Keukenzaak verstrekt in mijn ogen ongeldige factuur

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matty___
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09-09 17:20
Begin dit jaar heb ik een vaatwasser gekocht bij een lokale keukenzaak die restpartijen verkoopt tegen een schappelijke prijs.

De vaatwasser was net binnen gekomen en zat nog in de verpakking.

De verkoper heeft deze aan mij verkocht en een handgeschreven factuur meegegeven. Hierop stonden alleen de NAW gegevens van de zaak, datum en "1x Siemens vaatwasser 500 euro" op.

Paar maanden later was er iets met de vaatwasser en een Siemens monteur heeft deze gerepareerd binnen de garantie. Waar hij echter niet zo blij van werd, was de "factuur" die ik aan hem gaf.
Hij moet op zijn tablet de nodige klantgegevens invullen waaronder factuurdatum en factuurnummer.

En juiste het factuurnummer ontbreekt. De monteur heeft een fake nummer ingevuld verwacht ik om de call af te kunnen sluiten.

Even googlen leert dat er een aantal essentiële zaken op een factuur moeten staan waaronder het factuurnummer, kvk en btw-nummer. Alle 3 ontbraken op mijn factuur.

Met deze kennis ben ik terug gegaan naar de keukenzaak maar die vond het maar onzin want 'zo deden ze dat al jaren zonder problemen'. Maar hij zou het navragen op het hoofdkantoor.

Uiteraard nooit meer iets vernomen van die gast.

Hoe zit het nu met het factuurnummer, kvk en btw-nummer als je restpartijen gaat verkopen? Wel of niet noodzakelijk? En moet ik hier nog moeite in steken om een juiste factuur te krijgen?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Verkoopt u goederen of diensten aan particulieren? Dan bent u niet verplicht een factuur uit te reiken, met uitzondering van de volgende situaties:

U bent een groothandel in levensmiddelen, tabaksproducten, tandheelkundige grondstoffen of (onderdelen van) tandtechnische werken en ten minste 80% van uw afnemers is ondernemer.
U levert een nieuw of bijna nieuw vervoermiddel aan een afnemer in een ander EU-land.
Uw levering is een afstandsverkoop.
https://www.belastingdien...n_verplicht_te_factureren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:15
De factuur voldoet inderdaad niet aan de factuurvereisten, maar dat is niet jouw probleem. Site van de belastingdienst geeft daar wel info over. Voor de klant is het handig om een factuurdatum en nummer te hebben, voor het geval dat. Daarnaast moet er het juiste btw bedrag opstaan mocht je de apparatuur zakelijk gebruiken. Zonder btw bedrag oo de factuur immers geen btw aftrek, omdat de factuur leidend is.

Ste je wil een nieuwe factuur, dan moet de zaak de
vorige factuur crediteren, aangezien de verkoper anders dubbel btw af moet dragen omdat dit factuurbasis gaat voor de meeste keukenzaken. Ook zijn probleem.

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 03:36
Waarom zou jij er extra moeite in stoppen? Dat Siemens een factuurnummer vraagt is hun zaak, niet de jouwe. Je monteur heeft het nu opgelost. Voor de volgende keer (ook al hoop ik dat je geen monteur meer nodig hebt) gebruik je gewoon hetzelfde 'fake' nummer wat de monteur van Siemens je gegeven heeft.

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• significant
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 09-09 21:33
Dat is gewoon een handige manier van de keukenman om de verkoop niet in zijn boeken op te nemen.
Ergens financieel afschrijven en later toch verkopen gaat niet goed bij een accountant. Feitelijk is de machine dus zwart verkocht.
Probleem? Neen, zeker nu je ook netjes garantie ontvangt.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• mathias82
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 07-09 17:47
Wat jij hebt ontvangen is geen "handgeschreven factuur", hoogstens een handgeschreven rekening / bon.

Mij lijkt het dat er helemaal geen factuur gemaakt is door de winkel, je hebt de vaatwasser dan "in het zwart" gekocht. Ik zou toch nog eens aandringen op een echte factuur, en anders klacht neerleggen bij de economische inspectie (of hoe dat ook heet in Nederland).

EDIT: @significant was mij voor. Ik zou er echter persoonlijk wel een probleem van maken, de volgende monteur kan wel eens minder meegaand zijn. Daarnaast heb je ook BTW betaald maar wordt deze niet afgedragen, deze verdwijnt gewoon in de zakken van de keukenboer.

[ Voor 26% gewijzigd door mathias82 op 31-08-2020 12:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Droefsnoet
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 15-03-2021
mathias82 schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 12:32:
Wat jij hebt ontvangen is geen "handgeschreven factuur", hoogstens een handgeschreven rekening / bon.

Mij lijkt het dat er helemaal geen factuur gemaakt is door de winkel, je hebt de vaatwasser dan "in het zwart" gekocht. Ik zou toch nog eens aandringen op een echte factuur, en anders klacht neerleggen bij de economische inspectie (of hoe dat ook heet in Nederland).
En hoe vaak dring jij zelf in een winkel aan op een echte factuur in plaats van een kassabon? Zoals @Nat-Water zegt, het is het probleem van Siemens dat ze factuurnummers vragen. Ze houden daar blijkbaar geen rekening mee dat je bij winkels een kassabon krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

matty___ schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 12:22:
Begin dit jaar heb ik een vaatwasser gekocht bij een lokale keukenzaak die restpartijen verkoopt tegen een schappelijke prijs.

De vaatwasser was net binnen gekomen en zat nog in de verpakking.

De verkoper heeft deze aan mij verkocht en een handgeschreven factuur meegegeven. Hierop stonden alleen de NAW gegevens van de zaak, datum en "1x Siemens vaatwasser 500 euro" op.

Paar maanden later was er iets met de vaatwasser en een Siemens monteur heeft deze gerepareerd binnen de garantie. Waar hij echter niet zo blij van werd, was de "factuur" die ik aan hem gaf.
Hij moet op zijn tablet de nodige klantgegevens invullen waaronder factuurdatum en factuurnummer.

En juiste het factuurnummer ontbreekt. De monteur heeft een fake nummer ingevuld verwacht ik om de call af te kunnen sluiten.

Even googlen leert dat er een aantal essentiële zaken op een factuur moeten staan waaronder het factuurnummer, kvk en btw-nummer. Alle 3 ontbraken op mijn factuur.

Met deze kennis ben ik terug gegaan naar de keukenzaak maar die vond het maar onzin want 'zo deden ze dat al jaren zonder problemen'. Maar hij zou het navragen op het hoofdkantoor.

Uiteraard nooit meer iets vernomen van die gast.

Hoe zit het nu met het factuurnummer, kvk en btw-nummer als je restpartijen gaat verkopen? Wel of niet noodzakelijk? En moet ik hier nog moeite in steken om een juiste factuur te krijgen?
De verkoper is je aanspreekpunt voor een klacht/defect melding. zij moeten zorg dragen voor een deugdelijk/conform goed. Dat jij direct contact hebt genomen met fabrikant staat hier buiten. Siemens had het met verkoper kunnen regelen, maar nu heeft Siemens zelf in hun registratie een fake nummer ingevoerd.
Als met al, heb jij daar weinig mee te maken. Jij kunt met je blaadje naar verkoper voor evt. komende klachten.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matty___
Droefsnoet schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 12:50:
[...]

En hoe vaak dring jij zelf in een winkel aan op een echte factuur in plaats van een kassabon? Zoals @Nat-Water zegt, het is het probleem van Siemens dat ze factuurnummers vragen. Ze houden daar blijkbaar geen rekening mee dat je bij winkels een kassabon krijgt.
zo had ik het nog niet bekeken. Dus dat het meer een kassabon is dan een factuur. Hoewel er volgens mij ook op een kassabon iets van een id nummer op zal staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathias82
Droefsnoet schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 12:50:
[...]

Bij de aankoop van zo'n toestellen eis ik wel een factuur ja. Al heb ik het nog niet meegemaakt dat ik enkel een kassabon krijg bij aankoop van dat soort toestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathias82
matty___ schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 12:53:
[...]

zo had ik het nog niet bekeken. Dus dat het meer een kassabon is dan een factuur. Hoewel er volgens mij ook op een kassabon iets van een id nummer op zal staan.
Ik denk niet dat er wettelijke verplichtingen zijn over wat er op een kassabon moet staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TurnTheLightsOn
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 03-05-2021
matty___ schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 12:53:
[...]

Volgens mij stelt dat papiertje helemaal niks voor, kans is zeer groot dat de verkoper dit nooit gedeclareerd heeft in zijn boekhouding. Voor jou heeft dat twee gevolgen:
- als je garantie moet claimen heb je mogelijks problemen met siemens (dat papiertje kan je immers even goed zelf gemaakt hebben)
- je hebt btw betaald op dit toestel, die de verkoper wel heeft gerecupereerd bij aankoop. Dus naast het feit hij dit onder tafel heeft verkocht, pakt hij ook nog eens bonus op de btw

Ik zou toch op mijn strepen staan en een echte factuur eisen. En in feite zou je de kerel moeten overdragen aan overheidsdienst financiën....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• significant
mathias82 schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 12:32:
...

EDIT: @significant was mij voor. Ik zou er echter persoonlijk wel een probleem van maken, de volgende monteur kan wel eens minder meegaand zijn. Daarnaast heb je ook BTW betaald maar wordt deze niet afgedragen, deze verdwijnt gewoon in de zakken van de keukenboer.
Die was ik vergeten. Als meneer dit vaker zo verkoopt heb je een mooie kandidaat voor de FIOD.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Standeman

Prutser 1e klasse

TurnTheLightsOn schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 13:12:
[...]

Volgens mij stelt dat papiertje helemaal niks voor, kans is zeer groot dat de verkoper dit nooit gedeclareerd heeft in zijn boekhouding. Voor jou heeft dat twee gevolgen:
- als je garantie moet claimen heb je mogelijks problemen met siemens (dat papiertje kan je immers even goed zelf gemaakt hebben)
Je hebt niets te maken met Siemens qua garantie, maar met de verkoper. En dat de verkoper dit niet in de boeken heeft staan is gewoon zwartmakerij.
- je hebt btw betaald op dit toestel, die de verkoper wel heeft gerecupereerd bij aankoop. Dus naast het feit hij dit onder tafel heeft verkocht, pakt hij ook nog eens bonus op de btw
Meer zwartmakerij.
Ik zou toch op mijn strepen staan en een echte factuur eisen. En in feite zou je de kerel moeten overdragen aan overheidsdienst financiën....
Je kan eisen wat je wil, maar de verkoper is dat helemaal niet verplicht. Eis je ook een factuur wanneer je een brood haalt bij de bakker? Misschien staat dat brood ook wel niet in de boeken..

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matty___
significant schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 13:48:
[...]

Die was ik vergeten. Als meneer dit vaker zo verkoopt heb je een mooie kandidaat voor de FIOD.
Nouja het is een keukenzaak met 2 filialen in de regio die dus restpartijen apparatuur maar ook hele showroomkeukens verkoopt.
Dus het is geen obscure zaak in de garage van iemand maar hij heeft net zo een grote showroom als de keukenboer ernaast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TurnTheLightsOn
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 03-05-2021
Standeman schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 13:50:
[...]

Je hebt niets te maken met Siemens qua garantie, maar met de verkoper. En dat de verkoper dit niet in de boeken heeft staan is gewoon zwartmakerij.

[...]

Meer zwartmakerij.

[...]

Je kan eisen wat je wil, maar de verkoper is dat helemaal niet verplicht. Eis je ook een factuur wanneer je een brood haalt bij de bakker? Misschien staat dat brood ook wel niet in de boeken..
Ik kan niet spreken voor NLD, maar in BE is dat wel degelijk verplicht. Vanaf 152€ incl btw is een factuur verplicht bij verkoop aan privé-persoon. Dus niet verplicht bij de bakker, alhoewel die er nog nooit een probeem heeft van gemaakt als ik 1 vroeg (is ook gewoon beschikbaar in hun kassasysteem).
matty___ schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 13:53:
[...]

Nouja het is een keukenzaak met 2 filialen in de regio die dus restpartijen apparatuur maar ook hele showroomkeukens verkoopt.
Dus het is geen obscure zaak in de garage van iemand maar hij heeft net zo een grote showroom als de keukenboer ernaast
Fraude heeft niks te maken met obscuur, mensen betalen nu eenmaal niet graag belastingen... Hoe dan ook is het vervelend voor jou

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
Aan de hand van die bon weet je zeker niet of die man dat in zijn boeken zet of niet, en er correct belastingen en BTW op betaalt.

In elk geval is de kans bijzonder klein dat hij honderden toestellen per jaar "zwart" kan inkopen.
Als hij 100 vaatwassers koopt, en er maar 10 in zijn boeken schrijft als verkocht, dan gaat hij zeker en vast controle krijgen, en gaan ze vragen waar die 90 machines naar toe zijn.
Als daar geen bewijzen van zijn, en ze staan ook niet als omzet geboekt, dan maakt de controleur een schatting van de verkoopwaarde, en wordt daar alsnog belasting en BTW op geheven. (en meestal schatten die niet te laag)

Maar sowieso is het niet normaal dat hij voor een verkoop van 500€ geen degelijke factuur kan maken.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Postius
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 25-08-2021
[...]

[...]

Meer zwartmakerij.

[...]

Dit is gewoon je reinste onzin wat je hier typt

Topicstarter heeft gewoon recht op een factuur

@matty___ dit soort dingen kan je beter zelf even googlen. Op tweakers ontaarden dit soort discussies nogal snel in wat men denkt dat juist is.

Jij hebt gewoon recht op een geldige factuur. Sterker nog, het bedrijf moet deze al hebben. Dat hun hun administratie niet op orde hebben is niet jouw probleem

[ Voor 16% gewijzigd door Postius op 31-08-2020 17:07 ]

GoT Warhammer Community op steam http://steamcommunity.com/groups/got40k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-Forever
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 09-09 17:43
"Met deze kennis ben ik terug gegaan naar de keukenzaak maar die vond het maar onzin want 'zo deden ze dat al jaren zonder problemen'. Maar hij zou het navragen op het hoofdkantoor."

Het is een verplichting om goede boekhouding bij te houden, en dan gaat het over 7 jaar.
Al jaren de belastingdienst aan het naaien dus, ff een belletjes doen.
Want zo'n knakker naait ook alle medelanders. my 2 ct's :P

[ Voor 12% gewijzigd door T-Forever op 31-08-2020 17:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07 22:24
Postius schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 17:06:
[...]

Uit je eigen link:
Verkoopt u goederen of diensten aan particulieren? Dan bent u niet verplicht een factuur uit te reiken, met uitzondering van de volgende situaties:
• U bent een groothandel in levensmiddelen, tabaksproducten, tandheelkundige grondstoffen of (onderdelen van) tandtechnische werken en ten minste 80% van uw afnemers is ondernemer.
• U levert een nieuw of bijna nieuw vervoermiddel aan een afnemer in een ander EU-land.
• Uw levering is een afstandsverkoop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:55

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Zo'n soort bon?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lf5jhkSe96asQJi8t1PgquF5NAg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/QoMVbfsKwwSfQ3AtGhtxS273.png?f=user_large

Die dingen kunnen nog steeds prima voor de belastingdienst, zgn kassabon, jij bent consument en verder weinig te maken met de BTW. Hoe zij administratief dit naar de belastingdienst zetten, is verder jouw probleem niet, zo'n bon is bewijs van betaling en dat is genoeg.

Zou humor zijn als dat een 'verplichting' zou zijn, vervolgens op de markt bij elke kraam een factuur gaan eisen :P

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matty___
SinergyX schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 17:25:
Zo'n soort bon?

[Afbeelding]

Die dingen kunnen nog steeds prima voor de belastingdienst, zgn kassabon, jij bent consument en verder weinig te maken met de BTW. Hoe zij administratief dit naar de belastingdienst zetten, is verder jouw probleem niet, zo'n bon is bewijs van betaling en dat is genoeg.

Zou humor zijn als dat een 'verplichting' zou zijn, vervolgens op de markt bij elke kraam een factuur gaan eisen :P
Ja min of meer alleen hier staat wel een volgnummer op :o
Alleen op de markt koop ik niet een vaatwasser met garantie.

[ Voor 3% gewijzigd door matty___ op 31-08-2020 18:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Standeman

Prutser 1e klasse

@Postius Gaat de TS dan zijn vaatwasser oproken? Zitten er wielen onder en een stuur op? Zo nee, dan is een factuur niet verplicht. Lees je de pagina die je linkt nog eens rustig door zou ik zeggen.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
significant schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 12:31:
Dat is gewoon een handige manier van de keukenman om de verkoop niet in zijn boeken op te nemen.
Ergens financieel afschrijven en later toch verkopen gaat niet goed bij een accountant. Feitelijk is de machine dus zwart verkocht.
Probleem? Neen, zeker nu je ook netjes garantie ontvangt.
Nogal een claim, zeker met goederen die prima te volgen zijn. Even serie nummer bekijken, Siemens vragen aan wie het serienummer verkocht is en daar de boekhouding bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 13:02

Dirk

Coördinator frontpagemoderatie
Standeman schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 18:36:
@Postius Gaat de TS dan zijn vaatwasser oproken? Zitten er wielen onder en een stuur op? Zo nee, dan is een factuur niet verplicht. Lees je de pagina die je linkt nog eens rustig door zou ik zeggen.
Of heel specifiek: https://www.belastingdien...en/u_bent_detailhandelaar

All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 05:51
Hoe zit het eigenlijk als je naar de Mediamarkt o.i.d. gaat en daar een vaatwasser meeneemt?

Krijg je standaard ook alleen een kassabon van denk ik?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchgio
  • Registratie: April 2012
  • Nu online
Vaak krijg je bij dat soort producten ook een factuur als garantiebewijs. Veel fabrikanten sporen bovendien aan om bij aanschaf je product online te registreren voor aanvullende fabrieksgarantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m2011
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12:36
Je eist geen factuur zoals je geen brood eist. Maar je kan er wel vriendelijk om vragen. Heel normaal als iemand brood koopt voor een bedrijfslunch bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grvy
  • Laatst online: 10:56

Grvy

Bot

@m2011 lekker uit de context trekken. Daar wordt de discussie beter van.

Je begrijpt heel goed wat @Standeman bedoeld..

Dit is een account.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• significant
toolkist schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 18:49:
[...]

Nogal een claim, zeker met goederen die prima te volgen zijn. Even serie nummer bekijken, Siemens vragen aan wie het serienummer verkocht is en daar de boekhouding bekijken.
Het gaat niet om het volgen van een product dat kan inderdaad prima met een serienummer.
Wat er nu is gebeurd is dat er een machine zonder factuur is geleverd. De credit/debiet is nu niet in balans. Dus of de leverancier heeft hem ook zonder bon gekregen (onwaarschijnlijk) of hij heeft de machine afgeschreven. In het laatste geval is waarde nul maar verkoopt meneer het wel: ofwel zwart product.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-09 20:44
significant schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 23:46:
[...]

Het gaat niet om het volgen van een product dat kan inderdaad prima met een serienummer.
Wat er nu is gebeurd is dat er een machine zonder factuur is geleverd. De credit/debiet is nu niet in balans. Dus of de leverancier heeft hem ook zonder bon gekregen (onwaarschijnlijk) of hij heeft de machine afgeschreven. In het laatste geval is waarde nul maar verkoopt meneer het wel: ofwel zwart product.
Waarom is debet/credit niet balans zonder factuur? De verkoper kan dat prima in de boekhouding vastleggen als verkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Jimster schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 00:29:
[...]

Waarom is debet/credit niet balans zonder factuur? De verkoper kan dat prima in de boekhouding vastleggen als verkoop.
En om te bepalen of die verkoop onderhevig is aan BTW moet er een factuur zijn!

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07 22:24
Snake schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 00:56:
[...]

En om te bepalen of die verkoop onderhevig is aan BTW moet er een factuur zijn!
Er is al een aantal keer in dit topic aangegeven, inclusief link naar de belastingdienst, dat die er voor verkoop aan particulieren niet moet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anon054630
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 22-03-2024
-

[ Voor 100% gewijzigd door anon054630 op 10-03-2021 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:31

BCC

Xander schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 22:36:
Hoe zit het eigenlijk als je naar de Mediamarkt o.i.d. gaat en daar een vaatwasser meeneemt?

Krijg je standaard ook alleen een kassabon van denk ik?
Ik kreeg vorige keer te horen “Uw kassabon is uw factuur, maak een kopietje omdat de garantie langer is dan dat de bon leesbaar blijft”.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WhiteDog
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-09 20:39

WhiteDog

met zwarte hond

BCC schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 07:58:
[...]

Ik kreeg vorige keer te horen “Uw kassabon is uw factuur, maak een kopietje omdat de garantie langer is dan dat de bon leesbaar blijft”.
Die onzin krijgt ik het ook van. Zelfs bij de IKEA als je voor 1000+ euro koopt krijg je een bon. Durf hem niet verliezen! Terwijl ze je langs alle kanten volgen en je Family-kaart scannen, maar je aankopen even aan je account koppelen... nee hoor.

Het is wel zo dat Siemens niet "moet" komen. In de eerste plaats moet je gewoon terug naar de winkel. Ze mogen dus best wel een factuur eisen om dat wel te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
[...]

Laat me raden, je werkt niet op een financiele afdeling? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Postius schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 17:06:
[...]

@matty___ dit soort dingen kan je beter zelf even googlen. Op tweakers ontaarden dit soort discussies nogal snel in wat men denkt dat juist is.

Jij hebt gewoon recht op een geldige factuur. Sterker nog, het bedrijf moet deze al hebben. Dat hun hun administratie niet op orde hebben is niet jouw probleem
Lees je eigen link nog eens goed door voor je zulke beschuldigingen uit.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:51

Sport_Life

Solvitur ambulando

[...]

:? Hoe plaats jij afschrijven in deze context. Dat vaatwassers allemaal gejat worden? Als dat op grotere schaal gebeurt ontstaat er uiteindelijk een verlies (namelijk veel kosten zonder omzet), die cash moet worden aangezuiverd met (privé) vermogen..

Ik vermoed dat er niet zoveel aan de hand is en dat de verkoper dit gewoon netjes in zijn administratie bijhoudt (inkoop met 21% btw, verkoop met 21% btw > saldo over de toegevoegde waarde af te dragen aan de Belastingdienst).

Btw ontduiken zou in theorie kunnen door zowel de inkoop als de verkoop buiten de boekhouding te doen. Bij een inkoopprijs van 250 euro scheelt dat hem 52,50 aan belasting.. Denk niet dat dat interessant voor hem is.

[ Voor 10% gewijzigd door Sport_Life op 05-09-2020 20:05 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Pagina: 1