Hidden-files na kopiëren wel zichtbaar in Finder?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19:07
Als ik op mijn iMac, draaiende op Catalina, vanaf een externe schijf mappen waarin verborgen bestanden zitten kopieer naar mijn interne schijf, dan zijn deze na het kopiëren plotseling wel zichtbaar geworden.
Als ik dan in Finder op de externe schijf klik zie ik de bestanden niet, maar als ik op de interne schijf klik zie ik ze wel.
Blijkbaar worden door het kopiëren de attributes veranderd, maar is er een manier om dit tegen te gaan?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Hoe is de externe harde schijf geformatteerd (NTFS? FAT?)? Doorgaans zijn bestanden 'verborgen' doordat ze beginnen met een punt (zoals gebruikelijk is in UNIX). HFS+ heeft wel een 'invisible' attribuut, maar die wordt vziw niet meer gebruikt. Geen idee of APFS een 'invisible' attribuut heeft.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19:07
Beide schijven zijn geformatteerd als exFat.

Maar ik zie nu dat ik iets belangrijks ben vergeten te vermelden...
De bestanden op de externe schijf komen vanaf een Windows PC. :)
Nu weet ik dat MacOS moeite heeft met Windows-attributes, maar het vreemde is dus deze op de externe schijf wel 'gerespecteerd' worden, en na het kopiëren niet meer.

Inmiddels heb ik al een work-around gevonden:
Als ik op mijn Windows PC de betreffende mappen kopieer naar mijn Time-Capsule, en ze daarna op mijn iMac weer van de Time-Capsule kopieer, dan blijven de attributes wel intact.
Vreemd...