(Test)GD900 vs arctic silver 5 - hoe duurder hoe beter toch?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• blinountz
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 18-09 18:51
Introductie:
Ik bouw flink wat computers die bestaan uit gebruikten onderdelen, dus koelpasta gaat er snel doorheen bij mij. Ik gebruikten eigenlijk altijd arctic silver 5 (12g). Nooit problemen mee gehad, maar 21€ per tube was toch elke keer weer even slikken voor wat koel smeersel. Dus ben ik op zoek gegaan naar een goedkoper alternatief, al snel vond ik een video van de "yes man" (techyescity). Ik kon het niet geloven een goedkoop chinees goedje wat net zo goed of beter was dan alle bekende smeersels. Ik had meteen meer dan 100 gram besteld, want mijn koelpasta voorraad raakte op en het kostte toch niets. Over de prijs gesproken wat is het verschil?

Prijs per gram:
arctic silver 5 (12g): 1,74€
GD900 (30g): 0,17€
(prijzen zijn gebaseerd op wat ik er voor betaald heb en inclusief de kosten om het in huis te krijgen).

Zoals je kunt zien zit er een bizar groot verschil tussen de twee in prijs, maar de echte vraag is wat is het verschil in prestaties.

Test methode:
ik (blinountz) ben een random guy op het internet en geen tech jezus (gamers nexus) dus geen gekke test labs, werknemers, externe sensoren/voltage meters. Nee, gewoon simpel de hoogste temperatuur na 30 minuten aida64 en kijken of dat de kamer temperatuur(23c) hetzelfde is.

Test hardware:
ik zat te denken wat ik nou zou gebruiken voor deze test. Ik kan natuurlijk mijn gekke ryzen 2700 gebruiken of een duren i7 met een wilde oc, maar dat is niet realistisch, daarom heb ik een typisch systeem gepakt waar ik dit smeersel zou gaan gebruiken. Één van mijn verkoop pc's met een intel i5 4570(stock koeler) en een amd RX580(Sapphire Nitro+).

Prestaties:
CPU - arctic silver 5(76c), GD900(77c).
GPU - arctic silver 5(75c), GD900(75c), stock pasta(84c).

Conclusie:
om terug te komen bij de titel "hoe duurder hoe beter, toch?" ja inderdaad, maar met 1 graden verschil op de cpu en het prijs verschil is de ultieme winnaar GD900. Ik bedoel kom op, voor 5~ euro heb je een 30 gram tube in huis wat beter presteert dan de meeste goedjes op de markt. Voor iemand zoals ik die soms meerdere pc's per week bouw is dit een fantastische oplossing. Mocht je je afvragen "hoe zit het met de levensduur?" goeie vraag, dit heb ik zelf nog niet kunnen testen maar daar heeft techyescity ook nog een video over.

Overall ben ik zeer onder de indruk van GD900 en gaat het mijn nieuwe standaard koelpasta worden. Daarom heb ik deze post ook geschreven, omdat ik vind dat het niet echt bekend is en het wel wat meer aandacht en liefde verdient. Ik hoop dat ik een paar van jullie heb kunnen helpen en mochten er nog andere tweakers zijn die gewerkt hebben met dit spul hoor ik graag jullie ervaringen :) .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18-09 13:05

Fordox

00101010

AS5 is ondertussen ook al een goed aantal jaar oud, ik denk dat je met Conductonaut of IC Diamond of Gelid Extreme iets betere resultaten krijgt dan as5.

Tegenwoordig beschouw ik alle pasta's toch als zeer gelijk aan elkaar, in de realiteit scheelt het misschien 2-3 graden maximaal. Het verbaast mij niks dat een goedkope partij nu ook een leuke formule heeft bedacht.

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blinountz
@Fordox bedankt voor je reactie! :) Goed punt en lijkt mij ook interessant om het tegen die smeersels te testen, maar je moet wel in gedachten houden dat een paste zoals Conductonaut van een compleet andere planeet is. IC Diamond of Gelid GC Extreme is nog wel een realistische vergelijking. Ik denk echter wel dat de conclusie zowat hetzelfde blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18-09 13:05

Fordox

00101010

Excuus, ik bedoel Kryonout, de gewone pasta van Thermal Grizzly.

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20:19
Heb je dit 'direct' getest na het aanbrengen? Vroeger had ik ook altijd AS5 (alleen hier gaat het niet hard :p) en wat je toen altijd hoorde was dat die enige "opdroog" tijd nodig had voor het optioneel zou werken.

Maargoed ik moet toegeven: voor 'normale' builds gebruik ik ook een goedkope pasta. Voor mezelf of evt een game systeem wil ik nog wel eens een AS5 of tegenwoordig MX4 gebruiken.

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blinountz
Hey @Mattie112, bedankt voor je reactie :). Ik ben bekend met het idee dat AS5 inwerktijd nodig heeft, maar ik heb ervoor gekozen om dit niet te doen. Dit omdat ik gehoord heb dat er niet echt een verschil in zit en om het simpel te houden: Ik zou het dan ook bij GD900 moeten doen en dan heb je het probleem van is de inwerktijd hetzelfde. Daarom gewoon simpel, om hopelijk in mijn ogen de accuraatste test resultaten te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07-08 10:04

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Is het echter niet zo dat wanneer de cheape pasta binnen 3 weken uitdroogt, je nog steeds meer kwijt bent omdat je elke paar weken kan gaan lopen smeren?

Is m.i. toch wel een belangrijk testpuntje.

Ik kan als het warm weer is heel goedkoop ijsblokjes in mijn shirt doen, maar de (wat) duurdere airco zal toch echt een stuk langer meegaan.

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blinountz
Hoi @Wintervacht, over de levensduur heb ik het al in de post gehad.
Conclusie:
om terug te komen bij de titel "hoe duurder hoe beter, toch?" ja inderdaad, maar met 1 graden verschil op de cpu en het prijs verschil is de ultieme winnaar GD900. Ik bedoel kom op, voor 5~ euro heb je een 30 gram tube in huis wat beter presteert dan de meeste goedjes op de markt. Voor iemand zoals ik die soms meerdere pc's per week bouw is dit een fantastische oplossing. Mocht je je afvragen "hoe zit het met de levensduur?" goeie vraag, dit heb ik zelf nog niet kunnen testen maar daar heeft techyescity ook nog een video over.
Korte samenvatting van de video:
Na 18 maanden gebruik presteerde GD900 net zo goed als een nieuwe laag MX4

[ Voor 12% gewijzigd door blinountz op 09-09-2020 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20:19
blinountz schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 16:58:
Hey @Mattie112, bedankt voor je reactie :). Ik ben bekend met het idee dat AS5 inwerktijd nodig heeft, maar ik heb ervoor gekozen om dit niet te doen. Dit omdat ik gehoord heb dat er niet echt een verschil in zit en om het simpel te houden: Ik zou het dan ook bij GD900 moeten doen en dan heb je het probleem van is de inwerktijd hetzelfde. Daarom gewoon simpel, om hopelijk in mijn ogen de accuraatste test resultaten te krijgen.
Fair point, maar het kan zijn dat (extreem voorbeeld) de temp na inwerktijd bij AS5 10 graden lager is dan nu en bij GD900 1 graad lager is dan nu. Dan zou dat weer een voordeel kunnen zijn om AS5 te gebruiken.

Ik weet dat het niet zo extreem is maar was vooral benieuwd of je daar aan gedacht had :)

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:18
blinountz schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 17:07:
Hoi @Wintervacht, over de levensduur heb ik het al in de post gehad.

[...]

Korte samenvatting van de video:
Na 18 maanden gebruik presteerde GD900 net zo goed als een nieuwe laag MX4
Ik zweer bij mx4 maar dit is wel nice. Grizzly heb ik geprobeerd, te duur en niet beter. En er zit minder inde tube dan erop staat. Zal best goed wezen, maar way overpriced voor wast het is.
Pagina: 1