Advies nodig voor 140mm case fans

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soldin
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 01-06 14:53
Tijdens het gamen, raakt mijn gpu best heet. Deze moet hard zijn best doen om koel te blijven want de fans blazen maximaal. Als ik mijn kast met mijn hand aanraak, dan voel ik ook dat deze best warm is. (de gpu is ook gewoon een heethoofd ik ga deze sowieso vervangen binnenkort)

pricewatch: Fractal Design Define C
pricewatch: Gigabyte Aorus B450 PRO (rev. 1.0)
pricewatch: AMD Ryzen 5 3600 (BOX) Boxed
pricewatch: Scythe Kotetsu Mark II
pricewatch: Sapphire R9 280X 3GB GDDR5 OC DUAL-X
pricewatch: Crucial MX500 2,5" 1TB
pricewatch: BitFenix Formula Gold 550W
pricewatch: Kingston HyperX Predator HX432C16PB3K2/16

Mij lijkt het dat de airflow niet genoeg is en ik daarom heb ik besloten om 2 extra 140mm fans aan te schaffen zodat er meer frisse lucht naar binnen wordt gezogen en warme lucht naar buiten.

Nu was ik dus een beetje op zoek alleen weet ik niet zo goed welke fans het best zouden passen in mijn situatie. Ik zoek fans die aan de stille kant liggen maar toch krachtig genoeg zijn om mijn kast koel te houden aangezien ik graag een stille pc wil hebben. Ik heb de volgende fans gevonden die mij wel interessant leken nu is de vraag welke fans goed passen in het segment van stilte maar toch voldoende airflow. Andere 140mm fans buiten deze lijst mogen ook gesuggereerd worden. Alvast bedankt.

Beste antwoord (via soldin op 30-08-2020 17:49)

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:03
Valt mee hoor. Het is puur de hoeveelheid warmte die een R9 280X de kast in slingert. Een 5600 XT verbruikt iets meer dan een 1660 Super en ruim 100w minder dan een 280X. Waarom niet eerst een andere videokaart voordat je 5 tientjes extra stuk gaat slaan op een paar fans. Want misschien is dat niet eens nodig (wat ik reëel acht want zo'n slechte airflow heeft een Define C niet).

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 29-05 14:33

Fordox

00101010

Deze kast is 1 van de kasten met een closed voorkant, de open ribben aan de rand zijn niet heel goed voor luchtinname. Dat eenmaal gezegd, ik stel dan voor om zoveel mogelijk fans voorin te plaatsen.
De kast heeft de optie vooraan om 2x 140mm of 3x 120mm te plaatsen, dus misschien is 120mm ook geen slecht idee.

Mijn voorstel zijn de BeQuiet fans (shadow wing 2 serie is ook aan te raden) of de Noctua's, maar dan zit je ook meer naar het premium segment te kijken. Dus als je budget hoger is dan 13 euro per fan, zou ik daar naar kijken ipv andere merken.
Als je voor goedkopere fans wil gaan, zou ik eigenlijk degene aanraden die er het mooist uit zien voor je build, vaak zijn het toch rebranded Chineze ventilatoren die gemaakt zijn in dezelfde fabriek, maar dan met een ander kleurtje (kan ik fout hebben, maar de meeste zijn wel van dezelfde kwaliteit).
Als je niet geeft om RGB of kleurtjes en je wil wel een beetje kwaliteit, zijn de Pure Wings 2 waarschijnlijk de beste keuze.

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soldin
Hmm dan mag ik ervanuit gaan denk ik, dat die andere fans kwalitatief gezien minder interessant zijn? Dan ga ik waarschijnlijk de Pure Wings 2 pakken of de Noctua fans. De Noctua fans zijn iets duurder zie ik, maar heb niet echt een idee in hoeverre deze beter/stiller zijn dan de Be Quiet fans. En zijn die Noctua fans niet meer bedoeld voor radiators of koelblokken?

[ Voor 11% gewijzigd door soldin op 30-08-2020 16:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:47
Kijk ook even hoeveelm3/h de fans blazen. Dat maakt het vergelijken wat makkelijker. (Hangt natuurlijk af van grootte en van rpm, en van hoe de bladen gevormd zijn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
Zou eerder zeggen 'haal een andere videokaart'. 1660 Super bijvoorbeeld, veel moderner, is 1,5x zo snel en verbruikt de helft. Zit je echter wel op een ander prijspeil maar krijg je veel meer voor terug dan een koeler systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soldin
Ja was ik ook van plan, ik was al een tijdje aan het kijken naar de 5600xt pulse. Ik had alleen het gevoel dat de huidige Fractal fans niet genoeg waren om de kast koel te houden tijdens het gamen. Hoe beter de airflow is, des te minder hitteopbouw in de kast dus hoeven de gpu fans ook minder hard hard te blazen. Vooral omdat @Fordox erop wees dat de kast een gesloten voorkant heeft.

[ Voor 7% gewijzigd door soldin op 30-08-2020 17:00 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Uszka
Valt mee hoor. Het is puur de hoeveelheid warmte die een R9 280X de kast in slingert. Een 5600 XT verbruikt iets meer dan een 1660 Super en ruim 100w minder dan een 280X. Waarom niet eerst een andere videokaart voordat je 5 tientjes extra stuk gaat slaan op een paar fans. Want misschien is dat niet eens nodig (wat ik reëel acht want zo'n slechte airflow heeft een Define C niet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soldin
Uszka schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 17:05:
Valt mee hoor. Het is puur de hoeveelheid warmte die een R9 280X de kast in slingert.
Daarom dacht ik dus om een extra intake en exhaust aan toe te voegen zodat die extra hitte snel weg kan. Maar ok misschien is het wel beter om eerst een nieuwe gpu aan te schaffen en dan te beslissen of ik meer fans nodig heb. Als het toch nodig blijkt te zijn, dan schaf ik wel 2x Pure Wings 2 140mm fans aan.

Ff hopen dat de prijzen van gpu's nog ietsjes zakken :9. Bedankt.
Pagina: 1