander onverscherpt profiel gebruikt, dan ga ik er persoonlijk van uit dat je dat doet om dit achteraf te bewerken. Anders is t beeld te soft en het contrast en de kleurverzadiging te laag. Onbewerkte videobeelden als eindresultaat bekijken zijn hierdoor inderdaad een uitzondering.
Dit dus ... in video heel normaal om een neutraal profiel te kiezen om zo het beste dynamische bereik te krijgen. Alles doe je dan in post dus ook de sharpening. Met foto's is dit niet anders, zet de sharpening maar eens uit die standaard aan staat in bijv. LR of Capture One. Dan zal je ook zien dat je foto ook wat soft is.

DSLR video is altijd al soft geweest en met de R5 is dit nog steeds het geval als ik de reviews mag geloven. Met als kanttekening dat je gaat vergelijken met hardware die écht voor video is gemaakt. Mooi voorbeeld hier van: YouTube: Canon C500 mkii ($15,999) vs Canon EOS R ($1,799)

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• multikoe
@Ventieldopje en @guillaumemay : Nu, achteraf, is het logisch.
Opnemen in C-log was mij ook bekend, maar die term wordt vrijwel altijd genoemd in combinatie met het Cinestyle profiel van Technicolor, dat je moet downloaden en installeren. En dat had ik niet gedaan.
Voor foto's werk ik uitsluitend in RAW dus ik ben ook bekend met de workflow die noodzakelijk is als je onbewerkte bestanden gebruikt als basis.
Dat op mijn camera (kennelijk als default) het neutrale profiel was geselecteerd, daar heb ik geen verklaring voor. Het kan zijn dat ik dat zelf per ongeluk heb gedaan, of de vorige eigenaar. Maar iemand die net begint met videos opnemen met een DSLR kijkt daar niet naar. En kennelijk denkt ook verder niemand er aan, want het selecteren van die profielen bij het opnemen van video wordt vrijwel nergens aangekaart.

Ik wordt daarin ook een beetje gesteund door het feit dat ook in deze draad (en in andere draadjes die ik overal ben gestart) niemand op de proppen kwam met de in-camera verscherping. Ook jullie komen er nu achteraf mee. Het is dus kennelijk iets dat bij maar erg weinig mensen op het netvlies staat als ze iemand horen klagen over onscherpe videos. En dat laatst is eigenlijk het punt dat ik wil maken.

Een hele lap tekst om aan te tonen dat ik toch echt niet dom ben geweest :)
Laat ik afsluiten met de constatering dat ik nu erg blij ben met de output van mijn 70D. En bedankt voor het meezoeken naar de oorzaak en de oplossing!
Pagina: 1