Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnnygo
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08:46
Onder een overstek wil ik LED verlichting installeren. Maar de inbouwdiepte is erg klein. Daarvoor heb ik 17 stuks Eglo Fueva1 LED inbouwspots gekocht die een inbouwdiepte van 2,5cm hebben (https://www.eglo.com/nl/inbouwarmatuur-fueva-1-94048.html). Het idee was om die dan met een KNX LED dimmer aan te sluiten.
Echter blijkt nu dat de driver die daar bij zit een best grote blok is, en dat gaat niet passen. Nu kan ik de drivers bij elkaar op 1 plek plaatsen, maar dat zou betekenden dat ik elke spot apart moet bekabelen. En dat wordt erg krap in de buizen die er liggen.
Nu wil ik eigenlijk de drivers vervangen door 1 driver voor alle lampen.
Op de driver staat het volgende:
SEC: Constand current: DC 300mA 13-20V
30V max.
6W max.
Leading edge and trailing edge dimmable.
En op de lamp:
LED Max 7W
Heiligkreuz 22,6136
18-20,4V
300mA

Welke LED driver kan ik nu gebruiken om deze spotjes aan te sturen? Het liefst iets wat met DMX aangestuurd kan worden.
Ik heb hier al een beetje rond gelezen, maar kan niet echt ontdekken naar welke waardes ik moet kijken, en wat die dan precies betekenen. En ook zijn de waardes van de spots en de drivers afwijkend. Dus wat moet ik dan aanhouden.

Na wat zoekwerk kwam ik deze tegen:
Eldoled PW1061S POWERdrive AC 100W DMX/RDM. https://www.eldoled.com/l...rdrive/100-watt/ac-1061m/
Is het mogelijk om deze te gebruiken? De bijgeleverde drivers zijn max 6W. En 6x 17 = 102W Is dat een probleem? Ik denk overigens dat de lapen niet snel op 100% zullen branden.
Maar de lamp zelf is weer 7W Max. 119W totaal.
En dan zijn er 4 kanalen. Met 17 spots kan ik die dus niet gelijk verdelen. Is dat een probleem? Of gaat het alleen om het totaal wattage?

Beste antwoord (via Johnnygo op 07-09-2020 11:35)

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09:19

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Oef, die ga je denk ik niet vinden (voor alles op één aansluiting). Omdat ze constant current zijn zou je ze dan allemaal in serie moeten zetten. Dat zou een 340V 30mA driver worden maar die bestaan niet standaard. (Iets met, geen laagspanning meer.)

Op de genoemde drivers zou je 3-ish spotjes in serie kunnen zetten per uitgang. Uitgang is gespect op 57V waar de spotjes 18-20,4V zijn. Maakt 3 in 54-61,2V. Nu durf ik niet te zeggen of dit gaat werken. De spotjes zullen het op max 57V prima doen maar misschien loopt er dan niet de 300mA maar iets minder. Dat is niet zo boeiend. Maar sommige drivers zijn voorzien van overspanningsbeveiliging. Ofwel, als de uitgangsspanning hoger moet worden dan een drempel om de uitgangsstroom te halen (300mA hier) gaat hij uit. Je zou dus na moeten vragen of dat bij deze module het geval is. Het volgende lijkt het wel te suggereren maar geeft geen uitsluitsel:
LED output overload: The LED driver decreases the LED output current sequentially, until it reachesits maximum rated power, whenever a load that exceeds the LED driver'smaximum rated power is connected to the LED output
Als de driver prima naar de 57V kan en dan de stroom wat gaat knijpen zou je 4 groepen van 3 ledjes = 12 spotjes kunnen draaien op een enkele module.

Ofwel, met één red je het niet. Met 2 modules met elk 4 groepen en dan 2 per groep zit je op 16 spotjes. Of als hij dus niet uit gaat bij 57V op 24 spotjes. Maar, je zit dan nog steeds met een aderpaar per 2 of 3 spotjes en de spotjes moeten dan weer in serie per 2/3.

Je zou ook twee spotjes parallel kunnen zetten en dan voor een model met 600mA kunnen gaan maar dit wil je liever niet. Door kleine verschillen in de spotjes of de kabels kan het dan zijn dat het zich dan niet 300mA om 300mA verdeelt maar bijvoorbeeld 100mA om 500mA. En dat gaan je spots niet leuk vinden. Ook weet je dan zeker dat je de tweede sloopt als de eerste uitvalt en dus de volle 600mA door een enkele spot gaat drukken.

[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 03-09-2020 18:28 . Reden: typo's ]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Oef, die ga je denk ik niet vinden (voor alles op één aansluiting). Omdat ze constant current zijn zou je ze dan allemaal in serie moeten zetten. Dat zou een 340V 30mA driver worden maar die bestaan niet standaard. (Iets met, geen laagspanning meer.)

Op de genoemde drivers zou je 3-ish spotjes in serie kunnen zetten per uitgang. Uitgang is gespect op 57V waar de spotjes 18-20,4V zijn. Maakt 3 in 54-61,2V. Nu durf ik niet te zeggen of dit gaat werken. De spotjes zullen het op max 57V prima doen maar misschien loopt er dan niet de 300mA maar iets minder. Dat is niet zo boeiend. Maar sommige drivers zijn voorzien van overspanningsbeveiliging. Ofwel, als de uitgangsspanning hoger moet worden dan een drempel om de uitgangsstroom te halen (300mA hier) gaat hij uit. Je zou dus na moeten vragen of dat bij deze module het geval is. Het volgende lijkt het wel te suggereren maar geeft geen uitsluitsel:
LED output overload: The LED driver decreases the LED output current sequentially, until it reachesits maximum rated power, whenever a load that exceeds the LED driver'smaximum rated power is connected to the LED output
Als de driver prima naar de 57V kan en dan de stroom wat gaat knijpen zou je 4 groepen van 3 ledjes = 12 spotjes kunnen draaien op een enkele module.

Ofwel, met één red je het niet. Met 2 modules met elk 4 groepen en dan 2 per groep zit je op 16 spotjes. Of als hij dus niet uit gaat bij 57V op 24 spotjes. Maar, je zit dan nog steeds met een aderpaar per 2 of 3 spotjes en de spotjes moeten dan weer in serie per 2/3.

Je zou ook twee spotjes parallel kunnen zetten en dan voor een model met 600mA kunnen gaan maar dit wil je liever niet. Door kleine verschillen in de spotjes of de kabels kan het dan zijn dat het zich dan niet 300mA om 300mA verdeelt maar bijvoorbeeld 100mA om 500mA. En dat gaan je spots niet leuk vinden. Ook weet je dan zeker dat je de tweede sloopt als de eerste uitvalt en dus de volle 600mA door een enkele spot gaat drukken.

[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 03-09-2020 18:28 . Reden: typo's ]

• Johnnygo
septillion, bedankt voor het uitgebreide antwoord. Heb het een paar keer moeten lezen :P maar snap nu hoe dit in elkaar steekt.
Ik was al een beetje bang dat het niet zo makkelijk zou zijn. Als ik dus voor die nieuwe eldoled drivers zou gaan, heb ik er dus waarschijnlijk 3 nodig. En met 2 spots per kanaal ga ik daar dus niet veel kabels mee uit sparen.
Ik heb de buizen die er liggen gevolgd, en er moet voor maximaal 7 spotjes draad door 1 enkele buis. Is het mogelijk om de meegeleverde drivers bij elkaar centraal te plaatsen, en dan 7 spotjes met 8x1,5mm2 kabel te voeden (dus de min gezamelijk)? Die draad krijg ik wel in 1 buis. De langste afstand is dan ongeveer 25-30 meter. Kan dat door een 1,5mm2 draad? En kan ik dan ook groepen maken die afzonderlijk dimbaar zijn, maar wel de nul delen?

• Septillion

Septillion

@Johnnygo Of je ze een min kan laten delen weet ik niet, dat hangt sterk af van de specifieke driver.

Maar de draad naar de spotjes hoeft echt geen 1,5qmm te zijn. 0,5qmm zou naar mijn idee ook meer dan voldoen. Zou je dat wel door een enkele pijp krijgen?

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:26
Inderdaad, 0,5mm2 is nog erg ruim voor 300mA

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnnygo
Maar dan is er dus eigenlijk geen probleem. Die dunne draadjes krijg ik wel in de buis. En dan plaats ik de meegeleverde drivers gewoon op een centrale plaats.
Bedankt voor de uitleg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelbouwman
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 08-06 14:13
Johnnygo schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 20:56:
Onder een overstek wil ik LED verlichting installeren. Maar de inbouwdiepte is erg klein. Daarvoor heb ik 17 stuks Eglo Fueva1 LED inbouwspots gekocht die een inbouwdiepte van 2,5cm hebben (https://www.eglo.com/nl/inbouwarmatuur-fueva-1-94048.html). Het idee was om die dan met een KNX LED dimmer aan te sluiten.
Het is alweer 2 maanden oud, dus wellicht heb je al iets gemaakt. Mocht dat nog niet zo zijn, de beste oplossing is natuurlijk gewoon de drivers die bijgeleverd zijn eraf halen en alles netjes aan een enkele constant current led driver aansluiten.

Lampjes zijn 300mA/ 18-20,4V, oftewel 6W. Je hebt er 17, dus totaal 102W vermogen. Je zou eens kunnen kijken of je er 18 of 16 van kunt maken, dat maakt het leven een stuk eenvoudiger qua driverkeuze ;-)

Maar goed, uitgaande van 17. Als je er een string van maakt dan heb je 300mA / 340V. Ik ken geen drivers die dat halen.

Als je er 16 lampen van maakt, met telkens setjes van 2 parallel, dan heb je een string van 8x2 lampen, 600mA, met 160V. Dan kun je een Tridonic LCA 100W 250-700mA one4all lp PRE gebruiken (28000661). Die kun je met DALI aansturen en kost 45 euro.

Aangezien je spreekt over KNX is DALI de meest geeigende manier. Je hebt wel een KNX-Dali gateway nodig. Dat is eenmalig een investering, maar daarna kun je tot 64 drivers en 32 lichtgroepen probleemloos aansturen. Ik ben zelf fan van de Zennio gateway (Dalibox 64/32), maar ik hoor ook veel goede
dingen over MDT, en het zit in dezelfde prijsklasse. Let er wel op dat je geen Dali broadcast gateway koopt! Daarmee kun je niet elke driver individueel adresseren en daar krijg je al heel snel spijt van. Je hebt dan een fysiek apart netwerk voor elke lichtgroep nodig, en de meeste gateways ondersteunen dan 2 of 4 lichtgroepen. Met een volwaardige gateway kun je al je drivers op een DALI bus opnemen (2 draadjes, gewoon parallel), en tot 64 stuks apart adresseren met maximaal 32 lichtgroepen.

Je kunt je DALI netwerk dan dus eenvoudig uitbreiden met andere constant current LED drivers. Tridonic is een prima keuze daarvoor en heeft een driver voor vrijwel elke toepassing. Voor constant voltage toepassingen (LED strips e.d.) zijn de Eldoled Lineardrive 180d, 181d en 720d helemaal top.

Als je perse vast wil houden aan 17 stuks dan zou ik het splitsen. Twee drivers met ieder een string van of 8, of 9 spots. Bij Tridonic kom je dan op 2 stuks 28000657 (die is max 75W, de 50W driver haalt het benodigde voltage niet).

[ Voor 4% gewijzigd door roelbouwman op 07-11-2020 17:38 ]

• Johnnygo
roelbouwman schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 17:36:
[...]

Het is alweer 2 maanden oud, dus wellicht heb je al iets gemaakt. Mocht dat nog niet zo zijn, de beste oplossing is natuurlijk gewoon de drivers die bijgeleverd zijn eraf halen en alles netjes aan een enkele constant current led driver aansluiten.

Lampjes zijn 300mA/ 18-20,4V, oftewel 6W. Je hebt er 17, dus totaal 102W vermogen. Je zou eens kunnen kijken of je er 18 of 16 van kunt maken, dat maakt het leven een stuk eenvoudiger qua driverkeuze ;-)

Maar goed, uitgaande van 17. Als je er een string van maakt dan heb je 300mA / 340V. Ik ken geen drivers die dat halen.

Als je er 16 lampen van maakt, met telkens setjes van 2 parallel, dan heb je een string van 8x2 lampen, 600mA, met 160V. Dan kun je een Tridonic LCA 100W 250-700mA one4all lp PRE gebruiken (28000661). Die kun je met DALI aansturen en kost 45 euro.

Aangezien je spreekt over KNX is DALI de meest geeigende manier. Je hebt wel een KNX-Dali gateway nodig. Dat is eenmalig een investering, maar daarna kun je tot 64 drivers en 32 lichtgroepen probleemloos aansturen. Ik ben zelf fan van de Zennio gateway (Dalibox 64/32), maar ik hoor ook veel goede
dingen over MDT, en het zit in dezelfde prijsklasse. Let er wel op dat je geen Dali broadcast gateway koopt! Daarmee kun je niet elke driver individueel adresseren en daar krijg je al heel snel spijt van. Je hebt dan een fysiek apart netwerk voor elke lichtgroep nodig, en de meeste gateways ondersteunen dan 2 of 4 lichtgroepen. Met een volwaardige gateway kun je al je drivers op een DALI bus opnemen (2 draadjes, gewoon parallel), en tot 64 stuks apart adresseren met maximaal 32 lichtgroepen.

Je kunt je DALI netwerk dan dus eenvoudig uitbreiden met andere constant current LED drivers. Tridonic is een prima keuze daarvoor en heeft een driver voor vrijwel elke toepassing. Voor constant voltage toepassingen (LED strips e.d.) zijn de Eldoled Lineardrive 180d, 181d en 720d helemaal top.

Als je perse vast wil houden aan 17 stuks dan zou ik het splitsen. Twee drivers met ieder een string van of 8, of 9 spots. Bij Tridonic kom je dan op 2 stuks 28000657 (die is max 75W, de 50W driver haalt het benodigde voltage niet).
toon volledige bericht
Momenteel heb ik elk spotje apart bekabeld, en de originele drivers gebruikt. 1x 10 drivers op een plank, en 1x 7 drivers. Dat kwam neer op max 6x 2x0,5 door 1 buis en dat past prima.
De boel wordt gedimd door een MDT knx dimmer.
De driver die jij noemt zou een oplossing kunnen zijn om de boel wat mooier te maken. Maar ik heb geen Dali in de kast zitten, maar heb in het verleden voor DMX gekozen. Op deze manier krijg ik wel heel veel protocollen bij elkaar, en dat maakt het ook niet overzichtelijker. Dus een soortgelijke driver op DMX zou perfect zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roelbouwman
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 08-06 14:13
Johnnygo schreef op donderdag 19 november 2020 @ 15:09:
[...]

Momenteel heb ik elk spotje apart bekabeld, en de originele drivers gebruikt. 1x 10 drivers op een plank, en 1x 7 drivers. Dat kwam neer op max 6x 2x0,5 door 1 buis en dat past prima.
De boel wordt gedimd door een MDT knx dimmer.
De driver die jij noemt zou een oplossing kunnen zijn om de boel wat mooier te maken. Maar ik heb geen Dali in de kast zitten, maar heb in het verleden voor DMX gekozen. Op deze manier krijg ik wel heel veel protocollen bij elkaar, en dat maakt het ook niet overzichtelijker. Dus een soortgelijke driver op DMX zou perfect zijn.
Dali constant current (en constant voltage) drivers zijn er in overvloed en zijn goedkoop. Dat geldt niet voor DMX. DMX is een protocol dat ontwikkeld is voor stage toepassingen, niet voor het aansturen van verlichting in huis. Dat zie je ook terug in de produkten die op de markt zijn. Eldoled heeft bijvoorbeeld wel een constant current LED driver, maar dat is een rack-mountable apparaat.

Voor de gebouwomgeving geldt dat Dali de de-facto standaard is. Vrijwel elk merk dat KNX devices maakt heeft een KNX-Dali gateway en de combinatie KNX met Dali is de meest voorkomende oplossing. Het is een eenmalige investering van 3 tot 400 euro voor de gateway, maar daarna kun je tot 64 drivers probleemloos aansturen. Zowel de MDT als de Zennio gateways zijn prima en bieden uitgebreide mogelijkheden. Ik heb geen ervaring met de gateways van de klassieke merken zoals ABB, Hager en Jung, maar dat is een kwestie van een keer toevoegen in ETS om te kijken wat er allemaal mogelijk is voordat je koopt.

Bekabeling voor Dali is ook een stuk eenvoudiger dan DMX: de bus bestaat uit 2 draden, omwisselbaar, hoeven niet afgeschermd te zijn en nog niet eens SELV - ze mogen dus gewoon meelopen met 230V bekabeling.

Als je veel (of alle) drivers op een locatie hebt hangen en e.e.a. netjes stekerbaar wil maken aan de AC zijde zijn er mooie connectoren van Wieland in de handel waarmee je 230v en Dali in een connector combineert, de GST18i5 met blauwe codering (K92.954.4453.0 voor de stekker en 92.051.8658.0 voor de contactdoos, waarvan je er telkens 6 stuks eenvoudig kunt inbouwen in een standaard Attema BK1619 lasdoos met speciaal deksel voor Wieland stekkers (type 1624/EAN 8712259167916). Voor drivers die ergens los liggen op een plafond oid kun je dezelfde stekkerverbinding toepassen, maar dan met de K92.953.4453.0 aan het voedende eind.

Je krijgt dan zoiets als dit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3S4sk1BgC5oYYhTl_JSTph-1CE0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Z6Mw0CLcUQGkC2hWUOBirsoZ.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MwLz0HQvxGQ1r2uU_KgIRt_ox5Q=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/INn8PNtwF5PBvk8vxS1e460q.jpg?f=user_large

[ Voor 8% gewijzigd door roelbouwman op 22-11-2020 11:13 ]

Pagina: 1