Advies gevraagd voor 4000 eu voor verduurzaming woning

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arievd
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 26-04 16:24
Binnenkort komen wij in aanmerking voor SNN subsidie tbv verduurzaming woning. Twv 4000 euro. Om het maximale uit deze subsidie te halen heb ik mijn plan hieronder uitgeschreven.

Mijn idee is om dit te investeren in nieuwe zonnepanelen. De bedoeling is om het hele dak vol te leggen 24x ca 315/330 wp. 15 op Z0 en 9 op NW. De huidige panelen wil ik verplaatsen op het tuinhuisje. 4 op ZW en 5 op NO. De panelen zullen meer gaan leveren dan ik verbruik, deze wil ik gaan affikken dmv WPB en elektrische kachels. Huidige kWh meter is Ferraris meter. (Slimme meter geweigerd). Huidige gebruik is ca 2650 kWh/j en 1200 m3 gas.

Situatie:

- Hoekwoning bj 1972 alles nageïsoleerd. (Dak, gevel, vloer)
- Zonnepanelen 1x 1080wp 1050 (kWh/j) 1x 1400 wp (1380 kWh/j) (huidig op ZO)
- Warmtepompboiler momenteel buiten gebruik.
- Beneden dubbelglas
- Boven enkel glas, wordt niet verwarmt.
- Verhuisplannen: ja, tussen nu en 5 jaar. Bij verhuizing worden de nieuwe panelen verwijderd en mee verhuisd naar nieuwe adres.
- Nieuwe panelen worden door mijzelf geplaatst

Vragen:

-Is het mogelijk om met convetionle kachels de  huidige gas rekening op nul uit te laten komen?

- Wijsheid om van energieleverancier te wisselen? Ivm lage gasrekening. Huidig is vd bron

- Is het mogelijk om deze subsidie te ontvangen en daarna ook nog eens de BTW terug krijgen?

- Is mijn idee een goed plan? Of hebben jullie andere / betere ideeën om de subsidie besteden.

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06:32
Waarom per se zonnepanelen? Er is nu subsidie in de vorm van SEEH of ISDE. Is het niet verstandiger om daar gebruik van te maken en met de subsidie die je daar terugkrijgt een stukje bij te leggen en panelen te plaatsen? Dan haal je het maximale uit je 4k..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-05 09:53

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

@Arievd

Je zonnepaneelplan is goed, geen dure aanschaffen en ook niet meenemen maar verkopen aan de nieuwe eigenaar.
Zoiets leggen bijv.
https://link.marktplaats.nl/m1570262326
Elektrische kachels is een minder goed idee vind ik, koop dan een airco die ook kan verwarmen, liefst 1 met 2 binnen units dus ook voor boven op de overloop o.i.d. Kost 1500,-
Dan kan je koelen en verwarmen plus verdien je in no time terug i.p.v gas van 72 cent.

Bij verkoop huis een leuke airco extra. :)

[ Voor 6% gewijzigd door Rol-Co op 30-08-2020 20:40 ]

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 12:00

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
cop 1 verwarmen is zelfs met zonnepanelen en salderen een slecht idee.
behalve dat dit alles behalve duurzaam is is het ook nog eens niet best voor je portomonee
gas kost je ongeveer 72 cent een kWh terugleveren bij je huidige energie leverancier krijg je 10,5 cent
Om 1 m3 gas te vervangen voor cop 1 verwarming: 1m3 gas = 9kWh electra en het kost je dan dus 9*10,5 cent = 95 cent. Dus elke 9kWh die je affikt kost je 23 cent en dan heb ik de aankoop van de kachel nog niet meegerekend ;)

L/L wp zoals @Rol-Co al aangeeft is de oplossing

[ Voor 5% gewijzigd door twain4me op 30-08-2020 20:58 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 18:06
Of installeer volgend zomer een L/W warmtepomp, dan kun je het huis verkopen als nul op de meter en gasloos.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllesKan
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 29-05-2023
busscherski schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 20:58:
Of installeer volgend zomer een L/W warmtepomp, dan kun je het huis verkopen als nul op de meter en gasloos.
Ik zou de gasaansluiting niet laten opheffen als je de woning in de nabije toekomst wilt verkopen, dat beperkt het aantal potentiële kopers behoorlijk. Mocht de koper dat willen kan hij ook wel zelf zijn gasaansluiting opzeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
AllesKan schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 21:03:
[...]

Ik zou de gasaansluiting niet laten opheffen als je de woning in de nabije toekomst wilt verkopen, dat beperkt het aantal potentiële kopers behoorlijk. Mocht de koper dat willen kan hij ook wel zelf zijn gasaansluiting opzeggen.
Ik ben geen makelaar, weet niet goed waar de gemiddelde huizenkoper op let.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllesKan
busscherski schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 21:05:
Ik ben geen makelaar, weet niet goed waar de gemiddelde huizenkoper op let.
Je kunt toch zelf wel een en ander logisch beredeneren?

Aantal kopers = mensen die graag gasloos zijn + mensen die graag gas hebben.

Schrap de laatste groep (gasaansluiting laten verwijderen is kosteloos, maar opnieuw laten aanleggen niet) en je houdt dus minder potentiële kopers over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

AllesKan schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 21:08:
[...]

Je kunt toch zelf wel een en ander logisch beredeneren?

Aantal kopers = mensen die graag gasloos zijn + mensen die graag gas hebben.
Maar die verhouding is aan het keren, dat jij misschien liever gas hebt wil niet zeggen dat dit representatief is voor heel NL.
Schrap de laatste groep (gasaansluiting laten verwijderen is kosteloos, maar opnieuw laten aanleggen niet) en je houdt dus minder potentiële kopers over.
Aansluiting verwijderen is niet gratis, bijna hebben we dat voor elkaar in NL door een aantal tweakers maar is nog niet altijd het geval. Dus dan is een verwijderde aansluiting een plus. (Ik heb er een waterleiding van gemaakt om kliko's te wassen, weer een verkoop optie :) )

Ik denk dat het voor verkoop allemaal niets uit maakt, als het elektrisch goed werkt en de panelen de kosten opvangen, waarom zouden ze dan terug naar gas willen.
Ook al zou dat alsnog zijn is dat peanuts, er zijn er die een huis al duur kopen en als eerste de badkamer en keuken er uit pleuren, nee dat is gratis..... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllesKan
Rol-Co schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 21:13:
Maar die verhouding is aan het keren, dat jij misschien liever gas hebt wil niet zeggen dat dit representatief is voor heel NL.
Zolang die verhouding geen 100% versus 0% is staat mijn verhaal als een huis.

NB: Heel mijn wijk is al sinds 1985 gasloos. Ik dus ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

AllesKan schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 21:17:
[...]

Zolang die verhouding geen 100% versus 0% is staat mijn verhaal als een huis.

NB: Heel mijn wijk is al sinds 1985 gasloos. Ik dus ook.
Nou dan! Is je huis minder waard?
Een huis met of zonder gas zou me niets uit maken, met stads of blokverwarming zou ik nooit kopen, ik wil de verwarmingskosten zelf in de hand hebben en niet één of andere VVE.

Kopers doen de gekste dingen, van de week nog een huis eigenaar gezien die 32 zonnepanelen wat 850,- aan stroom opbrengt per jaar er af gooit voor 2 dakkapellen... no comment!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
@AllesKan

Ik dacht:

Aantal kopers = mensen die graag gasloos zijn en blij zijn dat de gasleiding al is verwijderd + mensen die graag gas hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17:59
Rol-Co schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 21:13:
[...]

Toch zou ik bij de koop van een huis liever zelf de keuze hebben dan dat ik verplicht gasloos ben.
[...]

Aansluiting verwijderen is niet gratis, bijna hebben we dat voor elkaar in NL door een aantal tweakers maar is nog niet altijd het geval. Dus dan is een verwijderde aansluiting een plus. (Ik heb er een waterleiding van gemaakt om kliko's te wassen, weer een verkoop optie :) )

Ik denk dat het voor verkoop allemaal niets uit maakt, als het elektrisch goed werkt en de panelen de kosten opvangen, waarom zouden ze dan terug naar gas willen.
Ook al zou dat alsnog zijn is dat peanuts, er zijn er die een huis al duur kopen en als eerste de badkamer en keuken er uit pleuren, nee dat is gratis..... 8)7
Wel dus, zeker als het om een huis gaat wat later geïsoleerd is. Zelden is dat helemaal goed gedaan en is bijverwarming met gas toch wel heel handig. Ik zou toch even goed nadenken als ik een wat ouder huis zonder gas tegen zou komen.

Ik zou de aansluiting dus voorlopig lekker laten bestaan. Wel is een airco en beter optie dan elektrische kachels. Het verwarmt fijner en voegt meer toe.

[ Voor 6% gewijzigd door redwing op 30-08-2020 21:29 ]

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllesKan
Rol-Co schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 21:23:
Nou dan! Is je huis minder waard?
Het zal vast het aantal kopers beperken, dus ja. Mij maakt het niet veel uit, ik laat de stadsverwarming links liggen en stook (na aanschaf HR-Houtkachel + aanleg rookkanaal) al jaaaren zeer comfortabel op hout.

Maar mocht ik ooit willen verhuizen naar een andere woning waar geen gas is EN geen mogelijkheid tot installeren houtkachel (bv: ivm wtw-ventilatie op het dak) dan kets ik die woning af. Die wil ik gratis nog niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
busscherski schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 21:24:
@AllesKan

Ik dacht:

Aantal kopers = mensen die graag gasloos zijn en blij zijn dat de gasleiding al is verwijderd + mensen die graag gas hebben.
Voorlopig is de 2e groep nog ruim in de meerderheid. De enige reden dat veel huizen gasloos zijn, is puur omdat het moet.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

redwing schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 21:27:
[...]

Toch zou ik bij de koop van een huis liever zelf de keuze hebben dan dat ik verplicht gasloos ben.
Heb je toch ook? Het huis niet kopen maar een andere met gasaansluiting is de keuze, net als een auto met mooie en lelijke velgen.
Wel dus, zeker als het om een huis gaat wat later geïsoleerd is. Zelden is dat helemaal goed gedaan en is bijverwarming met gas toch wel heel handig. Ik zou toch even goed nadenken als ik een wat ouder huis zonder gas tegen zou komen.
Dat is je keuze, ik zou kijken en nagaan of het goed werkt en zo ja is dat vast mooi meegenomen en hoef ik niet meer te doen.
Ik zou de aansluiting dus voorlopig lekker laten bestaan. Wel is een airco en beter optie dan elektrische kachels. Het verwarmt fijner en voegt meer toe.
Dat kan, je gasaansluiting kost je niets als je het betaald met je teruggave energie belasting, maar ik adviseer ook niet om te verwijderen, het ging om een verschil in verkoop wat aangehaald was.
Daar ben ik van mening dat het niets uit maakt, verkopen doe je toch wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

AllesKan schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 21:30:
[...]

Het zal vast het aantal kopers beperken, dus ja. Mij maakt het niet veel uit, ik laat de stadsverwarming links liggen en stook (na aanschaf HR-Houtkachel + aanleg rookkanaal) al jaaaren zeer comfortabel op hout.
Nou dat zou mij dus gelijk laten afknappen, als ik mijn huis alleen fatsoenlijk warm krijg met een houtkachel waar iedereen je tegenwoordig mee aankijkt of je melaats bent, net als rokers.
Maar mocht ik ooit willen verhuizen naar een andere woning waar geen gas is EN geen mogelijkheid tot installeren houtkachel (bv: ivm wtw-ventilatie op het dak) dan kets ik die woning af. Die wil ik gratis nog niet.
Dat kan en is je goed recht, maar dan is er wel iemand anders, wel eens gehoord van ieder potje past een deksel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

redwing schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 21:30:
[...]

Voorlopig is de 2e groep nog ruim in de meerderheid. De enige reden dat veel huizen gasloos zijn, is puur omdat het moet.
Van wie? Ik moest niks maar toch gasloos, en hier nog 227 tweakers met mij. :)
Gas de deur uit doen: Gratis of toch niet? Deel 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllesKan
Rol-Co schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 21:39:
Nou dat zou mij dus gelijk laten afknappen, als ik mijn huis alleen fatsoenlijk warm krijg met een houtkachel waar iedereen je tegenwoordig mee aankijkt of je melaats bent, net als rokers.
Je beseft dat ik de stadsverwarming er wel in heb laten zitten? Dus je kunt gewoon de stadsverwarming aanzetten als je dat wilt? Je bevestigt dus onbewust exact mijn punt!
Dat kan en is je goed recht, maar dan is er wel iemand anders, wel eens gehoord van ieder potje past een deksel?
Wel eens gehoord van vraag en aanbod? Dat hoe hoger de vraag is voor een bepaald type woning, hoe hoger de prijs?
Ik moest niks maar toch gasloos, en hier nog 227 tweakers met mij.
Ja. dat zal vast indruk maken op een totaal van 4,5 miljoen koopwoningen.

[ Voor 10% gewijzigd door AllesKan op 30-08-2020 21:44 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Barrycade
  • Laatst online: 16:10

Barrycade

Through the...

Wat is nu precies het doel?

Wil je alleen die 4k maximaliseren?
Wil je je huis optimaal verduurzamen?
Wil je je opbrengsten maximaliseren van de verkoop door nuttige investeringen?

Ik zou ondanks dat jij niet stookt op de bovenverdieping die dubbele ramen wel plaatsen. Ik vind 1200 m³ voor een huis waar alleen beneden wordt gestookt best wel fors. Nieuwe kopers willen wellicht wel gewoon boven leven (thuis kantoor/kinderen etc)

Waarom zou je over 5 jaar dan verouderde zonnepanelen gaan verhuizen? Lijkt me ook geen verkoop argument, oh ja koper je krijgt alleen die oude zooi op het schuurtje, die andere haal ik er vanaf.

En wat is precies de reden dat de warmtepomp niet werkt? Klinkt al met al een huis waar IK met een grote boog om heen zou lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

AllesKan schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 21:42:
[...]

Je beseft dat ik de stadsverwarming er wel in heb laten zitten? Dus je kunt gewoon de stadsverwarming aanzetten als je dat wilt? Je bevestigt dus onbewust exact mijn punt!
Nee, ik was namelijk al afgeknapt in de omschrijving door de stadsverwarming en voor een ander huis gaan kijken. Of het moet echt niet anders kunnen verbouwen, maar eerst laaghangend fruit.
Maar er zijn mensen die dat niets uit maken en dan verkoop je het ook gewoon.
Wel eens gehoord van vraag en aanbod? Dat hoe hoger de vraag is voor een bepaald type woning, hoe hoger de prijs?
Al in de markt gekeken? Ik weet niet waar jij woont maar hier in de randstad gaat een kartonnen kippenhok genaamd huis nog voor tonnen weg, kijken helemaal nergens naar op het moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

@Barrycade

Is een warmtepomp boiler
Ik kan mij voorstellen dat het duur kan zijn zonder pv op dak, gas is dan goedkoper voor sww.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllesKan
Rol-Co schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 21:47:
Nee, ik was namelijk al afgeknapt in de omschrijving door de stadsverwarming en voor een ander huis gaan kijken.
Klopt. Want stadsverwarming == gasloos. Je bevestigd dus wederom mijn punt. Helaas valt om een of andere duistere reden het kwartje niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
@AllesKan

Stadsverwarming schijnt meestal nogal duur te zijn, vooral als je weinig verbruikt.
En is vaak niet gemakkelijk op te zeggen.
Hoeveel betaal jij voor de stadsverwarming als je het hele jaar op hout stookt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

AllesKan schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 21:52:
[...]

Klopt. Want stadsverwarming == gasloos. Je bevestigd dus wederom mijn punt. Helaas valt om een of andere duistere reden het kwartje niet.
Nee niet om gasloos, maar omdat ik MIJN kosten zelf in de hand wil hebben zoals ik al schreef een aantal posts terug.
Ik zou juist voor een gasloos huis gaan, maar zonder stads of blokverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllesKan
Rol-Co schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 21:55:
Ik zou juist voor een gasloos huis gaan, maar zonder stads of blokverwarming.
Ik kan mijn stadsverwarming gewoon opzeggen hoor, de 30 jaar termijn zit er al ruimschoots op. Maar dan moet ik gaan kloten met een warmtepomp of boiler voor mijn warmwatervoorziening. Nee, dank je, dat gun ik de mensen die gasloos willen willen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

AllesKan schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 21:58:
[...]

Ik kan mijn stadsverwarming gewoon opzeggen hoor, de 30 jaar termijn zit er al ruimschoots op. Maar dan moet ik gaan kloten met een warmtepomp of boiler voor mijn warmwatervoorziening. Nee, dank je, dat gun ik de mensen die gasloos willen willen zijn.
Prima, jouw keuze, ik liever een warmtepomp en pv, boilers voor sww, ik heb een negatieve energie rekening sinds 2014.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllesKan
busscherski schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 21:54:
Stadsverwarming schijnt meestal nogal duur te zijn, vooral als je weinig verbruikt.
En is vaak niet gemakkelijk op te zeggen.
Hoeveel betaal jij voor de stadsverwarming als je het hele jaar op hout stookt?
Ik gebruik alleen de stadsverwarming voor mijn warmwater voorziening. Totaal iets van 9GJ per jaar.

Komt incl vastrecht wel op rond de 500,- per jaar uit, maar ja, de andere optie is een elektrische boiler met een vast volume, en dat noem ik dan weer pure pure armoede.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllesKan
Rol-Co schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 22:00:
ik heb een negatieve energie rekening sinds 2014.
Fijn voor je. De kosten interesseren me niet zo heel veel. Comfort wel. Als ik drie kwartier onder de douche wil staan, dan doe ik dat. Geen gezeik met een lege boiler aub.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

AllesKan schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 22:03:
[...]

Fijn voor je. De kosten interesseren me niet zo heel veel. Comfort wel. Als ik drie kwartier onder de douche wil staan, dan doe ik dat. Geen gezeik met een lege boiler aub.
Geen last van, heb zelfs een grohe smartcontrol regendouche, heerlijk. Van de vermeden kosten ga ik maar een maand per jaar minder werken denk ik, ook lekker.... >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AllesKan
Rol-Co schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 22:06:
Geen last van, heb zelfs een grohe smartcontrol regendouche, heerlijk. Van de vermeden kosten ga ik maar een maand per jaar minder werken denk ik, ook lekker.... >:)
Als ik nog meer dan een paar weken per jaar zou moeten werken zou ik waarschijnlijk ook genoegen met een boiler nemen. Maar dat is gelukkig al >20 jaar geleden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ID-College
  • Laatst online: 06:32
Nu weer ontopic heren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
Rol-Co schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 21:33:
[...]

Heb je toch ook? Het huis niet kopen maar een andere met gasaansluiting is de keuze, net als een auto met mooie en lelijke velgen.
Het hele punt was toch juist dat er mensen zijn die dat huis door het weghalen van de gasaansluiting niet zouden kopen??
[...]
Dat is je keuze, ik zou kijken en nagaan of het goed werkt en zo ja is dat vast mooi meegenomen en hoef ik niet meer te doen.
En hoe wil jij kijken of het werkt? Dat weet je pas als je er gaat wonen. De verkopers zullen altijd zeggen dat het prima werkt, die willen ten slotte hun huis verkopen.
Rol-Co schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 21:40:
[...]

Van wie? Ik moest niks maar toch gasloos, en hier nog 227 tweakers met mij. :)
Gas de deur uit doen: Gratis of toch niet? Deel 2
Nieuwbouw is verplicht gasloos.
Maar op een totaal van miljoenen woningen en een half miljoen tweakers vind jij dat 228 tweakers iets zegt? Naar mijn idee bewijst dat juist vooral mijn stelling.

Maar laten we ontopic blijven en kijken wat TS het beste met zijn 4k investering kan doen. En naar mijn idee is dat als eerste boven dubbelglas. Ondanks dat dat niet verwarmd wordt, verlies je daar toch veel warmte mee (tenzij beneden/boven van elkaar geisoleerd zijn). Daarna zou ik voor de zonnepanelen gaan. En als je dan nog meer geld in het huis en verduurzaming wilt steken zou ik als volgende stap een airco installeren die ook verwarmt.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 18:13
Ik zou boven HR++ glas plaatsen en die warmtepompboiler aanzwengelen.
Dat levert verkoopbaarheid op, de rest allemaal niet echt.

Voor wat betreft een gasloos huis wel of niet goed verkoopt, ik denk dat het de gemiddelde koper niks uitmaakt als er maar gewoon een warm huis is in de winter zonder fratsen en er altijd warm water is om te douchen. Als het mensen uitmaakt of er gas is of niet zouden nieuwbouwhuizen niet verkocht worden, en die zijn allemaal gasloos.
Houtkachels/stadsverwarming of overal elektrische kacheltjes met verlengsnoeren, dat schrikt kopers wel af.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Pagina: 1