Welke alarmsystemen zijn 'cloudloos'

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tarnov
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 22-07 13:24
Ik ben me aan het oriënteren op alarmsystemen. In de pricewatch staan 54 alarmsystemen, echter, je kunt er niet op filteren of ze afhankelijk zijn van een of andere clouddienst. De paar die ik heb bekeken leken allemaal van een clouddienst afhankelijk te zijn. Bestaan er ook systemen die je gewoon via een statisch IP kunt bereiken, zonder dat dat een of andere dienst tussen zit?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• etienne001
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 02-09 21:58
tarnov schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 12:24:
Ik ben me aan het oriënteren op alarmsystemen. In de pricewatch staan 54 alarmsystemen, echter, je kunt er niet op filteren of ze afhankelijk zijn van een of andere clouddienst. De paar die ik heb bekeken leken allemaal van een clouddienst afhankelijk te zijn. Bestaan er ook systemen die je gewoon via een statisch IP kunt bereiken, zonder dat dat een of andere dienst tussen zit?
Ik heb zelf alleen goede ervaring met Satel Integra systemen.
Hier kan je de cloudservice uitzetten en direct met de app op basis van IP adres verbinding krijgen.
Of dit wenselijk is vraag 2.
Je kan dan beter een VPN verbinding hebben i.p.v. poorten openzetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tarnov
Bedankt voor de tip, ik zal er naar kijken. Dat met die VPN is precies wat ik van plan ben. Ik heb al een VPN op mijn server draaien voor andere diensten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonio di
  • Registratie: November 2016
  • Nu online

Antonio di

a mi me dijeron que si

Misschien een beetje late reactie als je al een set gekocht hebt, maar ik denk toch ook zinvol voor in ieder geval andere Tweaker lezers die over dit onderwerp lezen.

Ik heb sinds 2 weken een Lupus XT2-plus alarm set met smarthome mogelijkheden.
De set heeft GEEN Cloud en GEEN externe server nodig (ook de XT1-plus niet).
Je hebt geen account nodig voor het opzetten en het gebruik van de set.
Alles wordt versleuteld verzonden. Ze hebben een Engelse handleiding op hun website.
Je moet wel een Port-forward en evt. een statisch IP in je router definiëren.
Heb je voor je router van je provider geen vast-IP dan moet je een DDNS in het Lupus Alarm zetten en de gratis DDNS-service van Lupus gebruiken (account bij Lupus nodig!) OF je definieert de DDNS in je router en bij een ander (gratis) DDNS-provider zoals DynDNS (ook daar een account nodig).
Wil je inderdaad nog "safer" dan kan je denk ik nog steeds een VPN hiervoor opzetten. Ik heb nog geen VPN opgezet.

Als je pushberichten op je smartphone wenst te ontvangen gaat dit via Google Firebase Cloud Messaging/FCM (in ieder geval voor mijn Android toestel en ik meen ook voor Apple) bij de Lupus XT2-plus. Ik heb nog een vraag uitstaan bij Lupus Electronics of de Push-berichten verstuurd worden met de optie "verwijderen na de push vanaf de Google push-server". Google bied namelijk de mogelijkheid pushberichten te bewaren op die server. De pushberichten worden vanaf het alarmpaneel met een token-id verstuurd naar de Google-FCM zonder tussenkomst van Lupus. Volgens Google zijn alle push-berichten WEL geanonimiseerd op de server. Lupus zegt geen toegang te hebben tot die berichten en ook niet te willen hebben. Sinds kort is bij Lupus de browser-sessie op het amarl-paneel ook in te stellen op Nederlands. Lupus zegt dat de APP hopelijk spoedig volgt.

[ Voor 21% gewijzigd door Antonio di op 02-03-2021 19:48 ]

profesión: Lo que se cruza en mi camino y disfrutando de la vida

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tarnov
Bedankt, ik ben er nog niet aan toegekomen. Dat met die push berichten begrijp ik niet helemaal. Als lupus een account heeft bij google dan ben je dus nog steeds afhankelijk van lupus voor het voortbestaan van de dienst. Mijn bezwaar tegen hardware ondersteund door een clouddienst is tweeledig:
  1. Inderdaad privacy en security.
  2. Als het bedrijf failliet gaat of botweg besluit te stoppen met de dienst, zit je met waardeloze, en in dit geval ook nog eens dure hardware.
Maar wanneer ik hier aan toekom zal ik alles nog eens vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonio di
  • Nu online

Antonio di

a mi me dijeron que si

Wat ik van FCM (push server Google) begrijp is dat je daarheen push-messages kan sturen vanaf:
-A-) (in dit topic dan) vanaf bijvoorbeeld je alarm-systeem gebruikmakend van de FCM-protocollen (HTTP of XMPP) met een bepaalde "device-indent-token" direct naar de FCM-server van Google. Hoe het precies werkt, weet ik niet.
-B-) Met admin-SDK, waarbij ik de indruk krijg dat er dan een tussenstation/server is van ??? (de alarm-fabriek-server of een andere dienstverlener die dit voor de alarm-fabrikant doet). Dus dat het van je Alarm-systeem naar een tussenstation/server gaat en van daaruit naar de FCM-server van Google en dan uiteindelijk naar je telefoon. Het lijkt mij dan dat dat tussenstation/server een account heeft bij Google om de berichten naar de FCM te sturen.

Zoals gezegd kan ik het niet eenduidig uit de Google-documentatie halen, ook omdat ik te weinig kennis heb van dit onderwerp. Ik wacht ook nog op antwoord van Lupus over hoe zij het precies doen. Bij Ajax-alarm-systemen kan ik niets vinden over hoe de push-berichten verstuurd worden. In theorie kan Ajax zijn eigen push-server bouwen, maar aan de smartphone kant is het niet handig omdat de Ajax app hierop dan continue "Polling" (komt er nog een bericht uitvraging op een poortje?) moet doen. Dit is typisch een besturingssysteem (netwerk) taak die dat veel efficiënter kan doen voor alle apps op je telefoon. Daarom heeft Google FCM.

Het lijkt mij dat optie A het beste is voor Alarm-systeem bezitters. Ik hoop dat iemand met FCM-kennis e.e.a. kan verduidelijken over de werking van Push-berichten aan beide zijden.

Wat er ook gebeurd of hoe het ook werk met push: Het Lupus alarm heeft alternatieven met notificatie via SMS en een ingebouwde SMTP-functie (met SSL-versleuteling) om autonoom een e-mail te versturen (met een te kiezen account, kan GMAIL zijn of een andere die het SMTP-protocol ondersteunt, bijna alle grote e-mail providers doen dat). Bij Ajax kun je ook een SMS sturen en ik denk ook een e-mail, maar ik weet dat laatste niet zeker en ook niet hoe dat werkt.

[ Voor 14% gewijzigd door Antonio di op 24-02-2021 01:44 . Reden: verduidelijking / typos gecorrigeerd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonio di
  • Nu online

Antonio di

a mi me dijeron que si

Lupus werkt dus met -A- voor Push-notificaties. Zend dus vanaf je alarm-paneel meet een token-id berichten naar de Google-FCM server die het doorstuurt naar je smartphone. Dus ook als lupus niet bestaat werken de pushberichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonio di
  • Nu online

Antonio di

a mi me dijeron que si

Ik heb een review over de Lupus electronics XT2-plus op Tweakers gezet bij het product. Dit bevat ook een "document" (10 laatste foto's) waaraan een alarmsysteem volgens mij moet voldoen.
Er staat ook in hoe je bij de XT2-plus bedient als je niet thuis bent.

Zie:

productreview: Lupus Electronics XT2 Plus Main Panel review door Antonio di

Waar moet een draadloos DIY Alarm met smarthome aan voldoen

[ Voor 80% gewijzigd door Antonio di op 25-05-2021 23:06 ]

Pagina: 1