Flickering na installatie dual-boot Ubuntu/Windows

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 10thgaming
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 15-08 16:56
Beste mede-tweakers,

Na een lange tijd hopeloos zoeken en proberen hoop ik dat ik hier wellicht meer inzicht kan krijgen in het volgende probleem:

Sinds een installatie van Ubuntu naast Windows (dual boot met behulp van GRUB als dat de juiste termen zijn, nog redelijk nieuw met Linux), heb ik last van hele aparte problemen op mijn primary (laptop) display, dus niet op mijn via HDMI aangesloten externe monitor. De dual boot heeft 1 dag goed gewerkt, maar na vandaag Windows op te starten ipv Ubuntu zijn de problemen begonnen.

1. De eerste keer terug in Windows geen flickering, maar een vignette aan de hoeken van het scherm die over-tijd steeds meer uit ging lopen en het scherm bedekken. Daarnaast was mouse input erg sluggish op het beeld (Dit gebeurde alleen op de primary display)
2. Bij het afsluiten was de laptop niet in staat zichzelf volledig uit te schakelen. Fans blijven draaien en de power LED blijft aan. Het scherm ging wel uit. Ik heb de laptop uit moeten forceren door de power button ingedrukt te houden.

Nu wordt het heel bijzonder:
3. Bij opnieuw opstarten was er een lichte ghost zichtbaar van mijn scherm uit de vorige boot. Ofwel in het bootup schermpje met het Lenovo logo, kon ik aan de zijkanten mijn Windows bureaublad zien. Belangrijk om te weten is dat dit in GRUB ook het geval is, en niet verdween nadat Ubuntu geselecteerd was.
4. Bij een volgende reboot was het vignette probleem nergens meer te vinden, maar de flickering begon toen wel. Deze flickering is bij lichte kleuren veel beter zichtbaar dan bij donkere kleuren. Als ik een tijd lang hetzelfde scherm aan houdt (bijvoorbeeld Spotify) lijkt de flickering over tijd te verminderen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cs2L_ed_ohwRZjSm8_yo9h5gJkw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/3NFxJNEufS5JJPVw31jC0aZ4.png?f=user_large
---------------------
Hardware betreft een Lenovo Ideapad (320, 14ISK).

Mogelijk gerelateerd: Ik heb voor de Ubuntu installatie een m.2 SSD in de laptop gezet.
Ook mogelijk gerelateerd; Dit is de 2e keer dat ik dit probleem heb. Het legt mij helaas niet meer bij of ik toen ook een dual boot had (volgensmij wel) maar wat ik wel zeker weet is dat ik destijds mijn RAM had vervangen met 16GB. Het probleem is toen plots verdwenen na een aantal dagen, maar de oorzaak heb ik nooit kunnen vinden.

Ik hoop dat jullie wat meer inzicht hebben in mogelijke oorzaken van dit probleem, en ben vooral heel benieuwd _/-\o_

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinus087
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 18-11-2020
Hé 10th,

De problemen die je hebt lijken mij niet specifiek voor een duale boot. Ik heb er zelf al jaren 1. Eerst Windows 7/Ubuntu 14.04 LTS en inmiddels Windows 10/Ubuntu 18.04.

Er kunnen een aantal dingen zijn. Je gaf aan dat je een RAM upgrade hebt gedaan. Is het mogelijk dat je daarbij de connector van je display losgemaakt/beschadigd hebt.

Het ghosting zoals goed te zien is in je plaatje kan 2 oorzaken hebben:
  1. je scherm is "ingebrand"
  2. de pixels worden niet goed gerefreshed
Beide issues kunnen opgelost worden door een pixel test te doen. Hiervoor zijn YouTube filmpjes die je 's nachts aan kan zetten. Zoek op YouTube naar pixel repair en dan je scherm grootte 16:9 of 4k of wat dan ook bij jou scherm past. Ga er vooral niet voor zetten als je epileptische klachten hebt. Want je scherm gaat met veel kleuren snel knipperen en dat duurt zeker 8 uur.

Als je strepen of knipperingen krijgt vermoed ik toch dat je scherm op zijn laatste benen loopt. In dat geval zou je een nieuwe of tweedehands scherm erin kunnen zetten als je daar het geld nog aan wilt spenderen.

Succes.

Met vriendelijke groet,

Tinus087