Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oraijon
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-09 22:57
Beste mede-tweakers,

Ik heb inmiddels al geruime tijd een vreemd issue met m'n computer waarbij hij bij het booten aan gaat, direct weer uit, aan, uit, aan etc.. Om dit te verduidelijken, zie:
https://drive.google.com/...vGYg7g46_qdjCXn2-pHX/view

De video toont een extreem geval, meestal doet hij dit enkele keren (aantal varieert) en boot dan door. In de extreme gevallen moet ik een full power cycle uitvoeren, waarna hij een paar dagen normaal functioneert, daarna begint het weer. Het lijkt erop dat dit over tijd opbouwt tot het punt waarop hij weer een full power cycle nodig heeft.

Ik heb dit issue voor het eerst gezien nadat ik mijn i5 4690k systeem had geüpgraded naar een Ryzen 2700x. Het probleem was hiermee nog een stuk erger, destijds heb ik uiteindelijk dat setje (CPU+Mobo+mem) weer teruggebracht en er een Intel i7 8700k setje voor meer terug genomen. Het probleem leek hiermee opgelost. Totdat (ik denk 9-12 maanden later) dit probleem langzaam aan weer begon op dit nieuwe systeem. Inmiddels heb ik ieder ander onderdeel vervangen/geupgraded:
  • PSU: Corsair SF600 >> Corsair SF750 (2018)
  • MEM: Corsair Vengeance 16GB >> Corsair Vengeance 32GB
  • GPU: EVGA GTX 1080 Ti >> EVGA RTX 2080 Super (nog net onder garantie, had de 1080ti de schuld gegeven voor bovenstaand probleem maar deze had nog een paar issues erbij)
  • SSD: Samsung Evo 970 1TB >> Samsung Evo 970 Plus 2TB (machine was een paar geer goed gecrashed waarna in de bios de ssd niet eens meer zichtbaar was dus dit was toen ook even de culprit voor bovenstaand issue; NB: dit is de enige storage in het systeem)
  • Case: Ncase M1 >> Cooler Master NR200 (Uiteindelijk om kortsluiting veroorzaakt door de case uit te sluiten en als laatste strohalm deze ook maar vervangen).
Inmiddels is ook nagenoeg al m'n randapparatuur vervangen (monitors, muis, tbord).
Wat ik daarnaast ook nog heb geprobeerd:
  • Ander stekkerblok
  • Andere powerkabel
  • Met verlengsnoer computer aangesloten op een geaard stopcontact in de keuken
  • [i]BIOS update[/i]
Waar ik een beetje bang voor ben is dat er iets in m'n systeem zit wat de andere onderdelen "infecteert" (bij gebrek aan betere term). Maar om nu nog een compleet nieuw systeem aan te schaffen en daarmee geen oude onderdelen te hergebruiken zou een behoorlijke kostenpost zijn en aangezien het systeem verder normaal functioneert zodra hij eenmaal boot vind ik dat ook behoorlijk zonde van het geld.

Voor een volledige lijst van alle onderdelen, zie m'n inventaris.

Ik weet het inmiddels niet meer dus ik hoop dat hier iemand nieuwe inzichten kan bieden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firestorm
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18-09 08:21

Firestorm

Ik hou altijd schroefjes over

Welke voeding gebruik je? Je lijkt zo ongeveer alles gecontroleerd te hebben behalve de voeding, welke in mijn ogen de nummer 1 kandidaat is bij dergelijke 'vage' problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kamato
  • Registratie: December 2019
  • Niet online
@Firestorm dat staat er toch bij?
eerste had hij een Corsair SF6000, nu een SF750

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firestorm
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18-09 08:21

Firestorm

Ik hou altijd schroefjes over

Excuses! die regel registreerde blijkbaar bij mij niet.

Dan zou ik eens met het geheugen gaan testen, waarbij ik er vanuit ga dat je een upgrade gedaan hebt waarbij je de oude stick(s) behouden hebt. Probeer verschillende combinaties van slots en sticks om e.e.a. uit te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oraijon
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-09 22:57
Dank voor de reacties.

Voeding is idd precies wat @Kamato zegt :)

Memory verwacht ik eigenlijk geen verschil in aangezien het probleem speelde met het oude 16GB (2x8) setje en nu ook weer met het 32GB (2x16) setje. Heb dus geen modules bijgeprikt maar heb ze volledig vervangen.

Maar modules swappen is makkelijk zat dus alsnog de moeite van het proberen waard.