Windows 10 install op SSD loop error

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BramCoding
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07-08 14:16
Hoi allen,

Ik had nog een Samsung 750 EVO SSDtje liggen een een oudere Lenovo laptop, en ik wou daar nu graag Windows 10 opzetten.

Via de Windows 10 Media Creation Tool de USB stick klaargemaakt en al verschillende keren op andere toestellen gebruikt.
Echter nu zit ik met een probleem, ik schets even mijn stappen:
  1. Windows 10 USB maken via creation tool
  2. SSD via adapter in mijn werkende laptop steken, en de SSD in schijfbeheer formatteren naar NTFS
  3. De SSD in de Lenovo laptop steken, mijn USB in de Lenovo laptop steken, en booten vanaf de USB
  4. Windows Menu komt tevoorschijn en het doorklikmenu kan beginnen. Bij de schijf waarop Windows 10 geinstalleerd moet worden klik ik op de SSD zijn vrije partitie van 245-ish GB.
  5. Ik klik op 'Volgende' en de installatie begint: Downloaden van bestanden, installeren van bestanden, ... Het gewone menuutje dus die bezig is.
  6. Als alle stappen doorlopen zijn, komt er een melding dat Windows moet herstarten om de installatie te voltooien. De laptop herstart uit zichzelf tijdens de installatie.
  7. In plaats van verder te gaan met de huidige installatie begint het installatieproces opnieuw: ik moet terug kiezen welke versie van Windows, de gebruikersovereenkomsten accepteren, ...
  8. Bij het kiezen van de schijf en zijn partitie waar Windows op geinstalleerd moet worden krijg ik nu de melding dat oude Windows bestanden in de map "Windows.Old" bijgehouden zullen worden. Het lijkt er dus op dat er wel iets van de Windows installatie is doorgegaan. Echter bij het booten vanop de schijf wordt geen OS gedetecteerd.
  9. En zo herhaalt de cyclus zich. Na het heropstarten is de vorige installatie als het ware 'tenietgedaan'
Iemand een ideetje waarom dit juist is? Heb dit nog nooit voorgehad. Helaas op dit moment geen laptop beschikbaar met een interne SATA aansluiting om via deze eens een install te proberen.

Tips hoe ik deze SSD alsnog met een Windows10 versie kan voorbereiden?

Bedankt

Beste antwoord (via BramCoding op 01-09-2020 20:04)

Verwijderd

BramCoding schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 09:46:
[...]

Ik moet het nog proberen, maar ik heb de USB als laatste boot device ingesteld. SSD gaat voor. Ook als ik de laptop dan uit doe, de USB uit haal, en dan terug boot, gaat hij niet verder met installatie.
Stap voor stap, even voor de duidelijkheid.

-Bouw de SSD in de Laptop. Formattering maakt NIETS uit.
-Steek de USB in de Laptop voor installatie, accepteer de voorwaarden etc.
-Zodra je een partitie moet kiezen, verwijder je op dat scherm eerst alle andere partities. Dus, partitie aanklikken, verwijderen, kleine partities/recovery etc ook verwijderen.
-De lege ruimte moet dan 1 selectie worden, HDD 1 met 245gb vrije ruimte, bijvoorbeeld.
-Die lege ruimte aanklikken, en op "volgende" klikken. Windows Installer maakt nu ZELF de nodige partities aan.
-Zodra de laptop reboot, de installatie USB verwijderen. Nu gaat hij verder met installeren.

Als je de laptop hebt ingesteld van USB booten, dan doet hij dat natuurlijk ELKE keer zolang die USB stick er in zit.

ik ga er even vanuit dat er GEEN andere hdd's ofzo in de laptop aanwezig zijn.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedmaster
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11:46

Speedmaster

Make my day...

Zorg er voor dat op het moment dat je laptop reboot je de USB stick uit je laptop haalt, installatie gaat dan netjes verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BramCoding
Speedmaster schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 22:49:
Zorg er voor dat op het moment dat je laptop reboot je de USB stick uit je laptop haalt, installatie gaat dan netjes verder.
Dat zal ik eens proberen, bedankt voor de tip!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

En waarom zou je van te voren een partitie aanmaken op de SSD. Hierdoor veroorzaak je het probleem dat setup de nodige partities aan kan maken die nodig zijn op een Lenovo Laptop waarop UEFI actief is.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BramCoding
Wim-Bart schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 22:52:
En waarom zou je van te voren een partitie aanmaken op de SSD. Hierdoor veroorzaak je het probleem dat setup de nodige partities aan kan maken die nodig zijn op een Lenovo Laptop waarop UEFI actief is.
Er was al een kleine partitie gemaakt die in gebruik was voor geen idee wat. De SSD is ooit al eens gebruikt geweest. Dus heb ik gewoon het grote deel laten formatteren op NTFS indeling. Maar om goed te zijn zou ik hem volledig moeten wipen ja en nog geen partities maken.

\EDIT: die kleine, reeds aanwezige partitie, kan overigens niet verwijderd worden met schijfbeheer. Zou eens moeten zoeken om het via cmd te doen.

[ Voor 11% gewijzigd door BramCoding op 01-09-2020 09:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nibbz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:03

Nibbz

Postmaster General

Alle paritiies verwijderen, als er 1 disk en 1 partitie over is, die selecteren en doorgaan. Bij de reboot idd ff de stick eruit halen (want, als jou USB device als eerste boot device is geselecteerd, zal hij de installatie van voor af aan starten).

13:37

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BramCoding
Nibbz schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 09:45:
Alle paritiies verwijderen, als er 1 disk en 1 partitie over is, die selecteren en doorgaan. Bij de reboot idd ff de stick eruit halen (want, als jou USB device als eerste boot device is geselecteerd, zal hij de installatie van voor af aan starten).
Ik moet het nog proberen, maar ik heb de USB als laatste boot device ingesteld. SSD gaat voor. Ook als ik de laptop dan uit doe, de USB uit haal, en dan terug boot, gaat hij niet verder met installatie.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

-Zodra je een partitie moet kiezen, verwijder je op dat scherm eerst alle andere partities. Dus, partitie aanklikken, verwijderen, kleine partities/recovery etc ook verwijderen.
-De lege ruimte moet dan 1 selectie worden, HDD 1 met 245gb vrije ruimte, bijvoorbeeld.
-Die lege ruimte aanklikken, en op "volgende" klikken. Windows Installer maakt nu ZELF de nodige partities aan.
-Zodra de laptop reboot, de installatie USB verwijderen. Nu gaat hij verder met installeren.

Als je de laptop hebt ingesteld van USB booten, dan doet hij dat natuurlijk ELKE keer zolang die USB stick er in zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

[...]

Waarom start je niet de Installatie van Windows 10 en haal je tijdens de installatie de partities niet weg? Ik herinner mij van een aantal Lenovo S series dat deze een hele lege disk vereisten enige optie was om SSD leeg te maken met diskpart.exe (sel disk x, clean) en daarna de setup te draaien, of via unattend.xml een clean te doen voordat nieuwe partities door installatie werden gedaan, of handmatig alle partities weggooien tijdens de setup gui.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BramCoding
Verwijderd schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 09:51:
[...]

Ik probeer dit even op die manier. De reden is omdat wanneer ik een deel van de SSD in de setup GUI aanklikte, hij aangaf dat Windows niet op die partitie geinstalleerd kon worden. Ook niet na het klikken op 'formatteren'. Maar de eerste kleine partitie die nog aanwezig is op de SSD nog niet verwijderd, dus daar begin ik eens mee.

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BramCoding
Wim-Bart schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 12:47:
[...]

Waarom start je niet de Installatie van Windows 10 en haal je tijdens de installatie de partities niet weg? Ik herinner mij van een aantal Lenovo S series dat deze een hele lege disk vereisten enige optie was om SSD leeg te maken met diskpart.exe (sel disk x, clean) en daarna de setup te draaien, of via unattend.xml een clean te doen voordat nieuwe partities door installatie werden gedaan, of handmatig alle partities weggooien tijdens de setup gui.
Omdat ik niet wist dat je alle partities weg kon gooien tijdens installatie. Ik ging er van uit dat ik dit via Diskpart.exe ging moeten doen en die is niet beschikbaar tijdens de installatie (denk ik).

Bedankt voor de tips!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BramCoding
Het is dus gelukt door eerst alle partities tijdens de Windows installatie te verwijderen, dan de overgebleven ruimte te gebruiken om te installeren en dan de USB uit te trekken wanneer de reboot gebeurt.

Bedankt voor de hulpvolle tips!
Pagina: 1