Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinus087
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 18-11-2020
Beste leden,

Ik ben tegen een uitzonderlijk probleem aangelopen. Op verzoek van mijn schoonvader wil ik een ASUS laptop upgraden met een RAM uitbreiding en een SSD.

De SSD was geen probleem. Het RAM uitbreiden bleek een andere verhaal.

Even in het kort:1 uitbreiding met DIMM socket, RAM module aanwezig:
  • RAM module merk: SK Hynix
  • RAM model: HMT425S6CFR6A-PB
  • Capaciteit: 2GB
  • Bus: SO-DIMM
  • Bus Type: PC-12800
  • Pins: 204 Pin
  • Error Correction: Non-ECC
  • Cycle Time: 1.25ns
  • Cas: CL11
  • Data Transfer Rate: 1600Mhz
  • Memory Clock: 200Mhz
  • Rank: Rank 1
  • Voltage: 1.35
Het geheugen van dit type moederbord zou uitbreidbaar zijn tot maximaal 12GB gecombineerd. Een RAM module van 4GB zou dus geen probleem mogen zijn.

Als vervanging hiervoor heb ik een Corsair DDR3L 4GB 1600Mhz CL11 aangeschaft. Dit voornamelijk in verband met het budget.
https://www.informatique....l-4-gb-1600-mhz-cl11.html

Mijn vervolg stappen:
  1. Na het upgraden van het RAM geheugen kreeg ik bij de Windows installatie direct een Windows Memory management Blue Screen of Death (BSOD);
  2. Test uitgevoerd met Memtest86 die direct errors gaf bij test 1 en na meer als 4 miljoen errors het test proces stop zet. Ook de andere testen (2 t/m 13) gaven errors;
  3. Geheugen getest in een andere laptop (BTO) om Dead On Arrival (DOA) uit te sluiten. RAM module werkt;
  4. Contact opgenomen met ASUS, zij gaven aan voor laptop moederborden geen compatibiliteit lijst paraat te hebben. Zij gaven aan dat er 3 voorkeursmerken waren: SK Hynix, Samsung en Nanya. RAM modules van deze merken zijn in Nederland slecht verkrijgbaar. Zij adviseerden ook een BIOS update uit te voeren;
  5. BIOS update uitgevoerd en Memtest86 uitgevoerd op Corsair RAM module, zelfde resultaat;
  6. Via de website van Crucial een advies gekregen voor de crucial CT51264BF160BJ https://www.crucial.in/compatible-upgrade-for/aSUS/x751ma;
  7. Geheugen geruild bij verkopende partij;
  8. Crucial geheugen geinstalleerd en memtest86 uitgevoerd. Zelfde resultaat als Corsair geheugen. (error vanaf test 1);
  9. Geheugen getest in een andere laptop (BTO) om Dead On Arrival (DOA) uit te sluiten. RAM module werkt.
Ik begrijp dat het feit dat er SK Hynix geheugen on board zit en twee merken door elkaar gebruiken een probleem kan zijn maar ik begrijp niet helemaal waarom. Ik ben op het moment op zoek (en in onderhandeling) voor een SK Hynix 4GB geheugen via Tweakers maar zoals ik al aangaf zijn ze erg moeilijk verkrijgbaar en ook deze is bijna verkocht. https://tweakers.net/aanb...nix-hmt451s6bfr8a-pb.html

Is er iemand die eerder met dit bijltje gehakt heeft en mij kan adviseren over welk merk wel zou werken op dit type moederbord? Of is er iemand die mij kan vertellen waarom de RAM modules niet aansluiten? Ik kan hier namelijk geen verschil zien behalve het merk en de grootte van de RAM modules.

Kan ik Crucial aansprakelijk houden voor het geven van verkeerd aankoop advies als ik de geheugenkaart niet kan terug sturen naar de verkopende partij? (what if).

Of is er een bepaalde (BIOS) instelling die ik over het hoofd zie maar eerst aan moet passen voor een ander merk RAM geïnstalleerd kan worden?

Een heel verhaal maar ik hoop hier een sluitend antwoord op te krijgen met jullie hulp. _/-\o_ :)

Bij voorbaat dank voor jullie tijd en expertise.

Met vriendelijke groet,

Tinus087

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12:33
Misschien niet antwoord op je vraag, maar waarom uberhaupt het geheugen upgraden? Het gaat namelijk om een laptop met een zwakke processor (Intel Celeron N2830) uit het jaar 2014. De laptop koste toen slechts 400 euro. Met de loop der jaren heen blijft zo'n CPU op 100% hangen alvorens het geheugen vol is. Zonde om daar nog extra in te prikken. Hetzelfde geldt eigenlijk voor de SSD, maar dat is nu al te laat.

In mijn ervaring crasht zo'n pc op Win 10 en een paar browser tabbladen al na 10 minuten. In 2015 hadden gebruikers er al last van. Gebruik dat geld liever voor een nieuwe laptop met een 10e generatie i3 of een Ryzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanderneut
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 16:29
De cpu ondersteunt maar maximaal 8GB RAM (totaal). Waarschijnlijk is de density van de chips op de nieuwe dimms te hoog, waardoor het niet goed geadresseerd kan worden. Je hebt waarschijnlijk een dual rank 4GB module nodig, die zal 2x zoveel chips hebben als de module die je eruit hebt gehaald.

Blijft natuurlijk de vraag of je überhaupt nog moet upgraden.