Goedenavond mede-Tweakers,
Ik bouw en update al zo lang als ik me kan herinneren de systemen voor mijn ouders en de laatste "update" is inmiddels uit 2014. Ze gingen toen naar een (jaja
) Pentium G3420 i.c.m. 4GB RAM en een 120GB SSD. Mind you, daar doen ze dus al zo'n 6 jaar mee en ze vinden 'm nu pas "af en toe te langzaam" worden. Monitor en desktopset zijn nog ouder, dus we zijn voor het eerst in 15 jaar toe aan een complete overhaul ;-)
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het meest basic wat je kunt bedenken: office, beetje internetten, wat thuiswerken (via remote desktop) en zo nu en dan een fotoalbum maken
Wat mag het systeem gaan kosten?
De ICT-er op het werk raadde een kant en klare minitower met Core i5 aan van €1000,- excl. monitor. Dat lijkt mij gezien hun gebruik pure overkill. Er is niet echt sprake van een harde budgetcap, het moet gewoon goede bang for buck zijn met een klein beetje rek zodat het systeem een jaar of 5 mee kan.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee, alles "moet" nieuw.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Een barebone, SSD, geheugen, monitor en desktopset.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee, eigenlijk niet. Zoals ik hierboven schreef: goede value for money vind ik altijd fijn. De grootste "merk-afweging" is eigenlijk Intel vs. AMD, maar dat blijkt ook uit de lijstjes hieronder.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het bureau moet er straks flink opgeruimd(er) uit gaan zien. Dus die dikke ATX-tower eraf, draadjes weggewerkt en meer ruimte voor de minitor. Het liefst dus een systeempje dat aan een VESA-beugel kan worden opgehangen en een monitor (24") die mét voet de VESA-verbinding nog vrij heeft.
Ga je overklokken?
Nee.
Wat verwacht je van ons?
2 dingen eigenlijk:
- helpen beslissen tussen AMD en Intel qua prijs/prestatie-niveau
- voorstellen voor één of meerdere componenten die jullie anders zouden kiezen.
En dan nu de lijstjes!
Randapparatuur:
Optie A - AMD:
Optie B - Intel:
Alvast bedankt voor het meedenken/de tips
Ik bouw en update al zo lang als ik me kan herinneren de systemen voor mijn ouders en de laatste "update" is inmiddels uit 2014. Ze gingen toen naar een (jaja
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het meest basic wat je kunt bedenken: office, beetje internetten, wat thuiswerken (via remote desktop) en zo nu en dan een fotoalbum maken
Wat mag het systeem gaan kosten?
De ICT-er op het werk raadde een kant en klare minitower met Core i5 aan van €1000,- excl. monitor. Dat lijkt mij gezien hun gebruik pure overkill. Er is niet echt sprake van een harde budgetcap, het moet gewoon goede bang for buck zijn met een klein beetje rek zodat het systeem een jaar of 5 mee kan.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee, alles "moet" nieuw.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Een barebone, SSD, geheugen, monitor en desktopset.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee, eigenlijk niet. Zoals ik hierboven schreef: goede value for money vind ik altijd fijn. De grootste "merk-afweging" is eigenlijk Intel vs. AMD, maar dat blijkt ook uit de lijstjes hieronder.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het bureau moet er straks flink opgeruimd(er) uit gaan zien. Dus die dikke ATX-tower eraf, draadjes weggewerkt en meer ruimte voor de minitor. Het liefst dus een systeempje dat aan een VESA-beugel kan worden opgehangen en een monitor (24") die mét voet de VESA-verbinding nog vrij heeft.
Ga je overklokken?
Nee.
Wat verwacht je van ons?
2 dingen eigenlijk:
- helpen beslissen tussen AMD en Intel qua prijs/prestatie-niveau
- voorstellen voor één of meerdere componenten die jullie anders zouden kiezen.
En dan nu de lijstjes!
Randapparatuur:
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Monitoren | BenQ GW2480E Zwart | € 118,58 | € 118,58 |
| 1 | Toetsenborden | Microsoft Wireless Desktop 900 (Qwerty Int'l EN) | € 38,95 | € 38,95 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 157,53 | ||
Optie A - AMD:
| 1 | Processors | AMD Ryzen 3 3200G Boxed | € 89,- | € 89,- |
| 1 | Netwerkadapters | Intel Wi-Fi 6 AX200 (no vPro) | € 16,- | € 16,- |
| 1 | Barebones | ASRock DeskMini A300 | € 143,94 | € 143,94 |
| 1 | Computer accessoires | Asus ASRock DeskMini 110 VESA Mount Kit | € 8,49 | € 8,49 |
| 1 | Geheugen intern | Crucial CT8G4SFS832A | € 34,95 | € 34,95 |
| 1 | Solid state drives | Intel 660p 512GB | € 58,- | € 58,- |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 350,38 | ||
Optie B - Intel:
| 1 | Barebones | Intel NUC 10 Performance NUC10i3FNK | € 249,87 | € 249,87 |
| 1 | Geheugen intern | Crucial CT8G4SFS8266 | € 25,56 | € 25,56 |
| 1 | Solid state drives | Intel 660p 512GB | € 58,- | € 58,- |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 333,43 | ||
Alvast bedankt voor het meedenken/de tips