Goeiedag,
M'n oude Mac Mini wordt na meer dan 6 jaar trouwe dienst oud, tijd voor iets nieuws dus. Ik ga weer terug naar Windows, dus kan weer mooi zelf wat in elkaar knutselen.
Waar ga ik hem voor gebruiken:
- Foto's bewerken (hobbymatig, geen enorme hoeveelheden);
- Beetje browsen en wat Office-taken;
- Incidenteel en licht gamen. Ik zag bij m'n broertje Red Dead Redemption 2, dat lijkt me nog wel leuk. Geen MS Fligh Sim 2020 o.i.d.
- Ik heb een dual monitor setup, ik neem aan dat dit geen probleem is.
Wat is het budget:
Wat nodig is. Om een richting aan te geven: EUR 800 (voor alleen de systeemkast, software en randapparatuur heb ik). Minder is natuurlijk beter, maar het moet gewoon goed zijn.
Wat heb ik zelf bij elkaar gezocht:
Waarom deze componenten gekozen, en waar twijfel ik nog over:
Dank alvast!
M'n oude Mac Mini wordt na meer dan 6 jaar trouwe dienst oud, tijd voor iets nieuws dus. Ik ga weer terug naar Windows, dus kan weer mooi zelf wat in elkaar knutselen.
Waar ga ik hem voor gebruiken:
- Foto's bewerken (hobbymatig, geen enorme hoeveelheden);
- Beetje browsen en wat Office-taken;
- Incidenteel en licht gamen. Ik zag bij m'n broertje Red Dead Redemption 2, dat lijkt me nog wel leuk. Geen MS Fligh Sim 2020 o.i.d.
- Ik heb een dual monitor setup, ik neem aan dat dit geen probleem is.
Wat is het budget:
Wat nodig is. Om een richting aan te geven: EUR 800 (voor alleen de systeemkast, software en randapparatuur heb ik). Minder is natuurlijk beter, maar het moet gewoon goed zijn.
Wat heb ik zelf bij elkaar gezocht:
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Processors | AMD Ryzen 5 3600 (BOX) Boxed | € 169,- | € 169,- |
| 1 | Moederborden | ASRock B450M Pro4 | € 69,95 | € 69,95 |
| 1 | Videokaarten | MSI Radeon RX 570 ARMOR 8G OC | € 160,90 | € 160,90 |
| 1 | Behuizingen | Fractal Design Define 7 Compact Dark Tempered Glass | € 98,- | € 98,- |
| 1 | Geheugen intern | Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16 | € 56,90 | € 56,90 |
| 1 | Voedingen | BitFenix Formula Gold 450W | € 70,97 | € 70,97 |
| 1 | Solid state drives | Kingston A2000 1TB | € 101,91 | € 101,91 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 727,63 | ||
Waarom deze componenten gekozen, en waar twijfel ik nog over:
- Processor: De Ryzen 5 3600 heb ik gekozen omdat 'ie aan iedereen wordt aangeraden. Photoshop houdt van redelijk snelle cores, dus dit zal voldoende zijn lijkt mij.
- Mobo: Deze wordt in de laatste BBG aangeraden.
- Videokaart: Deze kreeg volgens mij redelijk goeie reviews. Ik denk dat ik geen enorme krachtpatser nodig heb, maar zeker weten doe ik het niet. Is dit (als je naar het verwachte gebruik kijkt) een OK optie? Als een betere kaart nodig is, is het budget er wel, maar als ik het verschil toch niet ga merken is het zonde om meer uit te geven.
- Kast: deze vind ik mooi. Misschien komt er nog een klein subtiel wit LED-stripje in, geen RGB-kermis in elk geval.
- Geheugen intern: deze werkt goed samen met de CPU, toch?
- Voeding: wederom uit de BBG geleend. Is 450W genoeg (of te veel)?
- SSD: 1TB heb ik genoeg aan. Wellicht dat ik er later nog een schijf bij stop als deze vol zit.
Dank alvast!