CBR theorie examen reserveren

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• htca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:19
Ik probeer al een poosje een theorie examen voor de auto reserveren. Dat lukt niet, want regelmatig krijg ik deze melding:
We hebben geen examenmogelijkheden gevonden. Bij ‘Kies een plaats en datum’ wordt gezocht in de 2 weken vanaf de opgegeven datum. Zoek eerder, later of in een andere plaats. Bij zoeken op ‘Overal de eerste mogelijkheid’ wordt maximaal 2 maanden vooruit gezocht.
Heel af en toe komt er een mogelijkheid maar op meer dan 2 uur rijden van de woonplaats (maar dan ook meteen 4 van dat soort mogelijkheden) die dan met een uurtje weer verdwijnen. Ik heb vanmorgen gebeld omdat ik het niet snap; behalve de dooddoeners "het is gewoon erg druk", "we moeten ons aan de corona regels houden", etc is er geen perspectief "behalve dat u af en toe inlogt om te kijken of er ruimte is". Mijn argument; als er binnen 2 maanden geen plek is, moet ik morgen als ik als eerste inlog over 2 maanden wel plek hebben... niet dus. Het reserveringssysteem loopt een half jaar vooruit. Maar aan de telefoon konden ze ook niet zeggen wanneer de eerste mogelijkheid is.... |:( In de plaatsen van mijn keuze (we wonen tussen Rijswijk en Barendrecht in)
Kortom ik snap het systeem niet.. ik kom tot de conclusie dat de meneer die ik aan de lijn had van de klanten service en ik elkaar ook niet liggen....
"we zijn afhankelijk van de overheid"
"u bent overheid"
"wij zijn semi-overheid"
"euh, dat betekent dat je niet klantvriendelijk hoeft te zijn?"

Ik werkte zelf ooit voor een semi-overheidsinstelling... als ik dat soort teksten zou gebruikten kon ik niet morgen maar vandaag vertrekken....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 00:15
CBR geeft al maanden aan dat de capaciteit beperkt is en de wachttijden gerust enkele maanden kunnen bedragen.
En ja zij zijn ook afhankelijk van de overheid. Zolang zij zich ook aan de corona maatregelen moeten houden hebben zij ook beperkte capaciteit.

Wat verwacht je van het CBR?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImNotnoa
  • Registratie: September 2011
  • Niet online
Is dit een rant of hoop je dat er op tweakers een examinator rondhangt die je wel kan helpen? Ik snap je topic niet helemaal.

Try SCE to Aux

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• htca
CBR gaf vooral aan problemen te hebben met de praktijk examens. Maar wat ik verwacht is dat ze in ieder geval duidelijkheid scheppen.... Ik vind het prima om een examen te reserveren wat verder in de tijd. Maar dat is ook niet mogelijk....

[ Voor 13% gewijzigd door htca op 31-08-2020 12:12 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 04-06 15:07
Tja. Vriendin van me moest laatst naar Breda voor d'r theorie. Zij woont in Zoetermeer. Het is momenteel helaas niet anders als je je rijbewijs wilt. Gewoon ver weg boeken, maak er meteen een leuke dag van. Extra motivatie om goed te leren ook, want anders moet je weer dat roteind afleggen ;)

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ImNotnoa
  • Registratie: September 2011
  • Niet online
htca schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 12:11:
[...]

CBR gaf vooral aan problemen te hebben met de praktijk examens. Maar wat ik verwacht is dat ze in ieder geval duidelijkheid scheppen.... Ik vind het prima om een examen te reserveren wat verder in de tijd. Maar dat is ook niet mogelijk....
Omdat zelfs het CBR (al zijn ze semi-overheid) niet in de toekomst kan kijken wellicht.

Tip du jour: 2 uur reistijd is niets voor een rijbewijs waar je de rest van je leven profijt van hebt

Try SCE to Aux

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 00:15
htca schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 12:11:
[...]

CBR zegt op hun Facebook pagina dat de theorie capaciteit beperkt is. Zie:
https://www.facebook.com/CBRNL/posts/3705411759472498

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:58
Theorie examen wordt afgelegd in een vaak kleine ruimte waar je (in mijn geval 12 jaar geleden) met 30 man zat. Omdat je 1.5 meter afstand moet houden nu en de manier waarop die ruimtes ingericht zijn, kun je er misschien met 10 man in.

Dus ja, het duurt langer. Niks aan te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Ik had hetzelfde probleem met mijn Vaarbewijs 1 en 2.
Eerstvolgende mogelijkheid was 20 Oktober in Maastricht of Groningen.

Uiteindelijk na veel keer proberen, binnen een week Vaarbewijs 1 in Barendrecht en een week later Vaarbewijs 2 in Rijswijk kunnen doen :)

Dus gewoon veel blijven kijken en f5-en. Al doe je het elke 5 minuten....

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Theorie ging hier idd met 20 man in een kleine ruimte op max 1 meter van elkaar. Dat zal nu dus op halve capaciteit draaien en daardoor gaat het een hoop trager.

Misschien moet je wat verder weg kijken dan alleen je 2 dichtst bijzijnde mogelijkheden... ik zat ook in Utrecht op een uur rijden (had m'n B al, ging voor A), want Amsterdam was al maanden volgeboekt. Gewoon je range vergoten en kijken waar je wel terecht kan.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 316512

Als je naar de kwartaalcijfers kijkt van het CBR dan kan je zien dat er in een jaar zo'n 500k aan theorie examens worden gegeven.

Ik denk dat er nu zo'n 200k aan mensen niet een examen heeft kunnen doen ivm corona (~Q1 en Q2). En er komen natuurlijk nieuwe mensen bij elk kwartaal. Die proberen allemaal een plekje te reserveren. Zo te zien zijn er geen extra theorie centra beschikbaar gemaakt en is er dus gewoon een tekort aan plekken.

Zolang de aantallen personen die maximaal in een lokaal mogen zijn klein blijft, ga je waarschijnlijk veel moeite hebben om een plek te vinden. Ik denk dat een heleboel mensen de website aan het verversen zijn om een plek te bemachtigen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• htca
ImNotnoa schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 12:11:
Is dit een rant of hoop je dat er op tweakers een examinator rondhangt die je wel kan helpen? Ik snap je topic niet helemaal.
Nee geen rant. Ik snap het systeem gewoon niet en mogelijk ziet iemand hier opties of weet iemand de beste tijd voor het inloggen.
Door de wachttijden op de theorie examens te laten ontstaan, dempt dat ook op de wachttijd voor praktijkexamens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

htca schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 13:02:
[...]

Nee geen rant. Ik snap het systeem gewoon niet en mogelijk ziet iemand hier opties of weet iemand de beste tijd voor het inloggen.
Door de wachttijden op de theorie examens te laten ontstaan, dempt dat ook op de wachttijd voor praktijkexamens.
Gewoon blijven F5-en tot je een ons weegt ;)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowBumble
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:16

ShadowBumble

Professioneel Prutser

htca schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 13:02:
[...]

Sja CBR heeft gewoon een enorme achterstand (Dit communiceren ze ook al maanden openlijk), op zowel theorie als praktijk examens (voor Brommer, Motor & Auto voor zover ik weet uit uit mijn directe omgeving). Dat alle examensloten gewoon vollopen, komt omdat er gewoon heel veel achterstand is zowel bij het CBR als bij de rijscholen. Dus je bent niet enkel met directe kandidaten aan het concureren voor een plekje maar ook voor zo'n beetje elke rijschool die leerlingen probeert te plaatsen.

Daarbij komt ook nog eens dat niet iedereen in een keer slaagt en er dus een "herexamen" gepland moet worden, dus de backlog loopt ook nog eens heel langzaam weg.

"Allow me to shatter your delusions of grandeur."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• htca
ShadowBumble schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 13:08:
[...]

Sja CBR heeft gewoon een enorme achterstand (Dit communiceren ze ook al maanden openlijk), op zowel theorie als praktijk examens (voor Brommer, Motor & Auto voor zover ik weet uit uit mijn directe omgeving). Dat alle examensloten gewoon vollopen, komt omdat er gewoon heel veel achterstand is zowel bij het CBR als bij de rijscholen. Dus je bent niet enkel met directe kandidaten aan het concureren voor een plekje maar ook voor zo'n beetje elke rijschool die leerlingen probeert te plaatsen.

Daarbij komt ook nog eens dat niet iedereen in een keer slaagt en er dus een "herexamen" gepland moet worden, dus de backlog loopt ook nog eens heel langzaam weg.
Het is echt geen probleem om te wachten en te reserveren voor december of januari vanaf nu. Want rekentechnisch zou dat reeel moeten zijn met in achtneming de vertraging van nu. Maar ook dat is niet mogelijk en lijkt niet te kloppen. Normaalgesproken is het streven maximaal 4 weken voor een theorie examen op een bepaalde en nu is dat wat meer door Corona. Alle begrip daarvoor en communicatie daaromtrent is ook duidelijk.
Maar hoeveel meer en geen duidelijkheid wanneer er dan wel examen gedaan kan worden, is niet ok.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ShadowBumble

ShadowBumble

Professioneel Prutser

htca schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 13:23:
Maar hoeveel meer en geen duidelijkheid wanneer er dan wel examen gedaan kan worden, is niet ok.
Hoezo het systeem is gemaakt om 3 maanden vooruit te kunnen plannen lijkt mij duidelijk genoeg. Alles langer na die drie maanden is dus niet inboekbaar, het CBR zelf heeft ook geen inzicht in wie er over 4 maanden gaat boeken of hoelang de wachtrij nog is want het is niet zo dat er een lijst is bij CBR. Dus kunnen ze ook niet aangeven wanneer wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• htca
ShadowBumble schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 13:44:
[...]

Hoezo het systeem is gemaakt om 3 maanden vooruit te kunnen plannen lijkt mij duidelijk genoeg. Alles langer na die drie maanden is dus niet inboekbaar, het CBR zelf heeft ook geen inzicht in wie er over 4 maanden gaat boeken of hoelang de wachtrij nog is want het is niet zo dat er een lijst is bij CBR. Dus kunnen ze ook niet aangeven wanneer wel.
Simpel gezegd is het systeem dan toch niet toereikend, dat het CBR zelf daardoor ook geen zicht heeft is natuurlijk ook kwalijk. Ze hebben daardoor dus ook blijkbaar geen idee van de werkelijke wachtlijst (en dus problemen). Niet in control van de situatie dus. Ze weten daardoor alleen hoeveel mensen er al een theorie examen succesvol hebben gehaald en dus "in de wacht" staan voor een praktijk examen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 316512

htca schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 13:47:
[...]

Simpel gezegd is het systeem dan toch niet toereikend, dat het CBR zelf daardoor ook geen zicht heeft is natuurlijk ook kwalijk. Ze hebben daardoor dus ook blijkbaar geen idee van de werkelijke wachtlijst (en dus problemen). Niet in control van de situatie dus. Ze weten daardoor alleen hoeveel mensen er al een theorie examen succesvol hebben gehaald en dus "in de wacht" staan voor een praktijk examen.
Laten we er voor het gemak even vanuit gaan dat het 'systeem' niet goed werkt. Dan zit je nog steeds in een scenario waarin je geen examen kunt plannen.

Ga je dus wachten of ga je eenmalig (hopelijk) 2 uur reizen om ergens anders het examen in te kunnen plannen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• htca
Anoniem: 316512 schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 13:53:

Ga je dus wachten of ga je eenmalig (hopelijk) 2 uur reizen om ergens anders het examen in te kunnen plannen?
Vooralsnog is dat ook de enige optie als die al beschikbaar zou zijn (geen enkele plek de komende 2 maanden en verder is nog niets bekend)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowBumble

ShadowBumble

Professioneel Prutser

htca schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 13:47:
[...]

Sorry, je bent nu wel heel erg kort door de bocht waarschijnlijk omdat je nu iets niet kan wat je wel graag wilt en daar teleurgesteld over bent. Als je het logisch beredeneerd is het namelijk onmogelijk wat je vraagt, je kan geen uitspraak doen over iets wat je niet weet. Dat is ook hier op zijn plaats, het systeem is ontworpen op 3 maanden dat kan jij een "tekortkoming" vinden maar normaliter is dat prima en voldoende in capaciteit.

Dan kan jij daarop stellen dat ze niet "in control" zijn maar ga jij mij maar eens vertellen hoe zo dat in deze situatie moeten doen ? Ze hebben namelijk helemaal geen idee, want een theorie examen is 1) Gelimiteerd in deelnemers. 2) Het slagingspercentage van ieder examen zal niet verbijsterd hoog zijn sterker nog ik vermoed dat die best wel eens laag kan zijn.

Dan komt daar ook nog eens bij dat niet iedere geslaagde theorie kandidaat direct binnen die 3 maanden doorstroomt naar een praktijk examen. Laat dat praktijk examen nu toevallig ook nog eens gelimiteerd zijn wegens de beperkte beschikbaarheid van examinatoren, want een deel valt in een risico groep, een verkoudheid zorgt dat ze twee weken uit roulatie zijn en zo zijn er nog minimaal 10 factoren te bedenken die hierop invloed hebben.

Kortom de enige optie die jij hebt is inloggen op het CBR en vooral te blijven F5-en (voor een specifieke locatie of alle locaties) tot er een gunstig slot vrijkomt, als je dat blijft doen tussen 09:00 en 17:00 ben jij op hetzelfde moment aan het vissen in de vijver als alle Rijscholen + overige kandidaten die slim genoeg zijn om het zelf te regelen en moet je dus HEEL snel zijn.

EDIT:
Kleine side note, ik heb laatst voor mijn dochter een theorie examen ingeboekt tot 2x in dezelfde week (de dag erop zelfs) terwijl ze oorspronkelijk stonden voor bijna drie maanden later. Het hangt er dus gewoon maar even vanaf wat je ervoor over hebt. Je mag namelijk een keer je reservering kosteloos wijzigen, dus inboeken over drie maanden dan staat je reservering en dan F5-en tot je een eerder fatsoenlijk slot beschikbaar krijgt..

[ Voor 9% gewijzigd door ShadowBumble op 31-08-2020 14:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23:24

Agent47

I always close my contracts.

Misschien, weet niet hoe je qua werk / studie zit:

Op een vrijdag of maandag verder weg boeken en een (lang) weekendje weg gaan? Neem je boekie mee, die afstand is ook een stok achter de deur om goed te leren :)

Geen familie of vrienden die ergens wonen?

[ Voor 9% gewijzigd door Agent47 op 31-08-2020 14:04 ]

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• makkie ;)
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04-06 14:27

makkie ;)

Arrogant? Me? Nah!

Sorry hoor. Maar als ik nu inlog kan ik pas eind januari een theorie examen boeken. Alles is 2 uur reizen. Nooit nabij een station.. Dus altijd gedoe. Niet iedereen kan met zijn papa mee met de auto.

Tal van bedrijven nemen examens online af. CBR is een arrogante monopolist. En een wachtrij met 100rden soms voor je aan kan loggen? Iets zegt mij dat ze geen geld willen neertellen voor software en dat er een tikgeit achter de schermen alles manueel doet.

Rant. Ja. Maar in deze tijd is dit ongelofelijk triest.

Vidi, vici, veni! (ik zag, ik overwon en ik kwam!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• htca
@makkie ;) blijven kijken en proberen, na een weekje of zo had ik geluk voor mijn dochter en kon ik dichterbij en op relatief korte termijn (4 weken). Ik hoop wel dat ze het nu haalt... #zaterdag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AZQ
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 04-06 00:49

AZQ

Herkenbaar probleem, ik heb hier vorige maand ook veel last van gehad toen ik theorie voor rijbewijs A wilde doen. Uiteindelijk snel een python script in elkaar geknutseld waar ik de session cookies in dump na het handmatig inloggen met digiD. Vervolgens kreeg ik gedurende de dag notificaties binnen van nieuw beschikbare plekken en vond uiteindelijk iets wat goed uitkwam op de dichtstbijzijnde locatie.

Als je geen zin hebt om hier een bot voor te schrijven zou ik je adviseren om vroeg wakker te worden, ik merkte op dat ze in de nacht, ongeveer een uurtje nadat de site sluit (2020 hallo???) een boel nieuwe plekken beschikbaar maken. De ochtend daarna om 6 uur (als de site weer open gaat) heb je dan ineens significant meer opties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

makkie ;) schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 11:44:
Sorry hoor. Maar als ik nu inlog kan ik pas eind januari een theorie examen boeken. Alles is 2 uur reizen. Nooit nabij een station.. Dus altijd gedoe. Niet iedereen kan met zijn papa mee met de auto.

Tal van bedrijven nemen examens online af. CBR is een arrogante monopolist. En een wachtrij met 100rden soms voor je aan kan loggen? Iets zegt mij dat ze geen geld willen neertellen voor software en dat er een tikgeit achter de schermen alles manueel doet.

Rant. Ja. Maar in deze tijd is dit ongelofelijk triest.
Yup. ik heb 3 weken geleden voor half januari geboekt. Rijbewijs B dan wel.
Ik hoorde van de rijschool dat er nu 15 weken wachttijd op je praktijkexamen zit. Damn wat lelijk.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FoxLenny
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 23:21
Ik was paar weken terug in Leusden (theorie A, in augustus gereserveerd, dagenlang erg vaak gekeken voor eerste optie binnen 1 uur rijden), daar zaten we met denk 5 man in een zaal waar normaal 20-30 in kunnen. Dan is het natuurlijk logisch dat het allemaal erg lang duurt....
Pagina: 1