Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Un93m59
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 27-05 13:58
Hey allemaal,

Voor mijn eerste HBO-ICT stage moet ik thuis stage lopen (remote werken).
Mijn stage zal volgende week beginnen en is ongeveer 40 uur p/w voor een half jaar.

Ik weet alleen niet zo zeker of dit nu super is of niet, vandaar dat ik een beetje mixed gevoel hierover heb.

Ik denk zelf dat ik behoorlijk even moet wennen in het begin om de 40 uur daadwerkelijk productief te besteden. Ik heb voorheen een half jaar thuisgezeten (corona ivm school) en in de vakantie heb ik ook niet beister veel gedaan.

Heeft iemand enige ervaringen/tips omtrent het thuis stage lopen? Ik wil graag van alles horen als dat mag

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:31

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Vertel eens wat meer over je stage! .. Loop je mee in een team die applicatie ontwikkeld of juist aan de beheerzijde van IT?

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 00:46
zorg dat je ALTIJD op tijd opstaat. Vast bureau, waar je alleen aan zit als je moet werken. (Ik weet het , soms is het verleidelijk om ook spelletje te spelen etc - doe dit op een andere plek, zodat je hersens de plek koppelen aan werken).
dat je minimaal 2x per week een contactmoment hebt met je dagelijks begeleider
minimaal 1x per dag een contactmoment hebt met je dagelijkse collega's.

Heb je een goede vriend / collega student / moeder die ook telkens elke dag werkt ? stuur een "goedemorgen we beginnen en een "hoe was je dag" bericht.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 28-05 13:45
Neem ook pauze en ga dan even een rondje lopen! Frisse neus en even andere omgeving om de werkdag op te breken.

En stop om 1700 ook echt met werken, blijf geen mailtes/berichtjes afhandelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 00:46
Aanvulling op basekid: vraag wanneer de standaard pauze momenten zijn, probeer dat ritme aan te houden. 90% kans dat waar je later werkt ook dat ritme heeft. (inclusief vergaderingen, presentaties, etc)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rensjuh
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16:08
Un93m59 schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 15:01:
Ik denk zelf dat ik behoorlijk even moet wennen in het begin om de 40 uur daadwerkelijk productief te besteden.
40 uur productief per week ga je niet halen als je "echt" werkt.
40 uur productief tijdens je stage zul je dus sowieso niet gaan halen.
Dat zou betekenen dat je geen hulp en/of uitleg nodig hebt en dus echt 40 uur bezig bent zonder koffie drinken, naar de wc enz.
Om nog maar af te zien van de momenten dat je even op Tweakers zit en/of op je telefoon kijkt o.a.
Wees dus niet dat je geen 40 uur productief bent...

Verder (wil je niet de moed in de schoenen laten zinken), maar het lijkt mij persoonlijk echt k*t om op zo'n manier stage te moeten lopen :X .
Kan je dan ook alleen maar heel veel succes wensen!

PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gethijsem
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 28-05 12:11
Begin je werkdag met een stuk fietsen of hardlopen, en eindig die met bijvoorbeeld een wandeling. Zie dat als je reistijd: ‘s morgens voor energie, en ‘s avonds om je hoofd weer leeg te maken. Drink voldoende water, beweeg en ontspan ook tussendoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gethijsem
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 28-05 12:11
En zoals Rensjuh zegt: niemand is 8 uur per dag en 40 uur per week productief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Un93m59
Falcon schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 15:05:
Vertel eens wat meer over je stage! .. Loop je mee in een team die applicatie ontwikkeld of juist aan de beheerzijde van IT?
Sorry helemaal vergeten!

Ik ga een soort onderzoek doen over hoe een stukje van een applicatie geïntegreerd kan worden met een ander stukje applicatie.

Het is voornamelijk kijken welke manieren er zijn en deze dan te vergelijken met de bedrijfswensen en, performance, schaalbaarheid en dat rijtje.

(opdracht was niet heel concreet. dus zoiets is het in ieder geval :P)

[ Voor 3% gewijzigd door Un93m59 op 31-08-2020 15:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rensjuh
Un93m59 schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 15:14:
[...]

Sorry helemaal vergeten!

Ik ga een soort onderzoek doen over hoe een stukje van een applicatie geïntegreerd kan worden met een ander stukje applicatie.

Het is voornamelijk kijken welke manieren er zijn en deze dan te vergelijken met de bedrijfswensen en, performance, schaalbaarheid en dat rijtje.

(opdracht was niet heel concreet. dus zoiets is het in ieder geval :P)
Probeer eerst je opdracht duidelijk te krijgen voor je dadelijk A aan het doen bent en je B moet doen.
Zou zonde zijn als je daarna in tijdsnood komt omdat je opdracht niet duidelijk is in je eerste paar dagen / weken / maanden.

PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Un93m59
Rensjuh schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 15:17:
[...]

Probeer eerst je opdracht duidelijk te krijgen voor je dadelijk A aan het doen bent en je B moet doen.
Zou zonde zijn als je daarna in tijdsnood komt omdat je opdracht niet duidelijk is in je eerste paar dagen / weken / maanden.
bedankt voor de tip!

[ Voor 4% gewijzigd door Un93m59 op 31-08-2020 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

99ruud99 schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 15:05:
zorg dat je ALTIJD op tijd opstaat. Vast bureau, waar je alleen aan zit als je moet werken. (Ik weet het , soms is het verleidelijk om ook spelletje te spelen etc - doe dit op een andere plek, zodat je hersens de plek koppelen aan werken).
dat je minimaal 2x per week een contactmoment hebt met je dagelijks begeleider
minimaal 1x per dag een contactmoment hebt met je dagelijkse collega's.

Heb je een goede vriend / collega student / moeder die ook telkens elke dag werkt ? stuur een "goedemorgen we beginnen en een "hoe was je dag" bericht.
Dat ja. Liefst zelfs elke morgen vroeg kort even iemand spreken. Misschien kan je interviews over die bedrijfswensen inplannen meteen aan het begin vd dag. Zorg dat de hersens in de werk-modus komen.

En ga niet denken: 'nu ff uurtje gamen dat haal ik zaterdag wel in'. Probeer ritme te krijgen en te houden.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 316512

En af en toe een bezoekje aan kantoor is echt niet mogelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Un93m59
Anoniem: 316512 schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 15:28:
En af en toe een bezoekje aan kantoor is echt niet mogelijk?
kantoor is helaas elke dag gesloten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 28-05 13:49

SeatRider

Hips don't lie

Ben ik nou de enige die denkt "wees blij dat je stage nog gewoon doorgaat"?

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
99ruud99 schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 15:05:
Ik denk dat de meeste mensen niet twee bureaus hebben, met twee setups, waarvan één voor gamen en andere voor thuiswerken ;). Nu kan ik wel elke ochtend mijn monitor naar de keukentafel verplaatsen, en aan eind van de middag weer terug, maar ik combineer die twee dan toch maar op één plek ;).

Anyway om te herhalen wat andere zeiden, een ritme vinden. En 40 uur productief zijn zal toch niet gebeuren, maar het moet ook niet 40 uur Facebook checken worden uiteraard. Wat voor mij helpt is een duidelijk lijstje wat er nog gedaan moet worden. Dus een todo lijst kan ook helpen.

@SeatRider Enkel de titel gelezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 28-05 14:13
Un93m59 schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 15:31:
[...]

kantoor is helaas elke dag gesloten
Plan dan een online meeting in met je stagebegeleider 1x per week.
Dit kan via Skype, Teams, Zoom etc.

Vertel daarin wat je hebt gedaan, wat je van plan bent en of hij/zij het daarmee eens is of dat hij/zij nog adviezen heeft.

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rensjuh
Wylana schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 16:03:
[...]

Vertel daarin wat je hebt gedaan, wat je van plan bent en of hij/zij het daarmee eens is of dat hij/zij nog adviezen heeft.
Ik denk dat dit niet is waar @Anoniem: 316512 op doelde :)
Zijn er geen andere mogelijkheden om zo af en toe eens met een collega / stage-begeleider af te spreken?
Dan kom je ook nog eens een keer buiten de deur en spreek je nog eens iemand IRL.

Ik heb gelukkig een baan waarbij ik niet veel thuis kan werken en zie hierdoor nog regelmatig collega's / anderen dan alleen mijn vrouw, zoontje en de 2 katten.
Het is absoluut niet dat ik mijn vrouw en zoontje niet graag zie, maar een keer een gesprek met een ander... _/-\o_

PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morty
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 27-05 15:48
Wylana schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 16:03:
[...]

Zou het echt vaker dan 1x per week proberen te doen. Zeker in het begin, probeer gewoon zoveel mogelijk gesprekken te plannen met verschillende stakeholders, dat is de beste manier om erin te komen en aansluiting te vinden met de organisatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 27-05 13:01
Morty schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 17:10:
[...]

Zou het echt vaker dan 1x per week proberen te doen. Zeker in het begin, probeer gewoon zoveel mogelijk gesprekken te plannen met verschillende stakeholders, dat is de beste manier om erin te komen en aansluiting te vinden met de organisatie.
Hier sluit ik me bij aan.. alle mensen die je nodig hebt gewoon een mail sturen dat jij de nieuwe stagiair bent, dat je aan de slag gaat met de integratie tussen applicatie X en Y en dat je graag met ze zou willen praten. Wees niet te afwachtend, als het goed is kan je via Outlook in mensen hun agenda kijken en plan jouw sessie in hun agenda op een moment dat dat uitkomt. Als het niet uitkomt hoor je dat vanzelf wel. Maar neem het initiatief om dingen in te plannen bij die mensen!

Je hoeft niet meteen hele interviews van uren lang inplannen, eerst gewoon iets van 15 minuten om jezelf voor te stellen en globaal wat vragen te stellen, dan kan je later altijd nog iets inplannen met gerichte vragen.

Voor de rest, over hoe je onderzoek doet zijn genoeg boeken geschreven, dus ik laat dat nu even weg. Dat veranderd ook niet met of zonder corona. Maar als je daar specifieke vragen over hebt mag je die gerust stellen :)

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morty
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 27-05 15:48
Overigens, over die 40 uur productief: dat is niemand. Ook op kantoor wordt er over het algemeen gewoon 50% van de tijd geouwhoerd/tweakers gelezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23:04

Agent47

I always close my contracts.

Morty schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 17:21:
Overigens, over die 40 uur productief: dat is niemand. Ook op kantoor wordt er over het algemeen gewoon 50% van de tijd geouwhoerd/tweakers gelezen.
Ik mag gewoon op Tweakers of YouTube, zolang ik m'n ding maar doe. Mijn leidinggevende zegt ook: Ik kan het wel verbieden, maar dan gaat iedereen minder goed werken omdat iedereen nu vrij is. Nu is iedereen actief bezig.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22:01
Zou zorgen dat je een vaste contactpersoon hebt die je kan helpen of kan forwarden naar de juiste mensen als je vragen hebt. Normaal zit je in hetzelfde kantoor als je andere collega's die je makkelijk hulp kan vragen als je even vast loopt. De drempel om hulp te vragen is daardoor wel hoger, zou niet schromen om het wel te doen. Diegene is daar misschien wat meer tijd aan kwijt, maar jij moet ook door.

Het lijkt mij pittig om het op deze manier te doen, ik zou mijn opdracht niet vanuit huis hebben willen doen als ik eerlijk ben. Wens je veel succes, als je je er doorheen geslagen hebt ben je wel weer een ervaring rijker ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bm8
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 02-09-2020

bm8

Afgelopen half jaar heb ik m'n afstudeerstage voornamelijk vanuit huis gedaan. De tijd dat ik volledig vanuit huis heb gewerkt heb ik grotendeels aan de scriptie besteed. Het was zeker niet makkelijk om gemotiveerd te blijven en er zaten dagen tussen waar weinig op papier kwam. Neem het jezelf niet kwalijk als je niet 40 uur productief kan zijn, dat ben je op kantoor ook niet.

Het is handig om regelmatig contact op te nemen met collega's en vooral met je bedrijfsbegeleider, die beoordeeld waarschijnlijk ook je stageproject. Daarnaast is het belangrijk om contact te houden met je stagebegeleider vanuit je studie. Regelmatig feedback vragen aan je stagebegeleider kan geen kwaad, je eindproduct wordt er echt beter van. Probeer de fysieke contactmomenten (wanneer deze niet mogelijk zijn) te vervangen met meetings via bijvoorbeeld MS Teams.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Bensimpel

Positieve meneer

Tip die mij sowieso erg heeft geholpen, klinkt raar maar toch is het zo;
Doe je schoenen aan als je werkt. Zo laat je je brein denken dat je op kantoor bent (als het goed is trek je daar je schoenen niet uit). Zo kan ik al meer focusen.

Indien mogelijk zorg voor een goede PC opstellingen, goede bureaustoel, toetsenbord, neem vaste pauzes.
Vraag ook regelmatig feedback, zorg er ook voor dat je aanwezig bent.

😆 - Denk ook eens om ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clumsybumsy
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23-05-2024
Stuur sowieso een mailtje naar je directe collega's om jezelf voor te stellen, dan kennen zij jou in elk geval al een beetje. Probeer ook (bel)afspraken in te plannen met collega's die op een andere locatie werken. Dan weet je ook bij welke collega je moet zijn als je een vraag hebt. Belangrijk in deze situatie is dat je alle vragen over het bedrijf, de werkzaamheden et cetera zo snel mogelijk stelt. Als stagiair is er maar een foute vraag, en dat is de vraag die je niet stelt.
Pagina: 1