Surface Book 2 Demomodel voor €800?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• BroodjeBami
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17-11 13:55
Hi all,

Dankzij Tweakers vond ik gisteren een deal voor de Surface Book 2 13,5 inch, 8 GB / 256 GB. Als een student die al meerdere jaren erg geïnteresseerd is in de Surface lijn, maar nooit het geld ervoor heb kunnen ophoesten kon ik deze deal niet laten gaan. Ik heb hem dan ook meteen aangeschaft, omdat ik bang was voor een beperkte voorraad. Dit bleek ook zo te zijn, aangezien hij meteen op "Niet op voorraad" kwam te staan na mijn aankoop.

Nu is mijn vraag: is het een verstandige aankoop? Ik heb gebeld met de webshop en zij zeggen dat ze "schatten" dat de laptop 1 tot 1,5 jaar als demomodel heeft gestaan. Dat betekent, neem ik aan, dat hij minimaal 1 jaar heeft lopen opladen en aan heeft gestaan. Het zou me dan ook weinig verbazen als de batterij inmiddels al erg achteruit is gegaan en dat er nog andere potentiële mankementen om de hoek liggen, zoals burn-in. Daarbij zei de webshop expliciet schatting, omdat ze het zelf niet hebben bijgehouden. Het is dan ook mogelijk dat hij bijna 3 jaar als demo model heeft gestaan. Ik krijg overigens 3 maanden garantie op de laptop in plaats van de gebruikelijke 2 jaar. Ik zou de laptop wel gewoon binnen 14 dagen kunnen retourneren, indien ik niet tevreden ben.

Wat vinden jullie? Is dit een aankoop die waar uit zijn geld haalt? Hoe groot is de kans dat ik over 4-5 maanden met een kapotte laptop en geen garantie meer zit?

Bij voorbaat dank voor het meedenken :)

Edit: Betreft specifiek dit model: pricewatch: Microsoft Surface Book 2 13,5" Core i5-7300U 256GB (Zakelijke ver...

[ Voor 13% gewijzigd door BroodjeBami op 31-08-2020 19:46 ]

Alle reacties

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 15:16
anderhalf jaar betekent ook anderhalfjaar nonstop aan, en iedereen die er vanalles mee doet + stof in laptop.
een refurbished laptop is er vaak nog minder slecht aan toe.

3 maanden garantie is belachelijk - een laptop heeft wettelijk minimaal 2 jaar, als ze zeggen 1 a 1.5 jaar oud, betekend dar half tot heel jaar garantie MINIMAAL via fabriek.

dus die laptop staat al meer dan 2 jaar in winkel te branden.

• KnoxNL
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12:45
Onmogelijk iets over te zeggen, glazen bol is stuque. :P

Geen idee wat die dingen nieuw kosten, maar als de korting dermate hoog was dat het jou het risico en wat slijtage waard is, dan is het prima.

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23-11 21:40

DarkSide

theres no place like ::1

SB2 heeft meerdere specificaties volgens mij.
Qua CPU en GPU.

Maar voor 800 kan je volgens mij al een redelijk nieuwe laptop kopen.
Wat maakt de SB2 zo interessant tov een nieuwe laptop met de volle garantie?

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Verwijderd

Ik zou het niet doen. Je hebt maar een paar maanden garantie en daarna zit je met een kapotte laptop van €800, mocht deze het dan begeven.

Het vervangen van de batterij is blijkbaar nog wel te doen, maar het repareren krijgt een score van 1 uit 10. Dus een eenvoudige reparatie zelf uitvoeren wordt waarschijnlijk ook lastig.

• BroodjeBami
Het betreft deze laptop:

pricewatch: Microsoft Surface Book 2 13,5" Core i5-7300U 256GB (Zakelijke ver...

Zoals jullie zien zijn de specs niet bijsterend goed. De reden dat ik toch graag een Surface Book wil is omdat ik mijzelf erg veel gebruik zie maken van een goede convertible. Ik ben van plan de laptop ook vaak in tablet modus te gebruiken. Daarbij ben ik al heel lang ervan overtuigd dat Surface laptops langer meegaan door betere optimalisatie van Microsoft; iets wat ik graag zou willen testen zelf in de praktijk. Mijn laptops tot nu toe beginnen altijd mankementen (kleine bugs, vertragingen hier en daar, random opnieuw opstarten en niet saven etc.) te vertonen na ~1 jaar.

• BroodjeBami
Verwijderd schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 19:37:
Ik zou het niet doen. Je hebt maar een paar maanden garantie en daarna zit je met een kapotte laptop van €800, mocht deze het dan begeven.

Het vervangen van de batterij is blijkbaar nog wel te doen, maar het repareren krijgt een score van 1 uit 10. Dus een eenvoudige reparatie zelf uitvoeren wordt waarschijnlijk ook lastig.
De link die jij post is van de Surface Pro 2, niet de Surface Book 2. Niet dat het voor de score wat uitmaakt; sterker nog, de batterij lijkt ook vast gelijmd te zijn 8)7

https://www.ifixit.com/Te...100364#teardownConclusion

Verwijderd

BroodjeBami schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 19:41:
[...]

De link die jij post is van de Surface Pro 2, niet de Surface Book 2. Niet dat het voor de score wat uitmaakt; sterker nog, de batterij lijkt ook vast gelijmd te zijn 8)7

https://www.ifixit.com/Te...100364#teardownConclusion
Ah crap, nou, gelukkig(?) is de score hetzelfde.

En dan te bedenken dat ik ook een Surface Book 2 heb.

• BroodjeBami
Verwijderd schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 19:42:
[...]

Ah crap, nou, gelukkig(?) is de score hetzelfde.

En dan te bedenken dat ik ook een Surface Book 2 heb.
Haha ja, gelukkig(?) zijn ze consistent op dit vlak in ieder geval :X . Hoe dan ook; bedankt voor je input. Ik had de repairability zelf nog niet eens in acht genomen, terwijl ik nog wel kleine repareer klusjes zelf doe af en toe. Dit geeft dus nog een extra duwtje richting de kant van niet kopen.

• DarkSide

DarkSide

Weet net wat voor laptops je vroeger had.
Maar merk geen verschil tussen mijn dell XPS van vroeger en mijn Surface Laptop 2 die ik nu heb.

Beide zijn fijne laptops.
Mogelijk dat de SB2 uit een hogere categorie komt.

Maar enige voordeel is de hogere resolutie van het scherm en de tablet mode.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

• powerboat
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14:54
Zo te zien is ie al uitverkocht :+, dat maakt de keus dus makkelijk :z

• BroodjeBami
DarkSide schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 19:46:
Weet net wat voor laptops je vroeger had.
Maar merk geen verschil tussen mijn dell XPS van vroeger en mijn Surface Laptop 2 die ik nu heb.

Beide zijn fijne laptops.
Mogelijk dat de SB2 uit een hogere categorie komt.

Maar enige voordeel is de hogere resolutie van het scherm en de tablet mode.
Mijn meest recente laptops zijn een Xiaomi Mi Notebook 15 en een Lenovo Gaming laptop geweest. Beiden (vooral de Lenovo ook) toonden vreemde mankementen na een tijdje. Ik hoor zelfde verhalen van veel vrienden en familie, in ieder geval bij Lenovo en HP. Misschien dat ik Dell nog wel eens een kans wil geven.

• BroodjeBami
powerboat schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 19:47:
Zo te zien is ie al uitverkocht :+, dat maakt de keus dus makkelijk :z
Ik heb hem al aangeschaft zoals ik in mijn eerst post zei. Dus de vraag is meer of ik hem nu moet retourneren/weigeren aan de deur of niet :9.

• powerboat
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14:54
BroodjeBami schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 19:50:
[...]

Ik heb hem al aangeschaft zoals ik in mijn eerst post zei. Dus de vraag is meer of ik hem nu moet retourneren/weigeren aan de deur of niet :9.
Niet goed gelezen :p ik zou zeggen goed inspecteren en dan je conclusies trekken.

• jodeltje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Tja als de accu nog goed is dan is het een prima aanschaf (als je hem ook specifiek als tablet wil gebruiken).
Ik zou een battery report maken en als die nog goed is, houden.
https://www.windowscentra...battery-report-windows-10

• DarkSide

DarkSide

Geen idee.
Heb slechte ervaringen met budget laptops (< 500,- zeg maar).
Dat die het niet lang volhouden qua accu e.d.

Maar verder wel goede ervaringen met laptops. Toegegeven meesten zijn zakelijke lijnen (Dell, HP, Lenovo)
Die gaan makkelijk 4 jaar mee. Al heb ik meestal eerder een nieuwer model.

Maar controleer hem idd goed. Zelf vind ik het wel prijzig maar dat ben ik
Ik ben ook niet zo'n 2 in 1 gebruiker (of tablet gebruiker).

Verwijderd

jodeltje schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 19:57:
Tja als de accu nog goed is dan is het een prima aanschaf (als je hem ook specifiek als tablet wil gebruiken).
Ook al is de batterij volgens dat rapport in orde, dan weet hij alsnog niks van de overige onderdelen en de garantie die erbij zit verandert niet.

Los van het feit dat het rapport een indicatie is (net als bijvoorbeeld op een iPhone) en er in ieder geval vroeger wel wat vraagtekens waren bij de inhoud van betreffende rapport. Maar dat is wellicht tegenwoordig wat beter.

• BroodjeBami
jodeltje schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 19:57:
Oefff, hele goeie suggestie. Bedankt, dit ga ik zeker uitproberen!

De rest ook bedankt voor het meedenken. Jullie hebben mij in ieder geval al iets meer de realiteit ingetrokken, in plaats van de "goede aanbieding, moet ik hebben!" mentaliteit die ik eerst had :9~ .
Pagina: 1