Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

NAS 4k

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Thomas_W
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 17-11 08:51
Dag allemaal,

Ik zoek een NAS voor thuisgebruik met 2 bays, een HDMI poort en de mogelijkheid om 4K films af te spelen op mijn televisie.
Waar let ik op?
Zijn er modellen die jullie aanraden?

Alvast bedankt!

Alle reacties

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 28-11 15:12
Kun je vertellen of je TV zelf de bestanden af kan spelen of dat de NAS ze nog moet omzetten naar een formaat dat de TV snapt (transcoding)?

while (! ( succeed = try ()));

• slijkie
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 30-11 13:27
Bijna elke NAS kan je 4K mee afspelen, of bedoel je dat je gaat Transcoden? denk niet dat dat wijs is. Als je inderdaad even je TV model post zoals @hans_lenze al aangaf.

• Thomas_W
Is een 4K TV. Model 2020 van Phillips, dus ik vermoed dat de NAS dit niet moet transcoden.
Als ik het goed begrijp zijn er geen minimum requirements?

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
Dat je TV 4K is zegt natuurlijk niets.
Het gaat erom of die TV een DLNA profiel heeft dat overeenkomt met een van de profielen die de Nas ondersteund en wat overeenkomt met de video die je afspeelt.

Als die drie niet matchen moet er getrancodeerd worden.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Thomas_W
Bedankt voor de antwoorden allemaal, ik ga mijn type nummer van TV eens opzoeken en dan weet ik of ik moet transcoden of niet.

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Waarom een HDMI poort? Als je tv apps kan draaien om video bestanden af te spelen is dat niet nodig. Als je er voor zorgt dat zowel de tv als NAS in je netwerk hangen, kun je al gaan afspelen. Als er ook nog eens geen transcoding nodig is, zal elke NAS kunnen doen wat je wil.

• KnoxNL
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08:21
Ik wil niet rottig doen, maar als TS hem via HDMI wil aansluiten impliceert dat toch dat er geen transcoding gebruikt gaat worden, idem met DLNA etc :P

• Thomas_W
TV hangt op de WiFi, dus weet niet of de bandbreedte het gaat trekken.
Ik dacht inderdaad als ik hem via HDMI kon aansluiten, ik geen transcoding nodig had.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Sowieso een netwerkkabeltje naar je TVtrekken dus.
Als je het ding aansluit via HDMI, dan is het feitelijk een mediaspeler. Dan moet je vooral letten of het ding snel genoeg is om 4K video af te spelen (en belangrijker, de player overweg kan met je codecs).

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 30-11 21:15

DarkSide

theres no place like ::1

Er zijn wel nassen met HDMI (geloof Qnap???)
Maar zou me daar niet blind op staren.

Een NAS op goede Wifi kan ook. Of anders gewoon met UTP kabel.

Kijk of je een NAS zoekt of een media player.
Je kunt ook kijken naar een plex server en of je TV een plex app heeft bv.
Dit kan je bv draaien op een Synology.
Of je kijkt naar een shield bv. En laat hem de data van een NAS lezen.

Wat is het budget waar je aan zit te denken (en is dat incl HDD's of zonder).

Zelf draai ik Plex op een 918+ en speel dat af met plex op mijn TV.
Dat gaat ook met 4k prima

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

• Thomas_W
Als ik de NAS op UTP hangt en TV op WiFi, is dat voldoende denk je?
Ik zat rond €400 zonder schijven.
Zou graag toch meer richting NAS gaan omdat ik zaken gelijk back-ups en Foto's er ook op wil zetten.

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 30-11 21:15

DarkSide

theres no place like ::1

Dat vergroot je doel. Dus niet alleen films maar ook back-ups.

Veel (alle) TV's hebben slechts een 100mb NIC.
Met een goede wifi kan je sneller. Mijn TV hangt ook aan Wifi en de NAS op LAN.
Gaat hier prima

ps. qua backup. Denk aan een goede backup strategie. Raid is geen backup bv.
Maar dat is een ander onderwerp. En er staan ook genoeg tips hier op GoT.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

• Erwin537
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 30-11 11:09
Je beseft je wel dat 4k films best fors zijn?

Op zich heb je tegenwoordig grote schijven, maar met backups en 4k films.. Als je ook nog een paar films wilt kunnen bewaren, loopt het toch vrij snel vol.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Thomas_W schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 20:16:
Als ik de NAS op UTP hangt en TV op WiFi, is dat voldoende denk je?
Zou ik niet doen, gewoon je TV aan een kabel knopen, dat scheelt een boel gehaper, zeker met hoge bitratestreams.

• Nibbz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:56

Nibbz

Postmaster General

Chandler: "Picturing that tree?"
Ross "I am, yes"

13:37

• Ben(V)
  • Nu online
Tv aansluiten via Hdmi kan maar dan lijkt me een Nas niet zo zinvol.
Daar zitten disken en ventilatoren in, lijkt me niet bevorderlijk voor het kijk plezier zo'n ding naast je Tv.
Maar uiteraard hoeft en dan niet getranscodeerd te worden.

Persoonlijk zou ik voor media player met kodi erop gaan
Die maakt geen geluid is klein en zet je naast de TV en sluit je aan via Hdmi.

Dan kun je altijd nog besluiten die mediaplayer op je netwerk aan te sluiten om vandaar de video's bestanden af te spelen.

Overigens is een 4K stream zal ongeveer 25Mbps aan bandbreedte vereisen op je Lan, maar als je een mediaspeler neemt speelt hij af via een netwerk share en dan is de netwerk belasting praktisch te verwaarlozen doordat de decompressie op de mediaplayer gebeurd.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 15:08
Een 4k stream over het netwerk via een player zoals de Shield met Kodi kan bij een beetje kwaliteit zo maar naar de 100Mbps gaan. Niet de hele tijd, maar 25Mbps lijkt me wat mager als sizing. En zoals altijd geniet een bekabelde aansluiting de voorkeur, gegarandeerd nooit last van haperingen.

En een losse player en een losse nas is wel aan te raden aan TS. Kan je alle kanten mee op.

Hier moet alle shit staan die ik heb.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 29-11 16:40

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Skynett schreef op maandag 7 september 2020 @ 18:10:
Een 4k stream over het netwerk via een player zoals de Shield met Kodi kan bij een beetje kwaliteit zo maar naar de 100Mbps gaan.
Dat is raar; een officiele UHD-disc tikt maximaal 92Mbit aan als dual-layer uitvoering. Dus op het moment dat je over de 100Mbit heengaat als continue doorvoer, is je bronmateriaal dus "achterlijk" hoog qua bitrate of je file protocol heeft een hoge overhead.

Een bekend voorbeeld hierin is de eerste versie van de Vero 4K-player; die heeft een 100Mbit NIC maar had de grootste moeite om SMBv2 (of lager) goed af te handelen; doe je dezelfde file over NFS binnenhalen, zat je wel goed en ging het zonder problemen.

Een Shield bestaat overigens niet meer; die is hernoemd naar Shield TV en heeft ook geen bekabelde aansluiting.
En zoals altijd geniet een bekabelde aansluiting de voorkeur, gegarandeerd nooit last van haperingen.
Ja, want veel TV's hebben gewoon een 100Mbit bekabelde aansluiting en dus... Oh, zie boven? :)

@Thomas_W waarom een NAS met 2 bays? Qua doorvoer ga je het niet merken met een enkele 4K-stream; zelfs een triple-layer UHD disc (uit de winkel) tikt maximaal 166Mbps aan theorestisch; dat is een kleine 20MB/s doorvoer continue en dat haalt een beetje USB-stick nog wel.

[ Voor 11% gewijzigd door MAX3400 op 07-09-2020 18:24 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 15:08
Ik zal het niet te lang maken op het gevaar te veel OT te gaan, maar de Nvidia shield TV (de ronde) heeft gewoon een vaste netwerkaansluiting, zo heb ik hem ook bij iemand aangesloten. En met een losse speler is de NIC snelheid van de TV geen issue meer.

En als laatste, ik zei tikt de 100Mbps aan, en dat is dus niet er overheen gaan. Nog even los van het netwerk/share protocol wat je gebruikt, de mate van overhead die dat met zich meebrengt lijkt me niet de hoogste prioriteit te hebben voor TS. Ik denk dat gemak van in gebruik nemen en dagelijks gebruik hoger op de lijst zullen staan, als het gaat om het maken van keuzes om 4k materiaal af te spelen. En dan is de keuze voor een losse nas en een Shield TV een prima suggestie. Daarnaast zijn er uiteraard nog andere suggesties te geven. Bij elk advies zal het helpen als TS ook iets meer info met ons wil delen wat hij precies wil doen.

[ Voor 20% gewijzigd door Skynett op 07-09-2020 20:17 ]

Hier moet alle shit staan die ik heb.

• Thomas_W
MAX3400 schreef op maandag 7 september 2020 @ 18:22:
@Thomas_W waarom een NAS met 2 bays? Qua doorvoer ga je het niet merken met een enkele 4K-stream; zelfs een triple-layer UHD disc (uit de winkel) tikt maximaal 166Mbps aan theorestisch; dat is een kleine 20MB/s doorvoer continue en dat haalt een beetje USB-stick nog wel.
Ik ga dit ook als back-up device gebruiken voor verschillende laptops en als redundancy

• Ben(V)
  • Nu online
Het verschil zit in of je wel of niet streamt.
Een stream heeft heel erg veel meer netwerk capaciteit nodig dan een simpele file access.
En voor een bekabelt netwerk is 100Mb natuurlijk peanuts.

Als je een oude mediaplayer hebt die enkel smb1 aan boord heeft dan kun je ook daar problemen verwachten smb 1sucks, maar smb 2 en hoger zijn prima.
Als je alleen smb 1 hebt probeer dan nfs, ook niet al te best maar beter dan smb 1.

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15:48
Wat je ook kan doen is een goedkope NAS nemen (bijv de 220j) en daar dan een nvidia shield (pro) aan hangen. Op die manier onthef je de NAS van alle mogelijke transcoding taken, en heb je nog wat leuke extras die bij z'n shield zitten.

Onderaan de streep is het niet veel duurder dan een high-end NAS.

• MAX3400

MAX3400

Ben(V) schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 13:55:

Een stream heeft heel erg veel meer netwerk capaciteit nodig dan een simpele file access.
Oh, oh, oh, leg uit, hoeveel heel erg veel meer?...

Een geripte film van 2 uur is bijvoorbeeld 7.2GB groot. Oftewel, ongeveer 1MB per seconde kijktijd. Dus elke seconde dat ik stream moet ik meer dan 1MB aan data weergeven? Want streams eisen minstens 3MB per seconde?

Want uiteindelijk "file access" is toch die 7.2GB gedurende 2 uur?

[ Voor 3% gewijzigd door MAX3400 op 08-09-2020 14:00 ]

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 15:41
Ben(V) schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 13:55:
...
...
Dat snap ik ook niet.
Een stream heeft doorgaans dezelfde compressie en samenstelling als de onderliggende databron.
Dus een BluRay transport stream wordt vanaf een bestand op disk as-is over het netwerk gestreamt.
De ontvanger van de stream moet dus wel ondersteuning hebben voor de gebruikte codecs.

Transcoding zie ik niet vaak gebeuren.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• Ben(V)
  • Nu online
Het DLNA protocol is niet heel erg efficient en heeft nogal wat overhead, dus een DLNA stream vergt aanzienlijk meer bandbreedte.
Hoeveel is sterk afhankelijk van welk DLNA profiel gebruikt wordt.
En dat is een uitonderhandeling tussen de DLNA client en de DLNA server.

Daarnaast is er nog een ander fenomeen aanwezig.
Als je streamt wordt de data door de DLNA client van je disk gelezen en gestreamd naar de DLNA server( je TV).
Met ander woorden het beeld wat je ziet wordt live over het netwerk gestuurd en als daar dus een hikup optreed merk je dat meteen.
Met name wifi verbindingen hebben daar last van omdat het een shared medium is.
Dit komt mede doordat TV's vaak nogal dun in huncpu capaciteit zitten om dat allemaal snel te kunnen afhandelen.

Als je een mediaplayer hebt die je met hdmi aan je tv aansluit zal die mediaplayer enkel file access doen en een flinke buffer hebben, want die moet ook de data decompressen en omzetten naar een hdmi signaal.
Ook wordt de cpu van je TV dan niet meer belast met al dat werk.
Dat is ook de reden waarom smb 1 zo slecht werkt, dus buffert heel beroerd.

Interessant leesvoer over DLNA:
https://gxben.wordpress.c...te-dlna-protocol-so-much/

[ Voor 8% gewijzigd door Ben(V) op 08-09-2020 15:23 ]

• Yowzawood
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 12-07-2021
Lekker negatief gebracht allemaal..... De overhead is helemaal niet zo groot, dus je stelling "aanzienlijk meer bandbreedte" is zwaar overdreven.

Er zijn betere oplossingen maar als de implementatie goed is dan is DLNA soms een prima oplossing. En een vergelijking met direct file access is niet zo zinvol. Als er een streaming behoefte is dan is dat omdat direct access vaak niet mogelijk is.

• MAX3400

MAX3400

Blog uit 2008, DLNA is overigens opgeheven in 2017; ik snap nog steeds niet waarom een stream "heel veel meer" verbruikt dan file-access.

• Ben(V)
  • Nu online
Tja dan zou ik gewoon maar eens meten als ik jouw was.

En oude info is niet per definitie achterhaalt, DLNA is nooit geupgrade noch verbeterd.
Nog nooit nieuwere versies van uitgebracht.
En TV's ondersteunen helemaal niets anders dan DLNA voor streaming.

Is ook logisch want support voor goede streaming is niet in het belang van TV fabrikanten, dat gaat ten koste van de content providers en die twee zijn vaak hetzelfde (Sony bijvoorbeeld).

DLNA is en blijft een beroerd protocol.

• MAX3400

MAX3400

Ben(V) schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 17:22:
Tja dan zou ik gewoon maar eens meten als ik jouw was.
Jij beweert iets, ik moet gaan meten? Zo werkt het niet...
En TV's ondersteunen helemaal niets anders dan DLNA voor streaming.
Want een TV doet geen Netflix? Amazon Prime? Videoland? YouTube? Heel grappig, dat zijn ook streaming diensten...

[ Voor 46% gewijzigd door MAX3400 op 08-09-2020 17:31 ]

• Ben(V)
  • Nu online
Dan werkt het toch niet.
Lekker belangrijk, ik geef informatie, ik voel me niet verplicht om iets voor jouw te gaan bewijzen.
Wat jij met mijn informatie doet is geheel aan jouw.
Negeer het gewoon zou ik zeggen.

• Ben(V)
  • Nu online
MAX3400 schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 17:29:
[...]

Want een TV doet geen Netflix? Amazon Prime? Videoland? YouTube? Heel grappig, dat zijn ook streaming diensten...
Je gooit weer eens dingen door elkaar.
Een streaming dienst is niet hetzelfde als zelf video's kunnen streamen.
Voor een streamingdienst heb je een app op je tv nodig die met een eigen protocol en codecs werken.
Om dat goed te laten functioneren hebben TV fabrikanten wel een belang want ze zijn vaak zelf content providers of hebben daar nauwe banden mee.

Om zelf te kunnen streamen heeft een TV enkel DLNA tot zijn beschikking.

• MAX3400

MAX3400

Ben(V) schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 17:38:
[...]

Je gooit weer eens dingen door elkaar.
Nee, jij stelde eerder in Ben(V) in "NAS 4k" dat een stream veel bandbreedte nodig heeft. Je kadert nergens af dat dat over DLNA gaat!
Om zelf te kunnen streamen heeft een TV enkel DLNA tot zijn beschikking.
Nee dus. Ook hier ga je grammaticaal de mist in: een TV streamt niet, die ontvangt een stream. Als je zelf streamt, dan stuur je info weg naar anderen.

Volgens mij mis je nu zelf constant de aansluiting: streamen is niet per definitie DLNA maar daar blijf je wel oneindig op hameren dat ik/wij mis zitten.
Thomas_W schreef op maandag 7 september 2020 @ 21:14:
[...]

Ik ga dit ook als back-up device gebruiken voor verschillende laptops en als redundancy
On-topic: een NAS is niet echt backup. Ja, tijdelijk. En redundancy is er sowieso niet; 2 disks is geen redundancy.

Had er een korte uitleg over recent in MAX3400 in "Nieuwe nas" & MAX3400 in "Nieuwe nas"

[ Voor 24% gewijzigd door MAX3400 op 08-09-2020 17:55 ]

• Ben(V)
  • Nu online
Het onderwerp ging over het zelf afspelen van 4K video's naar je TV.
Als je dat niet via HDMI doet is de enige andere optie die TV's bieden dat via het DLNA protocol te doen.
Applicaties zoals Plex doen dat zo.
En DLNA heeft een behoorlijk overhead.

Andere methoden bieden TV's bijna nooit.

De enige andere optie is dat je een TV hebt op basis van Linux waar je zelf apps op kunt installeren, maar veel TV laten dat maar beperkt toe.

Pagina: 1