NAS behuizing voor 2,5 Inch schijven (30+ stuks)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JacobsT
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 03-06 14:50
Dag Tweakers.

Situatieschets: ik heb voor onze winkels hun AIO kassa's een upgrade gedaan van het geheugen en de harde schijven naar SSD wat voor een gigantische snelheidswinst gezorgd heeft en dus de levensduur van deze systemen aanzienlijk rekt.

Nu zit ik hier met 35 schijven van 500Gb 2,5 inch SATA die hier gewoon bij me in de kast liggen.
Ik dacht: misschien is het wel boeiend om hier een goedkope extra backup NAS van te maken.

Wat zijn goede enclosures voor zoiets te gaan doen?
Zoek ik best naar een refurbished server hiervoor, zoja welke?

Ik dacht dat er wel wat leuke oplossingen zouden bestaan maar is meestal maar voor 4-tal schijven en het is ook niet de moeite om hier 2000 euro voor te gaan investeren.

Iemand weet van goede oplossingen voor zoiets in RAID 5 ofzo te kunnen gaan opstellen?

[ Voor 31% gewijzigd door JacobsT op 31-08-2020 14:39 ]

Internet Entrepreneur / Petrolhead / Vaper / Poker Player / Nontheist

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:39
12 bay behuizing: pricewatch: Silverstone Front Panel Storage FS212.

Een fatsoenlijke SATA controller voor zoveel aansluitingen is moeilijker te vinden in de Tweakers pricewatch. Dan zou ik eerder voor 2x zoiets gaan waarbij je 2x een RAID 5 array kan maken.

Dan nog een goedkope (low power) server bij met voldoende voeding voor de hdd's waarbij natuurlijk extra kabeltjes bij moeten komen. Een normale voeding kan tot ongeveer 20 HDD's (die gelijktijdig schrijven) aan op enkele 12V rail. Voedingen met meerdere rails kunnen dus meer aan.

Leuk project trouwens!

[ Voor 4% gewijzigd door Djarune op 31-08-2020 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JacobsT
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 03-06 14:50
Djarune schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 15:42:
12 bay behuizing: pricewatch: Silverstone Front Panel Storage FS212.

Een fatsoenlijke SATA controller voor zoveel aansluitingen is moeilijker te vinden in de Tweakers pricewatch. Dan zou ik eerder voor 2x zoiets gaan waarbij je 2x een RAID 5 array kan maken.

Dan nog een goedkope (low power) server bij met voldoende voeding voor de hdd's waarbij natuurlijk extra kabeltjes bij moeten komen. Een normale voeding kan tot ongeveer 20 HDD's (die gelijktijdig schrijven) aan op enkele 12V rail. Voedingen met meerdere rails kunnen dus meer aan.

Leuk project trouwens!
Bedankt voor de feedback alvast!
Zou het eventueel geen optie zijn om een refurbished HP server hiervoor te kopen ofzo? Vaak vind je deze voor een prikje. We hebben hier ook een serverrack staan dus kan makkelijk mee in de serverruimte.

Zou bv een goede extra fysieke backup zijn van onze rackstations bv, al is het maar voor extra opnametijd op de camera's. (Veel camera's in veel locaties durven best wel wat schijfruimte innemen als je dit gedurende meer dan 2 weken gaat opslaan).

Internet Entrepreneur / Petrolhead / Vaper / Poker Player / Nontheist