Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xjapperdx
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 11-09-2022
Ik ben 33 jaar oud en was tot voor kort Shopmanager in een luxe herenmode zaak. Vanwege Corona en een krimpende markt voor zakelijke kleding wil ik een switch maken naar de ICT kant. Momenteel werk ik nog steeds als verkoper in de winkel.
Voordat ik in de herenmode werkte was ik ook betrokken met consumenten elektronica en heb ik altijd wel affiniteit gehad met ICT gerelateerde zaken. Vanwege de verwachte groei van ICT in elk aspect van het leven schat ik mijn kansen daar het grootst in voor een switch.

Ik heb een MBO opleiding niveau 4 afgerond in commerciële medewerker marketing en communicatie. Daarnaast 2 HBO opleidingen geprobeerd destijds maar nog niet volwassen genoeg. Vanwege mijn werk acht ik mijzelf wel HBO denk niveau. Mijn kennis van ICT is momenteel op het niveau dat ik weet een PC te bouwen en gereed te maken voor gebruik. Het is niet veel, maar ik ben bereid te leren. Het liefst via praktijk, maar als ik omscholing nodig heb dan sta ik daar voor open. Ik heb nog geen echte verantwoordelijkheden zoals huizenbezit of kinderen. Uiteraard wil ik full time aan de bak.

Ik ben in gesprek met een loopbaancoach en hij gaf mij de tip om advies in te winnen. Ik hoop eigenlijk een discussie te starten met jullie en wat tips en ideeën te krijgen. Het doel is vooral advies krijgen over welke richting ik binnen de ICT moet bewegen en hoe ik daar het beste kan komen. Ook gaf hij voorstellen voor traineeships en dergelijke.

Naast de mogelijke discussie hoop ik, als jullie dat willen, graag bellen en/of afspreken om te praten over jullie functies en wat ze inhouden. 1 op 1 levert toch altijd andere resultaten op.

Alvast bedankt voor jullie input!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mvrhrln
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 25-11-2023
xjapperdx schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 22:48:
affiniteit gehad met ICT gerelateerde zaken.
breed begrip, leg uit? je script, maakt websites? of je stelt zelf je afstandsbediening van de TV in>?
Ik ben in gesprek met een loopbaancoach en hij gaf mij de tip om advies in te winnen.
Was je hiervoor niet bij die beste man/vrouw?

nog ff, PC's bouwen heeft (naast wat uitzonderingen hier en daar) vandaag de dag weinig met ICT op zich te maken (nofi)

Weinig bedrijven waar de PC's nog met de hand gebouwd worden.

[ Voor 18% gewijzigd door mvrhrln op 31-08-2020 22:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OrangeBerry
  • Registratie: Juli 2014
  • Niet online

OrangeBerry

Major malfunction 🤓

Ehh... heb je zelf al naar wat functies gezocht ? Zo ja, welke spreken je aan ? Zo, nee... misschien dat eerst maar eens doen.

Daarnaast kan advies inwinnen ook door het zoeken naar vergelijkbare topics binnen dit forum waar tips in staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Bensimpel

Positieve meneer

Nouja, ICT is echt mega breed, wat spreekt je zelf aan? Wil je PC's fixen? Helpdesken, systeembeheer kant op? Of meer web development, programeren, back ends aan elkaar knopen? Of wil je meer in de consultancy en meer ICT producten verkopen?

Ook belangrijk, wat voor salaris had je al zelf in gedachten?

😆 - Denk ook eens om ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nullifiel
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:38

Nullifiel

╞═══════╡

Misschien moet je eerst helder krijgen welke rollen er zoal in de ict zijn en welke bij je past cq. welke rol je interessant lijkt om je in te bekwamen.

Growing old is mandatory, growing up is optional.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mvrhrln
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 25-11-2023
Nullifiel schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 22:59:
Misschien moet je eerst helder krijgen welke rollen er zoal in de ict zijn en welke bij je past cq. welke rol je interessant lijkt om je in te bekwamen.
idd, ik wil de ICT in, is net zoiets als, ik wil de "bouw" in.

Klink laatste tijd weer beetje als, sollicitatie doen bij de auto dealer :) voor een ICT baan(tje) om na paar jaar weer op te hoepelen.

(grappig bedoeld)

[ Voor 6% gewijzigd door mvrhrln op 31-08-2020 23:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thlst
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
xjapperdx schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 22:48:
Vanwege Corona en een krimpende markt voor zakelijke kleding wil ik een switch maken naar de ICT kant.
Ook in de ict groeien de bomen niet tot in de hemel.

Ict'er ziet loon in 2019 het minst stijgen https://www.computable.nl...19-het-minst-stijgen.html

[ Voor 5% gewijzigd door thlst op 01-09-2020 09:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• targaryanwolf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15:38
Ik zou eens gaan rondbellen met wat detacheerders op ICT gebied, misschien kunnen die wat duidelijkheid voor je scheppen wat je zoal nodig hebt om die stap te maken en welke kant je eventueel op wilt gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 25-08 10:41
Ondanks dat ICT veel werk bied is het voor starters op dit moment lastig om ergens binnen te komen. Veel projecten staan on-hold omdat er weinig wordt geinvesteerd in vernieuwing vanwege corona. Wil niet zeggen dat er helemaal niks is, maar om nu een switch te maken, zonder achtergrond in de ICT maakt het lastig. En het bouwen van PC's gebeurd nauwelijks meer, bedrijven kopen dat gewoon kant-en-klaar bij grote leveranciers. Het lastige daarvan is dat je voor bedrijven nu niet direct inzetbaar bent zonder trainingen, en dat bedrijven ook niet staan te springen om training te bekostigen omdat er nu op de centjes wordt gelet.

Dus wellicht is het nu beter om je energie te richten op het zelf volgen van trainingen, kijk naar Udemy, Pluralsight et cetera. In welke regio zoek je trouwens werk?

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xjapperdx
mvrhrln schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 22:53:
[...]

breed begrip, leg uit? je script, maakt websites? of je stelt zelf je afstandsbediening van de TV in>?

[...]

Was je hiervoor niet bij die beste man/vrouw?

nog ff, PC's bouwen heeft (naast wat uitzonderingen hier en daar) vandaag de dag weinig met ICT op zich te maken (nofi)

Weinig bedrijven waar de PC's nog met de hand gebouwd worden.
Nee helaas, mijn kennis om te scripten en websites te bouwen heb ik (nog) niet. Ik zie mezelf wel systeembeheer doen maar heb geen specifieke opleiding gehad. En ja, ik was bij de beste man voor advies, maar zijn advies is vrij globaal. Vandaar dat ik nu kom kijken op Tweakers.

Ik hoef niet per se computers bouwen, maar het was om aan te geven wat mijn kennis is. Ik begrijp nu dat het vrij beperkt is ja, maar ik sta open voor omscholing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xjapperdx
OrangeBerry schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 22:55:
Ehh... heb je zelf al naar wat functies gezocht ? Zo ja, welke spreken je aan ? Zo, nee... misschien dat eerst maar eens doen.

Daarnaast kan advies inwinnen ook door het zoeken naar vergelijkbare topics binnen dit forum waar tips in staan.
Ik zal beter het forum doorzoeken!

De functies die ik zie vind ik zo specifiek in vak jargon dat ik niet vaak snap wat ze er mee bedoelen. Ik ben ook in gesprek met wat persoonlijke contacten die ICT beroepen hebben gehad om te achterhalen wat mijn rol zou kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xjapperdx
Bensimpel schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 22:58:
Nouja, ICT is echt mega breed, wat spreekt je zelf aan? Wil je PC's fixen? Helpdesken, systeembeheer kant op? Of meer web development, programeren, back ends aan elkaar knopen? Of wil je meer in de consultancy en meer ICT producten verkopen?

Ook belangrijk, wat voor salaris had je al zelf in gedachten?
Helpdesken of systeembeheer kant lijkt me erg interessant. Consultancy zie ik mezelf ook wel doen. Alleen denk ik dat ik voor dat laatste wel meer kennis nodig heb. Qua salaris zou het mooi zijn als ik minstens mijn oude salaris zou verbeteren van 2800 bruto. Mocht dat niet lukken voor een paar jaar is dat ook goed, zolang ik een vooruitzicht heb in ontwikkeling.

Voor de rest, jullie hebben goede punten. Ik ben ook bezig in de fase om te ontdekken welke rollen er allemaal zijn. Ik merk nu dat dit lastig is om via een forum te ontdekken. Maar goed, mijn doel was om vrij breed informatie te winnen en dan zullen sommige kanalen beter werken dan andere.

Bedankt voor alle input tot zover!

[ Voor 17% gewijzigd door xjapperdx op 02-09-2020 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k995
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-04 20:45
xjapperdx schreef op woensdag 2 september 2020 @ 14:30:
[...]

Nee helaas, mijn kennis om te scripten en websites te bouwen heb ik (nog) niet. Ik zie mezelf wel systeembeheer doen maar heb geen specifieke opleiding gehad. En ja, ik was bij de beste man voor advies, maar zijn advies is vrij globaal. Vandaar dat ik nu kom kijken op Tweakers.

Ik hoef niet per se computers bouwen, maar het was om aan te geven wat mijn kennis is. Ik begrijp nu dat het vrij beperkt is ja, maar ik sta open voor omscholing.
Ik denk ergens een beginnende functie er wel moet inzitten.
Benadruk dan eerder je werk ervaring en kennis/volwassenheid .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Niet lullig bedoeld, maar shopmanager is imo geen HBO werk- en denkniveau. Ik denk dan ook dat het een flinke stap zal zijn richting ICT vanaf een retailbaan, maar alles is te leren als je maar echt wilt.

Ik zou je willen adviseren om eens bij een deeltijd HBO ICT opleiding te gaan kijken, zonder opleiding zal het heel moeilijk worden om ergens een baan te krijgen op 33 jarige leeftijd zonder ervaring.
Je ziet hier op Tweakers ook topics voorbij komen van net afgestudeerde MBO-ICT die geen leuke baan kunnen vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bensimpel

Positieve meneer

xjapperdx schreef op woensdag 2 september 2020 @ 14:36:
[...]

Helpdesken of systeembeheer kant lijkt me erg interessant. Consultancy zie ik mezelf ook wel doen. Alleen denk ik dat ik voor dat laatste wel meer kennis nodig heb. Qua salaris zou het mooi zijn als ik minstens mijn oude salaris zou verbeteren van 2800 bruto. Mocht dat niet lukken voor een paar jaar is dat ook goed, zolang ik een vooruitzicht heb in ontwikkeling.

Voor de rest, jullie hebben goede punten. Ik ben ook bezig in de fase om te ontdekken welke rollen er allemaal zijn. Ik merk nu dat dit lastig is om via een forum te ontdekken. Maar goed, mijn doel was om vrij breed informatie te winnen en dan zullen sommige kanalen beter werken dan andere.

Bedankt voor alle input tot zover!
Dan zou je nog kunnen kijken om een detacheerder te vinden, tot die tijd misschien even werken op een servicedesk om je kennis te vergroten en tijdens deze tijd je certificaten te kunnen behalen. Dan leer je ook veel van de processen binnen verschillende werkgevers, je krijgt dan verschillende opdrachten en zo leer je tenminste de basis.

Ik ben zelf een servicedesker/werkplekbeheerder en ook bezig met zo'n traject. Al een poos bezig met microsoft certificaten.

😆 - Denk ook eens om ;)

Pagina: 1