Wisselschakelaar dimmer led

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandra19
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 26-09-2020
Hi all,

Ik heb een dimmer voor een wisselschakelaar gekocht maar bij aansluiting dimde deze niet. Beide wisselschakelaars heb ik geprobeerd. Waar ik achter kwam is dat uit beide dozen 2 zwarte en 1 bruine draad kwam. Volgens mij is dat niet correct en hoort dat bij de ene doos wel en bij de andere 3 zwarte draden te zijn.

Vraag 1: waarom heb ik 2 dozen met dezelfde draden?
Vraag 2: is dit ook de reden dat de dimmer het niet doet?
Vraag 3: en nu?

Ps de lampen zijn dimbaar.

Hoor t graag.

Sandra.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royytje
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 12:50
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ce-QQ4RYg5Fh1Ljs3Y7mFnkmAys=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):gifsicle():strip_exif()/f/image/hRBDlrME7JVnDvrVeHt9z1W5.gif?f=user_large

Waarschijnlijk is die aangesloten zoals de onderste op de foto.

[ Voor 14% gewijzigd door Royytje op 30-08-2020 18:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:40

Reptile209

- gers -

Dan hebben ze bijvoorbeeld mogelijk een bruine gebruikt tussen de tweede schakelaar en de lamp. Dat kan je even checken bij de lamp zelf.
Uiteindelijk maakt dat voor de werking niet uit: koper is koper, mits het maar op de goede manier is aangesloten. Zie het schema van @Royytje :)

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandra19
Ok tx, maar wrm werk de dimmer dan niet?
Het is dus niet een ongebruikelijk manier van installatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209

Reptile209

- gers -

Sandra19 schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 18:50:
Ok tx, maar wrm werk de dimmer dan niet?
Het is dus niet een ongebruikelijk manier van installatie?
Dat hangt er helemaal vanaf hoe het nu precies zit. Kan je een schemaatje schetsen (desnoods op papier, en dan een foto hier posten) van de draden, en hoe ze nu op de schakelaars aangesloten zitten (ook een foto)? Dan lukt het misschien om te zien waar het mis gaat.

Nog beter is om zelf op basis van het schema hierboven je eigen draden na te lopen en te zien waar het mis gaat. Meestal een kwestie van de verkeerde aansluitingen op de schakelaars gebruikt O-) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandra19
Haha als ik dat kon zou ik erg blij zijn. Ben echt een leek. Ik zie een wisselschakeling (Beneden/ boven) en bestel een wisselschakel dimmer. Dan zie ik op t instructie filmpje dat er bij de ene 2 zwarte en een bruine draad uit de doos komen en bij de andere 3 zwarte. En wat heb ik 2 zwarte en 1 bruine uit beide 😢

Huis is net gerenoveerd en daarbij is heel de elektra gedaan. Ik weet niet welke draad naar de lampen loopt bv. Ben bij de installatie er niet bij geweest.

Miss maar ff de elektriciën laten komen want als ik het zo lees is het niet eenvoudig op te lossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 12:41
Waarschijnlijk is het wel eenvoudig op te lossen (ik neem aan dat de wisselschakeling met de schakelaar gewoon werkte), alleen moet je daarvoor exact weten hoe het aangesloten zat en welke functie elke draad had.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandra19
Hij werkte indd goed. Bruin is toch altijd de spanningsdraad? Hoe kun je t dan anders aansluiten? Heb namelijk wel geprobeerd het zo aan te sluiten als op de beschrijving. Hij gaat wel aan en uit maar dimt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeetIkHetNou
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18-05 12:00
Just to be sure: je hebt wel gekeken naar het min/max vermogen van de dimmer tbv je LED lampen? Je kan niet zomaar elke dimmer gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandra19
Ja tussen de 2-100w van busch-jaeger u-102

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209

Reptile209

- gers -

Sandra19 schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 19:58:
Hij werkte indd goed. Bruin is toch altijd de spanningsdraad? Hoe kun je t dan anders aansluiten? Heb namelijk wel geprobeerd het zo aan te sluiten als op de beschrijving. Hij gaat wel aan en uit maar dimt niet.
Als hij wel schakelt maar niet dimt, dan heb je bij de dimmer iets verkeerd aangesloten denk ik. Maak eens een foto van hoe het er nu in zit, en geef aan welke draad waarheen gaat, c.q. waar hij vandaan komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandra19
De zwarte draden zitten in 1 en 4. De bruine in 2.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mc74cNj-NtBLUQi966STHMUiV7k=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/cgscUSHontO3FOqwp2K2lOsm.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

https://www.sandervunderi...ed-dimmer-6523-u-102.html

Is dit onderste (vooral vet) allemaal gecontroleerd?
Deze LED-lampen mogen wel dimbaar zijn... maar dan nog kan een dimmer niet werken...

Dit bedrijf neemt ze terug als ze toch niet voldoen... dus het komt vaker voor?

Effe checken hier?
Hulp nodig bij het kiezen van een led-dimmer, kijk op: www.sandervunderink.nl/welke-led-dimmer

LET OP!!!
- Controleer bij de leverancier / fabrikant van de LED-lampen of deze dimmer geschikt is! Bij de LED-lampen die wij verkopen staat vermeld welke dimmer geschikt is.
- LED-Dimmers (ook als deze voorgeschreven staat) eerst in testopstelling testen voordat u deze afmonteert, mocht het niet werken dan kan de dimmer onbeschadigd retour!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reptile209

Reptile209

- gers -

Sandra19 schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 21:54:
De zwarte draden zitten in 1 en 4. De bruine in 2.[Afbeelding]
In 4 kan niks zo te zien O-) .
Ik denk dat bruin (of het nou de echte 230V is, of dat hij naar de lamp gaat) in 1 moet, en beide zwarte in 2 en 3. De pijltjes geven de inkomende schakeldraden aan, en die met het slingertje is de gedimde uitgang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandra19
Ok. Ga ik dat eens proberen. In 4 kan wel wat het schroefje in niet zichtbaar alleen op deze foto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theuser
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 03-01 19:20
Ik denk dat de zwarte draad die NIET naar de lamp gaat in de aansluiting 1 (dim teken) moet en dan de andere 2 op 2 en 3 .
Dit uitgaande van het 2e schema van Royytje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toerq
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 26-05 11:47
zijn de ledlampen wel dimbaar, zie dat wel eens op een doosje staan. weet niet of dat wat uitmaakt verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 01-06 20:54
Eerste check: als je hem beneden uit zet, kan je hem dan boven weer aanzetten, en dan beneden weer uit :?
Dan weet je in ieder geval zeker dat de wisselschakeling goed werkt.

Als dat werkt, eens een gloeilamphalogeenspotje proberen te dimmen (als dat makkelijk is aan te sluiten). Werkt dat wel, dan is de dimmer toch niet geschikt voor jouw leds, of de leds zijn niet dimbaar.
Pagina: 1