Gira Dual Q - relais module

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• junauwynck
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 02-09-2020
Ik heb een aantal rookmelders van Gira (Dual Q) in serie geïnstalleerd in mijn woning en de eerste (of laatste, afhankelijk van hoe je het bekijkt) bevat de relaismodule en is verbonden met mijn knx installatie.
Echter als ik de knx inschakel krijg ik na enkele minuten een signaal in de eerste rookmelder. Het signaal is telkens met tussenpauze van 1 sec wat volgens de handleiding wijst op een EMC fout.
In bijlage foto's van hoe ik ze heb aangesloten, heb ik hier iets fout gedaan ? Wie kan mij verder helpen met dit probleem ?

Alvast bedankt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f2zNT0ORLgYZhXkXIZ8uhR87C7o=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/X13NzL2DUrmljyi8dtu3c8dO.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8FI1WxWvBhDJt0_FChzzvQQMWDQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/XAxpYCG1Ua2uNWWDsToiH1Wx.jpg?f=user_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicroVAX3400
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 04-06 16:17
Idem hier. Nog een probleem; de relais module schakelt alleen als het alarm met de relais module afgaat (dmv knop indrukken om test alarm te krijgen)
configuratie: het is een bedrade string van 6 Gira dual Q melders. Daarnaast zijn er twee units draadloos gekoppeld. En één melder in de bedrade string heeft ook een draadloze module. Alle melders hebben een 230~V sockel.
Ik ben nog aan het troubleshooten, dus laat t wel weten als ik nog iets vind. Werkt al jaren probleemloos totdat ik de relais module monteerde.
Ik denk wel een bedrading fout te zien op jouw foto. De voeding lijkt niet op de juiste terminal te zitten. Tenzij dat de koppeling betreft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Not Applicable
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 04-06 17:32
Ik had bij Gira gehoord voor informatie inverband met de rookmelders en de KNX module. Dit was het antwoord waarvan ik denk dat dit bij jullie ook van toepassing kan zijn alhoewel MicroVAX wel gekoppeld is met de netspanning.
Indien de rookmelders bedraad gekoppeld zijn met elkaar en het volstaat dat er één enkele doormelding plaats vindt, is het voldoende om één rookmelder te voorzien van een KNX module.
Mijn advies is om daar de 230V Rookmelder voor te gebruiken.
Deze heeft een extra bescherming tegen EMC signalen, die nog wel eens via de KNX kabel de rookmelder willen binnendringen en zorgen voor stoorsignalen / spookmeldingen.

Vertrouwende u hiermee geïnformeerd te hebben.

Met vriendelijke groet,

[ Voor 4% gewijzigd door Not Applicable op 15-12-2020 09:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicroVAX3400
Inmiddels, iets meer info. Inderdaad heeft Gira problemen gehad met de 230V sockels. Deze 230V sockels (part# 233102) waren eerst uitsluitend separaat verkrijgbaar en die revisie had EMC problemen. Toen zijn ze een tijdje niet verkrijgbaar geweest, en nu is een 230V sockel alleen verkrijgbaar samen met een melder in één verpakking (part# 233702). Op de nieuwe verpakking staat "Dual Q Label 230V EMC"

Mijn installatie, uit +-2013, bestond uit sockels met de EMC problemen. Maar daar had ik geen last van want ik gebruikte de relais module toen nog niet.
Ik heb nu een nieuwe set van melder + sockel gekocht (part# 233702) Nu ben ik van de EMC/alarm storing af.
Een KNX module (part# 234300) is iets anders dan de relais module (part# 234000)

Mijn probleem blijft echter dat de relais module alleen schakelt als de melder, waarin deze gemonteerd zit, de melder is die afgaat. Als een andere bedraade melder afgaat dan schakelt de relais module nog steeds niet. De handleiding suggereert toch dat het alarm zou propageren van elke bedrade melder naar het relais.
Verhalten bei drahtgebundener Vernetzung des RauchwarnmeldersBei drahtgebundener Vernetzung des Rauchwarnmelders wird das Alarmsignal aller angeschlossenen Rauchwarnmelder über das Alarmrelais weitergegeben.
Behaviour when wired networking is used for the smoke alarm deviceIf wired networking is used for the smoke alarm device, the alarm signal of all connected smoke alarm devices is forwarded via the alarm relay.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicroVAX3400
Not Applicable schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 09:32:
Ik had bij Gira gehoord voor informatie inverband met de rookmelders en de KNX module.[...]
Nadat ik de nieuwe EMC geharde versie had geïnstalleerd, en dit helaas alleen de EMC problemen oploste maar de relais functie problematisch bleef, is er ook contact geweest met de leverancier.
Blijkt dat alleen een 'echt' alarm op de keten van rookmelders wordt doorgezet naar relaismodules. Een test-alarm elders op de keten gaat niet door naar de relaismodule. Een test alarm elders op de keten laat wel alle rookmelders op de keten piepen, maar relaismodules zullen niet schakelen. Alleen als het test alarm geactiveerd wordt op een rookmelder met een relaismodule dan zal die relaismodule schakelen. De Gira dual Q rookmelders zijn dus instaat om onderscheid te maken tussen een doorgegeven test-alarm of een echt-alarm. Dit onderscheid wordt ook gemaakt in de communicatie tussen draadloos gekoppelde melders. In mijn installatie is er een keten van bedrade gekoppelde melders waarvan er één uitgerust is met een draadloze unit, en dan nog een paar losse draadloze units. Een alarm dat draadloos binnenkomt wordt dan op de bedrade keten gezet, en ook dan wordt er verschil gemaakt tussen een test-alarm of een echt-alarm.
Alles hierboven is getest met een testgas. Gira was niet erg duidelijk over een aanbevolen of voorgeschreven type testgas, smokesabre.com gebruikt en dit werkte prima, één-seconde spray en dan gaat de melder na een seconde of 20 af.
Wat me nu pas opvalt is dat een echt alarm veel meer geluid maakt dan een test-alarm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cornet82
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 25-04-2021
Junauwynck: hoe is het afgelopen bij jou? Heb je ook moeten werken met de sokkel voor op 230 V te werken. Ik zou dezelfde opstelling als u willen doen maar de sokkel zorgt ervoor dat je nog 5 cm lager uitkomt en dat willen we liever niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• systechpaha
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 27-03-2022
Hallo, ik probeer de Gira Dual Q brandmelders met elkaar te verbinden via de driepolig stekker zodat wanneer er één afgaat de andere ook mee in alarm gaan. Is dat voldoende of is er hiervoor een relais module nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ai-Karamba
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 24-01 13:19
Hey, ook ik zit met dezelfde vraag. Ik zou graag de 230V rookmelders van GIRA (DUAL Q) met elkaar willen verbinden. Is de relaismodule hierbij noodzakelijk. De signaalkabel zou ik verbinden met een loxonemodule om het alarm dan aan te schakelen.

Hoe heb jij het uiteindelijk gedaan?

Alvast dank.

grtn,
A-K
Pagina: 1