Ventileren badkamer

Pagina: 1
Acties:

• BakkerBolletje
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 24-01 16:53
Beste medeleden.

Momenteel heb ik in de badkamer een s&p silent 200 desighn in me badkamer hangen.
Deze is geschakeld op het lichtnet en maakt veel lawaai.(kapote lagers)
Nu erger ik me er niet echt aan maar me echtgenote wel.
zij zou graag hebben dat je de ventilator alleen inschakelt als je gaat douchen, raam staat immers altijd op kiep stand ter ventilatie (en is voldoende behalve bij douchen uiteraard)
Probleem is dat ik de ventilator niet kan scheiden van het lichtnet.
omdat ik dan in de muur leidingen moet gaan trekken en een schakelaar in de muur moet verwerken.

Nu zou ik een ventilatie box willen hangen op de zolder omdat die met een draadloze schakelaar werken die je netjes op de muur kan bevestigen, maar wil er geen lawaai van. omdat hij in een open ruimte hangt.

Wat is nu mijn vraag.
ik zou de Orcon MVS 15RHB willen plaatsen zie foto

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v1OvC367rJfNDxz_qt4Sp0aN3jU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K5ujY0F98NV4R4tGR00eAgB9.jpg?f=fotoalbum_large

en dan een rf schakelaar in het toilet voor de “nare” geurtjes en een rf schakelaar in de douche.

kan ik er een geluidswerende wand tegen plaatsen met service luik?(warmte afvoer brandgevaar)

kan je de unit zo gebruiken dat hij altijd afsta tenzij je de schakelaar in de douche of toilet inschakeld?

of is de unit niet hoorbaar in idle mode.

Al vast bedankt voor de moeite.

Canon 450D + 18-55mm IS Kitlens || Slingshot 100

• mathias82
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 30-01 08:05
Met je eigenlijke vraag kan ik je niet helpen, maar ik had een gelijkaardige situatie en heb het anders opgelost.

Ik heb de leiding die naar het licht en de ventilator loopt achter de lichtschakelaar doorgelust. Zo staat er dus altijd spanning op de ventilator en op de verlichting in de badkamer. Dan heb ik bij de verlichting een klikaan/klikuit schakelmodule geplaatst en de schakelaar vervangen door een draadloze schakelaar van klikaan/klikuit. Dit is veel eenvoudiger (en goedkoper?) dan wat je nu wilt doen. Enige vereiste is dat je de schakelmodule bij je lichtpunt weggewerkt krijgt. Bij ons was dat eenvoudig omdat het spotjes in een vals plafond zijn: de schakelmodule heb ik gewoon in het vals plafond gestoken.

• BakkerBolletje
Hoi Mathias,

Je oplossing is ook een idee de huidige s&p heeft naast de schakel draad een bruine en en blauwe bedrading alleen kwa prijs maakt het niet gek veel uit.

Een module setje kost 50 euro, een nieuwe s&p kost 130,-

Dus kwa prijs maakt het niet heel veel.
Aleen de s&p geeft 175m3 waar de orcon 540m3 verplaatst.
De afweging om zoon systeem te plaatsen is ookl dat tijdens het douchen de s&p niet toerijkend was(zeer veel condens en water druipend van de tegels)

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Na het douchen ook deuren openzetten(en op de slk’s ook het raam)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• koentjuh
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:44
Wij hebben sinds kort een ventilatiebox, wat een verademing. Ook met twee afstandsbedieningen, op elke badkamer 1. Pro tip: neem een box met een vochtsensor dan gaat de box automatisch aan tijdens het douchen. Wij gebruiken de afstandsbediening eigenlijk bijna nooit.

Het is wel zo dat de unit altijd werkt, maar in een hele lage stand. Dat hoor je dus wel heel zachtjes op de zolder. Volgens mij wordt onze box niet warm, dus inbouwen zou kunnen denk ik. Je ziet ze soms ook ergens in een kast weggewerkt. Voor de zekerheid even informeren bij de leverancier?

• S-te-fan
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 31-01 16:12
Je hebt ook vergelijkbare ventilatieboxen met vochtmeter. Standaard draaien ze in stand 1 (minimaal) en vrijwel niet hoorbaar. En als ze vocht meten dan gaat die naar maximaal. Bijvoorbeeld voor douchen.

Bijvoorbeeld de Itho ventilatiebox alles in 1 CVE-S vochtsensor RFT, dan zit er een draadloze schakelaar bij die je kunt ophangen op een plek waar je de afzuiging handmatig hoger wilt zetten.

Al lijkt het wel een uitdaging te worden om een aftakking te maken in de afzuiging van de badkamer daar onder het schuine dak.
kan ik er een geluidswerende wand tegen plaatsen met service luik?(warmte afvoer brandgevaar)
Begrijp niet zo goed wat je hiermee wilt? Plaats je hem op zolder, naast een slaapkamer? Bij mij hangt die in een koof boven de wc, en op stand minimaal hoor ik hem nauwelijks. En voor warmteafvoer/brandgevaar is voor wat afzuiging van badkamer en wc niet echt aan de orde. Ik neem aan dat je er niet de houtkachel opstookt en de afzuiging daarvan via de ventilatiebox laat lopen?

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-01 23:12

JT

VETAK y0

En als je geen centrale ventilatie wil, als het goed is heb je ook fans met vochtsensor

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• BakkerBolletje
S-te-fan schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 21:24:
Je hebt ook vergelijkbare ventilatieboxen met vochtmeter. Standaard draaien ze in stand 1 (minimaal) en vrijwel niet hoorbaar. En als ze vocht meten dan gaat die naar maximaal. Bijvoorbeeld voor douchen.
Kies bewust niet voor een versie vocht meting.
Omdat ik dat in het verleden gehad heb en die dingen snachts aan springen als het regent.

Hij komt idd op de zolder, het is een open zolder met een vaste trap.
bij ons staan de slaapkamer deuren altijd open, dus hoor je alles.

Ik heb geen ervaring met het geluid van dat type ventilatoren vandaar dat ik hier eens mijn oor ter gehore leg, :*)
maar als ze in laag stand bijna niet hoorbaar zijn durf ik het wel aan.
[b]S-te-fan in "Ventileren badkamer".

Al lijkt het wel een uitdaging te worden om een aftakking te maken in de afzuiging van de badkamer daar onder het schuine dak.
die komt te vervallen dan wil als uitlaat de doorvoer van het toilet gebruiken.
ben vanplan om van dat akoestisch flexibel buis te gebruiken met een spanban afsluiting.

Dat is ook deels de reden dat ik er een “vals wandje voor wil zetten zodat je dat allemaal niet zie,

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XBO8RPVjkG6G7uI7i9BRDg49ANg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f26DjHwFaBgDqp1a8Se1UWzh.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 36% gewijzigd door BakkerBolletje op 01-09-2020 22:24 ]

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-01 20:30

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

De MVS-15RHB heeft volgens de handleiding wel degelijk een vochtsensor. Verder kun je de snelheden van de verschillende standen inregelen met dip-switches in de box, zie de installatiehandleiding, blz. 7-9. De snelheid is natuurlijk van invloed op het geluid. Er zit een timer-functie op, dus...
kan je de unit zo gebruiken dat hij altijd afsta tenzij je de schakelaar in de douche of toilet inschakeld?
Na de ingestelde timer-duur valt 'ie terug in de vorige stand. Uit kan 'ie niet, maar wel in de modus "afwezig".

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Pagina: 1