Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Compacte basic desktop voor ouders

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Stalensnuitje
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09:02
Goedenavond mede-Tweakers,

Ik bouw en update al zo lang als ik me kan herinneren de systemen voor mijn ouders en de laatste "update" is inmiddels uit 2014. Ze gingen toen naar een (jaja :P ) Pentium G3420 i.c.m. 4GB RAM en een 120GB SSD. Mind you, daar doen ze dus al zo'n 6 jaar mee en ze vinden 'm nu pas "af en toe te langzaam" worden. Monitor en desktopset zijn nog ouder, dus we zijn voor het eerst in 15 jaar toe aan een complete overhaul ;-)

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het meest basic wat je kunt bedenken: office, beetje internetten, wat thuiswerken (via remote desktop) en zo nu en dan een fotoalbum maken ;)

Wat mag het systeem gaan kosten?
De ICT-er op het werk raadde een kant en klare minitower met Core i5 aan van €1000,- excl. monitor. Dat lijkt mij gezien hun gebruik pure overkill. Er is niet echt sprake van een harde budgetcap, het moet gewoon goede bang for buck zijn met een klein beetje rek zodat het systeem een jaar of 5 mee kan.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee, alles "moet" nieuw.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Een barebone, SSD, geheugen, monitor en desktopset.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee, eigenlijk niet. Zoals ik hierboven schreef: goede value for money vind ik altijd fijn. De grootste "merk-afweging" is eigenlijk Intel vs. AMD, maar dat blijkt ook uit de lijstjes hieronder.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het bureau moet er straks flink opgeruimd(er) uit gaan zien. Dus die dikke ATX-tower eraf, draadjes weggewerkt en meer ruimte voor de minitor. Het liefst dus een systeempje dat aan een VESA-beugel kan worden opgehangen en een monitor (24") die mét voet de VESA-verbinding nog vrij heeft.

Ga je overklokken?
Nee.

Wat verwacht je van ons?
2 dingen eigenlijk:
- helpen beslissen tussen AMD en Intel qua prijs/prestatie-niveau
- voorstellen voor één of meerdere componenten die jullie anders zouden kiezen.

En dan nu de lijstjes!

Randapparatuur:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1MonitorenBenQ GW2480E Zwart€ 118,58€ 118,58
1ToetsenbordenMicrosoft Wireless Desktop 900 (Qwerty Int'l EN)€ 38,95€ 38,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 157,53

Optie A - AMD:
1ProcessorsAMD Ryzen 3 3200G Boxed€ 89,-€ 89,-
1NetwerkadaptersIntel Wi-Fi 6 AX200 (no vPro)€ 16,-€ 16,-
1BarebonesASRock DeskMini A300€ 143,94€ 143,94
1Computer accessoiresAsus ASRock DeskMini 110 VESA Mount Kit€ 8,49€ 8,49
1Geheugen internCrucial CT8G4SFS832A€ 34,95€ 34,95
1Solid state drivesIntel 660p 512GB€ 58,-€ 58,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 350,38

Optie B - Intel:
1BarebonesIntel NUC 10 Performance NUC10i3FNK€ 249,87€ 249,87
1Geheugen internCrucial CT8G4SFS8266€ 25,56€ 25,56
1Solid state drivesIntel 660p 512GB€ 58,-€ 58,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 333,43

Alvast bedankt voor het meedenken/de tips :*)

Beste antwoord (via Stalensnuitje op 02-09-2020 15:25)

• LievenD
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online
Die 3400G zou ik niet doen. Kost inderdaad meer en levert weinig extra op.

De Asus barebone zou ik wel doen. Is nu inderdaad krachtiger dan nodig, maar daar kunnen ze wel 12+ jaar mee doen in plaats van 6 of 7 jaar. (als er niks voortijdig kapot gaat). Bovendien is hij zuiniger dan het systeem met de 3200G en biedt hij betere prestaties. Ook de Intel NUC die je voorstelt is een stuk trager.

1BarebonesAsus Mini PC PN50-BBR545MD-CSM€ 394,98€ 394,98
1Geheugen internCrucial CT2K8G4SFS832A€ 70,24€ 70,24
1Solid state drivesKingston A2000 500GB€ 57,39€ 57,39
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 522,61

Je betaalt nu een kleine € 200 extra, maar dat geld spaar je uit in 2026 of 2027, omdat je ze dan geen nieuwe pc hoeft te kopen. De Asus barebone kan op dat moment nog met gemak 5 jaar mee.

Alle reacties

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12:41
Misschien voor zekerheid een 3400g, of eenfje met een 4xxx van asus

pricewatch: Asus Mini PC PN50-BBR545MD-CSM
Hier zit de cpu al in, enkel nog intern geheugen (sodimm!) En ssd

[ Voor 61% gewijzigd door 99ruud99 op 30-08-2020 22:08 ]

• Stalensnuitje
99ruud99 schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 22:06:
Misschien voor zekerheid een 3400g, of eenfje met een 4xxx van asus

pricewatch: Asus Mini PC PN50-BBR545MD-CSM
Hier zit de cpu al in, enkel nog intern geheugen (sodimm!) En ssd
Bedankt voor je post, die barebones had ik nog niet eerder gezien. Alleen: waarom zou je die specifiek aanbevelen? De variant met Ryzen 3-4300U zou volgens mij vergelijkbare prestaties moeten leveren bij lager energieverbruik, maar die kost ook dik 100,- meer bij gebruik van hetzelfde geheugen + SSD.

PS: hetzelfde geldt eigenlijk voor de 3400G: kost 50,- meer en dan moet er als ik het goed begrepen heb ook nog een andere koeler op ivm de ruimte. En hebben ze die (extra) prestaties dan nodig hè?

[ Voor 12% gewijzigd door Stalensnuitje op 30-08-2020 23:00 ]

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12:41
Dat blijft de vraag die leen jij kan beantwoorden

Acties:
  • Beste antwoord

• LievenD
  • Nu online

De Asus barebone zou ik wel doen. Is nu inderdaad krachtiger dan nodig, maar daar kunnen ze wel 12+ jaar mee doen in plaats van 6 of 7 jaar. (als er niks voortijdig kapot gaat). Bovendien is hij zuiniger dan het systeem met de 3200G en biedt hij betere prestaties. Ook de Intel NUC die je voorstelt is een stuk trager.

Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 522,61

Je betaalt nu een kleine € 200 extra, maar dat geld spaar je uit in 2026 of 2027, omdat je ze dan geen nieuwe pc hoeft te kopen. De Asus barebone kan op dat moment nog met gemak 5 jaar mee.

• Stalensnuitje
LievenD schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 06:57:

Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 522,61

Bedankt voor het meedenken, dat was ook een beetje mijn gut feeling, om zo'n lekker zuinig systeempje te pakken. Alleen: nemen we dan Ryzen 5 die jullie allebei aanhalen of de variant met Ryzen 3? Al is die 25 Euro verschil wel de helft van een upgrade van 3200g maar 3400g.

Nog specifieke redenen om nu gelijk voor 16gb te gaan ipv 8 en dat later evt uit te breiden?

En heb je een expliciete reden om de A2000 boven de 660P te verkiezen?

[ Voor 5% gewijzigd door Stalensnuitje op 31-08-2020 08:17 ]

• spokje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:58
Een minipc die 12 jaar gaat draaien? Lijkt me zeer sterk. Mijn ervaring is gebaseerd op een Intel Nuc, maar daar werd ik vrij droevig van qua koeling. Die had het nooit 12 jaar uitgehouden haha.

Ik zou voor de deskmini gaan. Je zegt zelf dat het systeem 5 jaar mee moet kunnen. Ik denk dat 7 jaar zeker te halen is, maar waarom nu extra uitgeven aan een oplossing van 12 jaar terwijl je die garantie absoluut niet hebt. Ik ken niemand die ooit 12 jaar met een systeem heeft gedaan. Dus hou dat geld lekker in de zak (van je ouders :P)

[ Voor 40% gewijzigd door spokje op 31-08-2020 08:22 ]

• Stalensnuitje
Kijk, nu gaan we discussiëren! ;)

@spokje bedankt voor je input, die Edit is ook wel een goed punt (y)

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-11 18:45

Gé Brander

MS SQL Server

Ik heb intussen acht jaar ervaring met de Intel NUC series. De eerste draait nog steeds bij mijn schoonouders en is nu pas aan vervanging toe. Niet omdat hij niet meer werkt maar ze hebben iets meer power nodig. Voor de acht jaar oude vind ik wel weer een andere toepassing. Mijn ervaring is dat deze systemen zeer betrouwbaar zijn. Binnen mijn bedrijf en privé intussen een stuk of tien in gebruik.

Edit: ik raadt wel aan om minimaal voor de i5 te gaan, dan kunnen ze nog lekker lang mee. Geheugen en SSD is makkelijk uitbreidbaar dus begin daarmee met wat er nu nodig is.

[ Voor 18% gewijzigd door Gé Brander op 31-08-2020 09:14 ]

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

• LievenD
  • Nu online
Stalensnuitje schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 08:13:
[...]
nemen we dan Ryzen 5 die jullie allebei aanhalen of de variant met Ryzen 3?
Ryzen 5 lijkt mij iets toekomstbestendiger. Mocht je echt inzitten om die € 25, kun je natuurlijk ook voor de Ryzen 3 gaan.
Nog specifieke redenen om nu gelijk voor 16gb te gaan ipv 8 en dat later evt uit te breiden?
Het probleem met later uitbreiden is, dat je nog een vergelijkbare module moeten vinden tegen een aanvaardbare prijs. Tegen de tijd dat ze willen uitbreiden, zitten we waarschijnlijk lang op DDR5, misschien DDR6, en zijn DDR4-modules zeldzamer en dus duurder. Bovendien zijn de geheugenprijzen momenteel erg laag, daar kan wel eens verandering in komen.
En heb je een expliciete reden om de A2000 boven de 660P te verkiezen?
De Kingston A2000 500GB is tot 40% sneller dan de Intel 660p 512GB, dat is de reden.
spokje schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 08:19:
Een minipc die 12 jaar gaat draaien? Lijkt me zeer sterk. Mijn ervaring is gebaseerd op een Intel Nuc, maar daar werd ik vrij droevig van qua koeling. Die had het nooit 12 jaar uitgehouden haha.
Als de koeling van zo'n minipc niet goed is, lijkt mij dat een fout van de fabrikant, in jouw geval dus Intel. Dat een mini-pc het geen 12 jaar uithoudt, is zonde. Vooral omdat er in elke pc dure grondstoffen en materialen zitten die elke keer verbruikt worden bij het bouwen van een pc. Ik vraag mij soms af of de fabrikanten daar wel rekening mee houden. Ik vrees het niet eigenlijk, het lijkt wel of verkopen hun enigste bekommernis is. :(
Ik ken niemand die ooit 12 jaar met een systeem heeft gedaan.
Jij kent zo niemand. Maar tegenwoordig kun je, als je geen gamer bent, echt meer dan 10 jaar doen met een pc. We hebben hier een pc staan uit 2005, die is nog maar enkele jaren met pensioen. Een andere pc, uit 2010, draait nog perfect, dus met een beetje geluk zullen we 12 jaar wel halen.

• spokje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:58
Poeh, nou ik help het de TS hopen haha :)

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 12:37
Mijn i7-920 uit 2010 draait nog steeds als een zonnetje. Het is absoluut mogelijk om een PC zolang te kunnen draaien.

• Quacka
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-09-2020
Het probleem is dat je eigenlijk een 4xxx processor zou willen, maar die zijn allen beschikbaar voor systeembouwers. Dus dan kom je bij de nuc.
De 3200G is oude technologie, maar met een modern moederbord kan je deze altijd nog upgraden, alleen of je dat tegen de tijd dat de pc trager wordt nog gaat doen is de vraag.

Hulp wordt niet gewaardeerd. Zoek het dus zelf uit

• Stalensnuitje
Quacka schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 11:43:
Het probleem is dat je eigenlijk een 4xxx processor zou willen, maar die zijn allen beschikbaar voor systeembouwers. Dus dan kom je bij de nuc.
De 3200G is oude technologie, maar met een modern moederbord kan je deze altijd nog upgraden, alleen of je dat tegen de tijd dat de pc trager wordt nog gaat doen is de vraag.
Ik ben niet helemaal actueel qua processorkennis, waarom zou je een 4xxx willen?

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:31
Knuppel in het hoenderhok misschien, maar al even gekeken naar de micro PC's van Dell? Ik zie ze hier op het werk jarenlang stof happen en maar niet sneuvelen.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Quacka
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-09-2020
Omdat die nieuwe processors gewoon een stuk sneller zijn, dat scheelt echt fors qua processorsnelheid.

Hulp wordt niet gewaardeerd. Zoek het dus zelf uit

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13-11 00:04

EMP

Krulloos!

Veel is al gezegd, maar mijn duit in het zakje is dat ik zelf de Asrock Deskmini A300 heb en mijn moeder een Intel NUC gebruikt.

De performance van beide is wat je mag verwachten van de onderdelen, maar de bouwkwaliteit van de NUC vind ik het een stap boven de Deskmini. Het voelt echt robuuster aan. Dell of Lenovo micro PC's zijn ook prima, maar volgens mij weer een klasse duurder.

De performance eisen zijn gelukkig niet hoog, dus houd ook andere aspecten zoals bouwkwaliteit en geluid in het achterhoofd bij je keuze.

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

• Stalensnuitje
naftebakje schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 12:28:
Knuppel in het hoenderhok misschien, maar al even gekeken naar de micro PC's van Dell? Ik zie ze hier op het werk jarenlang stof happen en maar niet sneuvelen.
Mwoah, ik zie geen interessante specs bij die micro PC's eigenlijk. Ik zag wel een sexy all-in-one, kost bijna €900,- maar wel een prachtig apparaatje.

Even verder Pricewatchen, kom ik gewoon zowaar een HP All-in-one met Ryzen 5-4500U tegen: pricewatch: HP All-in-One 24-dp0006nd

Toegegeven, die is nóg een stapje duurder (hoewel, het scheelt maar 5 tientjes met de Asus barebone), maar het is wel een mooie oplossing. Lever je ws. alleen wel in op upgrade-mogelijkheden.

@EMP dat is ook een terecht punt, al zijn ze daar normaal gesproken niet zo gevoelig voor. Ik wel trouwens, dus zal er eens een mooi overzicht van maken.
Pagina: 1