Vraag

• chetbaker1929
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 07-01-2021
Mijn vraag

mijn pc met processor intel core i74790 3.6 ghz leek de laatste tijd wel op 50% te functioneren. ik heb een tweede interne harddisk samsung evo 680 erbij gekocht en begon twijfels te hebben of de eerste schijf bx crucial ssd soms zijn beste tijd gehad had. Ik wilde deze ook vervangen maar moest even wachten op nieuw budget. Om te onderzoeken of deze schijf het deed wilde ik dit onderzoeken en kwam bij het programma speccy uit. Tot mijn schrik zag ik dat mijn moederbord 97 graden Celsius was. ik besloot de fan schoon te maken en zag dat de cpu en de fan bijna geoxydeerd leken. Waar de beide bijna elkaar raken in het midden zat een dikke harde laag stof. ik heb dit schoongemaakt en de cpu fan ook en opnieuw de temperatuur gecheckt. Ik lees dat cpu's zelden kapot gaan. Toch draait de oude cpu fan nog wel gewoon. Is de eerste logische stap om deze fan ( al draait deze wel) te vervangen? is dat de meest waarschijnlijke oorzaak dat het moederbord zo heet wordt of kan het ook aan de cpu liggen of aan het moederbord ?

gráág advies.

ik ben een redelijke boomer en een nooby dus hou je uitleg enigzins begrijpelijk voor mij plz

bedankt vóór het meedenken
...

...

Alle reacties

• Minaaj
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-11 16:51
Het kan een defecte sensor zijn, als je moederbord daadwerkelijk zo heet wordt zal hij vermoedelijk ook problemen vertonen.

Welke software heb je gebruikt? ook al andere geprobeerd? (om temperatuur uit te meten)

Bv: https://www.cpuid.com/softwares/hwmonitor.html

[ Voor 18% gewijzigd door Minaaj op 01-09-2020 23:03 ]

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 21:21
Heb je na dat schoonmaken nieuwe koelpasta aangebracht op de cpu?

• chetbaker1929
koelpasta? nee dat zegt me niets. kán ik dat gewoon kopen ?

• chetbaker1929
Uszka schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 23:08:
Heb je na dat schoonmaken nieuwe koelpasta aangebracht op de cpu?
dank je, dat ga ik meteen kopen!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Vergeet ook niet om je koelblok dan even goed schoon te maken, vorodat je er nieuw spul op smeert. Je wil maar een dun laagje erop hebben, geen dikke klodders, met nog aangekoekt koelprut van de vorige keer :)

Verder denk ik dat 97 graden ook wel erg hoog is hoor, en dat het wellicht komt door een defecte sensor. Moederbord is in de regel koeler dan de CPU, dus dat zou betekenen dat je CPU nog warmer zou zijn, en dan zou je waarschijnlijk ook moeten zien dat die hard aan het throttlen is (als je in task manager kijkt zie je de huidige CPUsnelheid, die zou dan ineens heel laag moeten zijn).

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:18

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Mbt "schoonmaken": beste manier is eerst met wasbenzine de resten oude koelpasta eraf, dan met brandspiritus de resten wasbenzine eraf. Resultaat is letterlijk brandschoon. Maar CPU koeler optimaliseren gaat weinig/niets met moederbordtemperatuur doen. Dat is meer afhankelijk van airflow door je behuizing.

97C is zodanig heet dat je met je hand 10cm boven het moederbord al kunt beoordelen of dat realistisch is. Ik neig ernaar om te denken dat het een meetfout is, zeker gezien je verder geen problemen meldt.

Oslik blyat! Oslik!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:21
chetbaker1929 schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 22:59:
Mijn vraag

mijn pc met processor intel core i74790 3.6 ghz leek de laatste tijd wel op 50% te functioneren. ik heb een tweede interne harddisk samsung evo 680 erbij gekocht en begon twijfels te hebben of de eerste schijf bx crucial ssd soms zijn beste tijd gehad had. Ik wilde deze ook vervangen maar moest even wachten op nieuw budget. Om te onderzoeken of deze schijf het deed wilde ik dit onderzoeken en kwam bij het programma speccy uit. Tot mijn schrik zag ik dat mijn moederbord 97 graden Celsius was. ik besloot de fan schoon te maken en zag dat de cpu en de fan bijna geoxydeerd leken. Waar de beide bijna elkaar raken in het midden zat een dikke harde laag stof. ik heb dit schoongemaakt en de cpu fan ook en opnieuw de temperatuur gecheckt. Ik lees dat cpu's zelden kapot gaan. Toch draait de oude cpu fan nog wel gewoon. Is de eerste logische stap om deze fan ( al draait deze wel) te vervangen? is dat de meest waarschijnlijke oorzaak dat het moederbord zo heet wordt of kan het ook aan de cpu liggen of aan het moederbord ?

gráág advies.

ik ben een redelijke boomer en een nooby dus hou je uitleg enigzins begrijpelijk voor mij plz

bedankt vóór het meedenken
...

...
Je lijkt cpu en moederboard door elkaar te halen? Een CPU van 97 graden met aangekoekte koelpasta met stof er tussen (zat de koeler wel goed vast?) is heel logisch. Dan gaat de cpu teeugklokken en is systeem dus merkbaar slomer.

Een heet moederboard is minder logisch.

Maar inderdaad, cpu en koeler goed schoonmaken, nieuwe koelpasta en cpu zou weer koel moeten blijven.

Kijk even plaatje/filmpje voor hoeveelheid koelpasta, vaak wordt te veel gebruikt.

Ryzen 5 7500F - ASUS TUF Gaming B650-PLUS - Gigabyte 9070XT - 32GB Kingston Fury Beast 6000

• chetbaker1929
nadat ik de koelpasta op de cpu deed, wilde de pc niet meer opstarten. Misschien had het hier niet mee te maken en is de cpu doorgefikt zo hoorde ik van een kenner. Dus voorlopig geen pc een tijdje want een cpu is kostbaar. Ik kreeg ook nog te horen dat ik als mens geladen ben en niet zelf iets uit de pc kan halen. Dat dat kortsluiting kan veroorzaken en dat ik een rubber bandje om moest doen. ik wist dat niet

• chetbaker1929
het was idd cpu die 96 of 97 graden aangaf en niet het moederbord

• chetbaker1929
ik heb de instructies van de koelpasta goed gevolgd en zeker niet te veel gebruikt

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 20:55
Dat statisch geladen is niet met een rubberen bandje maar juist met koper.. om jezelf te aarden.

Voor rest dikte een cpu niet zomaar door. Zelfs als de koelpasta te weinig was. Hooguit als het bij de contacten zat maar je zei dat je er niet teveel op hebt gedaan.

• Blaat
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 01-11 06:49

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

Kan je eens wat foto's van de situatie hier posten? Dat kan voor ons duidelijk maken wat er mis is. :)

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

• chetbaker1929
aan een foto zie je weinig. ik wilde een video plaatsen maar dat lukt niet

• chetbaker1929
Het vervolg:

Waarschijnlijk is mijn moederbord en processor kapot. Ik heb de voeding laten doormeten en die was goed. Scherm geeft bij opstarten geen bios meer dus doormeter leek het verstandig om op marktplaats moederbord met processor te kopen. Waar moet ik op letten. Ik wil meteen een upgrade natuurlijk van wat ik had. Ik heb mijn moederbord er ondertussen uitgehaald en foto's gemaakt van welke snoertjes waar zitten. Nu zijn er veel specificaties waar ik op moet letten. Sockets ( huidige lees ik af 1150 utra durable), cpu Intel core i7 4790 3.6 GHz .

Ik wil kunnen editten met avid en fortnite kunnen spelen. Ik probeer een foto toe te voegen van mijn huidige moederbord.

Vraag: wie kan mij zeggen op welke specs ik verder moet letten. En ik heb ook geen ideeën van prijzen.

Groet Richard

• chetbaker1929
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qg8rLM19Wrnd3Ow-NmJYfottga4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L5LP59gF4q7tzXKQ4AlpJcoZ.jpg?f=fotoalbum_large

• chetbaker1929
Als ik bij marktplaats 3 of 4 GHz invul krijg ook nul resultaten. Waarom is dat?

• Minaaj
Wil je alleen moederbord vervangen? Heb je de CPU kunnen uitsluiten in een ander moederbord?

Afhankelijk van het budget kan je ook gewoon hier op tweakers in pricewatch kijken.
https://tweakers.net/pcs/...pMTvVNrFCyMkZwM_OUrMxNawE

Moederbord kan je ook in pricewatch wel vinden neem ik aan voor i7 4790

https://tweakers.net/moed...AUWWJOUpW0UpmFhZGSrG1tbUA

[ Voor 57% gewijzigd door Minaaj op 19-12-2020 15:42 ]

• chetbaker1929
Ik dacht om een combi te kopen moederbord een processor. Gamers schijnen dit vaak up te daten, zo begreep ik. Ik heb de processor niet in een andere pc geprobeerd.

• Minaaj
chetbaker1929 schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 15:42:
Ik dacht om een combi te kopen moederbord een processor. Gamers schijnen dit vaak up te daten, zo begreep ik. Ik heb de processor niet in een andere pc geprobeerd.
Het is wel handig om te weten wat je vooral doet met je PC en wil gaan doen, die processor is volgens mij nog niet eens zo slecht die je hebt. Enige manier om te testen of die nog werkt is om een moederbord apart te testen met deze CPU.

Vermoedelijk dat je ook je RAM moet vervangen als je naar DDR4 upgrade set gaat van CPU/moederbord. Als je nu DDR3 hebt.

Als het echt je moederbord alleen is die kapot is kan je wellicht een goedkope moederbord scoren op tweakers. Als je wil gamen wat voor videokaart heb je? en ben je content met de huidige performance? of liep je al tegen een upgrade aan. En dan natuurlijk nog budget :P

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

chetbaker1929 schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 15:32:
Als ik bij marktplaats 3 of 4 GHz invul krijg ook nul resultaten. Waarom is dat?
https://tweakers.net/moed...GSrG1OkqGZsZIwobmlkDR2loA

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Uszka
chetbaker1929 schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 15:42:
Ik dacht om een combi te kopen moederbord een processor. Gamers schijnen dit vaak up te daten, zo begreep ik.
Een i7-4790 is niet interessant om gebruikt te kopen. De prijs is veel te hoog, Daar koop je een nieuwe i5-10400F voor. Een H410 moederbord kost ongeveer €65. Moet je alleen als extra nog werkgeheugen aanschaffen.
Heb je een videokaart of gebruik je onboard graphics. In geval van het laatste gaat mijn verhaal iets minder op. Dan is een i3-10100 een optie. Is voor €110 sneller dan een i7-4790.

• chetbaker1929
Dank je, ik heb een videokaart

• chetbaker1929
Ik vind het best ingewikkelde materie. i7 is niet altijd beter dan i5 want het is afhankelijk wat er achter staat. Hoe weet ik welke soort geheugen dd2 of dd5 in een bepaald moederbord gaat. Op welke specs moet ik een moederbord kopen. Is er ergens een uitleg voor noobs zoals ik?

• Uszka
In de specificaties van het moederbord staat welk type geheugen gebruikt wordt. verder let je op het socket en of dat overeenkomt met het type socket van de cpu. Je huidige moederbord heeft socket 1150 en je cpu dan uiteraard ook. Compatibiliteit van cpu en geheugen is te vinden op de website van de fabrikant van het moederbord.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

chetbaker1929 schreef op zondag 20 december 2020 @ 15:02:
Ik vind het best ingewikkelde materie. i7 is niet altijd beter dan i5 want het is afhankelijk wat er achter staat. Hoe weet ik welke soort geheugen dd2 of dd5 in een bepaald moederbord gaat. Op welke specs moet ik een moederbord kopen. Is er ergens een uitleg voor noobs zoals ik?
Wil je nieuw/ander moederbord, of CPU + Moederbord, en wat je je budget ?

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i3-9100F (SRF7W) Boxed€ 78,05€ 78,05
1MoederbordenMSI MAG B365M Mortar€ 86,90€ 86,90
1Geheugen internG.Skill Flare X F4-3200C16D-16GFX€ 73,89€ 73,89
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 238,84

i5-6400 set gebruikt

[ Voor 64% gewijzigd door Hackus op 20-12-2020 15:21 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 15:38
chetbaker1929 schreef op zondag 20 december 2020 @ 15:02:
https://tweakers.net/revi...guide-september-2020.html

Kijk eens bij de desktop best buy guides.

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

• chetbaker1929
Dank je voor je bericht, maar nieuwe desktop is niet nodig want ik heb alleen een nieuw moederbord met cpu en cpu fan nodig. Ik heb een werkende voeding, videokaart, fans, kast

• chetbaker1929
Ik hoopte voor 300 aan een update te komen van wat ik heb maar ik heb geen idee of dat haalbaar is. Van wat ik begrijp was mijn huidige kapotte cpu best goed. Het lukte mij nu al bijna niet om goed te editten met avid editting software en Fortnite schijnt ook veel te vragen van een pc. Wat is een minimum van wat ik nodig heb aan moederbord met cpu en aan welk budget moet ik dan denken?

• chetbaker1929
Ik heb ik geheugen kaarten van het vorige moederbord maar weet niet of dit ddr234 of 5 is

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
@chetbaker1929 Leg je moederbord nooit op tapijt. Statische elektriciteit kan de electronica vernietigen. Leg het op een tafel zonder textiel er onder.

Bijvoorbeeld een wollen trui heeft vaak veel statische elektriciteit, die moet je dus niet dragen als je een computer in elkaar zet of uit elkaar haalt. Om jezelf te ontladen kun je een geaard punt aanraken. Daarna is het veilig om electronica aan te raken. Als je beweegt weer ontladen, etc.

Voor schoonmaken gebruiken professionals een spuitbus lucht of een compressor maar het kan ook met de plastic zuigmond van de stofzuiger. Gebruik geen metaal of iets met haren. Zorg dat de stroom is afgekoppeld van het moederbord: ATX stekker losmaken. Er blijft nog een restant spanning op condensatoren staan.

Als je wat tweedehands gaat kopen, kies dan geen 'T' processor, dat is een kat in de zak, want die schakelt terug als het te warm wordt.

Dit is geen geschikte tijd om iets nieuws te kopen, want er zijn tekorten en hoge prijzen. Als het kan, wacht dan tot de voorraden zijn aangevuld volgend jaar.

Onder de huidige omstandigheden is dit nieuw te koop:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i3-10100 Boxed€ 106,27€ 106,27
1MoederbordenGigabyte B460M D2V€ 74,90€ 74,90
1Geheugen internCrucial CT16G4DFD8266€ 57,09€ 57,09
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 238,26

Helaas niet bij één leverancier. Deze i3 is per core sneller dan je oude processor.

Het is wel een goede tijd om nieuw geheugen te kopen.

• chetbaker1929
Kan ik dit niet tweedehands kopen? Ik overweeg wel om dit te kopen hoor. Vindt het alleen jammer om iets nieuw te kopen terwijl er een overvloed aan spullen is en het kan dan ook veel goedkoper
Pagina: 1