Koeling in schuur - temperatuur gestuurde 230v fans?

Pagina: 1
Acties:

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:16

JT

VETAK y0

Topicstarter
Onze schuur is gebouwd met zwart rabat. Dat wordt erg snel heet. Ik wil dit graag koelen en had het volgende bedacht. Er zijn 4 openingen met roosters. Hier kan ik fans aan hangen. Maar ik wil het geheel graag automatiseren, gewoon heel simpel met een temperatuursensor waarbij de fan gaat draaien vanaf 22 graden ofzo. Op 230v zodat ik geen transformatoren nodig heb. Alleen waar 12v met tempsensoren in overvloed zijn, zijn ze in 230v bijna niet te vinden. In ieder geval niet als betaalbaar consumentenproduct. Ik heb 2 dingen kunnen vinden:
  • Thermostaat met eigen stopcontact. Op zich prima te doen, 30 euro. Alleen verbruik is max 15 watt...dat vind ik nogal veel.
  • Badkamerventilator met temperatuursensor. Zeldzaam, een gevonden maar die is gelijk 150+ euro...
Zoek ik iets dat niet bestaat? Hebben jullie wellicht andere ideeën?

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 29-08 17:40

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Je kunt vast en zeker wat aan elkaar knutselen met een Arduino en wat losse modules. Daar hang je een redelijke accu of een voeding aan en dan kun je zo ongeveer alles maken wat je wil. Mits je wat kennis van dat spul hebt natuurlijk, al is het niet zo heel lastig te leren.

Kost ook geen drol overigens, tientje ben je wel klaar.

[ Voor 9% gewijzigd door Kuusj op 01-09-2020 22:56 ]

9800X3D - RX 9700XT - 96GB DDR5 :+

• Fantasma7988
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 16-08 15:13
Een sonof th10/16 met tempratuur sensor met een trafo van 230 naar 12 volt oid is misschien een optie.

• TheGhostInc
  • Niet online
@JT zoiets?

Afbeeldingslocatie: https://nl.trotec.com/shop/media/catalog/product/cache/0860f221aea53b51ff403f09eccbe92b/e/2/e271555635fd87567d7741e1bb0c5f33-1000x1000_118.jpg

Daar sluit je de ventilatoren op aan (die sowieso een stekker zouden moeten hebben imho)

• JT

JT

VETAK y0

Topicstarter
Kuusj schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 22:55:
Je kunt vast en zeker wat aan elkaar knutselen met een Arduino en wat losse modules. Daar hang je een redelijke accu of een voeding aan en dan kun je zo ongeveer alles maken wat je wil. Mits je wat kennis van dat spul hebt natuurlijk, al is het niet zo heel lastig te leren.

Kost ook geen drol overigens, tientje ben je wel klaar.
Fantasma7988 schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 22:59:
Een sonof th10/16 met tempratuur sensor met een trafo van 230 naar 12 volt oid is misschien een optie.
Ja dat kan zeker maar ik knutsel inmiddels overal in huis en het moet allemaal een keer af komen :P
TheGhostInc schreef op woensdag 2 september 2020 @ 08:55:
@JT zoiets?

[Afbeelding]

Daar sluit je de ventilatoren op aan (die sowieso een stekker zouden moeten hebben imho)
Iets soortgelijks had ik van een ander merk gevonden maar die verbruikt dus tot 15 watt. Van deze kan ik het niet vinden, maar 8 maanden in het jaar 15 watt 24/7 vind ik wat teveel van het goede :)

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

• Nivado
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 29-08 14:03
Ik gebruik op mijn werk altijd eenvoudige mechanische thermostaten voor ventilatie schakelingen op temperatuur. Dit is gewoon een bi-metaal of vloeistof schakelaar. Deze zijn met een draaiknop instelbaar op de gewenste temperatuur. Meestal schakelen ze 2 a 3 graden boven de ingestelde temperatuur in, en ook weer 2 a 3 graden onder de instelling uit. Nauwkeuriger zijn ze ook te krijgen, maar dan wordt het snel duurder.
Deze gebruiken geen stroom, en zijn meestal voor ca. € 10,- te vinden. Ik gebruik zelf meestal de iets duurdere IP55 varianten, maar dat lijkt me voor een schuur niet noodzakelijk.
Een voorbeeld:
Afbeeldingslocatie: https://cdn.webshopapp.com/shops/93056/files/76984922/900x900x2/junai-mechanische-thermostaat-max-16a.jpg

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 14:53

www.fjmbouw.nl - AMD Ryzen 7 9800X3D RTX5070Ti 96GB DDR5

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-08 09:14
Schuur deur open zetten 😋

• TheGhostInc
  • Niet online
JT schreef op woensdag 2 september 2020 @ 11:46:
Iets soortgelijks had ik van een ander merk gevonden maar die verbruikt dus tot 15 watt. Van deze kan ik het niet vinden, maar 8 maanden in het jaar 15 watt 24/7 vind ik wat teveel van het goede :)
Als dat ding schakelt (zit een relais in), dan kan het stroomverbruik even pieken, maar daarbuiten trekt dat ding waarschijnlijk niks tot nauwelijks iets.
Als je zo'n ding bij een lokale shop kunt halen, zou ik hem even aan een verbruiksmeter hangen (om jezelf gerust te stellen), het zou me niks verbazen als de meter het niet kan meten door te laag verbruik.

Maar anders kom je op de dingen zoals @Nivado of @FRANQ die een bimetaal of andere thermomechanische schakeling hebben.

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15:08

de Peer

under peer review

Verwacht overigens geen wonderen he. Alleen een beetje verplaatsing met een paar ventiltoren gaat je schuur niet significant afkoelen. Denk dat je blij mag zijn met 1 a 2 graden max. En dan moet je het nog vooral van de koude nacht/ochtend hebben.

Je hebt echt wel een megaventilator nodig om een merkbaar verschil te realiseren.

• Sefa
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 29-08 21:23
Met een STC-1000 kan je een temperatuur instellen en aan de hand daarvan iets aansturen. In dit geval dus je ventilatoren aan als de temperatuur boven jouw grenswaarde komt. Werkt met 230V.

Voorbeeld

• JT

JT

VETAK y0

Topicstarter
Nivado schreef op woensdag 2 september 2020 @ 11:57:
Ik gebruik op mijn werk altijd eenvoudige mechanische thermostaten voor ventilatie schakelingen op temperatuur. Dit is gewoon een bi-metaal of vloeistof schakelaar. Deze zijn met een draaiknop instelbaar op de gewenste temperatuur. Meestal schakelen ze 2 a 3 graden boven de ingestelde temperatuur in, en ook weer 2 a 3 graden onder de instelling uit. Nauwkeuriger zijn ze ook te krijgen, maar dan wordt het snel duurder.
Deze gebruiken geen stroom, en zijn meestal voor ca. € 10,- te vinden. Ik gebruik zelf meestal de iets duurdere IP55 varianten, maar dat lijkt me voor een schuur niet noodzakelijk.
Een voorbeeld:
[Afbeelding]
Ziet er uit als een oplossing :)
En dit ook. Had die Sunon 220v fans al gevonden maar kon ze niet met temperatuursensor vinden.
Moet ik dan net aan denken voor ik aan de gang ga want tijdens heeft geen zin ;)
TheGhostInc schreef op woensdag 2 september 2020 @ 12:11:
[...]

Als dat ding schakelt (zit een relais in), dan kan het stroomverbruik even pieken, maar daarbuiten trekt dat ding waarschijnlijk niks tot nauwelijks iets.
Als je zo'n ding bij een lokale shop kunt halen, zou ik hem even aan een verbruiksmeter hangen (om jezelf gerust te stellen), het zou me niks verbazen als de meter het niet kan meten door te laag verbruik.
Ja, dat zou ik ook hopen maar dat is dan afwachten. Helaas is het niet zo groot waar ik woon, ik zou niet weten waar ik dit kan vinden. Afgelopen periode meer meer klussen al meermaals tegenaan gelopen...
de Peer schreef op woensdag 2 september 2020 @ 13:31:
Verwacht overigens geen wonderen he. Alleen een beetje verplaatsing met een paar ventiltoren gaat je schuur niet significant afkoelen. Denk dat je blij mag zijn met 1 a 2 graden max. En dan moet je het nog vooral van de koude nacht/ochtend hebben.

Je hebt echt wel een megaventilator nodig om een merkbaar verschil te realiseren.
Het probleem is dat de schuur zwart is, niet geisoleerd en ik geen manier heb om door te luchten. Ik kan alleen de deur open doen. Het is er al snel 5 tot 10 graden warmer dan de omgeving. Ik snap dat ik niet op dezelfde temperatuur ga komen maar als ik er 3 af ga krijgen door een luchtstroom te creeeren dan ben ik blij.
Sefa schreef op woensdag 2 september 2020 @ 13:35:
Met een STC-1000 kan je een temperatuur instellen en aan de hand daarvan iets aansturen. In dit geval dus je ventilatoren aan als de temperatuur boven jouw grenswaarde komt. Werkt met 230V.

Voorbeeld
Ah, dank, die is max 3 watt :)

Ecodan warmtepomp

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:52

franssie

Save the albatross

De al genoemde STC 1000 werkt prima en kost weinig tot niets in China. Ding is hiervoor ontworpen ongeveer.

🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen

• Sefa
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 29-08 21:23
Als je nog een domme tijdschakelaar hebt liggen kan je het verbruik nog verder beperken.

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12:59

icecreamfarmer

en het is

Ik zit met het zelfde probleem maar wil ook dat hij sowieso 1x per uur zeg 10 minuten ventileert.

Omdat mijn accu systeem er komt te hangen mag het shelly zijn maar moet autonoom werken.

Wat heb jij uiteindelijk gebruikt?

Zelf vind ik de stekker oplossing netjes echter daar kan ik dan weer niet een tijdschakelaar achter hangen.

ik zie ik zie wat jij niet ziet

• Frappuccino
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 15:58
Een thermostaat die 230V kan schakelen is toch alles wat je nodig hebt?
Zo schakelt oa een electrische werkplaatskachel ook aan en uit.
Zo'n thermostaat verbruikt zelf niks.

https://www.amazon.nl/The...-sl-shoppingads-lpcontext

of deze

https://www.amazon.nl/dp/...87-4c6b-8a2c-06aa0a571b8f

[ Voor 37% gewijzigd door Frappuccino op 08-08-2026 17:25 ]

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 29-08 21:58

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Dus je wil de warme lucht uit je schuur krijgen door warme lucht van buiten aan te zuigen?
Bovendien moet je dan iets van openingen hebben om de lucht door aan te zuigen.

Zet de deur open. Qua temperatuur gaat het geen merkbaar verschil zijn.

Mijn muziekcollectie op Discogs

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07:55
Als het gaat om zonnestraling in de zomer, zal ventileren wel iets van zin hebben. Is de schuur geïsoleerd, zou je nog kunnen denken aan ventileren via een lange buis onder de grond, zodat je altijd lucht van 15° aanzuigt.

En misschien heb je geen sturing nodig, ventilator op zonnepaneel laten werken en hij ventileert als de zon flink schijnt.

@icecreamfarmer Wellicht win je meer met een ventilator rechtstreeks op de batterij.

[ Voor 16% gewijzigd door naftebakje op 09-08-2026 11:32 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• barbarbar
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 27-08 23:05
Voor aansturing van een klep in de techniekkast heb ik zelf een combi gemaakt met een H-Tronic HTS 1000, een tijdschakelaar, en een Finder 22 Industrieel relais (goed kijken welke je nodig bent). Dat leek mij een oplossing die betrouwbaar is, en over 50 jaar snapt iemand die er aan moet werken het nog steeds.

Je kunt ook iets van een controllino of een waveshare relay module bouwen (heb zelf wat dingen op modbus draaien). Maar nadeel is dat je dan wat moet gaan programmeren, wat je niet meer weet zodra er echt iets mee is.

• DexterDee
  • Nu online

DexterDee

Moderator General Chat

I doubt, therefore I might be

Ik weet dat het niet des Tweakers is, maar ik denk dat een kant en klaar product wat specifiek hiervoor gemaakt is het beste gaat werken, bijvoorbeeld:
https://www.vevor.nl/industrial-ventilation-extractor-c_10373/vevor-afzuigventilator-wandventilator-254-mm-afstandsbediening-wandmontage-ec-p_010770695877?currency=EUR&lang=nl

Je hebt gewoon een flinke ventilator nodig die genoeg lucht kan verplaatsen.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Nyarlathotep schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 01:11:
Dus je wil de warme lucht uit je schuur krijgen door warme lucht van buiten aan te zuigen?
Bovendien moet je dan iets van openingen hebben om de lucht door aan te zuigen.

Zet de deur open. Qua temperatuur gaat het geen merkbaar verschil zijn.
Een schuur (en zeker een zwarte) kan vanbinnen VEEL warmer worden dan de buitenlucht. Wat TS wil is de schuurtemperatuur verlagen of zelfs minimaliseren tot de buitentemperatuur.

• HenkAB14
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 14:49
De meeste slimme fans hebben standaard een 10v outputsignaal, kan makkelijk een potmetertje op. Bijvoorbeeld ZA of EBM

W3G300YN0238

• blazerbees
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 28-08 13:42
Rittal sk3110 en daar een leuke ventilator aan hangen.

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

naftebakje schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 11:30:
Als het gaat om zonnestraling in de zomer, zal ventileren wel iets van zin hebben. Is de schuur geïsoleerd, zou je nog kunnen denken aan ventileren via een lange buis onder de grond, zodat je altijd lucht van 15° aanzuigt.

En misschien heb je geen sturing nodig, ventilator op zonnepaneel laten werken en hij ventileert als de zon flink schijnt.

@icecreamfarmer Wellicht win je meer met een ventilator rechtstreeks op de batterij.
Het is een Atelier die we pas geisoleerd hebben met 80 en 160mm pir. Als de warmte binnen is loopt het snel op en nu zit er een standaard dakdoorvoer voor natuurlijke ventilatie maar dat doet naar mijn mening niet genoeg. Er komt zoveel warmte via het beperkte glas binnen en dat trekt niet meer weg.

Dat laatste heb ik ook gedacht dmv de temperatuursensor en uitgang op de Victron.

Voor de ventilator pak ik dan een shelly of simpele tijdschakelaar die gewoon elk uur een kwartier verversing forceert. In de zomernachten kan ik hem dan langer laten draaien.

Andere optie is een goedkope decentrale wtw die continue draait. https://www.ambientika.eu/nl/

Of een zuinige ventilator die qua toeren in te stellen is. Helaas zijn de meeste badkamerventilatoren dat niet.

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

pagani schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 15:29:
[...]

Een schuur (en zeker een zwarte) kan vanbinnen VEEL warmer worden dan de buitenlucht. Wat TS wil is de schuurtemperatuur verlagen of zelfs minimaliseren tot de buitentemperatuur.
Yep het is zo 30+ graden. Plus in de winter is ventilatie ook nodig om de RV lager te houden.

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

HenkAB14 schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 15:32:
De meeste slimme fans hebben standaard een 10v outputsignaal, kan makkelijk een potmetertje op. Bijvoorbeeld ZA of EBM

W3G300YN0238
Klinkt goed maar wel erg duur. Ik zat aan €200 max €300 te denken.

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

DexterDee schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 15:26:
Ik weet dat het niet des Tweakers is, maar ik denk dat een kant en klaar product wat specifiek hiervoor gemaakt is het beste gaat werken, bijvoorbeeld:
https://www.vevor.nl/industrial-ventilation-extractor-c_10373/vevor-afzuigventilator-wandventilator-254-mm-afstandsbediening-wandmontage-ec-p_010770695877?currency=EUR&lang=nl

Dit is praktisch wat ik zoek behalve dat ik het op ene dakdoorvoer moet aansluiten en die metalen schoepen in de weg zitten dan want het moet op een buis aangesloten kunnen worden.

• DexterDee
  • Nu online

DexterDee

Moderator General Chat

I doubt, therefore I might be

icecreamfarmer schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 16:23:
Dit is praktisch wat ik zoek behalve dat ik het op ene dakdoorvoer moet aansluiten en die metalen schoepen in de weg zitten dan want het moet op een buis aangesloten kunnen worden.
En zoiets als dit dan? Die zag ik op dezelfde website:
https://www.vevor.nl/inline-kanaalventilator-c_11974/vevor-21w-rookafzuiging-kanaalventilator-afzuigventilator-inline-kanaalventilator-p_010534978166

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

• JT

JT

VETAK y0

Topicstarter
icecreamfarmer schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 17:10:
Ik zit met het zelfde probleem maar wil ook dat hij sowieso 1x per uur zeg 10 minuten ventileert.

Omdat mijn accu systeem er komt te hangen mag het shelly zijn maar moet autonoom werken.

Wat heb jij uiteindelijk gebruikt?

Zelf vind ik de stekker oplossing netjes echter daar kan ik dan weer niet een tijdschakelaar achter hangen.
Uiteindelijk heb ik niks gedaan :P Ik denk dat de accu ook niet in de schuur gaat komen. Er staat nu in een schuur van <6m2 een werkbankje, stellingkasten voor opslag, fietsen en dergelijke. Dus ik ben momenteel op zoek naar een geschikte behuizing voor een accu buiten (om diefstal minder aantrekkelijk te maken). Maar als het in je schuur moet komen en in/uitschakelen moet plaats vinden op basis van meerdere variabelen naast temp/rh en ook nog stand alone dan denk ik dat je bijna haast uit gaat komen op een custom iets. ESP32 met relais en tempsensor. M5Stack biedt nog redelijk plug & play spul aan op dat gebied.
naftebakje schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 11:30:

Leuke ideeën, die laatste is echt wel interessant als je dat combineert met lucht van buiten aanzuigen.
DexterDee schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 15:26:

Daar hebben ze wel wat mooie oplossingen, helaas allemaal exhaust maar dan draai ik het gewoon om en maak ik er een afscherming voor zodat er alleen van onder lucht naar binnen komt. Ooit, want de accu komt nu toch ergens anders :+

Ecodan warmtepomp

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:52

franssie

Save the albatross

Sefa schreef op woensdag 2 september 2020 @ 13:35:

Voorbeeld
er zijn overigens ook twaalf volt versies die gebruikt zouden kunnen worden icm en paneeltje en een simpele accu.

🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen

Pagina: 1