Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caro3
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 08-09-2020
Beste,

Ik beschik over een Macbook Air 2015 waarop ik via Bootcamp ook Windows heb op geïnstalleerd. Dit jaar ben ik voornamelijk van plan om mijn windows modus te gebruiken. Ik wil dus vooral dat ik mijn twee externe beeldschermen kan benutten in de windows modus. Dat deze niet allebei werken in MacOs vind ik geen probleem.
(Ik denk dat een oplossing vinden voor mijn tweede beeldscherm goedkoper is dan een nieuwe laptop te kopen die ik nog 1 jaartje zal gebruiken). Verder beschik ik ook al over een usb splitter, dus ik heb nog 1 vrije usb-poort over.

Ik heb onlangs een tweede extern beeldscherm aangekocht, exact hetzelfde als degene die ik reeds heb. (Ilyama pro lite XB247H5). Ik gebruikte hiervoor een thunderbolt 2 naar HDMI.

Ik wil graag dat ik op mijn 3 beeldschermen iets anders kan openzetten, dus uitgebreid beeldscherm.

Wat ik al heb gevonden:
https://www.onlinekabelsh...nverter-met-audiodoorgave
--> Deze webshop verteld mij dat ik deze converter kan gebruiken samen met mijn thunderbolt 2 naar HDMI en dat ik mijn beeldschermen dan zou kunnen uitbreiden. Ik betwijfel echter of dit werkt.

https://www.onemorething....ok-air-en-twee-monitoren/
--> Hier geven ze het voorbeeld met de Dualhead2go maar ik snap niet goed wat dit juist is en welke benodigde kabels ik hierbij nog zou moeten aankopen en waar deze op mijn macbook worden aangesloten.

Wat ik al heb uitgeprobeerd:
Thunderbolt 2 naar HDMI in combinatie met USB 3.0 naar HDMi.
--> mijn USB 3.0 naar HDMI werd herkend als een DVD-station en werkte bijgevolg niet

Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LanTao
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
In het kort is er geen oplossing die altijd goed werkt.

Het beste dat je naar mijn mening kan doen is een monitor kopen die een DisplayPort out-aansluiting heeft, zoals enkele Dells dat hebben (bijv. U2515H), en dan een tweede monitor aansluiten via de eerste. Windows ondersteunt MST, het protocol om twee displays over één DisplayPort-verbinding aan te sturen tot 1920x1200, alleen macOS weer niet, daar krijg je dan twee keer hetzelfde beeld te zien.

Veel USB3.0-naar-grafische adapters bevatten een DisplayLink-chipset die een virtuele monitor emuleren, hebben een driver nodig aan de computerkant, en zijn afhankelijk van fikse compressie om het beeldsignaal in een USB-verbinding te laten passen, wat tot merkbare latency leidt. AliExpress e.d. staan er nog steeds vol mee en ze zijn vrij goedkoop. Ik denk dat die DeLock die je linkte een (nog) oudere versie van deze chipset bevat.

Wat de DualHead2Go doet is twee schermen samenvoegen tot één virtueel scherm. Als je twee 1920x1080-schermen hebt (XB247H5 is volkomen onbekend op het Internet) zal je computer denken dat het een 3840x1080-scherm is. Daarom is deze oplossing duurder dan een DisplayLink, er zit een speciale chip in die deze vertaalslag uitvoert. Een bijkomend nadeel is dat macOS de menubar over twee schermen zal verdelen, wat niet bijster ergonomisch is.