Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusjevanalles
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 00:53
Binnenkort start ik met een nevenfunctie naast mijn fulltime baan. Ik krijg voor deze nevenfunctie een ruime vergoeding (paar duizend per jaar), wat ik natuurlijk op wil geven bij de belastingdienst. Ik doe dit niet vanuit een ZZP-constructie

Waar ik niet helemaal uitkom hoe het zit met kosten die ik maak voor die nevenfunctie, zoals reiskosten. Ik krijg een reiskostenvergoeding, hoe geef ik dit op bij de belastingdienst? En kan ik zaken zoals een pc die ik voor deze functie gebruik, aftrekken?

De belastingdienst geeft wel wat informatie hier en hier, maar hier staat niet specifiek reiskosten en een laptop vermeld. Voor een studie bijvoorbeeld is een laptop weer niet aftrekbaar.

[ Voor 30% gewijzigd door manusjevanalles op 01-09-2020 10:50 ]

☀️ 6440 Wp zuid | 🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant

Beste antwoord (via manusjevanalles op 01-09-2020 11:17)

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Aangezien je zegt dat je het aan wil geven bij de belastingdienst neem ik aan dat de organisatie waar je het werk voor verricht het niet als loon opgeeft, en dus geen loonbelasting afdraagt.

Als je voor de belasting niet gezien wordt als ondernemer dan valt het dus gewoon onder inkomsten uit overige werkzaamheden. Daar zul je zelf een kleine administratie moeten bijhouden over welke kosten je maakt, en die kun je gewoon in mindering brengen op het bedrag dat je ontvangt. De reiskostenvergoeding hoef je niet bij de inkomsten te tellen ( Zolang het maximaal € 0,19 per KM is, of voor OV de daadwerkelijke kosten ).

In principe is alles (binnen het redelijke, er zijn uitzonderingen zoals bijvoorbeeld boten ;)) wat je puur zakelijk gebruikt gewoon af te trekken, op het moment dat je het ook privé gebruikt wordt het iets lastiger want dan zul je aan moeten tonen dat je daadwerkelijk extra kosten hebt omdat je het ook zakelijk gebruikt. ( Zou je hetzelfde bijvoorbeeld ook aangeschaft hebben als je het niet zakelijk zou gebruiken ).

[ Voor 25% gewijzigd door Woy op 01-09-2020 11:13 ]

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 30-09 13:22

Barrycade

Through the...

https://www.belastingdien...ten/opbrengsten_en_kosten

Je zit bij de verkeerde kosten te kijken je moet bij inkomen uit ander werk.

[ Voor 18% gewijzigd door Barrycade op 01-09-2020 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusjevanalles
Die pagina had ik nog niet gevonden. Dus als ik de laptop puur zakelijk gebruik, is deze volledig aftrekbaar dus.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Aangezien je zegt dat je het aan wil geven bij de belastingdienst neem ik aan dat de organisatie waar je het werk voor verricht het niet als loon opgeeft, en dus geen loonbelasting afdraagt.

Als je voor de belasting niet gezien wordt als ondernemer dan valt het dus gewoon onder inkomsten uit overige werkzaamheden. Daar zul je zelf een kleine administratie moeten bijhouden over welke kosten je maakt, en die kun je gewoon in mindering brengen op het bedrag dat je ontvangt. De reiskostenvergoeding hoef je niet bij de inkomsten te tellen ( Zolang het maximaal € 0,19 per KM is, of voor OV de daadwerkelijke kosten ).

In principe is alles (binnen het redelijke, er zijn uitzonderingen zoals bijvoorbeeld boten ;)) wat je puur zakelijk gebruikt gewoon af te trekken, op het moment dat je het ook privé gebruikt wordt het iets lastiger want dan zul je aan moeten tonen dat je daadwerkelijk extra kosten hebt omdat je het ook zakelijk gebruikt. ( Zou je hetzelfde bijvoorbeeld ook aangeschaft hebben als je het niet zakelijk zou gebruiken ).

[ Voor 25% gewijzigd door Woy op 01-09-2020 11:13 ]

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusjevanalles
Ik zal even navragen of de organisatie het opgeeft als loon of niet. Dank voor de antwoorden!