Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Melding CMOS settings wrong: batterij vervangen, maar hoe?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Kluifjes
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 25-11 20:09
Ik krijg soms de melding dat cmos settings verkeerd zijn bij opstarten mini-pc. Als ik dit weer in bios wijzig gaat het een paar weken goed en daarna krijg ik de melding weer. Ik wil graag nu een lange termijn oplossing :D

Googlen geeft aan dat waarschijnlijk de batterij van het moederbord leeg is. Dus ik heb de mini pc (Medion Akoya S1503 open gemaakt, maar zie nergens zo'n simpel batterijtje zitten om te vervangen. Zie de bijgevoegde foto, weet iemand hoe ik dit kan oplossen? Het moederbord zit nog wel deels vast in de behuizing en kan ik niet zo makkelijk helemaal los krijgen. Ik had verwacht de batterij zo te kunnen zien en niet dat die hier nog aan de onderkant kan zitten, of zit er überhaupt niet zo'n batterij bij deze mini-pc.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/48PaK97lOTu8oR2kwejHITkXlL0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/94yPVkZgE58WibjKED2lLIM9.jpg?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via Kluifjes op 01-09-2020 21:02)

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 18:10

DataGhost

iPL dev

Dit is gewoon een normale CR2032-knoopcel maar dan met twee kabeltjes en een stekker eraan gesoldeerd en een stukje heatshrink eromheen. Als je handig bent kan je dat dus prima zelf vervangen.

En als ik google op "cr2032 cable" kom ik precies hetzelfde op genoeg plekken tegen, o.a. bij Conrad maar je kan verder zoeken voor goedkopere. Dan hoef je zelf niet aan de knutsel, enige waar je op hoeft te letten is de vorm van de stekker en de polariteit.

[ Voor 48% gewijzigd door DataGhost op 31-08-2020 20:33 ]

Alle reacties

• Acid Vendetta
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18:11
Het batterijtje zit mogelijk aan de achterkant. Dat kan een kleinere zijn dan de standaard CR2032.

• Kluifjes
Hmm, na wat gepriegel blijkt die inderdaad aan de achterkant te zitten. Maar nu doemt een ander probleem op, want het is een stuk minder makkelijk om de batterij te vervangen dan gedacht :-( Dacht nieuwe inklikken en dat is het, maar hij zit helemaal vast op het moederbord in een omhulsel. Ik denk dat ik maar eens langs de pc-zaak ga hiervoor of heeft iemand hier nog een trucje hiervoor?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kcak0YReUalVw_fE6iJTSSZAzjU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/GRM3mWStBAwwWUnvSUpWWngq.jpg?f=user_large

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Euhm, losklikken en een andere aansluiten? Of als de batterij zelf vast zit aan het moederbord, gewoon een andere eroverheen plaatsen en die aansluiten?

[ Voor 56% gewijzigd door Trommelrem op 31-08-2020 20:29 ]

Acties:
  • Beste antwoord

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 18:10

DataGhost

iPL dev

Dit is gewoon een normale CR2032-knoopcel maar dan met twee kabeltjes en een stekker eraan gesoldeerd en een stukje heatshrink eromheen. Als je handig bent kan je dat dus prima zelf vervangen.

En als ik google op "cr2032 cable" kom ik precies hetzelfde op genoeg plekken tegen, o.a. bij Conrad maar je kan verder zoeken voor goedkopere. Dan hoef je zelf niet aan de knutsel, enige waar je op hoeft te letten is de vorm van de stekker en de polariteit.

[ Voor 48% gewijzigd door DataGhost op 31-08-2020 20:33 ]

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-11 10:36

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Als je jezelf hier niet mee vertrouwd, ga dan even langs een speciaalzaak.

Trouwens als je cmos batterijtje vervangen moet worden, is dit meestal ook wel een signaal dat je een wat oudere machine bezit, misschien ook een mooi moment om over een upgrade na te denken?

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• Kluifjes
Oh, ik vind nu dat zo'n batterij ook inclusief kabeltje en aansluiting voor maar een paar euro te koop is. Dan ga ik dat eerst eens proberen. Ik zie nu van Dataghost ook bericht iets aangepast hierover. Dacht dat dit niet standaard zo te koop was, en anders vraag ik of de pc zaak hier in het dorp deze toevallig heeft. Dat biedt nog hoop voor ik een nieuwe koop. Bedankt allemaal!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Eerste 1000 hits op CR2032W zijn allemaal met kabeltje. De W staat wellicht voor wired.

[ Voor 22% gewijzigd door Trommelrem op 31-08-2020 21:42 ]

• Kluifjes
Nog even een domme vraag erbij. Ik heb er nu 1 besteld, maar nou blijkt dat de rode en zwarte draad andersom zitten dan bij het origineel. Dat was ook op foto's niet zichtbaar, maakt het voor deze batterijen verschil hierbij?

Ik kan dat zo niet testen, want de pc start wel op zonder werkende batterij en de foutmelding komt pas na een paar weken meestal.

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14:24

Mavamaarten

Omdat het kan!

Kluifjes schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 14:14:
Nog even een domme vraag erbij. Ik heb er nu 1 besteld, maar nou blijkt dat de rode en zwarte draad andersom zitten dan bij het origineel. Dat was ook op foto's niet zichtbaar, maakt het voor deze batterijen verschil hierbij?

Ik kan dat zo niet testen, want de pc start wel op zonder werkende batterij en de foutmelding komt pas na een paar weken meestal.
Ja, dat maakt ABSOLUUT wel uit. Je kan met wat gepruts die kabeltjes van plaats wisselen (aan je batterij, niet aan je moederbord). Maar sluit dat ding NIET andersom aan, dat gaat je moederbord niet leuk vinden.

Android developer & dürüm-liefhebber

• AllesKan
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 29-05-2023
Kluifjes schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 14:14:
maar nou blijkt dat de rode en zwarte draad andersom zitten dan bij het origineel. Dat was ook op foto's niet zichtbaar, maakt het voor deze batterijen verschil hierbij?
Ik ga er vanuit dat de rode draad correct is aangesloten op de + van de batterij.

Makkelijkst is om even een 'lipje' in de connector iets in te drukken, dan kan je de draad met connector uit de witte connectorbehuizing trekken. Doe dat ook bij de andere draad, en wissel ze zo dus om in de witte connectorbehuizing.

Google even op "jst ph" zodat je wat foto's kan uitvergroten zodat je kunt zien welk 'lipje' ik bedoel.
Pagina: 1