Upgraden van GeForce GT640 naar RTX2070

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnvanK
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 11-08-2021
Hi,
Momenteel bezit ik een ASUS desktop computer uit 2014 welke onder andere is uitgerust met een NVIDIA GeForce GT640 videokaart. Ik doe veel met videobewerking en wil daarom deze videokaart upgraden naar een zoals de Gigabyte RTX2070. Mijn vraag is, is dit mogelijk met mijn huidige systeem?

Met name weet ik niet of hij fysiek past en of mijn moederbord het wattage van 500/550 kan leveren en de 8-pin stroomconnector. Ik heb al gekeken en ik binnen in mijn kast zijn nog 2 molex connectoren over.

Het systeem dat ik nu bezit heeft de volgende specificaties:
ASUS CM6830
Intel Core i7-3770
8GB RAM DDR3 1600mHz (ga ik uitbreiden naar 16GB)
NVIDIA GeForce GT640 4GB DDR3
2TB HDD
Ik heb er later nog een 512GB SSD aan toegevoegd.

Alvast bedankt!

Martijn

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 07:08
Als nog steeds de standaard 300w voeding erin zit dan gaat dat niet werken. Die voeding is onvoldoende voor een RTX 2070 en beschikt niet over de benodigde connectors. Dus wil je de videokaart upgraden dan zal er ook een nieuwe voeding moeten komen.

Kan je een foto posten van de binnenkant van het systeem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnvanK
Top, dank je wel. Morgenochtend ben ik op kantoor en dan zal ik een foto van de binnenkant plaatsen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:31
MartijnvanK schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 21:44:
Ik doe veel met videobewerking en wil daarom deze videokaart upgraden naar een zoals de Gigabyte RTX2070.
Welke software gebruik je en maakt deze ook echt gebruik van de videokaart? Vaak wordt het merendeel van de berekeningen alsnog door de cpu gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:48
Waarvoor heb je de 2070 eigenlijk nodig, is 1660s niet allang sterk genoeg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnvanK
Ik werk met Adobe Premiere Pro en mijn huidige videokaart wordt wel ondersteund als CUDA in de playback tijdlijn, maar geen hardware encoding CUDA tijdens het exporteren helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 07:08
Als je het systeem zakelijk gebruikt dan eens over nadenken om het geheel te vervangen ipv een systeem van 7,5 jaar oud (3770 is van 2012/2013) te upgraden. Je gaat er enorm op vooruit in prestaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnvanK
Wellicht dat een 1660 Super ook al een goede upgrade is. Het gaat er mij om dat rendertijden korter moeten zijn en ik vloeiend met 4K beelden kan werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnvanK
Ja, dat ongetwijfeld. Ik gebruik inderdaad mijn systeem zakelijk en die moet goed in orde zijn. Momenteel werkt hij nog prima, maar merk ik dat rendertijden bij veel visuele bewerkingen lang zijn en dat ik 4K beelden soms niet heel vloeiend kan monteren.

Eventueel tips voor het samenstellen en kopen van een nieuwe machine? Welk prijskaartje zal er dan aanzitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:20

heuveltje

KoelkastFilosoof

MartijnvanK schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 23:12:
Ja, dat ongetwijfeld. Ik gebruik inderdaad mijn systeem zakelijk en die moet goed in orde zijn. Momenteel werkt hij nog prima, maar merk ik dat rendertijden bij veel visuele bewerkingen lang zijn en dat ik 4K beelden soms niet heel vloeiend kan monteren.

Eventueel tips voor het samenstellen en kopen van een nieuwe machine? Welk prijskaartje zal er dan aanzitten?
vloeiend in 4k kunnen werken heeft nogal een subjectieve waarde, en afhankelijk van hoe je software meer op cuda of cpu leunt
Let ook dat veel mensen hier denken vanuit een "game perspectief" waarbij cpu en GPU een bepaalde verhouding moeten hebben. Die verhouding KAN wel eens heel anders liggen bij jouw specifike applicatie eisen.

Prijskaartje is net wat je wilt. Loopt uiteen van 800E op tot 2000E.
Beide zullen aanzienlijk sneller zijn dan je huidige systeem, de vraag is hoeveel sneller wil je gaan ?

[ Voor 22% gewijzigd door heuveltje op 01-09-2020 23:25 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnvanK
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0m2dWvqpz8wMMBFuWEiXxP-2HbA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lFX1uOvfv4wDEWP9uTFl4Dc6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nzmp9mFsi7unb4gyQIA3Abwp9Yg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dPLTDn5nhVKygjG0lU2N8dSd.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 17-06 18:56
Zoals al aangegeven... een GTX 2070 is toch wel een flinke mismatch met de CPU, een 1660 zal beter zijn en dan hou je geld over om een fatsoenlijke voeding erbij te kopen.

Maar sowieso wil ik je adviseren om een nieuw systeem te overwegen, een i7 3770 is toch inmiddels wel een oud beestje, voor circa €500,- kan je een een setje (mobo, ram, cpu) gebaseerd op Ryzen 5 aanschaffen die rondjes om je huidige cpu zal rennen. Dat icm met een RTX 2060/2070 en je zal een flinke boost krijgen in de verwerkingstijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:48
Ik denk inderdaad dat je beter voor een heel nieuw systeem gaat.
Wat voor uitgangen heeft de voeding, ik kan het hele merk niet vinden in de pricewatch :P

voor nieuw systeem: hoeveel wil je kwijt zijn ongeveer?
Wat zijn je eisen?
gezien je nu op 8 gb ddr3, met i7-3770 zit , zal een gewoon basis systeem al een gigantische sprong zijn.
videobewerking gebruikt weinig videokaart (klinkt raar, maar wel waar) en veel CPU.

Je zou kunnen denken aan een ryzen 5 3600, icm een 1660 super of 5600xt.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 (BOX) Boxed€ 169,-€ 169,-
1MoederbordenASRock B450M Pro4€ 69,95€ 69,95
1VideokaartenGigabyte GeForce GTX 1660 Super OC 6G€ 228,90€ 228,90
1Behuizingenbe quiet! Pure Base 500 Zwart€ 58,90€ 58,90
1ProcessorkoelingGelid Solutions Phantom€ 22,95€ 22,95
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-16GVKB€ 57,38€ 57,38
1VoedingenBitFenix Formula Gold 450W€ 72,04€ 72,04
1Solid state drivesKingston A2000 1TB€ 97,88€ 97,88
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 777,-

bijvoorbeeld.

[ Voor 124% gewijzigd door 99ruud99 op 02-09-2020 10:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16-06 14:35
Om hardwarevereisten van zakelijke software te weten, kijk ik meestal Puget Systems, bv https://www.pugetsystems..../Hardware-Recommendations.

Daar zie ik vooral dat men voor 4K 6GB VRAM aanraadt, dan kijk je naar een GTX 1660 of beter.

Voeding is zeker te vervangen als je geen PCIe connector hebt, het is absoluut niet aan te raden om van een paar Molex 4 pins connectors een 6 pins PCIe connector te maken met een verloopje.

Maar je ziet bij Puget Systems ook dat men CPU's met veel meer cores en ook veel meer geheugen aanraadt voor Premiere Pro, 64GB RAM voor 4K bv. Dan denk ik niet dat een upgrade van 8GB DDR3 naar 16GB DDR3 gaat volstaan.

Het is natuurlijk relatief wat je er van verwacht, als je zegt dat je met dit systeem 4K beelden "soms niet vloeiend kunt monteren", denk ik dat je projecten niet erg complex zijn en het dus niet zo'n vaart zal lopen dat je 64GB RAM nodig hebt.

Ik zou er niet aan beginnen om ook nog eens moederbord/CPU en geheugen van dit systeem te vervangen. Je hebt dan echt àlles vervangen behalve de behuizing, dan is het volgens mij beter een nieuw systeem te kopen. Voor een nieuw systeem, als je inkomen van dit systeem af hangt, zou ik geen zelfbouw doen en een nieuwe workstation kopen (HP Z of Dell Precision zijn de meest gevestigde namen). Moest er dan iets niet werken kun je ook rekenen op ondersteuning. Nadeel daarbij is dan weer dat die vaak Quadro GPU's die dan prijs/prestatie minder goed zijn voor deze toepassing dan Geforce GPU's, maar je kunt altijd een Centralpoint* contacteren voor een offerte van een workstation met Core i7 en GTX 1660 (gewoon/Super/Ti).

Als het minder professioneel is dan ik het me voorstel, en als je projecten behoorlijk bescheiden zijn, is het misschien een optie een GTX 1650 te nemen die geen connectors van de voeding nodig heeft (https://tweakers.net/vide...CIvvwQsoaSjZASTMMQiUVsLAA). Een GTX 1660 is wel veel sneller, maar een GTX 1650 is nog steeds veel sneller dan een GT 640, en dan moet je de voeding niet vervangen, en dan blijft je kost onder de €200 (met die 8GB RAM er nog bij). Veel meer zou ik niet investeren in zo'n oude desktop.

[ Voor 3% gewijzigd door MacPoedel op 02-09-2020 11:18 ]

• MartijnvanK
Ja klopt, ik denk dat veel nieuwe systemen al een grote upgrade zijn. Het is ook zonde om te veel te investeren in mijn huidige systeem aangezien hij vrij oud is.
Ik denk dat ik nog even wacht en daarna een goed systeem koop zoals Ruud aangeeft. Toevallig heb ik vandaag eens de task manager naast het monteren gehouden en daarop kon ik goed zien dat de processor het erg zwaar heeft en de videokaart in percentage relatief laag bleef. Ik ben daarom bang dat een videokaart upgrade niet heel veel verbeteringen geeft.

De opdrachten die ik doe zijn vaak niet heel complex, maar ik werk wel met 4K beelden van camera's en drones. Er is nog mee te werken, maar zoals ik net aangaf gaat daar binnenkort wel verandering in komen.

Thanks voor jullie reacties, heb ik veel aan!

• ötzi
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20:33

ötzi

eclecticus

99ruud99 schreef op woensdag 2 september 2020 @ 10:00:

videobewerking gebruikt weinig videokaart (klinkt raar, maar wel waar) en veel CPU.
Met Da Vinci Resolve dan als uitzondering op de regel, deze "vereist" wel een snelle GPU.

• Involvement
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 06-06 16:10
Dat zou ik inderdaad voor elk stuk software dat je gebruikt apart eens bekijken, sommige programma's zijn bovendien kieskeurig voor de specifieke videokaart, dus als je ontdekt dat het alleen op nVidia Quadro's werkt heb je natuurlijk niets aan een AMD Radeon (open deur).

In een zekere zin is het jammer dat de Ryzen 3 3300X zo slecht te krijgen is, maar ik denk dat je voor productie-omgevingen niet teveel uitgeeft aan een Ryzen 5 3600. Je krijgt voor de €40 twee volledige kernen en een bak cache terug, dus als je dan opeens een taak doet die toch op de processor leunt is het wel handig om de processorkracht stand-by te hebben staan. Koop wel een betere koeler erbij voor continue belasting, de bijgeleverde is genoeg om in combinatie met het terugschroeven van de turboklok niet te oververhitten, maar op de lange termijn win je wel wat prestaties terug. 99ruud99 Heeft al een geschikt exemplaar in zijn lijstje opgenomen, voor verdere inspiratie kan je wel even kijken naar de recentere desktop best buy guides. Dat zijn in elk geval componenten waarvan we weten dat ze goed samen werken. Een M.2 SSD lijkt me voor videobewerking wel toepasselijk.
Pagina: 1