Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 14:25
Ik heb tijdens een reis naar het buitenland een huurder gehad in mijn appartement. Het appartement is mijn eigendom. Deze huurder is 1 augustus vertrokken uit mijn appartement. Tijdens zijn verblijf hier heeft hij zich, met mijn toestemming, ingeschreven op mijn adres. De afspraak was dat hij aan het eind van de periode zich zou uitschrijven.

Aangezien hij nu in zijn thuisland is en moeite had om een nieuw appartement te vinden in Amsterdam vroeg hij mij of hij een maand langer ingeschreven mocht blijven staan op mijn adres (tot 1 sep). Ik heb dat toegestaan aangezien hij een goede huurder is geweest en altijd aardig was.

Nu is het 1 september en nu vraagt hij mij of hij nog een maand ingeschreven mag staan. Hij wil er zelfs voor betalen.

Ik heb geen idee of dit ernstige nadelige gevolgen heeft voor mij. Ik ben alleenstaand.

Weet iemand wat voor gevolgen het kan hebben als ik het nog een maand toesta?

Zijn er belangrijke gevolgen voor de belastingdienst?

Wat ik zelf heb bedacht/gevonden:
- mogelijk strafbaar?
- mogelijk meer gemeentelijke belastingen

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 04-06 22:55

Barrycade

Through the...

Meer belastingen sowieso, je wordt aangeslagen voor een meerpersoonshuishouden ipv alleenstaand. Dat scheelt aanzienlijk.

Daarnaast zou ik m zo snel mogelijk uitschrijven, als hij toch niet zo lief blijkt te zijn kan het op vele manieren fout gaan.

Als hij er voor wil betalen zou er wat mij betreft alarmbellen afgaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllesKan
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 29-05-2023
Als hij langer dan 6 maanden bij je ingeschreven staat, is hij dan niet 'spontaan' een fiscale partner ofzo?

Anyway, ik zou het niet willen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• brokenp
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:10
Is dit iets voor 1 maand extra of langer?

Risico’s of kosten die ik al direct zie
- Voor afvalstoffen heffing en andere gemeente belastingen Betaal je meer
- als Jij in bijstand komt wordt ook gekeken naar inkomen van je huisgenoten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breew
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 15:07
is het appartement 100% jouw eigendom, of zit er nog een hypotheek op?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:59
De gemeentelijke belastingen gebruiken 1 januari als peildatum, dus daar heeft het geen direct effect op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
breew schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 19:13:
is het appartement 100% jouw eigendom, of zit er nog een hypotheek op?
100% mijn eigendom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezers
  • Laatst online: 16-03-2021
Kort:

Jij kan een ander niet uitschrijven.punt.

Als de gemeente je aanslaat voor een huishouden met meerdere personen, dan bezwaar aantekenen en aangeven dat deze persoon hier niet woont.

De rest zijn jouw zorgen niet.

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:21
Ik vraag mij af of jij 'm überhaupt uit kan schrijven. Volgens mij moet de huurder dat doen, en niet de verhuurder.

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• breew
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 15:07
bron: https://bosadvocaten.nl/2018/06/22/huurbescherming/

Huurbescherming bij tijdelijke verhuur

Wij krijgen vaak de vraag of er huurbescherming is als de woning tijdelijk wordt verhuurd. Op 1 juli 2016 is er een wetswijziging geweest waardoor het tijdelijk verhuren van een woning gemakkelijker is geworden. Er geldt namelijk geen huurbescherming als er een zelfstandige woonruimte wordt verhuurd voor maximaal 2 jaar (voor een onzelfstandige woonruimte geldt er een maximum van 5 jaar). Voorwaarde daarbij is wel dat er geen tweede tijdelijke huurovereenkomst wordt gesloten. Als dat wel wordt gedaan, heeft de huurder huurbescherming. Daarnaast is het aan de verhuurder om tijdig aan de huurder te laten weten dat de huurovereenkomst eindigt. Tijdig is minimaal een maand voordat de huurtermijn afloopt, maar mag niet langer dan drie maanden voordat de huurtermijn afloopt.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Hielko
Breezers schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 19:19:
Kort:

Als de gemeente je aanslaat voor een huishouden met meerdere personen, dan bezwaar aantekenen en aangeven dat deze persoon hier niet woont.

Jawel, je kan aangeven bij de gemeente dat iemand niet is ingeschreven op je adres en dan stellen ze een onderzoek in. Wellicht dat dat technisch gezien niet identiek is aan een ander uitschrijven, maar in de praktijk wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Kort:

Kan indirect door de gemeente een adresonderzoek te laten doen.

Indien daar uit blijkt dat die persoon er idd niet woont wordt deze uitgeschreven.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Wat @Hielko zegt: je kunt een zogenaamd adresonderzoek aanvragen. Als je de tijdelijke huurovereenkomst overlegt, zou dat voldoende kunnen zijn om uit te schrijven.

Los van de nadelige gevolgen voor TS: wat is de achtergrond van het verzoek? Wat schiet iemand op met een inschrijving die niet klopt? Fraude met uitkeringen?

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RagingPenguin
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Hielko schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 19:23:
[...]

Jawel, je kan aangeven bij de gemeente dat iemand niet is ingeschreven op je adres en dan stellen ze een onderzoek in. Wellicht dat dat technisch gezien niet identiek is aan een ander uitschrijven, maar in de praktijk wel.
Klopt, heb ik zelf ook gedaan omdat de vorige huurders zich niet hadden uitgeschreven. Gewoon een van die formuliertjes invullen en je krijgt een brief naar je adres gestuurd die weer terug moet sturen met wie er woont. Vervolgens doen ze een adresonderzoek (geen idee wat daar exact onder valt) en schrijven ze die persoon een maand later uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RagingPenguin
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Thijsmans schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 19:26:

Los van de nadelige gevolgen voor TS: wat is de achtergrond van het verzoek? Wat schiet iemand op met een inschrijving die niet klopt? Fraude met uitkeringen?
Goede vraag, je kan ook een ambtelijke boete krijgen van een paar honderd euro voor een onjuiste inschrijving. Nog los van eventuele fraude met bv uitkeringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

Qwerty-273

Meukposter

Je kan daar wel een proces voor opstarten bij de gemeente. Het is inderdaad niet binnen lopen (op afspraak) en de andere persoon is uitgeschreven, maar je kan wel het proces daarvoor starten bij de gemeente.

Maar vangt de persoon nu niet bijvoorbeeld een uitkering oid waarvoor hij in NL ingeschreven moet staan (ook de opbouw van sociale rechten of een ziektenkostenverzekering hebben een Nederlandse inschrijving nodig). Geeft de persoon een reden waarom de wens is de inschrijving te laten staan? Of ligt er ook een vraag om post door te laten sturen, of heeft de persoon dat via de doorstuurservice bij PostNL zelf geregeld?

Om op de officiële regels terug te vallen:
https://www.rijksoverheid...doorgeven-aan-de-gemeente
U moet uw verhuizing doorgeven binnen vier weken vóór of uiterlijk vijf dagen nadat uw adres verandert. De datum die u op de aangifte als verhuisdatum vermeldt, geldt als de datum van verhuizing. Geeft u de verhuizing pas ná vijf dagen door? Dan wordt de aangiftedatum als verhuisdatum vastgelegd. Gemeenten mogen een boete geven van maximaal € 325 als u belangrijke wijzigingen niet op tijd doorgeeft.

Amsterdam heeft het zelfs nog wat strakker:
https://www.amsterdam.nl/...4255-BB6C-CAACB2B819D3%7d
U moet uw verhuizing melden voordat u vertrekt. Dat kan op zijn vroegst 4 weken van tevoren en op zijn laatst op de dag van uw vertrek.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Je kunt een boete krijgen op grond van art. 4.17 BRP:
Het college van burgemeester en wethouders kan een bestuurlijke boete van ten hoogste 325 euro opleggen (..) aan degene met een woonadres in de gemeente die bewust toelaat dat een andere persoon met datzelfde woonadres is ingeschreven, terwijl hij weet dat dit onjuist is.
Als er daarnaast uitkeringsfraude wordt gepleegd, loop je het risico als medepleger te worden aangemerkt. Dan ga je door de strafrechtelijke molen.

[ Voor 4% gewijzigd door GlowMouse op 01-09-2020 19:33 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 06:37

Theo

moederbord

AllesKan schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 19:07:
Als hij langer dan 6 maanden bij je ingeschreven staat, is hij dan niet 'spontaan' een fiscale partner ofzo?

Anyway, ik zou het niet willen.
Fiscaal partners worden de beide personen niet, behalve als ze stiekem getrouwd zijn :P

Wat de gevolgen kunnen zijn van @Pistachenootje :
- Afvalstoffenhefffing en waterschapbelasting voor een meerpersoonshuishouden ipv een éénpersoonshuishouden
- Op adres van TS wordt de overheidspost bezorgd van de ingeschevenen (bijv een stembiljet, belastingpost)
- Mocht de ingeschevene niet netjes zijn met rekeningen betalen dan kan er een deurwaarde aankloppen. Als TS dan uitlegt dat de ingeschevene er enkel ingeschreven staat, maar niet fysiek woont dan zullen TS en deurwaarde elkaar de hand schuddenelkaar een voet-tikkie geven, elkaar een prettige dag toewensen waarna hun paden zich weer scheiden
- Mocht de ingeschrevene het echt heel, heel erg bont gemaakt hebben dan zou er mogelijk een arrestatieteam de woning betreden. :P Eventueel kunnen ook louche personen 'vriendelijk' aankloppen als ingeschevene hen heeft opgelicht
- Mocht je recht hebben op huurtoeslag of een bijstandsuitkering dan wordt je gekort hierop.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Thijsmans schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 19:26:
Goede vraag. Hij wil graag in Amsterdam ingeschreven blijven staan i.v.m. zijn naturalisatie proces.

Hij zoekt naar een nieuw appartement om te huren maar heeft dat nog niet gevonden.

@Theo mooi overzichtje, dank.

[ Voor 13% gewijzigd door Pistachenootje op 01-09-2020 19:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezers
  • Laatst online: 16-03-2021
Qwerty-273 schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 19:32:
[...]

Je kan daar wel een proces voor opstarten bij de gemeente. Het is inderdaad niet binnen lopen (op afspraak) en de andere persoon is uitgeschreven, maar je kan wel het proces daarvoor starten bij de gemeente.

Maar vangt de persoon nu niet bijvoorbeeld een uitkering oid waarvoor hij in NL ingeschreven moet staan (ook de opbouw van sociale rechten of een ziektenkostenverzekering hebben een Nederlandse inschrijving nodig). Geeft de persoon een reden waarom de wens is de inschrijving te laten staan? Of ligt er ook een vraag om post door te laten sturen, of heeft de persoon dat via de doorstuurservice bij PostNL zelf geregeld?

Om op de officiële regels terug te vallen:
https://www.rijksoverheid...doorgeven-aan-de-gemeente
U moet uw verhuizing doorgeven binnen vier weken vóór of uiterlijk vijf dagen nadat uw adres verandert. De datum die u op de aangifte als verhuisdatum vermeldt, geldt als de datum van verhuizing. Geeft u de verhuizing pas ná vijf dagen door? Dan wordt de aangiftedatum als verhuisdatum vastgelegd. Gemeenten mogen een boete geven van maximaal € 325 als u belangrijke wijzigingen niet op tijd doorgeeft.

Amsterdam heeft het zelfs nog wat strakker:
https://www.amsterdam.nl/...4255-BB6C-CAACB2B819D3%7d
U moet uw verhuizing melden voordat u vertrekt. Dat kan op zijn vroegst 4 weken van tevoren en op zijn laatst op de dag van uw vertrek.
toon volledige bericht
Je referenties gaan over de huurder en heeft niets met de verhuurder te maken. Het “proces” dat je aanhaalt is gewoon een vrijwillige melding, geen verplichting of wetgeving en geeft ook geen rechten. De verhuurder kan zelf niemand laten uitschrijven.

Sterker nog: het is een privacy gegeven en de gemeente mag je niet eens gegevens vertrekken wie er staat ingeschreven.

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Niet online
Pistachenootje schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 19:53:
[...]

Goede vraag. Hij wil graag in Amsterdam ingeschreven blijven staan i.v.m. zijn naturalisatie proces.
Voor naturalisatie moet je 5 jaar onafgebroken in Nederland wonen, vandaar. Je mag in die vijf jaar best een maand (of twee) op vakantie gaan, dus er is niet per se een probleem.

Toch even een kanttekening: als je naar verwachting gedurende een jaar ten minste twee derde van de tijd buiten Nederland zal verblijven, moet je je uitschrijven. Daarvan lijkt hier geen sprake: de huurder wil weer terugkomen naar Nederland. De makkelijkste oplossing voor hem is om zich in te schrijven op een briefadres ipv een woonadres. Bij de inschrijving heeft hij wel een verklaring van de briefadresgever nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
GlowMouse schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 20:10:
[...]

Voor naturalisatie moet je 5 jaar onafgebroken in Nederland wonen, vandaar. Je mag in die vijf jaar best een maand (of twee) op vakantie gaan, dus er is niet per se een probleem.
Even voor de duidelijkheid: het zou dus wel een probleem zijn als hij bijvoorbeeld 2 maanden uitgeschreven zou zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 07:58
Ja, hij moet ERGENS in NL ingeschreven staan - niet per se in Nederland, zelfs als hij op schiermonnikoog gaat wonen is dat prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Niet online
Pistachenootje schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 20:20:
[...]

Even voor de duidelijkheid: het zou dus wel een probleem zijn als hij bijvoorbeeld 2 maanden uitgeschreven zou zijn?
Voor naturalisatie gaat het erom waar je feitelijk woont. Kijk deze rechtspraak maar door. Het lijkt te gaan om het centrum van iemands belangen. Als je twee maanden in het buitenland bent, denk ik niet dat het centrum verschuift.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pieter.a
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 04-06 22:15
[...]

Toch even een kanttekening: als je naar verwachting gedurende een jaar ten minste twee derde van de tijd buiten Nederland zal verblijven, moet je je uitschrijven. Daarvan lijkt hier geen sprake: de huurder wil weer terugkomen naar Nederland.
Klopt:
https://www.rijksoverheid...basisregistratie-personen

Ik heb in het verleden in de gemeente Amsterdam de situatie gehad dat de vorige bewoonster van mijn studentenwoning zich niet had uitgeschreven. Die was vertrokken naar het Buitenland en had haar zaken totaal niet op orde.
Ik wilde daar uiteraard van af en ben toen bij het stadskantoor langs gegaan om aan te geven dat er iemand op mijn adres stond ingeschreven die daar niet meer woonde. Volgens mij heb ik toen een kopie van mijn huur contract moeten aanleveren om aan te tonen dat ik er zelf echt woonde. Er is toen een brief gestuurd gericht aan de vorige bewoonster op mijn adres. Die heb ik toen retour afzender gestuurd en daarna is ze uitgeschreven. De uitschrijfdatum wordt denk ik niet in het verleden gezet, dus het kan mogelijk nadelig zijn als je dit niet gelijk uit eigen initiatief regelt. (In het algemeen, ik zeg niet dat de TS dit nu moet doen)

Als iemand -ten onrechte- dus op jouw adres staat geregistreerd dan is daar gewoon een proces voor om die inschrijving er van af te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Mag je in Amsterdam een woning ook niet zeer beperkt tijdelijk verhuren?
Dan kan een inschrijving een controlemiddel zijn en kan dat je 'verhuurtijd' schelen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• joke_name
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15:57
1 advies:

Laat deze persoon niet ingeschreven staan op je adres!

Vriendin van mij hebben hier heel veel problemen mee gehad.
O.A.
Aanmaning van zorg verzekering,
Aanmaning telefoonprovider

Stel dat er een deurwaarder langskomt moet je bewijzen dat deze persoon er niet woont,
Dus alleen ingeschreven staat wat @Theo zegt.

Als je dat niet lukt. Kunnen ze jouw spullen in beslag nemen.

Zoals al eerder gemeld,
Jij kan deze persoon niet uitschrijven zomaar.

[ Voor 10% gewijzigd door joke_name op 02-09-2020 07:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamerplant
  • Niet online
joke_name schreef op woensdag 2 september 2020 @ 07:22:
1 advies:

Laat deze persoon niet ingeschreven staan op je adre!

Vriendin van mij hebben hier heel veel problemen mee gehad.
O.A.
Aanmaning van zorg verzekering,
Aanmaning telefoonprovider

Stel dat er een deurwaarder langskomt moet je bewijzen dat deze persoon er niet woont.

Als je dat niet lukt. Kunnen ze jouw spullen in beslag nemen.

Zoals al eerder gemeld,
Jij kan deze persoon niet uitschrijven zomaar.

Dus ik zou zo snel mogelijk de procedure starten.
toon volledige bericht
Het is niet zo dat de inschrijving in het gemeentelijke basis registratie gebruikt wordt voor allemaal checks ofzo. Ik kan prima een verzekering of telefoonabonnement zonder kloppende gemeentelijke basisregister.
Eigen ervaring: ik heb jarenlang verkeerd ingeschreven gestaan omdat ik er gewoon niet aan had gedacht. Dit was alleen in belang met het verkrijgen van m’n stempas. De consequentie was verder niets.

🌞🍃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
sambalbaj schreef op woensdag 2 september 2020 @ 00:35:
Mag je in Amsterdam een woning ook niet zeer beperkt tijdelijk verhuren?
Dan kan een inschrijving een controlemiddel zijn en kan dat je 'verhuurtijd' schelen.
Dit is wat ik vond:
Tijdelijk verhuren – met einddatum in het huurcontract:

Huisbewaring : u verlaat tijdelijk uw huis en wilt er iemand anders laten wonen, langer dan 3 maanden en korter dan 2 jaar. U hebt geen vergunning nodig, maar wel toestemming van de gemeente.
https://www.amsterdam.nl/...4443-9295-C607113B5060%7d

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14:56

Blokker_1999

Full steam ahead

Wat ik mij afvraag is: wat is zijn thuisland? Als dat buiten de EU is, kan het nog wel een hele tijd duren voordat hij terug in Nederland geraakt met de huidige pandemie. Een woning huren en je er inschrijven zonder dat je even langskomt lijkt mij ook niet direct eenvoudig. Persoonlijk zou ik dan ook aan je ex-huurder vragen om zich te laten uitschrijven (kan dat wel vanuit het buitenland?) en indien deze dat niet kan of wil doen zelf, zoals anderen aangeven, een procedure opstarten om dat te laten gebeuren. Jij hebt hier alleen maar iets te verliezen als het toch zou misgaan.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Blokker_1999 schreef op woensdag 2 september 2020 @ 08:00:
Wat ik mij afvraag is: wat is zijn thuisland? Als dat buiten de EU is, kan het nog wel een hele tijd duren voordat hij terug in Nederland geraakt met de huidige pandemie. Een woning huren en je er inschrijven zonder dat je even langskomt lijkt mij ook niet direct eenvoudig. Persoonlijk zou ik dan ook aan je ex-huurder vragen om zich te laten uitschrijven (kan dat wel vanuit het buitenland?) en indien deze dat niet kan of wil doen zelf, zoals anderen aangeven, een procedure opstarten om dat te laten gebeuren. Jij hebt hier alleen maar iets te verliezen als het toch zou misgaan.
Zijn thuisland is inderdaad buiten de EU. Zijn werkgever helpt hem om terug te komen naar Nederland.

Hij kan zich online uitschrijven of ik kan de procedure opstarten.

Hij is bereid mij te betalen om nog een maand ingeschreven te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:11
Huidige situatie kon je nog uitleggen met "administratie vergeten", nu praat je over betaling (terug te vinden op een openbaar forum) voor "fraude" (is dat de juiste term voor ingeschreven blijven op verkeerd adres?).
Dat lijkt me iets waar je niet mee te maken wil hebben, ook al vermoed je enkel goeie intenties.
Je kan hem laten weten dat ie mag doen wat ie wil, maar je niet weet wat wettelijk wel en niet mag, en betaling zeker weigeren.
En gelijktijdig zou ik bij gemeente vragen om zo'n check wie er woont, dat het van jou kant (bewijsbaar) correct is.

Al kan je je er mss vanonder lullen, ik zou niet blij zijn met een deurwaarder aan mijn deur voor andermans schulden.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
Hij is waarschijnlijk bang dat zijn verblijfsvergunning in gevaar komt, ookal lijkt dat op basis van de post van @GlowMouse waarschijnlijk niet het geval te zijn. Maar goed, ik snap wel waarom hij gewoon heel graag nog officieel ingeschreven blijft staan. Voorkomt voor hem potentieel een boel problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1031525

Pistachenootje schreef op woensdag 2 september 2020 @ 08:32:
[...]

Zijn thuisland is inderdaad buiten de EU. Zijn werkgever helpt hem om terug te komen naar Nederland.

Begrijp ik nou goed dat je, ondanks alle bovenstaande adviezen, nog steeds van plan bent dit door te zetten? Wauw...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:00
Anoniem: 1031525 schreef op woensdag 2 september 2020 @ 08:49:
[...]

Begrijp ik nou goed dat je, ondanks alle bovenstaande adviezen, nog steeds van plan bent dit door te zetten? Wauw...
Helemaal mee eens!
Volgens mij pleeg jij gewoon fraude, zeker als je er ook nog geld voor gaat aannemen.
Als zijn werkgever er voordeel bij heeft, laat die dan een andere huurwoning zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14:56

Blokker_1999

Full steam ahead

Hielko schreef op woensdag 2 september 2020 @ 08:42:
Hij is waarschijnlijk bang dat zijn verblijfsvergunning in gevaar komt, ookal lijkt dat op basis van de post van @GlowMouse waarschijnlijk niet het geval te zijn. Maar goed, ik snap wel waarom hij gewoon heel graag nog officieel ingeschreven blijft staan. Voorkomt voor hem potentieel een boel problemen.
Nee, hij is bang dat zijn opgebouwde periode voor een naturalisatie te kunnen aanvragen zal verdwijnen en hij opnieuw van 0 zal moeten beginnen voor zijn 5 jaar in Nederland te wonen.

Maar dat is iets wat hij wist op het moment hij besloot naar zijn thuisland terug te keren. Indien de persoon geen visum type D heeft, komt hij, voor zover ik kan zien, geen enkel Shengen land binnen. En als hij zo geen visum heeft, zal het op dit moment heel moeilijk worden om er 1 te krijgen daar de meeste landen op dit moment geen visa uitgeven. Verlengen doen ze over het algemeen nog wel. Indien hij wel zo een visum heeft, dan mag hij geen enkel probleem hebben om naar Nederland terug te keren en zich in regel te stellen.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

Qwerty-273

Meukposter

@Pistachenootje het is natuurlijk uiteindelijk je eigen beslissing, als je akkoord gaat met de "verlenging" van de inschrijving lijkt het mij wel handig om daar ook een deadline aan te koppelen. Zeker met de huidige situatie kan het maanden vertraging oplopen.

Gemeentes hebben veel ervaring met mensen die zich niet uitschrijven, zeker in de grote steden staan er soms op een adres veel meer personen ingeschreven dan er wonen. Voornamelijk mensen die van buiten NL kwamen en zich niet uitgeschreven hebben na vertrek, of mensen die geen hoofdhuurder zijn geweest. En zich ook niet opnieuw inschrijven als een mede bewoner na een verhuizing (dat is vaak een stuk makkelijker om voor de overheid en instanties die zich baseren op de informatie in de BRP, onvindbaar te zijn).
Elke gemeente heeft daar gewoon processen voor om het niet uit de klauwen te laten lopen.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
Blokker_1999 schreef op woensdag 2 september 2020 @ 08:56:
[...]

Nee, hij is bang dat zijn opgebouwde periode voor een naturalisatie te kunnen aanvragen zal verdwijnen en hij opnieuw van 0 zal moeten beginnen voor zijn 5 jaar in Nederland te wonen.

Maar dat is iets wat hij wist op het moment hij besloot naar zijn thuisland terug te keren. Indien de persoon geen visum type D heeft, komt hij, voor zover ik kan zien, geen enkel Shengen land binnen. En als hij zo geen visum heeft, zal het op dit moment heel moeilijk worden om er 1 te krijgen daar de meeste landen op dit moment geen visa uitgeven. Verlengen doen ze over het algemeen nog wel. Indien hij wel zo een visum heeft, dan mag hij geen enkel probleem hebben om naar Nederland terug te keren en zich in regel te stellen.
Die twee dingen zijn waarschijnlijk met elkaar verweven. Om in aanmerking te komen voor naturalisatie heb je een ononderbroken periode nodig waarin je in het bezit bent geweest van een geldige verblijfsvergunning. Voor de verblijfsvergunning is het waarschijnlijk noodzakelijk dat je in Nederland ingeschreven blijft staan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cadsite
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 03-06 08:29
Dit ruikt toch behoorlijk onfris.
Hij woont nu toch ergens? Of woont hij ergens onder een brug?
Hij heeft werk, en kan jou betalen voor "een adres".
Je gaat me toch niet wijs maken dat hij dat geld niet kan gebruiken voor een goedkope woonplek?

Je begeeft je op verschillende manieren op glad ijs. fiscaal, domiciliefraude, eventuele schulden,...
Ik zou dit asap stopzetten.

Geen idee hoe het in NL werkt, maar in BE kan je naar het stadhuis gaan en zeggen dat persoon X er niet meer woont. De wijkagent komt dan langs en de persoon wordt "ambtshalve geschrapt".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goudvis
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:05

Goudvis

'Hallo buurman! Ik ook hier?'

In navolging van 90 pct van de adviezen: ik zou je vorige huurder ook niet ingeschreven laten staan.

1) Je kunt (m.i.) de toekomstige mogelijke consequenties van een instemmen niet geheel overzien,
2) Als de enige reden dit te doen is 'omdat hij altijd vriendelijk was', zou ik #1 toch zwaarder laten vallen,
3) Hij heeft een werkgever, die lijkt mij eerder de aangewezen partij om hierin te bemiddelen.

4) (bonus) aangezien hij geld aanbiedt om ingeschreven te mogen blijven staan, speelt er blijkbaar meer dan 'gemak' alleen. Voor zulke situaties is inschrijven op een brievenbus-adres (wat ook niet gratis is) veel meer geschikt.
Pistachenootje schreef op woensdag 2 september 2020 @ 08:32:
[...]

Die loslopende kat - houd 'm lekker binnen (de tuin)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• noppus
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 11:38
Naar de letter van de wet mag het niet. Maar de gevolgen voor de betrokkene kunnen wel onevenredig zwaar zijn. (Geen naturalisatie).

Dus dan moet je gaan afwegen wat belangrijker is.

Ken je de betrokkene persoonlijk? Of is de verhuurbemiddeling via een bureautje gegaan en heb je hem alleen maar een keer ontmoet om de sleutel te geven en aan te wijzen waar de meterkast zit?
Heeft hij een steady baan en kun je overleggen met zijn werkgever over de "schade" die jij kunt oplopen?
Het maakt ook wel verschil of hij "voor de lol" is teruggegaan of voor zijn moeder die op sterven ligt.

In de basis is de vraag of je het hem gunt. De gevolgen voor jou hoeven, als het goed gaat, niet groot te zijn, maar kunnen dat wel zijn, bij kwade opzet. De gevolgen voor hem kunnen enorm zijn, als zijn naturalisatie hierdoor niet door kan gaan. Dat is niet jouw verantwoordelijkheid, maar wel een moreel dilemma.

Betaling door hem kán betekenen dat het een lucratieve zaak voor hem wordt, qua fraude en alle, maar kan net zo goed betekenen dat het voor hem zó belangrijk is dat hij er desnoods wat geld voor over heeft.

Het blijft jouw oordeel over zijn geloofwaardigheid.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Thijsmans

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

[...]
De makkelijkste oplossing voor hem is om zich in te schrijven op een briefadres ipv een woonadres. Bij de inschrijving heeft hij wel een verklaring van de briefadresgever nodig.
* Thijsmans is with GlowMouse:
https://www.amsterdam.nl/...4971-995E-6588509CDDBF%7D

Als u geen vast woonadres in Nederland hebt, kunt u zich tijdelijk inschrijven op het adres van iemand die u kent. Dat heet een briefadres. Op dat adres ontvangt u uw post. U moet dit aanvragen bij de gemeente. Bekijk hier hoe het werkt.
Een briefadres is dus alleen administratief en krijgt in de BRP ook een andere status: TS blijft een eenpersoonshuishouden voor de lokale heffingen. Amsterdam biedt de inschrijving online aan (er zijn gemeentes die dit alleen fysiek doen). Vraag blijft wel: moet TS hier de moeite voor doen? Of is dat het begin van een jarenlange inschrijving? Hoe reëel is het dat iemand vanuit het verre buitenland op korte termijn een andere huurwoning in Amsterdam gaat bemachtigen?
noppus schreef op woensdag 2 september 2020 @ 10:00:
In de basis is de vraag of je het hem gunt. De gevolgen voor jou hoeven, als het goed gaat, niet groot te zijn, maar kunnen dat wel zijn, bij kwade opzet. De gevolgen voor hem kunnen enorm zijn, als zijn naturalisatie hierdoor niet door kan gaan. Dat is niet jouw verantwoordelijkheid, maar wel een moreel dilemma.
Zal ik 'm eens platslaan? Beëindiging van de naturalisatie zou hier niet het gevolg zijn van het weigeren mee te werken aan een dubieuze BRP-inschrijving, maar van het willens en wetens niet langer voldoen aan de voorwaarden door de betrokkene. Daar kan ik geen moreel dilemma in zien.

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PetervdM
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
is gewoon fraude. als het niet al is tgv een frauduleus naturalisatie proces, dan is het wel omdat deze persoon nu ten onrechte AOW recht opbouwt door in NL ingeschreven te blijven staan en recht blijft claimen op een NL zorgverzekering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• noppus
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 11:38
Thijsmans schreef op woensdag 2 september 2020 @ 10:20:

Zal ik 'm eens platslaan? Beëindiging van de naturalisatie zou hier niet het gevolg zijn van het weigeren mee te werken aan een dubieuze BRP-inschrijving, maar van het willens en wetens niet langer voldoen aan de voorwaarden door de betrokkene. Daar kan ik geen moreel dilemma in zien.
Het dilemma ligt juist bij de vraag hoe "willens en wetens" het is. We kennen de situatie en de omstandigheden van de persoon niet:
- misschien "moest"hij wel naar het thuisland (ik noemde al een stervende moeder) en duurde het ter plaatse uiteindelijk veel langer, of kan hij nu niet terug, om administratieve of praktische redenen;
- misschien had hij al een vervangende woonruimte en ging die op het laatste moment onverwacht niet door (mijn zoon is op zoek naar woonruimte en kan met een heel rijtje redenen komen waarom een kamer die "zeker" lijkt ineens toch naar een ander gaat);
- vanuit het buitenland in het heel lastig/onmogelijk om een woonruimte te vinden, concurrentie genoeg (van mensen die wél meteen kunnen komen opdraven voor borg/sleuteloverdracht/vleeskeuring);
- als jij door omstandigheden buiten jouw schuld/die je niet zelf gewild en bedacht hebt, ineens voor zulke ingrijpende gevolgen komt te staan zou je misschien ook ander redeneren;

Als de werkgever blijkbaar moeite wil gaan doen voor deze man (die ze nu op de werkvloer al een tijd moeten missen), dan zegt dat wel iets. Dan gaat het niet om een schoonmaker/vakkenvuller/bollenpeller.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PetervdM
  • Niet online
noppus schreef op woensdag 2 september 2020 @ 10:41:
[...]

Als de werkgever blijkbaar moeite wil gaan doen voor deze man (die ze nu op de werkvloer al een tijd moeten missen), dan zegt dat wel iets. Dan gaat het niet om een schoonmaker/vakkenvuller/bollenpeller.
als de werkgever hem zo graag wil hebben kunnen ze vast wel woonruimte / administratief adres voor hem vinden. TS hoeft dat niet te doen, die werkt nu mee aan fraude.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijsmans

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Tot op heden zegt deze persoon dat zijn werkgever moeite wil doen, maar gebeurt er kennelijk niets. Maar goed, oplossing gevonden: @noppus schrijft 'm in :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13:29
Ik heb ook zo'n vorige bewoner gehad die zich niet uitschreef. Erg leuk toen ik op eens politie op de stoep had staan voor die vorige bewoner.

Gelukkig kwamen ze met z'n tweeën tegen 21:30, en niet met z'n tienen om 04:00 en hadden ze vrij snel odor dat ik niet degene was waar ze voor kwamen maar leuk is anders. Dit nog los van alle aanmaningen, incasso brieven en andere post.

Ik geloof absoluut in medemenselijkheid en iemand helpen, maar niet voor iets waar het afbreukrisico zo groot kan zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chaos
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Het uitschrijven is iets dat de huurder zou moeten doen, dus als hij dat (al dan niet met toestemming) niet doet is dat voornamelijk zijn probleem. Als je hem wilt helpen zou ik het gewoon (mondeling) toestaan. Als er dan later problemen van komen dan kun jij heel plausibel ontkennen dat je er vanaf wist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sefa
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 04-06 22:41
Klinkt frauduleus, hoe goed ieders intentie ook eventueel zou kunnen zijn. Hij woont daar gewoon niet en TS werkt nu mee aan de instanties te vertellen dat hij er wel woont.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sefa
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 04-06 22:41
Chaos schreef op woensdag 2 september 2020 @ 12:39:
Het uitschrijven is iets dat de huurder zou moeten doen, dus als hij dat (al dan niet met toestemming) niet doet is dat voornamelijk zijn probleem. Als je hem wilt helpen zou ik het gewoon (mondeling) toestaan. Als er dan later problemen van komen dan kun jij heel plausibel ontkennen dat je er vanaf wist.
Je beperkt de kans vervolgd te worden. Dat maakt het niet legaal of wenselijk. Even egoïstisch: we betalen nu dus ook sociale premies voor hem omdat deze beste man zo aardig was tegen TS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
Sefa schreef op woensdag 2 september 2020 @ 13:41:
Klinkt frauduleus, hoe goed ieders intentie ook eventueel zou kunnen zijn. Hij woont daar gewoon niet en TS werkt nu mee aan de instanties te vertellen dat hij er wel woont.
Tja, laten we eerlijk zijn, als ie gewoon niks had gezegd tegen de TS dan was die er waarschijnlijk pas over een half jaar achter gekomen dat er nog iemand anders op zijn adres stond ingeschreven. Om het fraude te noemen (van de TS) gaat wel heel ver, die kan gewoon niks doen, en het is de zaak en verantwoordelijkheid van de vorige bewoner om zich uit te schrijven. En al die mogelijke gevolgen die het kan hebben zijn heel beperkt, ik heb op mijn vorige adres ook wel een paar keer een deurwaarder van de vorige bewoner aan de deur gehad. Geen idee of hij wel of niet nog stond ingeschreven op dat adres, maar wellicht. Nooit uitgezocht. Maar dan vertel je die mensen dat de persoon die ze zoeken er al lang niet meer woont, en that's it. Dus laten we dat ook niet al te ver opblazen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanooki
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online
Hielko schreef op woensdag 2 september 2020 @ 14:49:
[...]

Tja, laten we eerlijk zijn, als ie gewoon niks had gezegd tegen de TS dan was die er waarschijnlijk pas over een half jaar achter gekomen dat er nog iemand anders op zijn adres stond ingeschreven. Om het fraude te noemen (van de TS) gaat wel heel ver, die kan gewoon niks doen, en het is de zaak en verantwoordelijkheid van de vorige bewoner om zich uit te schrijven. En al die mogelijke gevolgen die het kan hebben zijn heel beperkt, ik heb op mijn vorige adres ook wel een paar keer een deurwaarder van de vorige bewoner aan de deur gehad. Geen idee of hij wel of niet nog stond ingeschreven op dat adres, maar wellicht. Nooit uitgezocht. Maar dan vertel je die mensen dat de persoon die ze zoeken er al lang niet meer woont, en that's it. Dus laten we dat ook niet al te ver opblazen.
Totdat je je ervoor laat betalen..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11:49

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Pistachenootje schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 19:53:
[...]

Hij zoekt naar een nieuw appartement om te huren maar heeft dat nog niet gevonden.

@Theo mooi overzichtje, dank.
Waarom maak je daar geen postadres van dan?

Dan heb je niet de nadelen, en kan hij dit adres toch gebruiken als briefadres. Moet je alleen iets verzinnen om z'n post bij hem te laten belanden. https://www.rijksoverheid...k-geen-vast-woonadres-heb

Dit is volslagen legaal, en bij mijn weten mag je er zelfs een vergoeding voor vragen.

[ Voor 6% gewijzigd door Ardana op 02-09-2020 15:02 ]

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003

Barrycade

Through the...

Hielko schreef op woensdag 2 september 2020 @ 14:49:
[...]

TS weet van de hoed en de rand. Als de huurder het niet had aangegeven had TS het wel gemerkt in een hogere aanslag belastingen.
Betaald worden om iemand ingeschreven te laten staan, dat is op zijn minst twijfelachtig. Al is het maar omdat je niet weet wat het doel is van de huurder om hier geld voor over te hebben.

Als het om een briefadres zou gaan kan hij vast terecht bij zijn werkgever of bij expat buro's.

Maar wellicht ben ik te achterdochtig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nijl
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online

Nijl

Eens een Nijl, altijd een Nijl

Wat als de persoon bestellingen doet -vanaf- dat adres en elders laat bezorgen maar de facturen niet voldoet. Hij staat er ingeschreven..

You are NIJL-ed!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chaos
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Sefa schreef op woensdag 2 september 2020 @ 13:43:
[...]

Je beperkt de kans vervolgd te worden. Dat maakt het niet legaal of wenselijk. Even egoïstisch: we betalen nu dus ook sociale premies voor hem omdat deze beste man zo aardig was tegen TS.
Anderzijds is het misschien ook wel een beetje egoïstisch van ons Nederlanders dat deze man slachtoffer moet worden van de compleet verpeste woningmarkt in de randstad. Jammer dat zo iemand door veel mensen gelijk als oplichter of kansarme profiteur wordt weggezet.

Ik weet niet of je zelf wel eens naar het buitenland bent verhuisd, maar het is gewoon niet mogelijk om dat 100% legaal te doen. Officieel moet je je direct uitschrijven zodra je weggaat, maar dan verlies je bijvoorbeeld ook direct je zorgverzekering, bankrekening en autokenteken. Om die zaken op je bestemming weer op orde te brengen ben je makkelijk een maand kwijt, en wat moet je dan in de tussentijd? En dat is dan nog binnen Europa, als je van buiten Europa komt komen er ook nog verblijfsvergunningen en werkvergunningen bovenop. Ik snap heel goed dat een expat dat voor twee maanden buiten Nederland niet allemaal opnieuw wil doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PetervdM
  • Niet online
een beetje fatsoenlijke werkgever die met hooggekwalificeerde expats van buiten europa werkt heeft een contract met een bureau dat die expats ontzorgt en oplossingen heeft voor dit soort situaties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cadsite
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 03-06 08:29
PetervdM schreef op woensdag 2 september 2020 @ 17:18:
een beetje fatsoenlijke werkgever die met hooggekwalificeerde expats van buiten europa werkt heeft een contract met een bureau dat die expats ontzorgt en oplossingen heeft voor dit soort situaties
Ach, zelfs voor fruitplukkers zijn er hele woningen voorzien door werkgevers.
Je hoeft echt geen hoog profiel te hebben.

Het probleem is hier niet de woonst, maar een domicilie.
Vandaar dat ik vind dat het zaakje niet zomaar aanvaard moet worden.

Iemand toelaten te logeren is vriendelijk. Iemand dat je niet kent een domicilie bezorgen die er niet eens woont is op zijn zachtst gezegd uiterst naïef en geeft een reëel risico.

[ Voor 26% gewijzigd door cadsite op 02-09-2020 18:50 ]

Pagina: 1