Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Chaos
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 15:15
We hebben nogal last van water wat in de kruipruimte komt/blijft staan. We wonen op klei dus het loopt zeer slecht weg in de kruipruimte. Nu heb ik ook het idee dat het van buiten komt en dan toch op een of andere manier de kruipruimte in weet te komen. Nu hebben we de mazzel dat er langs de woning een schoonwaterriool loopt. Simpele 80mm PVC pijp. Is het een slim idee om hier kleine gaatjes in de boren en af te dekken met geotextiel (of iets anders als dat beter is, geef een gil) zodat het water niet infiltreert maar direct wordt afgevoerd?
De HWA weghalen en vervangen voor drainageslang of deze ernaast leggen is geen optie omdat er dan te veel gesloopt moet worden.
Graag ideeen en meningen.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Maar als je het vrij genoeg kan graven om er gaatjes in te boren en doek eromheen te wikkelen, heb je toch ook plek om er gewoon een drainage naast te leggen? Desnoods erbovenop, of enkel op stukken waar je wel kan graven ze parralel leggen en met een aanboorzadel op de HWA aansluiten.

Dat gaatjes boren lijkt me iig geen optie, enorm veel werk!

En als het ergens lek gaat, en de klei stroomt in je HWA, die dichtslibt, dan ben je al je afvoer kwijt!

[ Voor 13% gewijzigd door bbbrumbrum op 31-08-2020 20:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cpt.Chaos
Ik kan enkel de bovenkant vrij krijgen, aan de zijkant ligt puingrond met daarop de oprit, en die ga ik zeker weten niet weghalen.
Een drainage ernaast kan ook vollopen met klei (voor zover klei stroomt) e.d. dus dat is imo geen sterk argument om het niet te doen. Geotextiel is volgens mij beter kwa levensduur dan kokos, wat om drainageslang zit.
Gaatjes boren gaat sneller dan je denkt hoor, 1.5mm pvc met boortje 2-3 is nog geen 5 seconden per gat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:45
Volgens mij moeten de gaatjes voor drainage ook aan de onderkant van de buis. Zoek maar eens op Youtube. Dan moet je die dus helemaal uitgraven en de gaatjes aan de onderkant boren. Lijkt me geen leuk klusje :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Cpt.Chaos schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 20:55:
Ik kan enkel de bovenkant vrij krijgen, aan de zijkant ligt puingrond met daarop de oprit, en die ga ik zeker weten niet weghalen.
Een drainage ernaast kan ook vollopen met klei (voor zover klei stroomt) e.d. dus dat is imo geen sterk argument om het niet te doen. Geotextiel is volgens mij beter kwa levensduur dan kokos, wat om drainageslang zit.
Gaatjes boren gaat sneller dan je denkt hoor, 1.5mm pvc met boortje 2-3 is nog geen 5 seconden per gat.
Je oprit ligt om heel het huis heen? Zoals ik al zei, de stukken waar je wél bijkunt is dat een betere optie lijkt me.

Maar ff snel gerekend; we nemen aan dat drainageslang minimaal 40% Van het oppervlak doorlatend is.
Je huis is bvb 10x8mtr, de HWA ligt hart 20cm buiten de gevel, maakt een leidinglengte van 36,8mtr. Maakt bij een 80mm buis een oppervlakte van 9,25m2
Doorlatend oppervlak 40%=3,7m2
1 gaatje van 3mm = r=0,0015m > 7,07E-6m2
Maakt 523.338 gaatjes * 5s = 2.616.690s = 726u boren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:58

Reptile209

- gers -

Heb je rond je huis wel goed afschot/afwatering? Want als het vanuit je hele tuin naar de gevel loopt is het natuurlijk dweilen met de kraan open...

En als je wel goed afschot hebt, dan kan je het rond de gevel misschien nog wat 'stimuleren' met tegels, waardoor het water verder van de gevel pas op/in de klei komt. Minder kans dat het bij de fundering/kruipruimte komt?

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 27-05 14:40
In mijn wijk is het ook een probleem.
Bij sommige hebben ze om het huis een drainage pijp aangelegd en op het afvoerpunt een buis 12 meter diep geplaatst en gevuld met grind. Daar loopt het water dus weg.
Er zit een waterslang in om 'm van onder uit te kunnen spuiten en dat moet je zeker 1x per jaar doen.

Misschien heb je wat aan deze informatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Chaos
Ik ga het toch proberen met gaatjes en dan geotextiel eromheen. Dit is nagenoeg gelijk aan een drainageslang, alleen heb ik dan enkel aan de bovenkant gaatjes, ergo: zelfde als een slang gelegd met de onderkant op hoogte van mijn bovenkant.
Een drainageslang is niet 40% waterdoorlatend, de filtermantel misschien, maar de slang zelf nog geen 1%, maakt het aantal te boren gaatjes al een stuk korter.
Praktisch gezien hoeft er alleen maar genoeg water weg te kunnen wat er valt. Hevige bui is 10L/u/m2, dat is nog geen 3mL/s/m2. Dat moet te doen zijn.
Het afschot is niet optimaal nee, maar de oprit opnieuw leggen zit er nu echt niet in.
Ga het doen en doe wel een update als het weer hard regent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:28
Als je toch afdekt met geotextiel, dan kun je wel grotere gaten boren. Dat scheelt nog. En vervolgens aanvullen met drainage zand en zeker niet met klei.
Pagina: 1