Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Promy
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 28-09 21:21
Enkele dagen geleden stopte een van m'n schermen met werken.
Ik merkte dat het beeld er wel nog was, maar dat de backligt niet meer aanging.
In het scherm zit een apart pcb om de backlight te sturen. (code: GL222 VI-2203 REV 1B 2008/11/13 - al redelijk oud dus ;) )
Bij het doormeten merkte ik dat er geen spanning zat op de uitgangen van de backlights (geen enkele van de 4) maar dat er wel 1 componentje is met de markering F901 en opschrift 4 is, waarvan ik vermoed dat het een fuse is (4Amps?) die bij het doormeten een oneindige weerstand heeft.

Voor ik er een fijn draadje over soldeer en de boel doorfik O-) had ik graag ook eens het idee van jullie tweakers of m'n redenering correct is.
Hieronder een foto van de voor- en achterzijde van het printje. De smd component waarvan ik denk dat het de fuse is staat centraal in de bovenste foto (witte component)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rw_a8J2ti1LbbJgR_Kfg7xlPc6M=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/MSjHUoiJU2utQB91MzI0l7bp.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NZwBjNYzu7ju0dnfEFBUYPIay1Y=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/YsgB8eeAhhQsZtOxH7qIDrd7.jpg?f=user_large

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FiXeL
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17-04 17:33
Als die zekering eruit klapt, is er waarschijnlijk meer aan de hand. Ik zie aan de achterzijde 2x een CCFL inverter, eh das best wel hoog voltage... Snap best dat je het wilt repareren, maar ik zou eerst de oorzaak zoeken waarom die zekering eruit geslagen is.

Mn 3D printer blogje..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:07

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Ik moest even zoeken naar de zekering want foto is nogal klein.

Ik zou beginnen met het meten van de zekering dat die nog heel is (Ohm meting). Als deze defect is dan een Ohm meting doen naar GND van het pcb, dit moet in kilo/megaOhm range zitten.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Promy
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 28-09 21:21
De zekering is zeker defect. Op het video-bordje zit een identieke en die meet mooi door zonder weerstand.(in continuity meting)
Een ohmse meting op de defecte zekering is wat moeilijker, want er zit een capacitor (die bruine in de onderste foto) die gaat opladen met de stroom die de multimeter maakt voor de ohmse meting.

Klopt het dat dit een 4A zekering is door de "4" die erop staat? pcb zekeringen heb ik niet liggen, maar wel gewone glazen. Is het dan niet veilig om (tijdelijk) een glazen 3 of 4A zekering in die plaats te solderen en te zien wat het geeft?
Als er ergens anders een probleem is zou deze zekering moeten doorbranden?