Wettelijke rente en incassokosten bij creditfactuur

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Backpacker
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Beste,

Wij zijn nu al drie maanden bezig met het terugkrijgen van geld van *knip*. In het begin waren we zeer geduldig, we zitten zeker niet te wachten op allemaal faillissementen, maar nu begint het wel vervelend te worden. Ik wil dan ook een aangetekende brief gaan verzenden waarin ik incassokosten en wettelijke rente mee wil nemen (als dreiging, we hoeven dat geld echt niet extra te ontvangen).

Nu bestaat er een wettelijke rente regeling voor ondernemers als hun zakelijke (8,25 %) of particuliere klanten (3%) niet betalen binnen een bepaalde termijn (30 dagen of minder/meer als dat in de voorwaarden staat).

Nu kan ik nergens vinden wat de consument in rekening mag brengen als het bedrijf een creditfactuur (en die hebben we in handen) niet uitbetaald. Iemand daar ervaring mee? En mogen we ook de incassokosten in rekening brengen (minimaal € 40 en daarboven % van de factuur)?

Ter info: *knip* heeft ons, na twee keer meerdere uren aan de telefoon gehangen te hebben, een creditfactuur gestuurd medio Juni. Reageerde helemaal niet op e-mails over uitbetaling van de creditfactuur en na een belletje kwam ineens de aanbieding van een voucher (waarop mijn moeder negatief reageerde per e-mail). Zojuist gebeld met *knip* wanneer we de uitbetaling konden verwachten, werd er gezegd dat dat pas 6 maanden na uitreiken voucher kan (niet mee eens) en de datum van de voucher ligt ergens in Augustus omdat ze toen pas de eerste (en enige) reactie op de mail gaven. Meneer gaf aan dat hij die datum niet aan kon passen naar de datum van de annulering van de boeking (medio mei) of zelfs de creditfactuur (medio juni).

[ Voor 1% gewijzigd door Perkouw op 02-09-2020 11:17 ]

Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel.

Beste antwoord (via Backpacker op 03-09-2020 10:15)

• ITsEZ
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 14:11

ITsEZ

parttime all-rounder

Je mag "in principe" zelf incassokosten in rekening brengen, maar de vraag is wat je daar mee bereikt. Als je eerdere brieven niks opleveren zullen ze deze ook wel in het oud papier gooien. Als je het aangetekend verstuurd sta je wel sterker bij een eventuele rechtzaak natuurlijk. Als in "kijk, ik heb netjes geduld gehad en alle stappen doorlopen".

Je kan ook gewoon een incassobureau inschakelen, de meeste zijn no cure no pay https://www.google.com/search?q=particuliere+incasso

What you see is always what you get.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• ITsEZ

ITsEZ

parttime all-rounder

Je mag "in principe" zelf incassokosten in rekening brengen, maar de vraag is wat je daar mee bereikt. Als je eerdere brieven niks opleveren zullen ze deze ook wel in het oud papier gooien. Als je het aangetekend verstuurd sta je wel sterker bij een eventuele rechtzaak natuurlijk. Als in "kijk, ik heb netjes geduld gehad en alle stappen doorlopen".

Je kan ook gewoon een incassobureau inschakelen, de meeste zijn no cure no pay https://www.google.com/search?q=particuliere+incasso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus0013
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-08 04:29

Paulus0013

pom pom

@ITsEZ waar precies staat dat je als consument die incassokosten in rekening mag brengen? Ik kon er tot nog toe weinig over vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ITsEZ

ITsEZ

parttime all-rounder

Paulus0013 schreef op zondag 6 september 2020 @ 14:43:
@ITsEZ waar precies staat dat je als consument die incassokosten in rekening mag brengen? Ik kon er tot nog toe weinig over vinden.
Ik zie niet in waarom je als consument geen kosten mag rekenen voor het innen van een vordering. De “incassokosten” zijn immers kosten die je moet maken om het bedrag te krijgen. Ook de wettelijke rente voor een te late terugbetaling is gewoon van toepassing voor consumenten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

ITsEZ schreef op zondag 6 september 2020 @ 16:28:
[...]

Ik zie niet in waarom je als consument geen kosten mag rekenen voor het innen van een vordering. De “incassokosten” zijn immers kosten die je moet maken om het bedrag te krijgen.
Maar er zijn wel regels voor de kosten die je mag rekenen. Minimale periode voordat je überhaupt kosten mag rekenen, en een maximaal bedrag. Dus als je dat gaat doen, zoek wel even uit hoe en wat en stuur niet zomaar een zelfbedachte rekening op.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.