Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soccer98
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 02-07 21:43
Nu de scholen weer zijn begonnen, gaan we ook steeds meer te horen krijgen hoe het is om in coronatijd onderwijs te bieden en te volgen. Waar de basis - en middelbare scholen nagenoeg volledig open zijn gegaan, geldt dit niet voor het mbo, hbo en de universiteiten. Die doen het voornamelijk nog online.

Gezien een niet te onderschatten deel van de leden hier voornamelijk op die drie laatstgenoemde onderwijs volgen, al is dat wel een aaname van me, ben ik wel benieuwd naar de ervaringen van jullie.

Ik vind het zelf tien keer niks. Je merkt gewoon echt dat de kwaliteit, uitzonderingen daargelaten, gewoon drastisch omlaag is gegaan en daarnaast heb je nauwelijks de dynamiek tussen docent en student en tussen studenten onderling. Ik kan zelf vrijwel alleen maar nadelen noemen op kwalitatief gebied. Hoe zien jullie dat?

• Thomas
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Thomas

☷☰

VInd online erg vervelend. Hoorcolleges gaan nog wel, maar werkgroepen kun je moeilijk vervangen. Hier gelukkig de helft van mijn vakken fysiek (Universiteit Leiden), dus heb nog wel wat contacturen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Ik werk op een Britse universiteit op de diergeneeskunde faculteit, en mijn uni gaat "Hybrid Learning" doen, het "Flipped Classroom" principe. Dat betekent dat alle college's van te voren opgenomen worden (of de colleges van afgelopen jaar worden gebruikt, wij nemen alles op de laatste jaren met Panopto), en dat we dan sessies organiseren waar studenten vragen kunnen stellen, tutorials etc en andere interactieve sessies. Daar kun je ook functionaliteit van Zoom gebruiken voor polls, breakout rooms etc.

Het vraagt meer inzet van docenten om de materie over te brengen, en het vraagt meer van studenten. Ook examens zijn moeilijker af te nemen. De enige verzekerde F2F (face to face) die we doen zijn praktikums, wat voor diergeneeskunde natuurlijk erg belangrijk.

Ik heb zelf vanaf donderdag vorige week tot vrijdag deze week 6x een 2.5u tutorial gedaan, die heel interactief is mits de studenten meewerken, dwz ze hebben de kans om het te doen. Het is moeilijker dan het gewoon F2F te doen, en ik was ook goed moe na elke tutorial.

Belangrijk is dat we allemaal in hetzelfde schuitje zitten en dus ook positief meedoen :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffeemonster
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16-09 19:38
Universitair docent hier. Bij onze faculteit gaan de hoorcolleges online, zijn er werkcolleges live op de campus, gaan tentamens grotendeels online, en mogen we geen excursies organiseren. Ik ben allang blij dat de werkcolleges live mogen organiseren, want er was eerst sprake van dat dit alleen voor de eerstejaars studenten zou kunnen. Live contact met de studenten vind ik zo belangrijk.

Het lastig is dat de hoorcolleges ombouwen zodat ze geschikt zijn voor online, veel tijd kost. Je moet goed nadenken wat je in het college wilt behandelen, materialen voorbereiden die de studenten zelf moeten lezen/kijken (zeker als je meer naar flipped classroom gaat), en interactieve activiteiten organiseren, want je kunt mensen niet drie kwartier online naar een college laten luisteren (en eigenlijk ook niet in een live hoorcollege). En niet elke docent is bekend/voelt zich prettig met nieuwe lesactiviteiten (hoewel mijn ervaringen daarmee erg positief zijn).

En dan heb je de examens die online worden afgelegd. Voor het vak dat ik coördineer willen we geen gebruik maken van proctoring, maar dat betekent dat je je tentamen moet aanpassen: verschillende versies, en/of openboek-vragen in plaats van feiten en technieken die de studenten uit hun hoofd moeten kennen.

Dit alles maakt dat het voorbereiden van het onderwijs dit jaar veel tijd kost. Gelukkig worden er veel ervaringen met elkaar gedeeld en hebben de studenten in het algemeen wel begrip voor de bijzondere omstandigheden. Ik heb nog geen echt grote problemen gezien bij ons, gelukkig.

Look for something long enough and you will find it; look for something without understanding, and it will find you.
A normal day at the stock exchange