Geld stoppen in huurwoning

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melvinlunenborg
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 10-06-2024
Beste allemaal,

Sinds een jaar woon ik in mijn huidige huurwoning. Ik woon er prima maar zit toch in twijfel over hetvolgende:

Ik heb een leuk schuurtje waarin ik kan hobbyen, alleen is deze simpel gebouwd uit bakstenen muren, een deur erin en een dak erop. Geen ramen, geen isolatie in welke vorm dan ook en er ligt een gegoten betonnen vloer.

Ik wil er graag voor mezelf een leuke werkruimte van maken om te kunnen klussen en hobbyen. Maar om het voor mezelf behagelijk te maken in de winter en gewoon het gehele comfor hoog te krijgen wil ik graag gipsplaten plaatsen en een beetje isolatiemateriaal tussen de gipsplaten en buitenmuur aanbrengen, iets van dak isolatie aanbrengen en een laminaatvloeren oid leggen. Dit hoeft allemaal echt geen A kwaliteit te zijn. Ik slaap er immers niet, ik hobby en klus wat.

Ik vraag me alleen af, is dit het geld waard. Laten we uitgaan van 800 euro voor het totaal. En laten we ervan uitgaan dat ik nog 2/3 jaar blijf wonen en alle aanpassingen mag laten staan. Is dit dan het geld en de moeite waard?

Overigens heb ik al elektra aangelegd.

Ik hoor graag jullie mening.

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 30-09 18:24
Alleen jij kan die vraag beantwoorden, toch? Vind jij het waard om €800 uit te geven om 2 of 3 jaar lang comfortabeler te kunnen klussen in je schuur?

Daar kan iedereen een mening over hebben, maar het is uiteindelijk aan jou de vraag wat jij vindt ;)

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online
Wat @Hahn zegt. Overigens zijn sommige aanpassingen aan de woning of schuur waarde vermeerderend. Afhankelijk van de huurovereenkomst zou je daar een vergoeding voor kunnen krijgen van de verhuurder of wellicht opvolgend huurder. In jouw situatie zie ik dat niet direct gebeuren (mede omdat de investering relatief beperkt is), maar als je het project heel fraai uitvoert, wie weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Houd er ook rekening mee dat de verhuurder het bij vertrek mogelijk in originele staat terug wil zien en dat je alles er ook weer uit moet slopen.

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AllesKan
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 29-05-2023
Voor 800,- kun je ook 4000kWh verstoken in 2 a 3 jaar. Geen idee hoe lang je s'winters aan het hobbyen bent, dus reken het zelf maar uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02:04

heuveltje

KoelkastFilosoof

cryptapix schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 20:50:
Wat @Hahn zegt. Overigens zijn sommige aanpassingen aan de woning of schuur waarde vermeerderend. Afhankelijk van de huurovereenkomst zou je daar een vergoeding voor kunnen krijgen van de verhuurder of wellicht opvolgend huurder. In jouw situatie zie ik dat niet direct gebeuren (mede omdat de investering relatief beperkt is), maar als je het project heel fraai uitvoert, wie weet.
Dat moet dan wel heel concreet beschreven staan.
In de veel overeenkomsten staan net het tegenoverstelde.
Alle wijzigingen moeten hersteld worden bij verlaten woning. Dus zoek dat even uit voordat je bv dingen gaat verlijmen of 200 gaten in de muur gaat boren. Al vermoed ik dat dat bij een schuurtje wat minder strak zal komen dan in je woonkamer.

Voor de rest zegt @Hahn eigenlijk alles wat gezegd kan worden.
Verwacht niet er ooit iets voor terug te krijgen, en alleen jij kan beoordelen of het jouw dat waard is.

ter illustratie. Ik heb op eigen kosten de muren opnieuw laten stucken. Dat geld ga ik nooit terug zien, maar het is mij waard in woongenot. zit nu te twijfelen over de tuin opnieuw te laten bestraten, ook zoiets.

[ Voor 3% gewijzigd door heuveltje op 01-09-2020 21:02 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online
heuveltje schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 21:00:
[...]

Dat moet dan wel heel concreet beschreven staan.
In de veel overeenkomsten staan net het tegenoverstelde.
Alle wijzigingen moeten hersteld worden bij verlaten woning. Dus zoek dat even uit voordat je bv dingen gaat verlijmen of 200 gaten in de muur gaat boren. Al vermoed ik dat dat bij een schuurtje wat minder strak zal komen dan in je woonkamer.

Voor de rest zegt @Hahn eigenlijk alles wat gezegd kan worden.
Verwacht niet er ooit iets voor terug te krijgen, en alleen jij kan beoordelen of het jouw dat waard is.

ter illustratie. Ik heb op eigen kosten de muren opnieuw laten stucken. Dat geld ga ik nooit terug zien, maar het is mij waard in woongenot. zit nu te twijfelen over de tuin opnieuw te laten bestraten, ook zoiets.
Eens. Zeker in oude huurovereenkomst of bij particuliere verhuurders zijn dat soort bepalingen veel voorkomend. Woningcorporaties worden wel steeds soepeler. Maar dat houdt ook vaak op bij het mogen laten zitten van de wijzigingen, mits je voor die wijzigingen vooraf toestemming hebt gekregen (dat is overigens wettelijk zo geregeld). Maar goed, het is de moeite waard om nog eens op te zoeken in de huurovereenkomst. En het is ook niet uit te sluiten dat een nieuwe huurder bereid is om je wat te vergoeden als je het laat zitten, maar daarover heb je vooraf nooit zekerheid.

Ik zou het ook vooral zoeken in de vraag of het comfort je het geld waard is (met daarnaast de vraag of je bereid bent de wijzigingen ongedaan te maken als dat is wat bijeinde huurovereenkomst moet).

Edit:
Lezenswaardig: https://www.juridischloke...huurwoning/huuropzegging/.

[ Voor 3% gewijzigd door cryptapix op 01-09-2020 21:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07:12

JT

VETAK y0

Met Hahn. Met de steeds warmere winters zou ik het laten.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melvinlunenborg
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 10-06-2024
Even voor de goede orde, ik heb al een andere aanpassing gedaan in het huis. Deze mocht ook blijven als ik de woning verlaat, dat zal hoogst waarschijnlijk na navraag ook zo zijn met de schuur. En stoken lukt niet zonder isolatie. Heb een 2000 watt lachel gebruikt afgelopen jaar. En nee, hij krijgt mij, zelfs in de directe warmte niet comfortabel.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hsb-3
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 10-03-2023
Ik vind 800 euro voor 2 a 3 jaar comfort en plezier peanuts.

Vergelijk het maar eens met wat het schilderwerk van je muren, gordijnen, vloerbedekking etc kost. Die kan je waarschijnlijk ook niet meenemen of moet je ook naar de stort brengen als je er uit gaat, maar je hebt er wel plezier van.

Als je vooraf toestemming vraagt aan je woningcorporatie en dit zwart op wit laat zetten dan is dat deel afgedekt.

Ik vind het een kleine investering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppatrick
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:49
Misschien infrarood paneel proberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02:04

heuveltje

KoelkastFilosoof

ppatrick schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 22:53:
Misschien infrarood paneel proberen?
Als iemand die af een toe klooide in een ongeisoleerde, enig zins tochtige garage.
Dat werkt ook niet. Als je omgeving echt zo koud dan kun je het nooit behagelijk warm krijgen.
hoogstens zo plaatselijk warmstoken dat je het bloedheet hebt als je in 1 hoek staat, en ijskoud als je 30cm opschuift. En het is niet alleen jijzelf. elke moersleutel, stoel en vloer die je vastpakt is ook weer ijskoud.
en geleid warmte veel beter. Het is veel vervelender om op een ongeisoleerde betonenn vloer van 5c te liggen dan een geisoleerde pakketvloer die ook 5c is.

Dan is een geisoleerde ruimte een stuk aantrekkelijker.
Ligt er ook aan wat je onder hobbyen verstaat. Voor sleutelen aan een auto mag het een stuk kouder zijn dan still zittend een printplaat te solderen.

[ Voor 11% gewijzigd door heuveltje op 01-09-2020 23:08 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
melvinlunenborg schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 20:43:
Ik wil er graag voor mezelf een leuke werkruimte van maken om te kunnen klussen en hobbyen. Maar om het voor mezelf behagelijk te maken in de winter en gewoon het gehele comfor hoog te krijgen wil ik graag gipsplaten plaatsen en een beetje isolatiemateriaal tussen de gipsplaten en buitenmuur aanbrengen, iets van dak isolatie aanbrengen en een laminaatvloeren oid leggen.
Kijk ook goed wat je echt nodig hebt.
Een laminaatvloer of gipsplaten in een schuur? Dat is echt niet 'normaal' en de volgende huurder hoeft dat geen verbetering te vinden.
Laminaatvloeren gaan enorm werken door vocht, dus als je stopt met verwarmen staat het in een paar maanden bol of het gaat los liggen. Een goede epoxy vloer coating is dan veel fijner, krijg je een schone vloer en die zorgt voor minder vocht en zal altijd functioneel zijn.
Gipsplaten zijn heel kwetsbaar, een omvallende fiets en je hebt een flinke deuk en van die mooie witte platen zijn super besmettelijk. En vocht vinden ze ook niet heel leuk. Beter kun je dan kijken naar een OSB plaat. Die kun je dan met een french cleat gebruiken om gereedschap aan op te hangen:

Zelf heb ik in een slecht geïsoleerde garage een dergelijke heater gebruikt:
Afbeeldingslocatie: https://cdn.toolstation.nl/images/140211-NL/800/23617.jpg
Doordat dat ding actief blaast richt je hem gewoon op jezelf en word je warm. Maar onder een bepaalde temperatuur heeft niks zin meer, al zou je 20cm XPS tegen de wand plakken, dan nog moet de hele ruimte eerst op temperatuur komen, als je een week niet verwarmd hebt en alles is 5C, dan duurt het nog uren om dat te verwarmen. En veel gereedschap is metaal, dat is gewoon allemaal koud, je materiaal is koud, lijm/kit is te koud, verf is te koud. Ik had dan meestal al mijn gereedschap, lijm e.d. in de warmte liggen voor een half uurtje, zodat ik alvast meteen aan de slag kon. 'Even een uurtje hobby-en' is er dan nauwelijks bij is mijn ervaring.

Een beetje dakisolatie, een goede vloercoating, daar kan ik goed inkomen, maar de muren is denk ik echt een stap te ver.
Misschien is een goede (hout) werkplaatskachel dan handiger. Die dingen zijn 6+kW en blijven ook nog een tijdje nagloeien en kosten niet de wereld. Daarmee stook je veel sneller de ruimte warm en is het verlies aan warmte wat minder erg.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• snoekds20
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 03:07
geen houtkachel, vinden de buurtjes waarschijnlijk niet zo fijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:19

Sport_Life

Solvitur ambulando

800/36 = 22,22 per maand.
Een beetje sportschool kost tegenwoordig het dubbele en daar zit je misschien 1 of 2 avonden in de week.

Dus even rationeel benaderd: ik denk dat het de investering waard is.

Een gemiddelde eengezinswoning steeg het afgelopen jaar 1.895,83 per maand. Dus met het oog op het aankopen van een koopwoning is die 22 euro pinda's. Aan de andere kant is iedere euro die je zelf kan inleggen tegenwoordig mooi meegenomen.

[ Voor 42% gewijzigd door Sport_Life op 01-09-2020 23:18 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
snoekds20 schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 23:12:
geen houtkachel, vinden de buurtjes waarschijnlijk niet zo fijn.
Het is geen kachel die continu staat te branden, het is meer te vergelijken met een vuurkorf of bbq.
Daarnaast kan het je mooi wat leverage geven voor het gevallen de buren zelf af en toe ook wat overlast veroorzaken. ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:19

Sport_Life

Solvitur ambulando

TheGhostInc schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 23:20:
[...]

Het is geen kachel die continu staat te branden, het is meer te vergelijken met een vuurkorf of bbq.
Daarnaast kan het je mooi wat leverage geven voor het gevallen de buren zelf af en toe ook wat overlast veroorzaken. ;)
Is een gesprek aangaan met overlast gevende buren niet een veel slimmer plan? :/

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• angerfist-yentl
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 23:02

angerfist-yentl

vake bei te bange!

Bij de woningbouw waar ik een huis huur staan er vergoedingen voor geschreven mits het volgens hun voorschriften gedaan wordt.

Ik heb precies het zelfde idee om de schuur te isoleren en volgens woonconcept krijg je geen vergoeding voor de schuur omdat dit volgens hun voldoet zodra er een fiets droog kan staan. Maar het staat mij vrij om dit te isoleren maar er staat geen vergoeding voor.

Dus is het jou het waard? ik ga het denk ik wel doen!
Dit omdat ik hier nog een hele tijd blijf wonen wel langer dan 3/4 jaar dus.
maar soms kan je door de nieuwe bewoners ook een bepaald bedrag krijgen als je aangeeft iets mee te nemen wat je zelf aangebracht hebt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/34zfZJ1Bi2CRUlyu67ez4uR3saw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UtMWHclSDrRTnGabRiyO7lgt.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door angerfist-yentl op 01-09-2020 23:59 ]

Vake bei te bange

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goudvis
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 30-09 15:27

Goudvis

'Hallo buurman! Ik ook hier?'

melvinlunenborg schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 21:40:
Even voor de goede orde, ik heb al een andere aanpassing gedaan in het huis. Deze mocht ook blijven als ik de woning verlaat, dat zal hoogst waarschijnlijk na navraag ook zo zijn met de schuur. En stoken lukt niet zonder isolatie. Heb een 2000 watt lachel gebruikt afgelopen jaar. En nee, hij krijgt mij, zelfs in de directe warmte niet comfortabel.
Twee factoren spelen mee in gevoel-van-comfort: jou isoleren van de vloer en tochtbeperking.
De vloer is ongetwijfeld niet geïsoleerd, maar heb je al 'ns een geïsoleerde plaat overwogen om op te staan? Onze 'oude' schuur heeft ook een betonnen plak als vloer en daar krijg je in de winter (ook door Grisport werkschoenen en wintersokken) alsnog koude tenen. Een platgebouwen kartonnen doos om op te staan hielp daar wel.

Daarnaast: hoe hangt de deur erbij? (Investering: 20€~ aan tochtstrips?) Zijn er zichtbare kieren in de aansluiting tussen dak en muren? Misschien kan je dat eerst afpurren? (investering: 6€~).

Die loslopende kat - houd 'm lekker binnen (de tuin)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 29-09 20:44

Deathchant

Don't intend. Do!

Ik zou niet teveel naar het economische aspect kijken, want dan kun je het beste geen geld investeren in een huurwoning natuurlijk :)

Als je voor 800 euro dat hokje dusdanig kunt maken, dat je 2-3 jaar lang plezier hebt met het klussen in die ruimte, dan zou ik dat persoonlijk het echt wel waard vinden. Ruimte voor je hobby/creativiteit te uiten en je ei kwijt te kunnen is het dat wel waard. Je krijgt immers 2-3 jaar lang plezier ervoor terug die je niet kunt overdoen. Ik zou het gewoon doen. Zie het dan niet als een investering in je huurhuis, maar als een investering in jezelf. In 2-3 jaar kan daardoor best e.e.a. naar boven drijven wat je nog meer leuk vindt. Dat soort stimulus en voortschrijdend inzicht zou je dan niet hebben als je het niet doet.

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Pagina: 1