Windows XP-PC veilig op het netwerk

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supertanno
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 01-10 12:16
Ik heb naast mijn moderne PC een Pentium 4-based PC met Windows XP voor retro gaming-doeleinden en het rippen van VHS-tapes. In mijn vorige woning kon deze met een eigen 4:3 monitor op mijn bureau staan, maar in mijn nieuwe woning heb ik deze ruimte niet. De PC staat daarom al bijna een jaar ongebruikt in mijn huiskamer stof te verzamelen.

Om dit probleem op te lossen wil ik de PC voorzien van een gigabit-poort en hem op mijn netwerk aansluiten. Dit zal mij de mogelijkheid geven om vanaf mijn gebruikelijke PC een remote connection op te zetten om hem zo te gebruiken. Hoe ik dat met minimale latency doe, moet ik nog bekijken, maar dat is de volgende stap.

Windows XP is echter niet bepaald nieuw meer en ook Windows 98 SE wil ik een plek geven op de PC. Ik ben dan ook huiverig om de PC op mijn netwerk toe te laten zonder daarmee mijn apparaten in gevaar te brengen. Ik geloof dat het mogelijk is op de PC op het modem internettoegang te ontzeggen (Ziggo Connectbox), maar is dit echt de oplossing? Het voelt alsof het niet rigoreus genoeg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EValentino
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Je kunt de PC toch enkel toegankelijk maken binnen het netwerk zoals je aangeeft, en niet met de boze buitenwereld? Dan is je probleem opgelost, geen risico en toch toegankelijk.

In de cloud is ook genoeg beschikbaar trouwens: https://retroarch.com/

[ Voor 17% gewijzigd door EValentino op 30-08-2020 19:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ResuCigam
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-10 15:39

ResuCigam

BOFH

Geef je XP/98 machine een vast IP adres (buiten de DHCP range van je modem) en vul bij de gateway niets in (DNS kan je ook leeg laten). Dan kan de PC alleen het lokale netwerk bereiken.

We do what we must because we can.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16:40
Moet ie wel op het interne netwerk kunnen? Want zo niet, dan kun je ook een simpele KVM switch gebruiken. Voordeel is dat ie alsnog 100% geïsoleerd is en je hem met 0 latency kan gebruiken. Je hoeft enkel ruimte te zoeken voor de PC zelf, vlakbij je moderne bak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:37

nelizmastr

Goed wies kapot

Je kan niet met RDP naar Windows smaken die niet in de NT familie zitten en geen Wks/srv/Pro smaakje zijn, dus voor 98 zit je toch vast aan een setup met monitor.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mistig
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 03-03-2023
Daarvoor kan je vnc (gratis) of radmin (betaald) gebruiken

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:17

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

ResuCigam schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 19:57:
Geef je XP/98 machine een vast IP adres (buiten de DHCP range van je modem) en vul bij de gateway niets in (DNS kan je ook leeg laten). Dan kan de PC alleen het lokale netwerk bereiken.
Dit werkt zolang de malware zelf geen DHCP doet of gateway gokt op basis van subnet...

Idealiter zet je dat ding in een apart VLAN die niet richting internet gerouteerd wordt. Wat je ook kunt doen als je firewall dat kan is zowel op IP als op MAC dat apparaat blacklisten: geen verkeer er vandaan naar internet, geen verkeer van internet erheen.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1