Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chefferson
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 01-05 11:27
Mijn vraag

Mijn Bosch SMV90E10NL geeft sinds vandaag de storing " watertoevoer". Dit is enkel een indicator (lampje). De vaatwasser zelf heeft geen display met foutcodes o.i.d. Na het starten van een programma geeft de vaatwasser soms even water/ maar meestal niet. Ook pompt de vaatwasser niet meer af. Na een x-aantal minuten geeft de vaatwasser een pieptoon en stopt deze met werken. Met als gevolg een bodem vol water en geen afgerond programma.

Relevante software en hardware die ik gebruik

Niet van toepassing

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:

- Watertoevoer gecontroleerd. Kraan werkt naar behoren
- Slang gecontroleerd. Geen knikken of lekkage
- Kalkfilter in de slang gereinigd (was overigens al schoon)
- Filter + stoepenrad gereinigd. Ook hier weining tot geen vervuiling/verstopping

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joindry
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10:26

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

Heb je al in de vaatwas zelf de filter proper gemaakt en er onder dat klepje eruit gefoeterd en dat plekje proper gemaakt? Je kan zo aan het afzuigschroefje. Daar kan een hard soort afval in blijven hangen.
Wij hadden daar ooit eens een glasscherf in en kregen dan ook een storing water toe-/afvoer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19:30

Mavamaarten

Omdat het kan!

Ik had overlaatst exact hetzelfde probleem. Zo'n slang heeft normaal een elektrisch ventiel aan de kant van de kraan, dat ventiel wou bij mij niet meer (goed) open. Kan zomaar eens het probleem zijn.

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chefferson
Mavamaarten schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 15:27:
Ik had overlaatst exact hetzelfde probleem. Zo'n slang heeft normaal een elektrisch ventiel aan de kant van de kraan, dat ventiel wou bij mij niet meer (goed) open. Kan zomaar eens het probleem zijn.
Is er een manier waarop dit te controleren is? Hij geeft soms namelijk wel water.
Joindry schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 15:21:
Heb je al in de vaatwas zelf de filter proper gemaakt en er onder dat klepje eruit gefoeterd en dat plekje proper gemaakt? Je kan zo aan het afzuigschroefje. Daar kan een hard soort afval in blijven hangen.
Wij hadden daar ooit eens een glasscherf in en kregen dan ook een storing water toe-/afvoer.
Reeds gedaan, was schoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19:30

Mavamaarten

Omdat het kan!

Chefferson schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 15:29:
[...]

Is er een manier waarop dit te controleren is? Hij geeft soms namelijk wel water.
Hangt af van het ventiel. Dat kan ofwel gelijkstroom zijn (bv 12V DC), dan kan je dat testen met een accu of DC power supply. Dat kan ook 220V zijn, dan moet je wat voorzichtiger zijn maar dat kan je ook wel testen door tijdelijk 220V aan te sluiten op het ventiel.

YouTube: How To Test A Dishwasher Water Inlet Valve (The Right Way)

EDIT: Had idd best een disclaimer bij gemogen van me dat je alles moet loskoppelen vooraleer je nog maar denkt om je vaatwasser uit elkaar te halen en met 220v gaat knoeien. Maar we zijn hier op tweakers he O-)

[ Voor 15% gewijzigd door Mavamaarten op 31-08-2020 15:44 ]

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:54

Yucon

*broem*

[b]Mavamaarten in "Vaatwasser Bosch Watertoevoer probleem"Mavamaarten schreef op maandag 31 augustus 2020 @ Dat kan ook 220V zijn
Sowieso iets om in gedachten te houden: binnen in zo'n vaatwasser zijn allerlei dingen waar 220v op staat en dat is niet altijd even geweldig afgeschermd. Ik noem het even omdat tweakers dat niet zo gewend zijn omdat dat bij typische tweakapparatuur niet het geval is. Maar bij witgoed dus wel.

En zeker met natte handjes doet dat goed pijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chefferson
Mavamaarten schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 15:35:
[...]

Hangt af van het ventiel. Dat kan ofwel gelijkstroom zijn (bv 12V DC), dan kan je dat testen met een accu of DC power supply. Dat kan ook 220V zijn, dan moet je wat voorzichtiger zijn maar dat kan je ook wel testen door tijdelijk 220V aan te sluiten op het ventiel.

YouTube: How To Test A Dishwasher Water Inlet Valve (The Right Way)

EDIT: Had idd best een disclaimer bij gemogen van me dat je alles moet loskoppelen vooraleer je nog maar denkt om je vaatwasser uit elkaar te halen en met 220v gaat knoeien. Maar we zijn hier op tweakers he O-)
Ondanks dat dit een goede methode zou zijn, verklaart het niet waarom die het ene moment wel water geeft en het andere moment niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peer
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:15

peer

oeps

Dit klinkt mij als een heel bekend probleem in de oren.
de flowmeter in de aanvoer is defect, vervangen stelt niks voor, 10 minuten werk incl uit en inbouwen van de vaatwasser

Voorbeeld is https://www.mijnonderdele...-vaatwasser-00424099.html

het is geen probleem, het is een uitdaging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chefferson
Na veel rommelen en herchecken bleek er toch nog vuil in het schoepenrad te zitten.

Tip voor degene met hetzelfde probleem; haal de beveiliging aan de voorzijde eraf, reset de vaatwasser en het vuil zal in de bak terecht komen. Nu kun je het verwijderen. Indien je eerst de beveiliging terugplaatst voor de reset, zal het vuil in het schoepenrad blijven zitten.

Bedankt allen voor de reacties!
Pagina: 1