DeLock DP switch geeft geen beeld via USB-C

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 25-09 21:24

Tijgert

Let the Zen flow. Shit a leak!

Topicstarter
Probleem:
Ik heb een DisplayPort switch die het beeld van mijn Game PC wel laat zien en de andere PC (een Intel NUC) niet, en ik weet niet zeker waarom, maar wil het begrijpen/oplossen.

De switch is een DeLock 87668. Dat is (zogenaamd) een hardwarematige DP switch waar je met een mechanische schakelaar gewoon dom aders kan doorverbinden waarmee je de ene of de andere input schakelt op de output. Hierdoor is hij niet gelimiteerd tot enige resolutie of verversingsfrequenties en ondersteunt hij nu DP1.4 en later toekomstige varianten want er zit geen electronica in voor vertaalslagen of schakelingen die het limiteert. Althans, zo heb ik dit begrepen.

De switch uitgang zit aan een Acer XB321HK UHD monitor met een 50cm DP1.4 kabel.

De Game PC hangt met een 2080Ti aan de DP switch via een DP/DP kabel. Het beeld hiervan is zichtbaar op de monitor ongeacht op welke input (1 of 2) van de DP switch ik hem inplug. Op pin20 staat geen 3.3v.

De andere PC (de NUC) hangt via een 1m lange USB-C/DP kabel aan de Thunderbolt uitgang van de NUC. De kabel geeft normaal beeld van de NUC op de monitor als ik hem rechtstreeks op de monitor inplug, maar ongeacht op welke input van de DP switch ik hem zet krijg ik via de DP switch geen beeld op mijn monitor. Hij zegt geen signaal te ontvangen. Op pin20 staat geen 3.3v.

Wanneer de NUC met USB-C/DP via de DP switch is aangesloten op de monitor geeft Windows (10 Pro) aan de monitor wel te zien en het scherm is geselecteerd als gemirrored, toch is er geen beeld via DP. Dit kan ik zien omdat de NUC ook is aangesloten op de monitor via HDMI en ik via HDMI dus kan zien hoe Windows feitelijk twee schermen detecteert.

HDMI loskoppelen heeft geen effect.
DP staat in de bios geselecteerd als de primary output.
Windows drivers zijn de nieuwste en lijken niet de oorzaak omdat bij een reset er ook geen beeld is van de bios, boot scherm of opstart scherm van Windows.
Enig bootable USB stick geeft ook geen beeld.

Het enige wat ik kan beredeneren is iets met de vertaalslag van Thunderbolt naar DP wat niet lekker genoeg is om er ook nog een mechanische schakelaar als de switch bij te kunnen hebben en dan toch nog voldoende signaal te hebben om beeld door te geven. Of dit een beperking is van de Thunderbolt output of van de kabel kan ik niet zeggen. Misschien is de monitor niet gevoelig genoeg. Ik weet niet waar het probleem zou kunnen zitten.

Gezien de NUC en de monitor wat lastig en duur te vervangen zijn en er geen alternatief is voor de DP switch denk ik dat een andere USB-C/DP kabel maar een eerste troubleshoot moet zijn.
Maar at random kabels aanschaffen gaat geld en tijdrovend zijn, dus liever zoek ik gericht naar iets.

Heeft er iemand een idee wat hier de oorzaak van kan zijn?

[ Voor 5% gewijzigd door Tijgert op 01-09-2020 11:48 ]

Medion X40 watercooled laptop, i9+4090, met Eluktro bios, 32GB DDR5 6400, 2x8TB MP600 Pro XT, 32" UHD monitor en wat kekke Logitech spullen.