Radiator vervangen: nieuwe radiator of convector?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:30
Hallo allen,

tldr;
weinig verwarmend vermogen in de huiskamer. Verhogen kan alleen door bestaande radiatoren te vervangen en dan rijst de vraag: radiator of convector? En is veel meer vermogen op 1 plaats wel verstandig?

Lange versie:

allereerst: alle genoemde vermogens zijn bij 75/65/20

ons huis heeft in de woonkamer een vrij beperkt verwarmingsvermogen. Ik wil dat graag gaan verhogen door 1 radiator, tevens de grootste, te gaan vervangen.

Even een situatieschets. Het betreft hier een hoekhuis uit 1978 met een serre (HR++ glas) op het noordoosten. Daarnaast een open ruimte van voor tot achter, inclusief open trap. De open trap is bovenaan de trap wel afgesloten.

Afmetingen:
Totaal: 12m x 5,5m x 2,55m
Serre (oppervlak): 3,2m x 5,5m

Op dit moment is er ongeveer 9750W aan verwarmingsvermogen aanwezig. In de keuken en onder de trap zit een Kickspace plintverwarming, wat eigenlijk een convector met een ventilator is. De ventilator heeft 2 standen en staat eigenlijk altijd in de hoogste stand. Deze Kickspaces leveren in de hoogste stand 2000W (keuken) en 2650W (onder de trap)

Bij de voordeur zit een T22 paneelradiator van 70x80. De exacte details van deze radiator weet ik niet en radiators van 80 hoog kan ik ook niet meer vinden. Als ik het gemiddelde neem van de gebruikelijk 75cm hoog en 90 cm hoog kom ik uit op zo'n 1500w.

Dan de radiator in de serre. Dit is een T33 van 30cm hoog en 260cm lang en levert zo'n 3600W.

Dit geheel hangt aan een Bosch HR ketel die een maximale temperatuur voor 83 graden in de pijpen stopt. Voor zover mogelijk is alles waterzijdig ingeregeld.

Hiermee is het wel warm te krijgen, maar het duurt lang. Om van de nachtverlaging (16 graden) naar de voor ons normale 19 graden te komen ben ik vaak een uur of 2,5-3 aan het stoken.

Volgens een aantal calculators op het internet heb ik al gauw 14500W nodig. Om de opwarmsnelheid te verhogen wil ik het vermogen van mijn radiatoren verhogen. Extra radiatoren plaatsen is niet mogelijk, zowel technisch niet (geen kruipruimte onder de serre) als estetisch niet. Daarmee loop ik tegen de vraag aan: convector of radiator?

De radiator of convector die ik op het oog heb is maximaal 70cm hoog. De lengte is maximaal 260cm. Mijn eerste ingeving is een Jaga Tempo Twin convector want:
• Hoger vermogen: 8200W als je uit gaat van 700x2600
• Snellere opwarming
• Veel lichter
• Geschikt voor eventuele LTV (nu het huis nog...)
• Vermogen evt. te verhogen met een DBE unit

Het nadeel van convectors is dat er veel minder stralingswarmte van komt. Stralingswarmte lijkt me in ons geval echter minder van belang. Gezien de plaatsing van de radiator merken we nu ook niets of nauwelijks iets van de stralingswarmte omdat er tussen de radiator en de bank een stukje muur zit (originele buitenmuur).

Daarnaast vraag ik me ook af of je met een convector van dit formaat geen last gaat krijgen van de luchtstromen? Hoewel de Kickspaces ook 'wind' maken met hun ventilators moet het niet zo zijn dat we weet ik 't wat voor een luchtstromen krijgen.

Het alternatief is een paneelradiator. Het voordeel is dat ie een stuk goedkoper is en je meer stralingswarmte hebt. Het nadeel is dat de maximale hoogte bij deze lengte 60cm is en het een heeeeel stuk zwaarder is: zo'n 50kg per strekkende meter, dus in totaal zo'n 130kg. En dan komt er nog een liter of 27 water in. Ook is het vermogen een stuk lager, 6500W.

De vraag is dus wat te doen. Ik neig sterk naar een convector gezien de voordeel, maar een paar vragen blijven open:
- Ga je de luchtstromen merken (in de vorm van 'wind')
- Gaat zoveel meer vermogen op 1 plaats me helpen met sneller opwarmen van de hele ruimte? De ruimte is wel geheel open.
- Vergeet ik nog iets mee te nemen in mijn overpeinzingen?

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:53
Heb je ook gemeten wat de radiatoren doen qua temperatuur, betreffende de waterzijdige inregeling? En wat voor aanvoertemperatuur levert je ketel tijdens het opstoken van 16°C > 19°C ? Ik denk toch dat het opwarmen met wat beter inregelen wel sneller moet kunnen. Je bent bekend met het topic Gas besparen door middel van CV tuning deel II ?

Je zou ook kunnen kijken of je de radiator kunt boosten door er fans op te plaatsen: LTV: Deel hier je Jaga DBE zelfbouw ervaringen

Verder wellicht kijken voor een gebruikte T33 in het formaat van de T22. Dan kun je voor weinig geld extra vermogen realiseren. Moet fysiek natuurlijk wel passen (hij is dikker dus komt wat verder de kamer in) en mogelijk zul je wel nieuwe aansluitbuis e.d. moeten maken omdat de aansluiting niet 1:1 overeen komt). Mocht je wel een Jaga convector willen dan zou ik die ook gebruikt proberen te scoren. Het is zonde om nu flink te investeren (want goedkoop zijn die Jaga's niet) terwijl je over een aantal jaren wellicht een warmtepomp neemt.

[ Voor 20% gewijzigd door ThinkPad op 31-08-2020 10:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RvL
Ik ben bekend met dat topic. Waterzijdig inregelen heeft zeker geholpen, vooral omdat daarvoor de radiator in de serre pas als laatste warm werd. Zie ook mijn post: RvL in "Gas besparen door middel van CV tuning deel II" Het vervangen van de verstopte kraan overigens ook :D

Na dit post overigens nog een rondje gedaan, omdat we de radiatoren boven nu minimaal open hebben staan om de koudeval van de ramen te beperken.

De T22 vervangen door een T33 heb ik ook over nagedacht. Dit zou eenvoudig te regelen zijn, maar ik win er niet zo heel veel mee denk ik. Die radiator zit aan bij de voordeur terwijl de meeste kou uit de serre komt. Qua vermogen zou ik er zo'n 800W op vooruit gaan.

Daarom zou ik het vermogen in de serre graag verhogen. Enerzijds voor snellere opwarming, anderzijds om te zorgen dat er minder kou uit komt.

[ Voor 9% gewijzigd door RvL op 31-08-2020 10:23 ]

Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:53
De radiator in je serre is niet toevallig ingepakt in zo'n hippe, trendy vtwonen radiatorombouw waardoor hij ernstig belemmerd wordt in z'n warmte afgifte :p ? Of een gordijn wat er voor hangt waardoor de warmte niet de kamer in kan komen?

Ik zou denk ik eens proberen om wat fans op die radiator te plaatsen en te kijken of dat helpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 20:16
ja je vergeet nog wat. aanvoer links boven en retour rechtsonder. of net andersom.
bij deze lengte en hoogte kruislings aansluiten. (of een moderne nemen met een middenaansluting)
dat geeft net dat beetje meer pit.

[ Voor 12% gewijzigd door miciel op 31-08-2020 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL
@ThinkPad
Nee, er staat hooguit wat klein speelgoed voor , maar dat mag de pret niet drukken denk ik.

Zo'n zelfbouw DBE heb ik overigens ook, met 4 ventilators. Deze ligt over het eerste deel (vanaf de kraan gezien) van de radiator. De fan controller kon niet goed tegen de warmte waardoor hij constant vol aan staat. Heeft ook wel iets geholpen overigens.
miciel schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 10:28:
ja je vergeet nog wat. aanvoer links boven en retour rechtsonder. of net andersom.
bij deze lengte en hoogte kruislings aansluiten. (of een moderne nemen met een middenaansluting)
dat geeft net dat beetje meer pit.
Niet per definitie. De radiator die we nu hebben kan ook prima aan 1 zijde worden aangesloten, aanvoer boven, retour onder.

De Jaga Tempo heeft zelfs maar aan 1 kant aansluitingen.

[ Voor 42% gewijzigd door RvL op 31-08-2020 10:36 ]

Nu de dekens nog...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 03-05 15:51

mark-k

AKA markkNL

ThinkPadd schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 10:08:
Heb je ook gemeten wat de radiatoren doen qua temperatuur, betreffende de waterzijdige inregeling? En wat voor aanvoertemperatuur levert je ketel tijdens het opstoken van 16°C > 19°C ? Ik denk toch dat het opwarmen met wat beter inregelen wel sneller moet kunnen. Je bent bekend met het topic Gas besparen door middel van CV tuning deel II ?

Je zou ook kunnen kijken of je de radiator kunt boosten door er fans op te plaatsen: LTV: Deel hier je Jaga DBE zelfbouw ervaringen

Verder wellicht kijken voor een gebruikte T33 in het formaat van de T22. Dan kun je voor weinig geld extra vermogen realiseren. Moet fysiek natuurlijk wel passen (hij is dikker dus komt wat verder de kamer in) en mogelijk zul je wel nieuwe aansluitbuis e.d. moeten maken omdat de aansluiting niet 1:1 overeen komt). Mocht je wel een Jaga convector willen dan zou ik die ook gebruikt proberen te scoren. Het is zonde om nu flink te investeren (want goedkoop zijn die Jaga's niet) terwijl je over een aantal jaren wellicht een warmtepomp neemt.
Want met een warmtepomp heb je geen verwarming meer nodig in je kamers? Zolang je nu LTV convectoren neemt is de investering prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL
mark-k schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 10:38:
[...]

Want met een warmtepomp heb je geen verwarming meer nodig in je kamers? Zolang je nu LTV convectoren neemt is de investering prima.
Dat is inderdaad ook een reden om voor een LTV convector te gaan, al zal er nog wel wat meer moeten gebeuren om de rest van de toko geschikt te maken voor LTV. Een aluminium serre op het noordoosten helpt daar niet bij....

Nu de dekens nog...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miciel
RvL schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 10:29:

[...]

Niet per definitie. De radiator die we nu hebben kan ook prima aan 1 zijde worden aangesloten, aanvoer boven, retour onder.

De Jaga Tempo heeft zelfs maar aan 1 kant aansluitingen.
een radiator kan je aan 1 zijde aansluiten tot ongeveer 2.5 meter. echter bij een eenzijdige aansluiting
geeft de radiator iets minder vermogen af. maar je bent op zoek naar de meeste capaciteit en dan moet je een radiator kruislings aansluiten. hiernaast heeft je nieuwe radiotor heeft 2 keer zoveel inhoud/vermogen. en dus ook 2 keer zoveel water nodig. als je hem aan 1 zijde aansluit zal deze wat langer werk hebben om op temperatuur te komen. kruislings aanlsuiten zorgt ervoor dat het allemaal net wat sneller gaat. en dus ook voor iets meer vermogen. de keuze is aan jouw.

jaga is heel wat anders. die hebben bijna geen inhoud. en dan redt je het wel met een zijdelingse aansluiting. ook hebben deze een soort lus er kan dus eigenlijk kan er geen heet water terug lopen.

[ Voor 14% gewijzigd door miciel op 31-08-2020 19:31 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RvL
Weer wat geleerd.

Ondertussen is de keuze gevallen op een Jaga convector, na mezelf ook te hebben laten informeren door m’n gebruikelijke installateur en Jaga zelf. Vermogen gaat daarmee van 3600W naar 8200W.

Komt al het goed is rond 14 september binnen dus dan kan ik m mooi voor het stookseizoen ophangen, installeren en inregelen.

Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Je zou ook eens een warmtebeeldcamera huren of lenen om te kijken waar die warmte heen gaat.

Zelf heb ik juist gekozen voor een radiator omdat je dan de stralingswarmte hebt en veel meer massa. In mijn geval met warmtepomp was dat beter.

[ Voor 3% gewijzigd door Dre op 31-08-2020 20:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grietbroek
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 13-11-2022
De vraag is nu: hoe bevalt de convector?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RvL
Goede vraag, dat heb ik nooit meer laten weten!

Hoewel niet het onderwerp van de foto, zie je de convector hier op de achtergrond.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tAiAileiC4pa0aZVXUMuSrXwR7w=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CkKSgOwZmnp6Er3zKRT3gkaT.jpg?f=fotoalbum_medium

Zoals je ziet is hij nogal groot, dat was even wennen. Maar hij past eigenlijk prima in het interieur.

De convector zelf bevalt uitstekend. Voorheen verwarmde we de serre vanuit de woonkamer en de radiator hielp daarbij. Nu is het andersom, vanwege het grote vermogen maar ook omdat de convector veel sneller warm wordt. Er gaat simpelweg veel minder water doorheen.

Daardoor komt er veel minder kou uit de serre en is het een stuk comfortabeler in huis.

Hij komt wel het beste tot zijn recht als het koud is buiten. Dat zit 'm ook deels in de ketel, want die kan bij lage vermogens niet ver genoeg terugmoduleren en gaat dus staan te pendelen.

Kijk ik naar 't verbruik per graaddag dan is het verbruik iets gedaald over de periode 01-09 t/m 31-08:
  • 2019-2020: 0,462m3 per graaddag
  • 2020-2021: 0,451m3 per graaddag
Een daling van 2,5%. Maar de periodes zijn niet helemaal met elkaar te vergelijken. Sinds maart 2020 heb ik eigenlijk alle dagen thuisgewerkt waar er daarvoor misschien maar 2 of 3 werkdagen iemand de hele dag thuis was. De verwarming heeft dus veel meer gebrand en vaak ook nog op een graadje hoger.

Als de situatie hetzelfde was geweest, was de daling waarschijnlijk dus nog veel lager geweest.

Wel goed schoonhouden. Toen de hond er nog onderdoor kon lopen zat ze regelmatig onder het stof.

Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
e je moet die nacht verlaging ook beperken. van 18 naar 20 graden is beter.
(maar verder wel mooi dat je radiator goed bevalt)

[ Voor 25% gewijzigd door miciel op 26-09-2021 13:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RvL
miciel schreef op zondag 26 september 2021 @ 13:50:
e je moet die nacht verlaging ook beperken. van 18 naar 20 graden is beter.
(maar verder wel mooi dat je radiator goed bevalt)
Dat ligt er aan hoe je het bekijkt. 18 graden op koude nachten betekent dat ik al vroeg in de nacht weer begin te stoken. Met 16 graden red ik het in de meeste gevallen tot de ochtend en dan is het, met deze convector, snel genoeg weer op temperatuur.

Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
RvL schreef op zondag 26 september 2021 @ 14:21:
[...]

Dat ligt er aan hoe je het bekijkt. 18 graden op koude nachten betekent dat ik al vroeg in de nacht weer begin te stoken. Met 16 graden red ik het in de meeste gevallen tot de ochtend en dan is het, met deze convector, snel genoeg weer op temperatuur.
ja als hij snel opwarmt maakt het allemaal niet zo uit. sommige huizen hebben wel 2 uur nodig, ​dan is van 18 naar 20 efficiënter. of je cv in de nacht op een laag pitje bij stookt of de volgende ochtendt 4 graden moet klimmen. maakte bij mijn geen zak uit. het gene wat ik snachts bespaarde stook ik er de volgende ochtend alsnog doorheen. (en dat geldt wel voor meer huizen) maar die hebben vooral normale radiaotren.

bij een jaga convector heb je een snellere afgifte. dus dan gelden toch weer andere regels.
wil je het echt weten dan moet je gewoon 2 keer meten/kijken wat je verbruikt. op je gasmeter.
1 keer een nachtje van 16 graden waarbij je s'ochtends naar 20 graden stookt.
en 1 keer een nachtje van 18 graden waarbij je s'ochtends naar de 20 graden gaat.
maar om een lang verhaal kort te maken. ik denk dat het bij jouw niet zoveel uitmaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grietbroek
Ziet er idd mooi uit en wel een flinke unit! Hoeveel W geeft dat ding in de boeken (75/65/20)?

Maar maak jij nu gebruik van combinatie radiator en convector? Daar ben ik namelijk benieuwd naar. Wij willen onze radiatoren vervangen (die gewone radiatoren vinden we niet mooi) en ik twijfel of ik niet meteen over moet gaan naar convector radiatoren. Dan is beneden vrijwel alles convector en boven blijven we radiatoren houden. We hebben een goed geïsoleerd huis uit 2004, maar wel groot. Krijg de ketel niet op een lagere aanvoertemperatuur dan 60 graden, daarna wordt het huis niet meer warmer. We laten de temperatuur niet teveel dalen in de nacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL
@grietbroek
Uit m'n hoofd heeft deze convector op papier een vermogen van 8200W.

Ik heb beneden nog 1 radiator en 2 plintradiators, Kickspaces. Dat zijn eigenlijk ook convectors, met een ventilator er in.

Met een lagere aanvoertemperatuur heb ik nog niet geëxperimenteerd. Mijn thermostaat bepaald de temperatuur op basis van de buitentemperatuur, in een ingestelde range. Hij staat dus zeker niet altijd op de hoogste temperatuur te stoken.

Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SYQ
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

SYQ

Edit / verkeerde topic. Tijd voor koffie 😁

[ Voor 91% gewijzigd door SYQ op 27-09-2021 09:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
grietbroek schreef op maandag 27 september 2021 @ 05:53:
Ziet er idd mooi uit en wel een flinke unit! Hoeveel W geeft dat ding in de boeken (75/65/20)?

Maar maak jij nu gebruik van combinatie radiator en convector? Daar ben ik namelijk benieuwd naar. Wij willen onze radiatoren vervangen (die gewone radiatoren vinden we niet mooi) en ik twijfel of ik niet meteen over moet gaan naar convector radiatoren. Dan is beneden vrijwel alles convector en boven blijven we radiatoren houden. We hebben een goed geïsoleerd huis uit 2004, maar wel groot. Krijg de ketel niet op een lagere aanvoertemperatuur dan 60 graden, daarna wordt het huis niet meer warmer. We laten de temperatuur niet teveel dalen in de nacht.
een ketel is al een hoog rendement ketel als je retour temp 55 graden of lager is.
je geeft aan je aanvoer op 60 en je huis warm. maar lager niet meer.
dan heb je er gewoon te weinig vermogen ingehangen. helaas.
een aanvulling is dan wel een interessante overweging.
maar het kan boven weer te koud worden. dan moet je naar een zone regeling bijv.
(maar er zijn ook zat mensen die het geen probleem vinden als het boven wat kouder is)

edit gebruik je wel een modulerende thermostaat en welke ketel heb je ?
een nefit moet bijv op 70 graden staan. anders gaat deze staan pendelen.

andere ketels staan bij mij altijd op 65 graden en met een modulerende thermostaat eraan.
de modulerende thermostaat en cv ketel beslissen samen welke aanvoer temperatuur er nodig is.
en zorgen voor een laag verbruik in het voorjaar en najaar, winter is het verbruik wat hoger.

enenvtueel kan je een ketel nog begrenzen in zijn kw maar bij een woonhuis met 3 lagen
doe ik dat eigenlijk niet. de 18/24 kw is voor zulke huizen prima. de mudurewnde thermostaat
zorgt er namelijk voor dat je cv ketel zoveel mogenlijk brandt op een laag pitje.

bij veel ketels kan je tijdens het stoken de aanvoer temperatuur opvragen.
dan zie je of je systeem echt zuining stookt.

off topic. dat mijn radiotoren niet goed werkte heb ik hier ook gehad.
ik heb alles moeten omgooien. ik had namelijk wel genoeg vermogen.
maar teveel radiatoren op een te kleine diameter.
15 mm leiding mag maximaal 5 kw aan radiatoren voeden.
ik zat daar net boven. en heb de leidingen daarom aangepast.
werkt nu allemaal weer als een trein. warmte binnen een uurtje. :)

[ Voor 20% gewijzigd door miciel op 27-09-2021 18:21 . Reden: aanvuling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ysberg80
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 20-04 10:48
Ik heb recent ventilatoren geplaatst onder de radiatoren in de woonkamer. Deze gaan vanzelf aan vanaf 33 graden. Nog niet goed kunnen testen omdat de temperatuur nog prima is. Wel even aangehad en zorgt duidelijk voor een snelle stijging van de temperatuur, zelfs bij een nog lage aanvoertemperatuur.

Misschien een alternatief om een betere warmteafgifte krijgen i.p.v. de radiator vervangen.

Ziet er veel belovend uit en heb heel optimistisch de aanvoer op 50 graden gezet en het vermogen op 40%. (Intergas 18/24)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grietbroek
@miciel bedankt voor je info.

Ik ga er vanuit dat het modulerend is, want ik zie de temperatuur op verschillende standen staan als ik er eens in de buurt ben en ernaar kijk. Ik denk eerlijk gezegd dat er weinig vermogen in mijn woonkamer hangt, dus dat kan kloppen met jouw opmerking. Dat wil ik nu dus oplossen door het vervangen meteen te combineren met een flinke toename in W om ook de max temperatuur te verlagen. Maar mijn eigenlijk vraag is of ik de reguliere radiatoren kan vervangen door convectoren en deze kan combineren met de radiatoren op de twee slaapkamerverdiepingen. Die hoeven van mij niet even warm te worden als de woonkamer.

Het is een Nefit, maar in de winter heb ik niet het idee dat de ketel aan het pendelen is. Ik begrijp je opmerking sowieso niet helemaal. Hoezo moet de temperatuur minimaal op 70 graden? Een ketel gaat toch pendelen als de retourtemperatuur te hoog is? Zelfs Nefit geeft aan dat een lagere temperatuur beter is voor een HR-ketel (kijkend naar het beste rendement), dus door hem op 70 te zetten, gaat je rendement eraan. Geen idee of het een goede indicatie is, maar op koudere dagen zie ik het vlammetje op de thermostaat in de ochtend echt lang aanstaan en niet uitgaan tussentijds (tenzij de temp weer daalt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grietbroek
@Ysberg80 ja gezien, maar helaas niet overal een stopcontact in de buurt en ik wil de radiatoren toch vervangen voor mooiere:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RvL
Vergeet niet dat als je de temperatuur verlaagt, de vermogen ook naar beneden gaat. Houd daar dus wel rekening mee als je radiatoren gaat vervangen.

Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
grietbroek schreef op maandag 27 september 2021 @ 19:55:
@miciel bedankt voor je info.

Ik ga er vanuit dat het modulerend is, want ik zie de temperatuur op verschillende standen staan als ik er eens in de buurt ben en ernaar kijk. Ik denk eerlijk gezegd dat er weinig vermogen in mijn woonkamer hangt, dus dat kan kloppen met jouw opmerking. Dat wil ik nu dus oplossen door het vervangen meteen te combineren met een flinke toename in W om ook de max temperatuur te verlagen. Maar mijn eigenlijk vraag is of ik de reguliere radiatoren kan vervangen door convectoren en deze kan combineren met de radiatoren op de twee slaapkamerverdiepingen. Die hoeven van mij niet even warm te worden als de woonkamer.

Het is een Nefit, maar in de winter heb ik niet het idee dat de ketel aan het pendelen is. Ik begrijp je opmerking sowieso niet helemaal. Hoezo moet de temperatuur minimaal op 70 graden? Een ketel gaat toch pendelen als de retourtemperatuur te hoog is? Zelfs Nefit geeft aan dat een lagere temperatuur beter is voor een HR-ketel (kijkend naar het beste rendement), dus door hem op 70 te zetten, gaat je rendement eraan. Geen idee of het een goede indicatie is, maar op koudere dagen zie ik het vlammetje op de thermostaat in de ochtend echt lang aanstaan en niet uitgaan tussentijds (tenzij de temp weer daalt).
ik geef ook te weinig informatie. om het hele verhaal te kunnen begrijpen.
een nefit ketel heeft een vrij hoge start. van ongeveer 70 graden.
de aanvoer temperartuur moet daarom op maximaal 70 graden staan.
na de start gaat je ketel modurelen. en terug naar een lagere temperatuur.
(je ketel gaat branden op een lager pitje. je hebt immers een mudelerende themostaat)
als je ketel verkeert staat ingestelt kan hij niet goed opstarten en gaat deze pendelen.

maar je hebt ook gelijk als je ketel zijn warmte niet kwijt kan/een te hoge retour temp heeft
gaat deze ook pedelen. je modulernde thermostaat bepaalt de daadwerklijke aanvoer.
een nefit moet je eigenlijk begrenzen in kw vermogen. en niet in aanvoer vermogen.

ik prefereer bij nefit wel een hoge aanvoer maar werkelijkheid stook ik op 55 graden.
omdat ik altijd een modulerende kamerthermostaat er aan hang.( navraag of deze er is.)

https://www.youtube.com/watch?v=wz5JF-Wjq0E
https://www.youtube.com/watch?v=WGZbEGEFmk0

(ik zou niet je ketel gelijk op 5.5 kw afstellen. in jouw huis. waarschijnlijk 18 kw.)
en de modulernde thermostaat moduleert dan tussen de 5,5 kw en de 18 kw.

en nee ik ben geen john visser. was het maar zo,n feest. maar ik weet wel veel.

edit en nu even terug naar je hoofdvraag. we dwalen teveel af. ;)
ja als je een temperatuur verschil tussen boven en benden geen probleem vindt.
dan kan je inderdaad convectoren benden doen en boven radiaotren.
en nu weet ik exact wat je bedoelt. nu gaan we even technisch praten.
een radiator wordt berekent bij 75/65/20 graden. zorg je ook dat je convectoren
berekendt worden bij dezelfde temperatuur ? anders dan is het verschil te groot.
je zal dus niet het optimale resultaat halen uit je convectoren. maar de combinatie kan wel.
normaal kan je met convectoren namelijk wat lager gaan stoken.

[ Voor 11% gewijzigd door miciel op 27-09-2021 20:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grietbroek
Duidelijk!
nu gaan we even technisch praten.
een radiator wordt berekent bij 75/65/20 graden. zorg je ook dat je convectoren
berekendt worden bij dezelfde temperatuur ? anders dan is het verschil te groot.
Wat bedoel je hier precies mee? Jaga toont alles op 75/65/20 en ik heb de huidige radiatoren ook daarop berekend. Het huidige vermogen kan ik 50-70% verhogen met naar mijn gevoel normale convector radiatoren. En dan vergelijk ik alles op 75/65/20.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
grietbroek schreef op maandag 27 september 2021 @ 21:11:
Duidelijk!

[...]

Wat bedoel je hier precies mee? Jaga toont alles op 75/65/20 en ik heb de huidige radiatoren ook daarop berekend. Het huidige vermogen kan ik 50-70% verhogen met naar mijn gevoel normale convector radiatoren. En dan vergelijk ik alles op 75/65/20.
dat je inderdaad het zelfde regime aanhoudt zowel boven als beneden.
jaga kent verschillende regime.s wat is een regime ? is 75/65/20.

ze hebben ook bijv 55/45/20 convectoren ga je dat met cv voeden is leuke besparing
maar dan komt boven niet meer op temperatuur. je hebt dan een onbalans.

nog een tip kijk even hoeveel watt je hebt hangen per kub.
zowel boven als benden. en maak even een vergelijking tussen boven en benden.
en dat moet ongeveer gelijk zijn. ​boven mag iets minder hebben dan beneden officieel.
slaapkamer is namelijk ooit bedacht op 18 graden. en de woonkamer op 20 graden.
ongeveer 75 watt per kub is de vuistregel. (maar bij nieuwe huizen mag het wel wat minder.)

en convectoren en radiatoren vergelijken ? het is niet helemaal 1 op 1 hetzelfde kwa afgifte.
maar je moet ze wel ongeveer hetzelfde wattage per kub aanhouden. mag wat meer zijn.
(en je moet dus hetzelfde stookregime aanhouden anders krijg je een te goot verschil. )

e let wel op dat je leidingen het ook aan moeten kunnen. 15 mm kan maximaal 5 kw voeden.
meer dan 5 kw moet je 2 keer een setje leidingen hebben. of naar een grotere maat toegaan.
(dan moet dus naar 22 mm) ook een convector lust veel water. weet ik uit ervaring.

maar hoeveel watt hangt er nu beneden in als ik vragen mag en naar hoeveel watt wil je toegaan ?
je kan gewoon online de maten opzoeken van je huidige radiatoren. bij raidiatorstunter.nl.dat delen
door het aantal m3 van woonkamer/benedenverdieping en je weet ongeveer wat er hangt. het kan wel 100/200 watt afwijken. per radiator merk. maar je weet dan in ieder geval een beetje wat er hangt.

[ Voor 5% gewijzigd door miciel op 28-09-2021 03:26 ]

Pagina: 1