Isra aansluiting meterkast

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doedelzak
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 05-06 23:14
Beste,

Ik ben net verhuisd naar een appartement en heb een internet en tv abonnement bij KPN afgesloten. Deze zou vandaag (1sept) in werking gaan. Echter krijg ik het modem niet werkend. Ik heb geen internet en dus ook geen tv (wifi netwerk werkt wel)

Ik heb de het nodum in de woonkamer staan bij een wandcontactdoos (varkenssnuit) (foto 1) , deze gaat in de dsl poort van het modem. Tot zover dacht ik dat dit de enige aansluiting was.

Ik heb 2 soort van meterkasten, eentje in mijn appartement en eentje beneden bij de galerij. Pas na mijn telefoontjes met kpn kwam ik er achter dat er beneden in de meter kast ook een isra punt zit.(foto 2)

Vervolgens heb ik geprobeerd om het modem in de meterkast aan te koppelen, ook zonder resultaat.

Al een paar belletjes gepleegd met kpn en daar konden ze niks voor mij betekenen. Ze willen volgende week een monteur langs sturen.

Iemand enig idee hoe ik de aansluiting wel werkend kan krijgen? Het liefst zodat ik het modem in de woonkamer kan zetten.

Groeten,

Doedelzak

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7tvx4kxgf8Zd1CcI4zrbejDVrB8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cFqrLkKB1SyhZ96cfpscnJip.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZVBQFIVpjf9qHr6kGeohj8lmehA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F375bbUnCyBhy7wyfstjIYVi.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 27% gewijzigd door Doedelzak op 01-09-2020 20:13 ]

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
Je modem altijd zo dicht mogelijk bij de ISRA plaatsen (dus meterkast)

Daarnaast kunnen appartementengebouwen nog wel eens gecombineerde ISRA hebben in technische ruimtes voor meerdere appartementen en dat vanuit daar het signaal op de juiste aderpaar wordt gezet.

Een monteur kan meten of er een correct signaal in de meterkast binnenkomt en geleverd wordt vanuit de wijkcentrale.

Dus test eerst in de meterkast en bij geen succes vraag eens aan wellicht een beheerder van de appartementen of deze iets meer weet en anders even wachten op een monteur om e.a. door te meten ?

Ps: er hangt een grijze kabel los in die verdeler in de meterkast, is die niet toevallig van jou ?

[ Voor 8% gewijzigd door Breezers op 01-09-2020 20:23 ]

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doedelzak
Dank voor je bericht.

Modem in meterkast heb ik al geprobeerd. Dus zwarte kabel van isra naar DSL poort van modem.

We zitten met 2 appartementen en ik zag dat de buren ook een eigen isra aansluiting hadden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hp-got
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 17-01-2021

hp-got

Moi

Zie ik het nou goed dat het Internet lampje op de modem/router wel brandt?
Alleen TV en Phone zijn uit?

Als data het nieuwe goud is dan is je telefoon een goudmijn. | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doedelzak
Btw, het losse kabeltje is gewoon letterlijk ene los kabeltje. Beide uiteinden die je ziet is van deselfde kabel (40 cm)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doedelzak
hp-got schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 20:26:
Zie ik het nou goed dat het Internet lampje op de modem/router wel brandt?
Alleen TV en Phone zijn uit?
Het lampje van internet knippert, foto is genomen op het moment dat ie even brandde

Wifi en power branden wel

[ Voor 6% gewijzigd door Doedelzak op 01-09-2020 20:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Nu online
Voor alle duidelijkheid, de blauwe kabel die eindigt in het afgeplatte doosje is je ISRA punt. Daar heb je bij de test je modem in geprikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doedelzak
jeronimo schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 20:48:
Voor alle duidelijkheid, de blauwe kabel die eindigt in het afgeplatte doosje is je ISRA punt. Daar heb je bij de test je modem in geprikt?
Klopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ban-Aan
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-06 14:02
onderkant van het ISRA punt bekeken: zit er geen tweede poort waarop je kan testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackMonkey
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10-06 23:12
Doedelzak schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 20:24:
Dank voor je bericht.

Modem in meterkast heb ik al geprobeerd. Dus zwarte kabel van isra naar DSL poort van modem.

We zitten met 2 appartementen en ik zag dat de buren ook een eigen isra aansluiting hadden.
Gezien je het hebt over twee punten, hoe zitten zij aangesloten? Als hun modem daar ook hangt moet je daar waarschijnlijk ook zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin1992
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 09-06 15:44
Als ik de foto van de meterkast bekijk, heeft daar vermoedelijk een modem aan de muur gehangen waar de grijze kabel was doorgelust met de wanddoos (naar boven vermoedelijk) hebben ze laten hangen.

Ik vermoed dat de vorige eigenaren een 100mbps naar boven hebben gehad (Over de telefoon kabel) en daar een accespoint geplaatst hebben. Met rj45 en een telefoonstekker, is niet hoe het hoort maar gebeurd helaas vaker.

Als ik u was zou ik in dat geval gaan praten met de beheerder van het complex of u de telefoonkabel terug mag trekken om er 1 het liefst 2 utp kabels voor terug te trekken.

Zoals er al gezegd is dient de modem het dichtst bij het Isra punt te zitten, die zit in de meterkast dus daar moet de modem volgens de regels komen. Nu kan je die wel verplaatsen naar boven, maar kpn en geen andere provider bieden dan ondersteuning in geval van storing.

Buiten dat is het raar dat de modem niet online komt rechtstreeks aan de isra, is de opleverdatum al geweest van de provider? Zoja laat indd die monteur maar komen, mocht er geen gezamenlijke isra zijn (wat ik niet verwacht gezien die dikke kpn kabel direct aan de isra zit) dan zit er vermoedelijk iets niet goed in de wijkcentrale of je hebt gewoon een defecte modem ontvangen.

Mocht het mijn appartement geweest zijn had ik indd de telefoon kabel vervangen voor 2x cat 6. Beneden in de meterkast de modem met het WiFi uit! En boven met een switch en ap (kpn bied nu superwifi punten aan meen ik?? Misschien daar is naar informeren)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Robin1992 schreef op woensdag 2 september 2020 @ 08:31:
Als ik de foto van de meterkast bekijk, heeft daar vermoedelijk een modem aan de muur gehangen waar de grijze kabel was doorgelust met de wanddoos (naar boven vermoedelijk) hebben ze laten hangen.

Ik vermoed dat de vorige eigenaren een 100mbps naar boven hebben gehad (Over de telefoon kabel) en daar een accespoint geplaatst hebben. Met rj45 en een telefoonstekker, is niet hoe het hoort maar gebeurd helaas vaker.

Als ik u was zou ik in dat geval gaan praten met de beheerder van het complex of u de telefoonkabel terug mag trekken om er 1 het liefst 2 utp kabels voor terug te trekken.

Zoals er al gezegd is dient de modem het dichtst bij het Isra punt te zitten, die zit in de meterkast dus daar moet de modem volgens de regels komen. Nu kan je die wel verplaatsen naar boven, maar kpn en geen andere provider bieden dan ondersteuning in geval van storing.

Buiten dat is het raar dat de modem niet online komt rechtstreeks aan de isra, is de opleverdatum al geweest van de provider? Zoja laat indd die monteur maar komen, mocht er geen gezamenlijke isra zijn (wat ik niet verwacht gezien die dikke kpn kabel direct aan de isra zit) dan zit er vermoedelijk iets niet goed in de wijkcentrale of je hebt gewoon een defecte modem ontvangen.

Mocht het mijn appartement geweest zijn had ik indd de telefoon kabel vervangen voor 2x cat 6. Beneden in de meterkast de modem met het WiFi uit! En boven met een switch en ap (kpn bied nu superwifi punten aan meen ik?? Misschien daar is naar informeren)
toon volledige bericht
Lijkt me inderdaad vrij duidelijk:
- een ISRA punt
- 2 loshangende UTP kabels
- een stopcontact

Ik zeg: jackpot!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin1992
maak hier maar 1 van is de zelfde kabel maar is het rj45? kan ook gemakkelijk rj11 zijn verwacht dat het wanddoosje alleen rj11 heeft namelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin1992
Over utp gesproken, het valt mij nu op dat de kabel naar boven vrij dik is. Is dit niet toevallig al een utp kabel? Schroef de wandcontactdoos in de woonkamer is open, mocht het utp zijn heb je kans dat die niet eens aangesloten zit daar.

Of wellicht maar met 2 of 4 aders op de aansluiting om van de utp een veredelde telefoonkabel te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Robin1992 schreef op woensdag 2 september 2020 @ 08:48:
[...]

maak hier maar 1 van is de zelfde kabel maar is het rj45? kan ook gemakkelijk rj11 zijn verwacht dat het wanddoosje alleen rj11 heeft namelijk
Verrek. Je hebt gelijk. Die zal inderdaad wel van modem naar dat aansluitdoosje hebben gelopen waar nu die telefoonkabel in gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doedelzak
Ban-Aan schreef op woensdag 2 september 2020 @ 02:19:
onderkant van het ISRA punt bekeken: zit er geen tweede poort waarop je kan testen.
Beide punten getest. Werken beide niet (modem rechtstreeks op isra kanaal 1 en 2)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin1992
Doedelzak schreef op woensdag 2 september 2020 @ 09:04:
[...]

Beide punten getest. Werken beide niet (modem rechtstreeks op isra kanaal 1 en 2)
Maak in dat geval maar een afspraak met kpn voor een monteur er zit iets niet goed ergens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doedelzak
BlackMonkey schreef op woensdag 2 september 2020 @ 03:09:
[...]

Gezien je het hebt over twee punten, hoe zitten zij aangesloten? Als hun modem daar ook hangt moet je daar waarschijnlijk ook zijn.
Bij de buren zit ook niks zover ik kan zien. (wat oudere vrouw, heeft misschien helemaal geen internet) (zie foto)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rPooJULUtN3hFZkcoixXqNzPE1M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/660UmvPSvGIzhPhXVUUmM1sc.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin1992
Doedelzak schreef op woensdag 2 september 2020 @ 09:08:
[...]

Bij de buren zit ook niks zover ik kan zien. (wat oudere vrouw, heeft misschien helemaal geen internet) (zie foto)
[Afbeelding]
Als die kabel zo los hangt in iedergeval niet via de telefoonlijn wellicht ziggo? (Coax) maar in die meterkast zie je ook een kabel loshangen rechts lijkt op utp zonder connector dat duid er op dat daar wel wat in de meterkast heeft gestaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin1992
Correctie ik zie een groene ader is een telefoonkabel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doedelzak
Robin1992 schreef op woensdag 2 september 2020 @ 08:31:

toon volledige bericht
De vorige bewoners hadden ziggo, dat gaat via coax toch? Ze had naar eigen zeggen "iets in de meterkast en een kastje boven" wat waarschijnlijk gewoon de tv ontvanger was.

Aansluitdatum was 1-09 en is volgens KS wel actief. Raar is dat modem rechtstreeks niet werkt op beide isra punten. Ik vermoed dat er idd iets is met het isra punt of wellicht een defecte modem?

Die dikke kabel naar boven gaat denk ik naar de varkenssnuit in de woonkamer, vandaar mijn vraag of ik daar mijn modem aan kan koppelen.

Ik wil eerst het modem werkend krijgen voordat ik kabels ga trekken en net superwifi aan de gang ga :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doedelzak
Robin1992 schreef op woensdag 2 september 2020 @ 09:05:
[...]

Maak in dat geval maar een afspraak met kpn voor een monteur er zit iets niet goed ergens.
Al gedaan :) alleen die komt eind volgende week pas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin1992
Doedelzak schreef op woensdag 2 september 2020 @ 09:16:
[...]

De vorige bewoners hadden ziggo, dat gaat via coax toch? Ze had naar eigen zeggen "iets in de meterkast en een kastje boven" wat waarschijnlijk gewoon de tv ontvanger was.

Aansluitdatum was 1-09 en is volgens KS wel actief. Raar is dat modem rechtstreeks niet werkt op beide isra punten. Ik vermoed dat er idd iets is met het isra punt of wellicht een defecte modem?

Die dikke kabel naar boven gaat denk ik naar de varkenssnuit in de woonkamer, vandaar mijn vraag of ik daar mijn modem aan kan koppelen.

Ik wil eerst het modem werkend krijgen voordat ik kabels ga trekken en net superwifi aan de gang ga :)
Met ziggo indd modem in de meterkast en tv ontvanger boven via de coax (daar zit ook het hoofd aansluit punt van in de meterkast) via daar waarschijnlijk met die loshangende kabel doorverbonden voor een telefoon of een internet netwerkje

Je zult nu indd moeten wachten op de monteur, ik weet het is niet fijn maar ook kpn heeft mensen die fouten maken. Ik vermoed dat de fout in de wijkcentrale ligt. Maar wat je in de tussentijd kan doen is kijken hoe je de verbinding boven krijgt, op een zo snel mogelijke manier(lees 1gbit inplaats van een miezerig 100mbps lijntje)

In de woonkamer zit die telefoon aansluiting, als je die open schroeft zit daar een kabel achter. Heeft die kabel 2, 4 of 8 kleine kabeltjes/aders er in zitten? In geval van 8 heb je mazzel dan is het al een utp kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doedelzak
Robin1992 schreef op woensdag 2 september 2020 @ 09:27:
[...]

Met ziggo indd modem in de meterkast en tv ontvanger boven via de coax (daar zit ook het hoofd aansluit punt van in de meterkast) via daar waarschijnlijk met die loshangende kabel doorverbonden voor een telefoon of een internet netwerkje

Je zult nu indd moeten wachten op de monteur, ik weet het is niet fijn maar ook kpn heeft mensen die fouten maken. Ik vermoed dat de fout in de wijkcentrale ligt. Maar wat je in de tussentijd kan doen is kijken hoe je de verbinding boven krijgt, op een zo snel mogelijke manier(lees 1gbit inplaats van een miezerig 100mbps lijntje)

In de woonkamer zit die telefoon aansluiting, als je die open schroeft zit daar een kabel achter. Heeft die kabel 2, 4 of 8 kleine kabeltjes/aders er in zitten? In geval van 8 heb je mazzel dan is het al een utp kabel.
Op de telefoonlijn boven zitten 2 kabeltjes.

Op de bovenste 2 pinnen zit wit en bruin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Doedelzak schreef op woensdag 2 september 2020 @ 09:34:
[...]

Op de telefoonlijn boven zitten 2 kabeltjes.

Op de bovenste 2 pinnen zit wit en bruin
Ik zie op je foto inderdaad een Ziggo AOP waar zo'n splitter op geklikt kan worden voor het kabelmodem. Dan weten we dus eigenlijk alleen zeker dat er helemaal geen actieve telefoonaansluiting was voordat jij er ging wonen.

Maar dat modem moet hoe dan ook eerst gaan werken in de meterkast. Daarna zou je kunnen proberen om hem naar boven te verplaatsen, maar het advies is altijd wel om het modem zo dicht mogelijk bij het ISRA punt te houden en er geen kabel van meters lang tussen te leggen.

Bruin is geen standaard kleur voor een telefoonkabel. Volgens mij hebben ze gewoon UTP getrokken en daar de varkenssnuit op aangesloten. Dikke kans dat je daar dus gewoon vier aderparen hebt:
- oranje/oranje-wit
- groen/groen-wit
- bruin/bruin-wit
- blauw/blauw-wit

Maar vergeet boven voor nu. Het modem moet eerst beneden werken en daarna komt de binnenhuis bekabeling aan de beurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doedelzak
Heeft hey zin als ik het modem even een uurtje laat hangen bij het isra om te kijken of hij na een tijdje wat doet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin1992
Anoniem: 39993 schreef op woensdag 2 september 2020 @ 09:38:
[...]

Ik zie op je foto inderdaad een Ziggo AOP waar zo'n splitter op geklikt kan worden voor het kabelmodem. Dan weten we dus eigenlijk alleen zeker dat er helemaal geen actieve telefoonaansluiting was voordat jij er ging wonen.

Maar dat modem moet hoe dan ook eerst gaan werken in de meterkast. Daarna zou je kunnen proberen om hem naar boven te verplaatsen, maar het advies is altijd wel om het modem zo dicht mogelijk bij het ISRA punt te houden en er geen kabel van meters lang tussen te leggen.

Bruin is geen standaard kleur voor een telefoonkabel. Volgens mij hebben ze gewoon UTP getrokken en daar de varkenssnuit op aangesloten. Dikke kans dat je daar dus gewoon vier aderparen hebt:
- oranje/oranje-wit
- groen/groen-wit
- bruin/bruin-wit
- blauw/blauw-wit

Maar vergeet boven voor nu. Het modem moet eerst beneden werken en daarna komt de binnenhuis bekabeling aan de beurt.
toon volledige bericht
Je was me net voor, mocht dit indd zo zijn. Heb je utp en is het mogelijk zonder nieuwe kabels te trekken je verbinding boven te krijgen. Dan is het een kwestie van een cat5e opbouwdoosje monteren in de meterkast aan die kabel naar boven en boven op de telefoon aansluiting het zelfde of je vervangt die laatste voor inbouw.

Net wat bazzh schreef moet eerst de verbinding werken, maar ik snap ook dat mocht het werken je gelijk tv kunt kijken etc.

Mocht het toch geen utp zijn echt maar 2 of 4 kabeltjes zou je ook nog kunnen kijken voor een moca setje. Dan stuurt die het signaal door via de coax naar boven (wel een iets prijzigere oplossing maar 1 van de weinige mocht de beheerder de telefoonlijn intact willen houden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin1992
Doedelzak schreef op woensdag 2 september 2020 @ 09:40:
Heeft hey zin als ik het modem even een uurtje laat hangen bij het isra om te kijken of hij na een tijdje wat doet?
Zeker!

Ging er al vanuit dat je dat gedaan had, zeker de eerste keer starten kan wel een tijdje duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doedelzak
Modem tijdje aan het isra laten hangen werkt nog steeds niet. Ik wacht kpn maar gewoon af.

Er is iets met de aansluiting of het modem heeft een fout

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inhico
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:03

inhico

pw

Als je een ander modem hebt of kunt lenen, zou je daarmee kunnen testen. Dan kun je alvast wat uitsluiten.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doedelzak
inhico schreef op woensdag 2 september 2020 @ 10:23:
Als je een ander modem hebt of kunt lenen, zou je daarmee kunnen testen. Dan kun je alvast wat uitsluiten.
Heb ik helaas niet achter de hand :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
"ouderwets" toestel ?
Als je die op het ISRA aansluit. heb je dan een kiestoon ... ?

Kan zomaar zijn dat het signaal écht nog niet actief is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doedelzak
Ik ga straks wel even langs de lokale computer boer, vragen of ik even een modem mag lenen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09:03

Tens

let me drink about it

heb je wel (bekabeld) toegang tot je modem, en wat meldt die dan qua aansluiting?

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin1992
Tens schreef op woensdag 2 september 2020 @ 11:46:
heb je wel (bekabeld) toegang tot je modem, en wat meldt die dan qua aansluiting?
De modem komt niet online direct aan de isra oftewel modem is defect of de lijn is nog niet actief gezet in de wijkcentrale

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ozzynator
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 10:54
wifi heeft niets met werkend internet te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doedelzak
ozzynator schreef op woensdag 2 september 2020 @ 12:23:
[...]

wifi heeft niets met werkend internet te maken.
Dat snap ik, gaf het alleen even aan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Robin1992 schreef op woensdag 2 september 2020 @ 11:51:
[...]

De modem komt niet online direct aan de isra oftewel modem is defect of de lijn is nog niet actief gezet in de wijkcentrale
Het is wel het meest waarschijnlijke dat er een melding "no signal" of iets dergelijks in de logs te zien is. Maar er kunnen ook andere foutmeldingen zijn (bijvoorbeeld "no dhcp server") die kunnen wijzen op wat anders, vandaar dat het toch interessant is om te zien welke melding(en) het modem geeft.

[ Voor 2% gewijzigd door Pietervs op 02-09-2020 12:32 . Reden: aanvullinkje ]

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin1992
Pietervs schreef op woensdag 2 september 2020 @ 12:31:
[...]

Het is wel het meest waarschijnlijke dat er een melding "no signal" of iets dergelijks in de logs te zien is. Maar er kunnen ook andere foutmeldingen zijn die kunnen wijzen op wat anders, vandaar dat het toch interessant is om te zien welke melding(en) het modem geeft.
eens, maar gezien de berichten van de forum starter begin ik daar maar niet over.

vermoed dat die beperkte kennis er van heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doedelzak
Pietervs schreef op woensdag 2 september 2020 @ 12:31:
[...]

Het is wel het meest waarschijnlijke dat er een melding "no signal" of iets dergelijks in de logs te zien is. Maar er kunnen ook andere foutmeldingen zijn (bijvoorbeeld "no dhcp server") die kunnen wijzen op wat anders, vandaar dat het toch interessant is om te zien welke melding(en) het modem geeft.
Ben ingelogd op het modem daar geeft ie aan dat wan xdsl etc down is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dieks77
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10:39
Direct op het ISRA zou je sowieso DSL signaal moeten krijgen.
Als dat niet het geval is is de lijn waarschijnlijk niet/niet goed gepatched in de wijkkast of je modem defect.

Ik heb een vergelijkbare situatie in mijn appartement.
Daadwerkelijke meterkast in de hal, wel direct bij mijn voordeur gelukkig.
Vanuit ISRA is 4-aderig naar binnen getrokken voor de varkensneus.

Zelf heb ik ter voorbereiding van glas en dus verwachtte modem plaatsing in de meterkast extra UTP getrokken en de varkensneus vervangen door een 2x UTP WCD waarbij 1 poort de PSTN heeft gekregen en de ander daadwerkelijk UTP.
Helaas werd de glas aanleg niet doorgezet (en kwam er later alsnog VDSL)

Door wat gedoe op gegeven moment met een onstabiele lijn is KPN langs geweest, waar dit bleek te komen door de VDSL voorbereidingen en plaatsing van de tussenkast "om de hoek"
Daardoor nu wel van verzekerd met metingen dat mijn lijnen ansich, inclusief die naar binnen spatzuiver zijn
(KPN-monteur heeft overigens bij mij dat extra doosje er tussen uit gehaald en kabel naar binnen direct vanuit ISRA gezet.)

Modem overigens gewoon binnen staan op de WCD gezien het signaal verlies op dat stukje gemeten nihil is.
En inmiddels al weer geruime tijd zeer goed en stabiel VDSL.

[ Voor 6% gewijzigd door Dieks77 op 02-09-2020 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doedelzak
Ps: heb de kabel ff gecheckt die naar boven loopt, dit is een utp kabel (8 paren) dus datbis gunstig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
4 Paren of 8-aderig.

Verder heeft inloggen op het modem niet zoveel zin wanneer het ADSL lampje al niet gaat branden.

Zoals iemand hierboven al voorstelde: even een oude/vaste telefoon regelen om te controleren of er een kiestoon is. Wanneer je dat hebt ben je al een stap verder. Je kunt dan ook eventueel een telefoonnummer achterhalen waar KPN misschien weer iets mee kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doedelzak
Ik ga even een oude telefoon regelen en dat proberen! Als ik hem aansluit moet ik dus een kiestoon horen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ja. Zo niet dan kan het zijn dat de verkeerde draadjes verbonden zijn (meestal rood en blauw...) en anders is het écht aan KPN om het op te komen lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IThom
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 20-05 12:35
Ik weet niet wat voor abonnement je hebt, kan het niet zijn dat er een pairbonding aansluiting zit, en dat je een Y-splitter kabel van de ISRA naar het modem moet doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3ssen
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11:58
Doedelzak schreef op woensdag 2 september 2020 @ 13:24:
Ik ga even een oude telefoon regelen en dat proberen! Als ik hem aansluit moet ik dus een kiestoon horen?
Dat hoeft niet meer het geval te zijn. Vroeger met een normale pstn aansluiting had je een kiestoon. Tegenwoordig is het volgens mij bijna altijd een DSL verbinding waarbij het modem een kiestoon geeft voor de toestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Ik zou gewoon even op de monteur wachten, zo goed als alles wat je nu aan het proberen bent heeft geen 100% garantie op succes (ander modem kan werken, maar hoeft niet te werken als je provider een niet standaard methode gebruikt, oud telefoontoestel kan een kiestoon geven, maar hoeft dat niet perse te doen)

Oftewel als het werkt is het leuk, maar als het niet werkt zegt het nog niks.

Voor hetzelfde geld heeft de vorige bewoner gewoon de kabel keihard uit het isra punt getrokken onder een hoek en is daardoor het isra punt beschadigd, of ... of ... of ...
Het kan 1001 oorzaken hebben en momenteel kost het je enkel maar tijd om dingen te proberen zonder dat je echt iets kan uitsluiten...
Ik zou gewoon wachten op monteur, het is even niet anders...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Doedelzak
Gomez12 schreef op woensdag 2 september 2020 @ 16:03:
Ik zou gewoon even op de monteur wachten, zo goed als alles wat je nu aan het proberen bent heeft geen 100% garantie op succes (ander modem kan werken, maar hoeft niet te werken als je provider een niet standaard methode gebruikt, oud telefoontoestel kan een kiestoon geven, maar hoeft dat niet perse te doen)

Oftewel als het werkt is het leuk, maar als het niet werkt zegt het nog niks.

Voor hetzelfde geld heeft de vorige bewoner gewoon de kabel keihard uit het isra punt getrokken onder een hoek en is daardoor het isra punt beschadigd, of ... of ... of ...
Het kan 1001 oorzaken hebben en momenteel kost het je enkel maar tijd om dingen te proberen zonder dat je echt iets kan uitsluiten...
Ik zou gewoon wachten op monteur, het is even niet anders...
Je hebt gelijk, ik wacht het gewoon af, volgens kpn ligt het aan hun netwerk.

Iedereen bedankt voor de reacties, zodra ik weet wat de oplossing was zal ik het hier melden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10-06 14:54
Jaren geleden werkte ik bij de primafoon. Gebeurde echt geregeld dat het verkeerde aderpaar actief werd, simpelweg omdat het in de centrale niet echt terug was te vinden.
Pagina: 1