3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning
Kost ook geen drol overigens, tientje ben je wel klaar.
[ Voor 9% gewijzigd door Kuusj op 01-09-2020 22:56 ]
9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Daar sluit je de ventilatoren op aan (die sowieso een stekker zouden moeten hebben imho)
Kuusj schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 22:55:
Je kunt vast en zeker wat aan elkaar knutselen met een Arduino en wat losse modules. Daar hang je een redelijke accu of een voeding aan en dan kun je zo ongeveer alles maken wat je wil. Mits je wat kennis van dat spul hebt natuurlijk, al is het niet zo heel lastig te leren.
Kost ook geen drol overigens, tientje ben je wel klaar.
Ja dat kan zeker maar ik knutsel inmiddels overal in huis en het moet allemaal een keer af komenFantasma7988 schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 22:59:
Een sonof th10/16 met tempratuur sensor met een trafo van 230 naar 12 volt oid is misschien een optie.
Iets soortgelijks had ik van een ander merk gevonden maar die verbruikt dus tot 15 watt. Van deze kan ik het niet vinden, maar 8 maanden in het jaar 15 watt 24/7 vind ik wat teveel van het goedeTheGhostInc schreef op woensdag 2 september 2020 @ 08:55:
@JT zoiets?
[Afbeelding]
Daar sluit je de ventilatoren op aan (die sowieso een stekker zouden moeten hebben imho)
3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Deze gebruiken geen stroom, en zijn meestal voor ca. € 10,- te vinden. Ik gebruik zelf meestal de iets duurdere IP55 varianten, maar dat lijkt me voor een schuur niet noodzakelijk.
Een voorbeeld:

Ik heb zo'n sensor
https://nl.rs-online.com/...BEgJGR_D_BwE&gclsrc=aw.ds
En zo'n ventilator
https://nl.rs-online.com/...1P8gmIEAQYAyABEgLE6fD_BwE
Doet precies wat jij wil.
Als dat ding schakelt (zit een relais in), dan kan het stroomverbruik even pieken, maar daarbuiten trekt dat ding waarschijnlijk niks tot nauwelijks iets.JT schreef op woensdag 2 september 2020 @ 11:46:
Iets soortgelijks had ik van een ander merk gevonden maar die verbruikt dus tot 15 watt. Van deze kan ik het niet vinden, maar 8 maanden in het jaar 15 watt 24/7 vind ik wat teveel van het goede
Als je zo'n ding bij een lokale shop kunt halen, zou ik hem even aan een verbruiksmeter hangen (om jezelf gerust te stellen), het zou me niks verbazen als de meter het niet kan meten door te laag verbruik.
Maar anders kom je op de dingen zoals @Nivado of @FRANQ die een bimetaal of andere thermomechanische schakeling hebben.
Je hebt echt wel een megaventilator nodig om een merkbaar verschil te realiseren.
20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018
Voorbeeld
Ziet er uit als een oplossingNivado schreef op woensdag 2 september 2020 @ 11:57:
Ik gebruik op mijn werk altijd eenvoudige mechanische thermostaten voor ventilatie schakelingen op temperatuur. Dit is gewoon een bi-metaal of vloeistof schakelaar. Deze zijn met een draaiknop instelbaar op de gewenste temperatuur. Meestal schakelen ze 2 a 3 graden boven de ingestelde temperatuur in, en ook weer 2 a 3 graden onder de instelling uit. Nauwkeuriger zijn ze ook te krijgen, maar dan wordt het snel duurder.
Deze gebruiken geen stroom, en zijn meestal voor ca. € 10,- te vinden. Ik gebruik zelf meestal de iets duurdere IP55 varianten, maar dat lijkt me voor een schuur niet noodzakelijk.
Een voorbeeld:
[Afbeelding]
En dit ook. Had die Sunon 220v fans al gevonden maar kon ze niet met temperatuursensor vinden.FRANQ schreef op woensdag 2 september 2020 @ 12:09:
@JT
Ik heb zo'n sensor
https://nl.rs-online.com/...BEgJGR_D_BwE&gclsrc=aw.ds
En zo'n ventilator
https://nl.rs-online.com/...1P8gmIEAQYAyABEgLE6fD_BwE
Doet precies wat jij wil.
Moet ik dan net aan denken voor ik aan de gang ga want tijdens heeft geen zinDracula schreef op woensdag 2 september 2020 @ 12:11:
Schuur deur open zetten 😋
Ja, dat zou ik ook hopen maar dat is dan afwachten. Helaas is het niet zo groot waar ik woon, ik zou niet weten waar ik dit kan vinden. Afgelopen periode meer meer klussen al meermaals tegenaan gelopen...TheGhostInc schreef op woensdag 2 september 2020 @ 12:11:
[...]
Als dat ding schakelt (zit een relais in), dan kan het stroomverbruik even pieken, maar daarbuiten trekt dat ding waarschijnlijk niks tot nauwelijks iets.
Als je zo'n ding bij een lokale shop kunt halen, zou ik hem even aan een verbruiksmeter hangen (om jezelf gerust te stellen), het zou me niks verbazen als de meter het niet kan meten door te laag verbruik.
Het probleem is dat de schuur zwart is, niet geisoleerd en ik geen manier heb om door te luchten. Ik kan alleen de deur open doen. Het is er al snel 5 tot 10 graden warmer dan de omgeving. Ik snap dat ik niet op dezelfde temperatuur ga komen maar als ik er 3 af ga krijgen door een luchtstroom te creeeren dan ben ik blij.de Peer schreef op woensdag 2 september 2020 @ 13:31:
Verwacht overigens geen wonderen he. Alleen een beetje verplaatsing met een paar ventiltoren gaat je schuur niet significant afkoelen. Denk dat je blij mag zijn met 1 a 2 graden max. En dan moet je het nog vooral van de koude nacht/ochtend hebben.
Je hebt echt wel een megaventilator nodig om een merkbaar verschil te realiseren.
Ah, dank, die is max 3 wattSefa schreef op woensdag 2 september 2020 @ 13:35:
Met een STC-1000 kan je een temperatuur instellen en aan de hand daarvan iets aansturen. In dit geval dus je ventilatoren aan als de temperatuur boven jouw grenswaarde komt. Werkt met 230V.
Voorbeeld
Ecodan warmtepomp
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar